X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: אור ירוק]
תזכיר חוק להצמדת חניות נגישות בבניין מגורים חדש
קיימת חשיבות רבה לכך שלאדם עם מוגבלות הזקוק לכך, תהיה בביתו חניה נגישה לשימוש הבלעדי אך כוונת המחוקק לסייע לציבור אנשים עם מוגבלויות, מבוצעת בכלי חקיקה שאינם מתאימים

משרד המשפטים פרסם ביום 22/8/2022, את תזכיר חוק המקרקעין בעניין הצמדת חניות נגישות בבניין מגורים חדש, התשפ"ב - 2022. מטרת התיקון לסייע לאנשים עם מוגבלות הרוכשים דירה בבניין מגורים חדש, באמצעות האפשרות להצמדת חניות נגישות לדירותיהם. זאת, נוכח ההבנה כי קיימת חשיבות רבה לכך שלאדם עם מוגבלות הזקוק לכך, תהיה בביתו חניה נגישה לשימוש הבלעדי.
הוראות הדין הקיימות בנושא עוסקות בהקצאת חניות נגישות בבניינים חדשים מהפן התכנוני בלבד. אין כיום הסדרה בחקיקה של ההיבטים הקניינים הנוגעים להקצאת חניות נגישות בבית משותף, ולאפשרות הצמדתן לדירות בבית המשותף. במסגרת היתר הבנייה, נדרש הקבלן להוסיף חניות נגישות לבית המשותף. אולם, אין בהוראות הדין כל הוראה מחייבת לעניין הצמדת חניה נגישה לדירה, שרכש אדם עם מוגבלות.
במילים אחרות, על-פי דיני התכנון והבנייה, סוגיית ההתקנה של חניות נכים ברורה וסדורה; אלא שלשאלה כיצד יוצמדו החניות לדירות, לא נתן הדין מענה. ברי, שהתוצאה אינה עולה בקנה אחד עם תכלית החקיקה הקיימת. בנוסף, המדיניות משתנה בין הרשויות המקומיות, במסגרת התנאים להיתר שהן דורשות. לאור האמור, ביקש תזכיר החוק להסדיר את ההיבטים הקניינים של סוגית הקצאת החניות הנגישות בבניין מגורים חדש, על-מנת לאפשר לרוכש דירה שהוא אדם עם מוגבלות, הזכאי לתג נכה לרכב, להצמיד לדירתו חניה נגישה.
עוד ציין תזכיר החוק, לקבוע הוראות שנועדו לאפשר גם למי שרוכש דירה בבניין בשלב מאוחר יותר, והוא אדם עם מוגבלות בעל תג נכה לרכב, להצמיד לדירתו חניה נגישה. כמו-כן, מוצע כי ביחס להצמדת חניה נגישה, הנעשית בהתאם להוראות המפורטות בהצעה, לא תידרש הסכמת בעלי הדירות האחרים, וזאת על-אף האמור בסעיף 62(א) לחוק המקרקעין לעניין הצמדה של חלק מסוים מהרכוש המשותף לדירה פלונית.
עמדת נציבות שוויון זכויות אנשים עם מוגבלות
נציבות שוויון זכויות אנשים עם מוגבלות, פרסמה עוד בשנת 2011, חוות דעת מטעמה בעניין. על-פי עמדה זו, יש לפרש את התקנות כך שניתן להצמיד חניות נגישות לדירות במהלך מכירת הדירות מהקבלן לרוכשים, תוך מתן עדיפות להצמדת חניות נגישות לדירות של בעלי תג חניה לנכה. עם זאת, נראה כי אין בחוות הדעת של הנציבות מענה מספק, בין היתר מאחר שאין בה התייחסות למצבים של תחלופת הבעלים בדירות בהמשך חיי הבניין, ומכל מקום עמדת הנציבות איננה בגדר דין מחייב. תזכיר החוק שהובא, וגובש בשיתוף עם הנציבות, מייצרת הסדר מקיף ומחייב שלוקח בחשבון גם את השינוי שנעשה בינתיים בתקנות החניה.
ביקורת על נוסח תזכיר החוק
מניסיוננו, נראה שנוסח התיקון לחוק, מעורר מספר קשיים. ויוסבר:
  • תזכיר החוק עוסק בקביעת זכויות קנייניות, על כל המשתמע מהן, עבור אנשים עם מוגבלויות. מוטב היה לו המחוקק היה מעניק זכות שימוש בלעדית בחניות אלו, ללא צורך בהסדרה או רישום הבעלות, וללא צורך בשינוי קנייני רישומי בהצמדות. תכלית החקיקה הייתה מושגת לו, לשם הדוגמה, היה ניתנות סמכויות למפקח על הבתים המשותפים, או מתן אפשרות לרישום הערה לפי תקנה 27 לתקנות המקרקעין. הסדר מעין זה הנו גמיש, זול, נוח ויעיל, מאשר ביצוע שינויים קנייניים ורישומם בטאבו.
  • תזכיר החוק נותן העדפה לאדם בעל מוגבלות, שרכש דירה מקבלן. תזכיר החוק אינו נותן מענה, למי שהפך להיות בעל מוגבלות, קבועה או זמנית, לאחר הרכישה.
  • תזכיר החוק אינו עוסק בהעברת זכויות בחניה, בין הדיירים ו/או בשינוי תקנון הבית המשותף. כך לדוגמה, האם בעל נכס נכה, יוכל למכור את מקום החניה שלו, לשכן? ומה במקרה בו אדם בעל מוגבלות, שבבעלותו חנייה, עוזב את הנכס ומוכר את דירתו למי שאינו נכה?
ברור כי קיימת חשיבות רבה לכך שלאדם עם מוגבלות הזקוק לכך, תהיה בביתו חניה נגישה לשימוש הבלעדי. ברם, כוונת המחוקק לסייע לציבור אנשים עם מוגבלויות, מבוצעת בכלי חקיקה שאינם מתאימים. קביעת הוראות תכנוניות, והסדרת השימוש בדבר ניהול הרכוש המשותף, נראה שעדיפות, בהיבטים רבים, על פני קביעת הוראות קנייניות.

עו"ד רועי וולר (LL.B, M.A, C.R.O, P.P.O), שותף בכיר במשרד וולר ושות', המתמחה בתחום הרשויות המקומיות, מקרקעין, תכנון ובניה ומיסוי מקרקעין. לשעבר מנכ"ל המועצה האזורית גוש-עציון, ראש מטה שר התיירות ויועץ בכיר ליו"ר וועדת הכספים בכנסת. משרד וולר ושות'.
תאריך:  19/10/2022   |   עודכן:  19/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תזכיר חוק להצמדת חניות נגישות בבניין מגורים חדש
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
מצער, שמדינת ישראל, המדינה שלי, אורזת למעלה ממאתיים שנות חיים של כפריים ערבים מסוסיא ושולחת אותם לכל עבר כדי לפנות מקום למתנחלים
עמנואל בן-סבו
השייח' האנטישמי, שונא היהודים, מעודד פיגועי התאבדות ומאושר מרצח יהודים חפים מפשע, יוסוף אל-קרדאווי, מחשובי פוסקי ההלכה המוסלמים החזיר את נשמתו העלובה לבוראה    אבל כבד ירד על התנועה האיסלאמית "המתונה", הפלג הדרומי, הזרוע הארוכה של תנועת רע"ם, שמנהיגה הוא הפוליטיקאי המולבן ביותר במאה שנות ציונות, מנסור עבאס
רפי לאופרט
בשנים האחרונות שנות ריבוי בחירות לכנסת מרבות נשיאות בית המשפט העליון לעסוק בסוגיית היחסים בין הציבור למערכת המשפט; לרוב נאמרים הדברים מנקודת מבט ה"מאשימה" את הציבור שביקורתו פוגעת בדימוי ובסמכות מערכת המשפט. הגיעה השעה להפנות את המבט פנימה אל תוך מערכת המשפט ואכיפת החוק ולבחון שם את הסיבות לביקורת הציבורית. אם כך יעשה בתום לב, אין לי ספק שנכונות לכולנו הפתעות.
יאיר נבות
אי אפשר לפסול את האפשרות שרוסיה מזהה כוונה אוקראינית קרובה לחדש בכוחות גדולים יותר את מתקפת הנגד האוקראינית נגד חרסון, שעשויה לצאת לדרך בכל רגע, רגע לפני כניסת החורף. דבריו של גנרל סירוביקין כשלעצמם מעוררי מחשבה בשל היותם פומביים באופן שאולי מכין את הציבור הרוסי לאפשרות של נסיגה רוסית חלקית
יוני בן-מנחם
המודיעין הלבנוני עצר תושב דרום לבנון שהודה כי ריגל בשליחות המוסד הישראלי אחרי פעילות חיזבאללה בלבנון    ייתכן שמדובר בהמשך לוחמה פסיכולוגית של חיזבאללה נגד ישראל ערב החתימה על הסכם הגבול הימי עם לבנון והבחירות לכנסת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il