התמוטטות המבנים שהייתה במהלך השנה האחרונה בחולון, רמת גן ורעננה, זירזה ובצדק רב בקרב ראשי הערים את המודעות לקידום התחדשות עירונית בכלל ופינוי בינוי בפרט. ההכרה בכך שרבבות בניינים שנבנו לפני עשרות רבות של שנים ומאות אלפי דירות עומדים בפני סכנה ממשית של התמוטטות, כולל נפגעים רבים, דחפה ללא ספק את המודעות לכך.
בד בבד חוק ההסדרים שאושר לפני מספר חודשים העניק לעיריות ולרשויות המקומיות את המנדט לקבוע את גובה היטל ההשבחה בפינוי בינוי. רוב ראשי הרשויות באזור הביקוש במרכז הארץ, החליטו על היטל השבחה מקסימלי, 50 אחוזים מגובה ההשבחה של כל דירה חדשה שתבנה. אולם הפרדוקס היה בכך ברוב רובם של המקרים ההחלטה הייתה גורפת, ללא אבחנה בין שכונות יוקרה לבין שיכונים ותיקים. לדוגמה, אותו היטל השבחה מקסימלי הוטל על מתחמים בצפון תל אביב ועל דרום העיר.
מחד-גיסא הרצון של ראשי הרשויות לקבל כמה שיותר מימון של היטל השבחה מובן. היטל זה יוכל לשמש את אותן עריות לפיתוח תשתיות ומימון הוצאות. אולם מאידך-גיסא באופן פרדוקסלי יביא היטל ההשבחה המקסימלי הגורף לייקור דרמטי(!) של אותן דירות שייבנו במסגרת פינוי בינוי, כולל, כאמור, בשכונות בדרום תל אביב.
מצד שני במהלך התקופה האחרונה ראשי ערים דוגמת ראשת עירית חיפה עינת קליש רותם, שתוך ימים ספורים ניסתה לפנות לגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה השונים ולשנות את עניין היטל ההשבחה המקסימלי של 50 אחוזים עד כדי ביטול ההיטל.
אין לי ספק שמדובר במהלך עם רצון טוב לעזור, אולם כדאי לטעמי למסד אותו, לדרג אותו לצמצם אותו או לקבוע פטורים שונים של היטלי השבחה בפרויקטי פינוי בינוי יתרה מכך ניתן למצוא "חלף היטלי השבחה" וזאת במיקומים מחוץ לאזורי הביקוש המובהק, מחדרה צפונה ומאשדוד דרומה בואכה הנגב או בכלל. צריך, אם כן, להכניס סדר בבלגן הזה שיגרום גם לייקור שלא לצורך של דירות ובד בבד גם להרחבת הפערים בין "המרכז העשיר" לבין "הפריפריה הענייה" ובמקרים רבים, וזה חמור מכל, יגרום לתקיעת פרויקטים רבים של התחדשות עירונית, בדיוק הפוך ממה שהתכוונו בחוק ההסדרים.
הפתרון, לטעמי, הינו פשוט בתכלית: אפשרות אחת הינה לקבוע סטנדרטים ברורים להיטל השבחה באזור הביקוש, שלא יעלה על אחוז מסוים שייטיב עם דוחות היזמיים ויראה טוב בטבלאות איזון בתמהיל הדירות המוצעות, מה שיתניע ללא ספק המון פרויקטים תקועים, ויהיה כדאי גם לעריות, גם יהיה רווחי ליזמים, וגם ימתן משמעותית את הייקור שלא לצורך של מחירי הדירות.
אפשרות שניה, לטעמי עוד יותר טובה, הינה להעניק ליזמים זכויות בנייה נוספות או "חלף היטל השבחה" במתחמי פינוי בינוי, מה שייטיב עם כולם - הרשויות המקומיות, היזמים והרוכשים וגם המדינה. לסיכום, אין לי צל של ספק שהכנסת סדר בכל נושא היטל ההשבחה תעשה טוב לכולם והכי חשוב, תתניע סוף-סוף את ההתחדשות העירונית בכלל ופינוי בינוי בפרט, כמנוע הן להגדלת היצע הדיור ובמיוחד למיגון מבנים ישנים כנגד רעידת אדמה.