X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הרצל ובלפור חקק עם אות החלוצים [צילום: תפארת חקק]
אירוע 'אות החלוצים'
האירוע - מטעם האיגוד הספרדי העולמי מקובל תמיד שאת ההיסטוריה כותבים החזקים בחברה, וכך במשך שנים הונחל לדור הצעיר בארץ אתוס החלוציות כמעלָה של ההתיישבות העובדת, ואת דור המעבּרות ועיירות הפיתוח תייגו במושגים של סבל ושל מצוקה

האיגוד הספרדי העולמי קם בתשע"ד (2014) בזיקה להסתדרות הציונית. האיגוד מבקש לתת מקום לַתרבויות של יוצאי ספרד והמזרח. על-פי המליצה הידועה, בא האיגוד "להחזיר עטרה ליושנה". נשיא האיגוד הוא פרופ' שמעון שטרית, שכּיהן בעבר כשׂר בממשלות ישׂראל, והוא פרופסור למשפט ציבורי ובינלאומי באוניברסיטה העברית. פרופ' שטרית יזם מיזם חברתי זה כדי לתת מקום של כבוד לדור העליות ההמוניות שבּנו את המסד של מדינת ישׂראל, ולא הוכּרו בחלוציותם.
טקס הענקת "אות החלוצים" יש בו אמירה לחברה הישראלית: דור העליות של יהודי ספרד והמזרח היו שותפים למפעל החלוצי של הקמת המדינה וביסוסה, והם חלק מִדור החלוצים שהקימו את היישובים בארץ. הם תרמו להקמת ערי הפּיתוח, שכונות הערים והמושבים בשנים המכוננות של המדינה עד 1964. הם בעצם החלוצים הממשיכים.
גילוי נאוֹת: גם אנו היינו בין הזוכים ב'אות החלוצים' וראינו בכך הוקרה לתרומה של הורינו לבניין הארץ, וגם לנו כדור של בּנים ממשיכים, אנו דור של עולים ומגשימים. אות הוקרה זה מעיד עד כמה החברה הישראלית היא פסיפס של מורשות תרבותיות.

חלוצים בדמעה
ספר החלוצים שמעון שטרית [צילום: ספר החלוצים שמעון שטרית]

פרופ' שמעון שטרית פרסם בעבר את ספרו "חלוצים בדמעה" (עם עובד, 1991). שם הוא התווה את הקווים של חלוציות מיוחדת זו של דור המעברות, עיירות הפיתוח, המושבים ושכונות הערים. זו קריאת כיוון לחברה הישראלית לראות בְּדור חלוצים זה חלוצים מגשימים "באותה רמה של מסירות נפש ובאותה מעלה של חשיבות לאומית כמו אלה של חלוצי ההתיישבות העובדת של העליות הקודמות.
מצוות יישוב הארץ והגשמת המפעל הציוני אינה נחלקת לרמות שונות ולמעלות שונות. אנחנו צריכים להאדיר את המפעל העצום של התיישבות שנשׂאו על כתפיהם הורינו, אחינו ואחיותינו מהעלייה החדשה (מכל הארצות), ואת תרומתה העצומה למדינה", כך כותב פרופ' שטרית בספרו, עמוד 301. חשוב להזכיר כאן, שבין הזוכים ב'אות החלוצים' גם יוצאי אירופה שהיו בדור 'העלייה ההמונית'.
מקובל תמיד שאת ההיסטוריה כותבים החזקים בחברה, וכך במשך שנים הונחל לדור הצעיר בארץ אֶתוֹס החלוציות כמעלָה של ההתיישבות העובדת, ואת דור המעבּרות ועיירות הפיתוח תייגו במושגים של סֵבל ושל מצוקה.

פרופ' שטרית מדגיש בספרו שהעלייה של יוצאי ספרד והמזרח "נטלה חלק מרכזי בתקומת ישראל בארצו ובחיזוק המדינה. את דור המעבּרות ובָניו אנו צריכים לצייר לא כעלובי חיים שסבלו, אלא כחלוצים שעזבו הכל מאחוריהם ובאו להגשים את החלום הציוני. אם נצליח בכך, אזַי כל תלאותיהם לא ייראו כתהליך מצער או מכאיב, אלא כהתרחשות לאומית בעלת חשיבות, שהמשתתפים בה זוכים ליוקרה ולהערכה".
התפיסה היא שזהו אינטרס לאומי של כולנו לראות את השותפות בינינו, לראות את השילוב של כל התרבויות למארג אחד של התרבות הישראלית הנוצרת כאן. אין לקטוע מן הרצף ההיסטורי והתרבותי שום חלק מן התַצרף של עם ישראל ושל תרבות ישראל. רק כך תיווצר בארצנו שותפות של אמת ושילוב שיש בו הפרייה הדדית.

טקס חלוקת 'אות החלוצים'
[צילום: תפארת חקק]

בתמונה
הרצל ובלפור חקק זוכים באות החלוצים.

הטקס התקיים ב'יד בן צבי' בירושלים ביום 20 בנובמבר 2022. על הבמה בשולחן הנשיאות ישבו: פרופ' שמעון שטרית (נשיא האיגוד הספרדי העולמי), שׂרת החינוך ד"ר יפעת ששה -ביטון, יעקב חגואל (יו"ר ההסתדרות הציונית), פרופ' אהרן ממן (נשיא האקדמיה ללשון עברית ויו"ר ועדת השיפוט של האיגוד הספרדי העולמי), ואמורה הייתה להיות: מירב כהן, השרה לשוויון חברתי. מסיבות אישיות היא לא יכלה לקחת חלק בטקס. המנחה היה העיתונאי אליהוּא בן און. הודתה בשם הזוכים: העיתונאית כרמלה מנשה.
שמחנו לקחת חלק בטקס חשוב זה ולזכות ב'אות החלוצים'. חשנו שההוקרה ניתנה להורינו, גם אם במאוחר. הזוכים היו נרגשים מאוד (ביניהם השר לשעבר מאיר שטרית, הזמר נסים גרמה, השר לשעבר אבי דיכטר, מנכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, פרופ' חביבה פדיה ואחרים).
שילוב התרבויות בישראל
בכל פעולותינו בעבר ראינו עצמנו שליחים של העם היהודי. עלִינו עם הורינו מעירק (בּגדד), סיפרנו בכתיבתנו על בריחתנו מעירק עקב הפעילות הציונית של אבינו, שָהינו כילדים בני שנתיים במחנה חשאי בבית קברות יהודי בטהרן, ומשם עלִינו לארץ. חווינו את חיי המעברה (מעברת בֵּית לִיד), וּמשם עלינו לירושלים. הורינו קידשו כל חייהם את ערך ההשׂכלה לילדיהם. בהיותנו בני 17 נבחרנו להיות חתני התנ"ך העולמי לנוער.
למדנו בתיכון ליד האוניברסיטה העברית. סיימנו תואר ראשון ושני בהצטיינות. פרסמנו כל אחד עשׂרה ספרי שירה, וכן כתבנו יחד לקסיקון לשון, מחקרים ספרותיים, ספר ביאור לפיוטי התפילה, ספרי ילדים ועוד. שנֵינו שימשנו יושבי ראש של אגודת הסופרים העברים במדינת ישראל, שלוש קדנציות כל אחד. זכינו בפרס השִירה של אגף תרבות יהודית - פרס ע"ש אורבך (א' בניסן תשפ"א), וכן פרס על מפעל חיים מטעם קרן אח"י בדצמבר 2021. בכל פעולותינו ראינו את השילוב של התרבויות בישראל, ובכתיבתנו תרמנו לקיומה.

המשימה הבאה: מוזאון מורשת ספרד והמזרח
דפים מתוך ספר חלוצים [צילום: תפארת חקק]

אנו מקווים שהאיגוד הספרדי העולמי יעמוד במשימתו הבאה: הקמת מוזאון ממלכתי לאומי בירושלים, שייתן ביטוי לכל המורשות התרבותיות של קהילות ספרד והמזרח. חשוב לבטא את השותפות היהודית ואת הקֶשר בין יהודי ישראל ויהודי התפוצות. המוזאון שיקום בירושלים ימחיש שירושלים היא בירת העם היהודי. ירושלים היא המסד ללאום שלנו, להיסטוריה שלנו ולתרבותנו. הכיסופים לירושלים סללו את הדרך לשיבת ציון בדורנו. יישר כוח לאיגוד הספרדי העולמי על יוזמה מבורכת זו.

תאריך:  01/12/2022   |   עודכן:  01/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירוע 'אות החלוצים'
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אתם ראויים לתודה על פועלכם.
איתן ...  |  3/12/22 13:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוני תימור
עיריית גג (!) מרכזית שתפעל לפי תכנון אסטרטגי ויעדים ברורים ושההחלטות שלה ירדו בהיררכיה לכיוון עיריות המשנה, בדיוק אותו מודל שקיים בלונדון, עשוי בהחלט לשדרג משמעותית את הליכי קבלת ההחלטות בכל התחומים
ציפי קולטיניוק
אני בפילאטיס היא בקבוצת ריצה, אני עצמאית והיא שכירה    יש לה שלושה ולי שישה, המספרים לא משנים    אנחנו מתמודדות עם אותם הדברים    שתינו מג'נגלות בין בית, עבודה, זוגיות, ילדים
דלר יוספוב
שלטון בלתי מוגבל בידיים של פוליטיקאים, ובטח של פונדמנטליסטים דתיים, עלול להפוך את המדינה ממדינה חופשית לכלא של ממש עבור אזרחיה. תראו מה עשו פונדמנטליסטים דתיים באירן. יש דברים שאסור לאזרח להתפשר עליהם מול פוליטיקאים ולא משנה מאיזה צד של המפה הפוליטית הם נמצאים
יוני בן-מנחם
הפיגועים האחרונים בירושלים הם כישלון מודיעיני של השב"כ הישראלי שלא הצליח לסכלם מבעוד מועד. גורמים במשטרה מותחים ביקורת על פעילות השב"כ במזרח ירושלים, גורמים ביטחוניים דוחים את הביקורת אך ראש השב"כ רונן בר חייב לבדוק את הטענות ולתקן את הליקויים במהירות
אלי אלון
בלב העיר העתיקה, צמוד למצודה הצלבנית, מול מבנה הסראיה שוכן מוזאון העיר בית שאן    הוא הוקם בשנת 2013 על-ידי מתנדבים, שראו חשיבות בהעברת סיפור מורשת העיר לדורות הבאים, ועד היום הוא פועל עם צוות מתנדבים מהעיר והעמק    חלקם תושבים ותיקים שמספרים את הסיפור ממקור ראשון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il