X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מנוע צמיחה אפקטיבי [צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90]
איך להתניע את המשק מחדש
הטעות הגדולה של נגיד בנק ישראל, שהשפיעה במהלך החודשים האחרונים על מקבלי ההחלטות בממשלה ובכלל, הייתה בכך שהעלאות הריבית היו מתוך תפיסה של מגננה, להגן על המשק הישראלי מפני האינפלציה, אך לא שמו דגש כלל על מנועי צמיחה אפקטיביים למשק
אייל בהרי מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

אולי הנתון הכלכלי החמור ביותר שפורסם לאחרונה הינו העובדה שחובות משקי הבית בישראל זנקו במרוצת 3 השנים האחרונות בכ-30 אחוזים והגיעו לכ-50 אחוזים מבתמ"ג (תוצר מקומי וגלמי), מהגבוהים ביותר במדינות ה-OECD ובכלל.
נתון זה, בדומה לנתונים אחרים שפורסמו במרוצת החודשים האחרונים, אודות המשך הזינוק במחירי הדיור, עלייה משמעותית באבטלה וצניחה בצמיחה, מבשרים בנורות אדומות מהבהבות אודות תרחיש של מיתון מתקרב. אולם, וזה אולם גדול, לטעמי אין זהו גזירת גורל. ההיסטוריה הכלכלית העולמית מוכיחה כי ברוב רובם של המקרים ניתן ואפשר לעצור את ההתדרדרות במדרון ולמנוע משבר כלכלי חמור.
שתי דוגמאות לכך היו אצלנו. ב-1985, כשממשלת ישראל השכילה לעצור אינפלציה דוהרת של יותר מ-400 אחוזים וב-2003, כששר האוצר דאז, בנימין נתניהו, ייצב את כלכלת ישראל בזמן אינתיפאדה ומשבר הייטק עולמי.
הטעות הגדולה של נגיד בנק ישראל, שהשפיעה במהלך החודשים האחרונים על מקבלי ההחלטות בממשלה ובכלל, הייתה בכך שהעלאות הריבית היו מתוך תפיסה של מגננה, להגן על המשק הישראלי מפני האינפלציה, אך לא שמו דגש כלל על מנועי צמיחה אפקטיביים למשק.
וכמו בכדורגל, וכידוע אנחנו כעת בעיצומם של משחקי המונדיאל, כשקבוצה הולכת על מגננה במטרה לשמר על התוצאה, הסטטיסטיקה מוכיחה כי במרבית המקרים היא סופגת שער ומפסידה.
מבחינה זו מהווה דווקא ענף הנדל"ן והתשתית מנוע צמיחה אפקטיבי ביותר למשק הישראלי ועשוי בהחלט למנוע תרחיש של מיתון. הענף מעסיק, במישרין ובעקיפין, מאות אלפי בני אדם(!) והתנעה נכונה שלו תייצר צמיחה מחודשת למשק הישראלי.
מעבר לעובדה הידועה לכל כי חסרות כיום בשוק הדיור מאות אלפי יחידות דיור, כשבד בבד רבבות נוטלי משכנתאות מצויים כיום ברמת סיכון גבוהה ביותר, מה שמחייב את הממשלה החדשה בטיפול שורש יסודי ביותר, מדובר כאן בהזדמנות יוצאת מן הכלל להפוך את ה"בעיה" ל"הזדמנות". הפיכת ענף הנדל"ן למנוף למשק, גם תייצר היצע הרבה יותר גדול של דיור, גם תגדיל משמעותית את אפשרויות התעסוקה וכאמור גם תייצר צמיחה מחודשת.
לצד התנעת שוק הדיור, גם אתגר קידום התחבורה הציבורית וקידום תשתיות בכלל, יסייע סוף-סוף לסגור את פער עשרות השנים שנוצר בינינו לבין יתר מדינות ה-OECD וגם, לא עלינו, לא מעט מדינות עולם שלישי שהשיגו אותנו בנגזרת הזו.
ואם כבר נדל"ן ותשתיות, זוהי גם הזדמנות לקדם את תשתית התיירות למדינות ישראל, לא רק באמצעות הקמת עשרות אלפי חדרי מלון שחסרים כאוויר לנשימה, אלא גם ובעיקר בקידום תשית להפיכת מדינת ישראל למעצמה בתחום תיירות המרפא, פוטנציאל למיליוני תיירים שעד כה לא נוצל כמעט כלל.
המצרף הזה מביא עימו מחדש גם את אותם המוני משקיעים יהודים מחו"ל שבינתיים החליטו לשבת על הגדר ותרומתם הכלכלית, כמובן, לא תסולא בפז לא רק בנדל"ן, אלא בהשקעות בכלל ובחיבור מחודש של ישראל לכלכלה העולמית.
על כל אלה המלצתי שממשלת ישראל החדשה תשים את הדגש. זהו יעד לאומי אסטרטגי מהמעלה הראשונה, ובעל חשיבות מכרעת לחוסנה הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל, דווקא בזמן המורכב הנוכחי של אתגרים ביטחונים מהמעלה הראשונה.

הכותב הוא מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות.
תאריך:  26/12/2022   |   עודכן:  26/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הקמת ממשלת הימין החדשה בישראל היא מכה מדינית ומורלית לרש"פ שפוגעת קשות בחלומה להקים מדינה פלשתינית עצמאית בקווי 67. יו"ר הרש"פ גיבש "מפת דרכים" נגד ממשלת נתניהו שעיקריה פעולה נגד ישראל בזירה הבינלאומית ומאבק עממי בשטחי הגדה
עמנואל בן-סבו
הרעש הגדול שב לחיינו ולעולמנו עם היוודע בחירת העם ותוצאות הבחירות    רעש בלתי פוסק    שיאו התעצם לקראת הקמת ממשלת ישראל החדשה, רעש מחריש אוזניים    שוב מהומה בלשכת ראש הממשלה הנכנס, כאילו לא למדו דבר
גדי טאוב
גדי טאוב / שומר סף    אם מישהו עדיין אומר לכם שמסמכי טוויטר לא עשו עליו רושם או שהוא לא מבין מה יש בהם, או שמאד לא נוח לו להודות באמת שאותה הם חושפים    אחד הדברים הכי מסוכנים היום לדמוקרטיה הוא שיתוף הפעולה ההדוק בין התקשורת לבין מנגנוני האכיפה בניסיון להשפיע על דעת הבוחרים, ולשנות את תוצאות הבחירות
אלי אלון
מבנה "מלון הנשיא" ברחוב אחד העם 3 בשכונת טלביה בירושלים, "פיל לבן" שעומד נטוש ושומם מזה כ-30 שנה, עובר בימים אלה עבודות שיפוצים לקראת הכשרתו למרכז חברתי-קהילתי לתקופה של חמש השנים הקרובות
איתן קלינסקי
יוסף הוא זה שהניח את הנדבך במסד הכלכלי, המחויב בראש ובראשונה להון האנושי העובד, בו הוא רואה את הערך העליון, שחובה עלינו להיות רגישים לצרכיו, כשהשלטון יוצק את דפוסי הכלכלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il