X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אופקים [צילום: יצחק קריספל]
איך להחזיר את הפריפריה למדינת ישראל
עדיין קיימים פערים גדולים בין מרכז הארץ לבין הפריפריה לא רק בחתך הסוציו אקונומי, אלא גם במערכת הרפואה, לא כל שכן בפערים הבלתי נתפסים ברמות מחירי הדיור

כמי שביצעה במהלך העשור האחרון מיתוג לעשרות ערים ומועצות מקומיות בפריפריה, אומנם ראיתי אצל רבות מהן שדרוג משמעותי באיכות החיים, המגורים, החינוך והתעסוקה, אולם דווקא משום כך אני סבורה שהאתגר המרכזי העומד כיום בפני הממשלה החדשה הינו לא רק חיזוק הפריפריה, אלא גם ובעיקר חיבור שלה למרכז הארץ.
הפער שנוצר במהלך 74 שנות המדינה בין מדינת תל אביב ומרכז הארץ לבין הנגב והגליל הינו לא רק בשל המרחק הגאוגרפי, אלא גם פסיכולוגי ותודעתי. למרות ניסיונות בלתי נלאים של כלל ממשלות ישראל, אחוז התושבים בכ-80 אחוזים משטח המדינה הינו כ-20 אחוזים בלבד, בדיוק כפי שהיה בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת.
מהלכים של עיריות ומועצות מקומיות בפריפריה הינם מבורכים ומעניקים פתרונות לאוכלוסיית אותם יישובים, אולם ראשי הערים והיישובים אינם יכולים לבדם לגשר על הפער ההיסטורי. הם זקוקים לתיעדוף ממשלתי, הן בתקציבים והן בהבנה שללא הפריפריה אנחנו הולכים לאבד את מדינת ישראל.
נכון. יש בפריפריה גם לא מעט דוגמאות יוצאות דופן של ערים ומועצות מקומיות שעשו במהלך העשור האחרון, ובכלל, דרך יוצאת מן הכלל בשדרוג איכות החיים של התושבים, הקימו מערכת חינוך לדוגמה ומעניקים לתושבים סל איכותי ומגוון של שירותים שבהחלט יעורר קנאה בקרב תושבי המרכז. אולם, וזה אולם גדול, אם נבדוק אובייקטיבית, נמצא כי עדיין קיימים פערים גדולים בין מרכז הארץ לבין הפריפריה לא רק בחתך הסוציו אקונומי, אלא גם במערכת הרפואה, לא כל שכן בפערים הבלתי נתפסים ברמות מחירי הדיור.
לטעמי ניתן ואפשר לגשר על פערים אלה שנוצרו במהלך השנים, אולם הכדור מונח לפתחה של ממשלת ישראל החדשה, המודעת מן הסתם לבעייתיות, כולל, במיוחד, לנושא חוסר המשילות המרתיעה מן הסתם צעירים ישראלים רבים ששקלו לעקור מהמרכז לפריפריה. הדרך הנכונה לכך תהיה באמצעות פעולה משולבת(!) בהובלת ראש הממשלה, כמבוגר האחראי ובשילוב כל המשרדים הנוגעים בדבר, האוצר, הפנים, השיכון, תחבורה, העבודה, החינוך, התיירות, הנגב והגליל.
נוסחת פלא
ראשית, חיבור הפריפריה למרכז בתחבורה ציבורית טובה, יעילה ומהירה, יקצר הן את המרחק הגאוגרפי ובמיוחד התודעתי, זאת תוך דגש על הקצאת משאבים לרכבת בין-עירונית מהירה. שנית, הפיכת הנגב והגליל למרכז בינלאומי(!) למחקר, הייטק וטכנולוגיה, הינו משימה בת-השגה, מה שיקפיץ וישדרג תוך שנים מעטות את מיתוג הפריפריה. גם כאן, כמו במקרה של התחבורה, הכל עניין של תקציב ותיעדוף.
שלישית, דיור מוזל זה דבר טוב, אולם לא די בכך. שומה על מקבלי ההחלטות לשלב קידום מאות אלפי יחידות דיור מוזלות ומסובסדות על-ידי הממשלה, עם עירוב שימושים, משרדים, מסחר, בילוי פנאי וכו', מה שיהפוך את ערי הפריפריה לאטרקטיביות הרבה יותר ויהווה אלטרנטיבה ראויה לערי מדינת תל אביב.
רביעית, בעבר הרחוק העניקו ממשלות ישראל תיעדוף לבעלי מקצועות חופשיים שעקרו לפריפריה, כולל הטבות מס משמעותיות, מענקי מקום מוגדלים למי שנשאר לגור בפריפריה יותר מחמש שנים וכן הלאה. לטעמי יש מקום להחזיר את ההטבות הללו ואף להגדיל אותן.
חמישית, תיירות מהווה נוסחת פלא ששדרגה לאין ערוך אזורים נידחים בכל רחבי העולם. הפריפריה שלנו התברכה באינספור אטרקציות הן לתיירות פנים והן לתיירים מחו"ל. למשל, פיתוח תיירות מדברית בנגב, תיירות מרפא, תיירות לארץ הקודש וכו'. אלה אומנם קיימים גם היום, אולם מהווים ממש טיפה בים לעומת הפוטנציאל. שישית, גם אין לי ספק כי הקמת נמל תעופה בינלאומי בפריפריה, תייצר רבבות מקומות עבודה ותשדרג את הפריפריה למקומות אחרים לגמרי.
אלה, לסיכום, רק חלק מהפעולות שממשלת ישראל החדשה תוכל לקדם כבר בשנים הקרובות ובכך להגשים את היעד הלאומי של חיבור מחודש של הפריפריה למרכז הארץ. הכל עניין של תיעדוף ותקציבים. וכמאמר חוזה המדינה "אם תרצו אין זו אגדה"!

הכותבת היא ממתגת ערים ונדל"ן.
תאריך:  08/01/2023   |   עודכן:  08/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך להחזיר את הפריפריה למדינת ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
מצער אותי, שהניסוח שלך אורית סטרוק, חברת כנסת במדינת ישראל, הוא קרוב מאוד לניסוחים "היפים" מהתקופה האפלה בהיסטוריה של המאה העשרים - תקופת השלטון של החיה הנאצית
עדי דקל
כשנולדתי, לא היה שם שיתאר את מה שאני, קראו לי נימפה בהנחה שאהיה כמו אמי ודודתי ואלף הדודניות שלי    היינו הנחותות מבין הפחותות שבאלות, וכוחותינו היו צנועים עד שבקושי היה בהם די להבטיח לנו חיי נצח
יאיר נבות
מה שעוד בולט בסרטון זו העובדה שפוטין לבדו, פרט לאנשי כמורה. בשנים קודמות האירוע הזה היה גדול יותר, וכלל אורחים שונים, או לכל הפחות את בכירי המשטר והממסד השונים. הפעם זה לא כך, ואפילו לראש עיריית מוסקבה סרגיי סוביאנין, שמקורב לנשיא הרוסי, אין מקום בסרטונים הללו
עמנואל בן-סבו
במרכז התמונה שפורסמה בכל עמודי השער של התקשורת הכתובה והאלקטרונית ניצבו ראש הממשלה לפיד משמאל, בני גנץ מ"מ ושר הביטחון מימין, נשיא המדינה במרכז ומעליו אריה דרעי מחויך מחובק, נעטף, אהוב ונאהב, מאותרג
עדי ירדן
בעצת עורך דין ממולח, יצאו בני הזוג עם שק ריק על הגב ושמו פעמיהם לשכונת מאה שערים    באו ודפקו על דלתו של רופא נשים מפורסם בבקשה שיבצע את הליך ההפרייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il