X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ירידה במחירים [צילום: גילי יערי/פלאש 90]
איך מונעים אפקט דומינו בענף הנדל"ן
החודשים האחרונים בישרו על ירידה של עשרות אחוזים ברכישת דירות, מה שמלמד ככל הנראה שעידן עליות המחירים הרצופות הולך ומסתיים וההאטה במכירות תתבטא בסופו של דבר גם בירידות מחירים כאלה או אחרות
אייל בהרי מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

האמת חייבת להיאמר ובאותיות קידוש לבנה: שוק הדיור בפרט וענף הנדל"ן בכלל נכנסים לעידן מובהק של חוסר יציבות, זאת לא בפעם הראשונה. המצרף של מגיפת הקורונה שנמשכה למעלה משנתיים ואיש אינו יודע האם נעלמה סופית מחיינו, מלחמת רוסיה אוקראינה הנמשכת והולכת והמחסור הקריטי במוצרי בנייה, כל אלה הכניסו את הכלכלה העולמית לצרות צרורות.
ישראל, מה לעשות, אינה אי-בודד, ובעקבות העלאות הריבית הרצופות של הבנק הפדרלי בארצות הברית, נאלץ גם הנגיד אצלנו לבצע פעולות דומות, מה שכמובן הכביד מאוד על נוטלי המשכנתאות והרחיק חלק נכבד מהרוכשים הפוטנציאלים משוק הדיור.
החודשים האחרונים בישרו על ירידה של עשרות אחוזים ברכישת דירות, מה שמלמד ככל הנראה שעידן עליות המחירים הרצופות הולך ומסתיים וההאטה במכירות תתבטא בסופו של דבר גם בירידות מחירים כאלה או אחרות. עובדה זו לא תוכל שלא להשפיע בו-זמנית גם על היזמים והקבלנים. התייקרות המשכנתאות ובריחת הרוכשים באה אליהם בד-בבד גם עם התייקרות ריבית מימון הפרויקטים, מה שיפגע קשות ברווחים שלהם.
יתרה מכך: אנו צופים תרחיש בו יותר ויותר יזמים יחלטו ערבויות ויעדיפו להחזיר את הקרקע שאותה רכשו במכרזי רמ"י, ואשר שילמו עליה ברוב רובם של המקרים מחירים גבוהים במיוחד, שכאמור לא יאפשרו רווחיות בשיווק הפרויקטים, קל וחומר בעידן של אי-יציבות דוגמת היום. אישית התרעתי על כך כבר לא פעם, ובמיוחד במהלך השנתיים האחרונות, כשהזוכים במכרזי רמ"י שילמו עבור הקרקע עשרות רבות של אחוזים יותר מאשר בשנים קודמות.
המלצתי לשנות מיידית את השיטה הנואלת לפיה מי שמציע את המחיר הגבוה ביותר במרכז, הוא הזוכה. לחלופין הצעתי שדווקא מי שיציע את ההצעה הנמוכה ביותר יזכה, זאת כמובן על-מנת לעודד תחרות חיובית בה מחירי הקרקע יישארו סבירים ואולי אף ירדו קמעא. המצב הנוכחי, למרבה הצער, עלול לגרום לחברות נדל"ן רבות לחוסר יציבות ואף גרוע מכך, להתמוטטות של לא מעט חברות.
על-מנת להימנע מהתרחיש הזה, הקפדנו כל העת על מימון פרויקטים בהון עצמי וכן להיות גם חברה יזמית וגם מבצעת ולכן השילוב של החוסן הפיננסי יחד עם טיפול בכל שלבי הפרויקטים, מעניק לנו שקט גם כש"הים סוער". הנני סבורה שמודל זה, שבעבר אפיין הרבה יותר חברות, עשוי למנוע לא מעט תרחישים שבהן חברות גדולות ומוכרות מוצאות את עצמן, שלא בטובתן, בכותרות שחורות משחור באמצעי התקשורת. על כן המלצתי למקבלי ההחלטות בממשלה לעשות את כל אשר על ידם על-מנת למנוע, חלילה, "אפקט דומינו", בו חברות רבות שאין בידן הון עצמי מספק, יימצאו את עצמן לפתע תחת קשיים ואף פשיטות רגל.
בשנות ה-90, לדוגמה, העניק שר השיכון דאז אריק שרון ערבויות מדינה לכל קבלן וקבלן על כל פרויקט. בסופו של דבר כולם הרוויחו, הקבלנים, הדיירים ובעיקר בתקציב המדינה קיים כיום עודף של עשרות מיליארדים ומדובר בהחלט ב"רפואה מונעת" בה הכל יבואו על שכרם.
וקיימות, כמובן, אפשרויות נוספות דוגמת ביטול מכרזי קרקע שמחיריהם היו מופרזים ועוד כהנה וכהנה. זהו, לטעמי, אינטרס כלכלי, ממלכתי וציבורי מהמעלה הראשונה. בכל נשכח כי ענף הנדל"ן היה ונותר הקטר המוביל של כלכלת מדינת ישראל וכשהקטר יורד מהפסים, כל קרונות הרכבת יורדים יחד עימו.

הכותב הוא מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות.
תאריך:  15/02/2023   |   עודכן:  15/02/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך מונעים אפקט דומינו בענף הנדל"ן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
הציבור נוכח ורואה הפגנה, שעל במתה משחקת קבוצת אנשים נידחת, המתאמצת בשאריות כוחה לחזור לרלוונטיות היומיומית האבודה. קבוצה זו, מחזיקה בכוח בקרנות המזבח, שכבר בתהליך התפוררות    אותה אג'נדה של השמאל שהייתה ואיננה עוד
חיים נוי
תמונות מתקופת המהפכה המינית    בועט ונוסטלגי בבית צבי    ארבעה סיפורים מיצגים על מפגשים ראשונים עם מיניות, עקומים ומביכים כמו שרק מפגשים ראשונים יכולים להיות
שלמה פילבר
יש רוב נגד הקצב בו הממשלה מובילה את הרפורמה במתכונתה הנוכחית, אך מהצד השני רוב משמעותי שמאמין ותומך בצורך ברפורמה משמעותית במערכת המשפט ובהגבלת כוחו של בית המשפט העליון
אלי אלון
מזה עשרות שנים נוהגים לסגור בשבתות ובמועדים את רחוב יהושע חנקין בעפולה מול בית הכנסת הגדול בעיר, מיום שישי עד מוצאי שבת במשך כיממה    מדובר באחד מהרחובות הראשיים של העיר    הדבר הפך למסורת אבל איש לא שואל מי בעצם אישר סגירת רחוב זה ובאיזו סמכות משפטית חוקית הוא נסגר
דן מרגלית
האם הם אומרים לאבא/סבא שהוא קרנף? ששום משרה מטעם ביבי אינה שווה את שחיחות הקומה המוסרית שלהם? שירדה קרן סבא בעיני נכדתו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il