X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
איפה הם ואיפה אנחנו [צילום: וחיד סאלמי, AP; גיל יערי, פלאש 90]
הרפורמה והביטחון: דהרה לתהום הפורענות
אירן על סף גרעין, יהודה ושומרון על סף פיצוץ, ירושלים על סף בעירה - וממשלת ישראל לא רק מתעלמת, אלא אף מחריפה את המצב עם הרפורמה המשפטית

לאחרונה מתרבות ההערכות לפיהן אירן התבססה כמדינה בסף הגרעין, שרק החלטה מפרידה בינה לבין מימוש יכולותיה הנוכחיות לבין התחמשותה בנשק אטומי. 12 יום בלבד יידרשו מהחלטה עד העשרת כמות מספקת של חומר בקיע לפצצה ראשונה. עיצוב הנשק וזיוודו על טיל או פצצה יארכו אולי שנה-שנתיים נוספות. מעבר לסף ממתינה לאירן מציאות חדשה, שבה תנסה לחצות אותו ולהגיע אל היעד – מטרייה גרעינית שתגן על המשטר מפני איומים, ותאפשר לו לקדם את חתרנותו ותוקפנותו באזור ומעבר לו, וגם לאיים על קיומה של מדינת ישראל.
נוסף לאיום הגרעין, ממרחב הסף נשקפים עוד כמה פנים של העתיד. סעודיה כבר הצהירה שאם תשיג אירן נשק גרעיני, היא תתחמש בו בעצמה (והבנותיה האחרונות של ריאד עם טהרן לא ישנו זאת). ארה"ב התחייבה למנוע מאירן נשק גרעיני, ישראל הצהירה שתעשה כל הנדרש למנוע זאת, והשתיים קיימו תרגילים ותיאומים לקדם פני תרחיש זה. על אירן להכריע בין התועלות הצפויות מחציית סף אל נשק גרעיני לבין חומרת וסבירות הסיכונים בדרך ליעד ולאחריו. ישראל, מצידה, נערכת לקדם את פני הרעה, אולי כבר בעתיד הלא-רחוק.
בשנה האחרונה מסתמנת הידרדרות ביטחונית בזירה הפלשתינית, שמקורה בשקיעת הרשות הפלשתינית בדמדומי שלטונו של מחמוד עבאס (אבו מאזן), בעליית דור צעיר שלא ידע אינתיפאדה, בהסתה ובהמשך הסכסוך והלחימה, וגם בהעדר אופק ובמבוי סתום מדיני. מאז פיגועי מרס 2022 מנהל צה"ל מבצע מתמשך, "שובר גלים", לסיכול פיגועים. צעירים חמושים ביהודה ושומרון מבצעים פיגועים נגד ההתיישבות הישראלית וכוחות צה"ל ועל צירי התנועה, ותוקפים את כוחות צה"ל בעת המעצרים. ירושלים ממשיכה להוות מוקד נפיץ לפיגועים ולמאבק על השליטה בהר-הבית.
חשבון הדמים מתארך, ובמסגרתו סופגת ישראל פיגועים קשים ומכאיבים, והפלשתינים מצידם כבר שילמו במאות הרוגים ופצועים ובאלפי עצורים. לקראת חודש רמדאן ומועדי האביב-קיץ (פסח, יום העצמאות, יום ירושלים, ומנגד ימי הנכבה והנכסה) גוברת ההערכה, כי הזירה על סף התלקחות נרחבת, כולל אפשרות לגלישה לתוך שטח ישראל, כמו שאירע בזמן "שומר חומות".
מועצת הביטחון התכנסה כבר פעמיים לדיון במצב בזירה, ורק בהתערבות ארה"בר הסתפקה בהצהרת גינוי ולא בהחלטה נגד ישראל. הצמרת המדינית-ביטחונית של ארה"ב וכן של מצרים וירדן עוסקות במאמצי הרגעה בטרם פורענות. ממשלת ישראל מקדמת מצד אחד מדיניות החותרת להרגעה וניהול הסכסוך, ומצד שני מדיניות מסלימה החותרת להכריעו.

המובילים מתעלמים ומאשימים
פוגרום בחווארה [שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים]

מעבר לסף, שם מחכים גם הסלמה נרחבת נוספת, כולל ברצועת עזה וממנה, וגם סיפוח מתרחב ביהודה ושומרון, כבר מסתמנים פני העתיד: התרחבות בסדר הכוחות של צה"ל המושקעים שם, פוגרום נפשע של פורעים יהודים בחווארה בעוד כוחות משטרה וצה"ל נוכחים-נפקדים, קריאות למחיקת הכפר זוכות לתמיכה של שר בכיר (גם אם חזר בו לאחר מכן), התקפות של מתיישבים על כוחות צה"ל, ועלייה של שר וחברי כנסת לאביתר, תוך הפרת צו שטח צבאי סגור.
בה בעת, בחודשים האחרונים עוברת ישראל רעידת אדמה פוליטית חסרת תקדים, שבמוקדה קמפיין חקיקה מהיר ואגרסיבי לשינוי מאזן הכוחות בין רשויות המדינה. הממשלה מציגה זאת כרפורמה משפטית להחזרת הכוח לעם, לכנסת ולממשלה, ואילו מתנגדי המהלך רואים בו הפיכה משטרית לריכוז כל סמכויות השלטון בידי הממשלה, שראשיתה בפוליטיזציה של מערכת המשפט, בואכה שלטון ללא מיצרים. מסע הממשלה המזורז מכוון להשלמת ראשית החקיקה עוד בכנס החורף של הכנסת ומתקדם במהירות לעבר סף זה, שמעבר לו ממתינה מציאות חדשה.
ממרחב הסף הנוכחי כבר נשקפים פניה: קרע חברתי מתרחב, אלימות והסתה גוברות, הידרדרות כלכלית מהירה, עצומות ומכתבי אזהרה של כלכלנים בכירים, מגזר ההיי-טק, משרתי מילואים במערכי החוד של צה"ל, אזהרות מיהודי התפוצות ואף מצד הממשל בוושינגטון, אף שבראשו אחד מנשיאי ארה"ב הידידותיים ביותר לישראל מעולם.
עד כה נראה, כי מובילי תנופת החקיקה לעבר חציית הסף מתעלמים מכל זאת, מאשימים את המתנגדים לה באי-קבלת תוצאות הבחירות ובכלל ההשלכות השליליות, מסרבים לעצור "אף לא לדקה", ומצטדקים רק על כשלון בהסברת מהלכיהם. קולות בודדים מהקואליציה קוראים להאט את הרפורמה ולהיכנס להידברות בהתאם למתווה שהציע הנשיא יצחק הרצוג, אולם הקונספציה השלטת בעינה: דהרה לעבר הסף שמעברו ממתינה לישראל תהום.

אויבי ישראל מתמוגגים
נסראללה. זחיחות שמאחוריה סיכון ממשי

מבחוץ יושבים אויבי ישראל, מטהרן ועד ביירות, ומתמוגגים. המדינה הציונית קמה על עצמה בסערה אובדנית, בצבאה האדיר נבעים סדקים המאיימים על תפקודו, כוחותיו המושקעים בזירה הפלשתינית אינם פנויים להתכונן למלחמה אפשרית בלבנון, כלכלתה נחלשת, והתמיכה הבינלאומית בה בירידה. ערוצי התעמולה של "ציר ההתנגדות" כבר העלו מהאוב את קמפיין "קורי העכביש", המדגיש את חולשתו של המפעל הציוני כבר-חלוף, ומזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, מתנבא, כי ישראל לא תראה את שנתה ה-80.
זחיחות זו של אויבי ישראל מבשרים לא רק על אתגר בטווח הרחוק, אלא על סיכון ממשי: תיאבון מוגבר של אויבי ישראל לנטילת סיכונים ולהליכה על הסף, שסופה חישוב מוטעה אפשרי והסלמה. הן מלחמת לבנון השנייה והן מערכת "צוק איתן" פרצו כך, בטעות, מבלי שהצדדים התכוונו מלכתחילה להגיע להסלמה נרחבת.
כל אחד מאתגרי הביטחון שבחוץ – התגרענות אירן, ההסלמה בזירה הפלשתינית והאיום מצפון – מורכב דיו כדי לזכות במלוא תשומת לב הקברניטים בישראל, כאשר כל החלטה, מעשה או מחדל הם הרי גורל וכשעל הכף מוטלים חיי רבים ועתיד המדינה. אולם בקבינט המדיני-ביטחוני, שממילא אינו מתכנס, מעטים בלבד הם בעלי ניסיון ביטחוני משמעותי, וספק אם מי מהם הצליח להקדיש זמן ראוי ללמידה מעמיקה של הסוגיות הביטחוניות שעל הפרק. בחודשיים-וקצת לכהונתה ממוקדת הממשלה בעיקר ב"רפורמה המשפטית", בהכרח על חשבון אתגרי הביטחון שבפתח.
הניצב על סף הדלת נמצא במציאות אחת, מוכרת וידועה, אך לפניו מרחב בלתי ידוע, שחלקו נשקף לעיניו וחלקו נסתר. לחצות סף מהמוכר אל מעבר לו ניתן בהחלטה מודעת, או בגלישה מבלי משים. בעת הזו נראה, שממשלת ישראל דוהרת לעבר מצוק החקיקה ומתאמצת לבלום לפני חציית סף הסלמה רחבה עם הפלשתינים. בה בעת, אירן כבר בסף הגרעין, לקראת החלטה בטהרן שתחייב הכרעות קשות גם בירושלים. מאמצים רבים מושקעים בהרתעת אירן מלקבל החלטה להתקדם לנשק, אך החלטה זו תתקבל בסופו של דבר רק בטהרן. ההסלמה בזירה הפלשתינית תלויה בהתנהלות שני הצדדים, ולישראל משקל ניכר בכך, לטוב ולרע.
חציית סף החקיקה מישראל הנוכחית לזו הלא-נודעת נתונה להחלטת ממשלת ישראל בלבד. במרחב מרובה הסיפים, וכשגורל ישראל תלוי מנגד, עוד לא מאוחר לעצור, להידבר ולשקול, בטרם חצייה ובטרם תהום הפורענות.

תא"ל (מיל') אסף אוריון הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר ראש החטיבה האסטרטגית בצה"ל.
תאריך:  14/03/2023   |   עודכן:  14/03/2023
+בני ברק: הפגנה סוערת ועימותים באזור ביתו של גפני
20:41 14/03/23  |  עידן יוסף

בעקבות מחאה נגד הרפורמה המתקיימת באזור ביתו של ח"כ משה גפני בבני ברק נחסמו לתנועה קטעים ברחובות קהילות יעקב ובירנבוים וישנם עומסי תנועה בחלק מהרחובות. למרות קריאתו של גפני לתומכיו שלא להגיע לאזור, הם הגיעו וחלקם התעמתו עם המוחים.
המחאה יצאה משליטה ביצם וחפצים הושלכו גם מחלונות הבתים הסמוכים ושוטר רוסס בגז מדמיע. אחת המפגינות שהגיעה עם דגל הלהט"ב חשפה את עצמה בפני המקומיים. המפגינים ירדו ליציאה מהעיר באזור מסעדת "הלו תימן", זרקו פחים לכביש והתעמתו עם שוטרים.

[צילום: דוברות המשטרה]
+פורום קהלת מציע פשרה ברפורמה המשפטית
19:59 14/03/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הגוף המזוהה עם הימין ונחשב לאחד מאבות הרפורמה, אומר שבשיחות עם מתנגדיה הושגו הבנות בנוגע לפסילת חקיקה, הייעוץ המשפטי ועילת הסבירות; אין הסכמות על בחירת השופטים

קורא להרצוג לאמץ את העקרונות שהציע
+דורית בייניש: "דנים רק איך לרסק ולחסל את מערכת המשפט"
15:36 14/03/23  |  מירב ארד

נשיאת העליון לשעבר דורית בייניש בראיון לכאן רשת ב': "לא דנים בעיקר. עם כל הבעיות שיש במדינה, לא דנים בכלום. רק איך לרסק ולחסל את מערכת המשפט כדי שלא תוכל לבקר את הממשלה. זו תוכנית עם חזון הרה יותר גדול להשמיד הרבה מאוד מוסדות. בייניש הוסיפה: "זה באמת תסריט אימה. תמיד התברכנו במבנה המיוחד שלנו, שהוא א-פוליטי ומקצועי, וכל התיאורים שאנו שומעים על בית המשפט ועל שופטיו, לא נכונים. שטיפת מוח. אנחנו לא אויבים מול העם".

+בעקבות התקדמות החקיקה: בכירי המשק נפגשו עם הנשיא
14:50 14/03/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הנשיא נועד עם ראשי הבנקים ובעלי חברות ענק שהביעו את דאגתם מהתקמדות חקיקת הרפורמה המשפטית  ▪  הנשיא מתכוון לפרסם בימים הקרובים מתווה חדש לפשרה  ▪  הבכירים הביעו בפני הנשיא את תמיכתם במתווה

הנשיא הרצוג. לקראת הצגת מתווה חדש [צילום: לע"מ]
+ח"כ מיכאלי: "נתניהו הוא היד המרכזית שמנענעת את העריסה"
14:11 14/03/23  |  מירב ארד

יו"ר העבודה, ח"כ מרב מיכאלי כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "לביבי יש אינטרס שנחשוב שהוא חלש, סחיט, שאין לו ברירה, שהקואליציה לוחצת אותו לחוקק את החוקים המסוכנים הללו. זו טעות שרבים, גם במחנה שלנו, נופלים בה
נתניהו הוא היד המרכזית שמנענעת את העריסה הזו. הנאשם שמנסה להימלט מהמשפט ורוצה לשלוט במינוי השופטים. אסור ליפול בפח הזה, אסור לוותר לו".

+מיקי זוהר: "מי שאומר שיש ניסיון לשינוי שיטת המשטר - משקר"
14:10 14/03/23  |  מירב ארד

שר התרבות והספורט מיקי זוהר התייחס בראיון לכאן רשת ב' לרפורמה המשפטית: "מי שאומר שיש ניסיון לשינוי שיטת המשטר - משקר במצח נחושה ובידיעה. עצירת החקיקה תגרום לכך שנמצא את עצמנו בעוד כמה חודשים של טרלול".

+הגבלה מתוחכמת
13:39 14/03/23  |  גיל אלוש   |   לרשימה המלאה

"אנחנו משלמי המיסים ומניעי הכלכלה וצריך להקשיב (רק) לנו" שורשי התנועה לדיפרנציאציה במשקל ההצבעה  ▪  מה עושים כשאין לך רוב אלקטורלי ואתה מרגיש שאתה חייב לנצח בחירות דמוקרטיות לכאורה?

להקשיב רק לנו [צילום: שיר תורם/פלאש 90]
+דרושה חקירה פרלמנטרית עכשיו
11:51 14/03/23  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה

הרפיסות וכלל הביצועים הצבאיים הירודים בצה"ל, כמו גם רוח הלחימה מטרידים מאוד. האופן בו משתקפת במשבר הנוכחי צמרת צה"ל במילואים ובתחפושתה האזרחית - מחבל במדיניות הלאומית, בציונות ובכושר ההתמודדות מול אירן והטרור המוסלמי. הקריאות לסרבנות ואנרכיה השופעות מרבים ממפקדי צה"ל, גובלות בהסתה למרי וסרבנות-שירות. המשמעות בנסיבות אלה היא בגידה

המחאה נגד הרפורמה המשפטית [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+אושר בקריאה ראשונה: ביטול חוק רק ב-12 שופטים
07:58 14/03/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

בג"ץ יוכל לבטל חוק רק בהרכב מלא וברוב של ארבע חמישיות  ▪  פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחסן מראש חוקים מביקורת שיפוטית, או להתגבר על פסילה ברוב של 61

סמכות העליון תצומצם משמעותית [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+דרך בגין, והמסוק הצה"לי
07:58 14/03/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

אילו הייתי הטייס הממתין לשווא לנסוק עם הזוג החמסן לנתב"ג הייתי שמח על התפקיד שנכפה עלי: להיות עדות וסמל והוכחה שהנתניהו'ס בורחים מן הארץ ב"טיסת חמור"

הגברת מגיעה במסוק [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+שיטת מנדלבליט הכניעה את כבוד הנשיא
07:30 14/03/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

שיטת מנדלבליט הצליחה  ▪  הנשיא בנאום קצר במיוחד, תקף בחריפות ובמילים לא נשיאותיות את התהליכים המתקיימים בוועדת חוקה חוק ומשפט בנושא הרפורמה המשפטית, החשובה והנדרשת

הרצוג. נכנע [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרפורמה והביטחון: דהרה לתהום הפורענות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אחריות לתוצאות הרפורמה
שלמה שכטר  |  14/03/23 08:35
2
להחריג חוק יסוד הכנסת מרפורמה!
t  |  14/03/23 08:56
3
טוב בחישובים
באום  |  14/03/23 09:26
4
ממשלת ימין מלא מלא
שלמה שכטר  |  14/03/23 09:58
5
מלחמת הרמדאן
החושף  |  14/03/23 12:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
עמנואל בן-סבו
שיטת מנדלבליט הצליחה    הנשיא בנאום קצר במיוחד, תקף בחריפות ובמילים לא נשיאותיות את התהליכים המתקיימים בוועדת חוקה חוק ומשפט בנושא הרפורמה המשפטית, החשובה והנדרשת
דן מרגלית
נתניהו שותף מלא ליריב לוין ושמחה רוטמן, שהביאו על עם ישראל את השבר והשסע וההפגנות של ישראלים ויהודים נגד ממשלתם בכל רחבי העולם הדמוקרטי
עידן יוסף
ראש הממשלה הביע את דאגתו מהמתקפה חסרת התקדים על ממשלתו מצד ערוצי התקשורת המגויסים    הוא קרא לאנשים להשיב מלחמה נגד שקרים וחדשות מזויפות על-ידי אמירת האמת    האשים את התקשורת בהתעלמות מהידיעות הנדרשות ובניהול משטרת מחשבות שמגנה אנשים באופוזיציה שמעוניינים להידבר
רפי לאופרט
כאשר עוסקים במשטרים - יתרונותיהם וחסרונותיהם - ככל שהגדרות המושגים "פתוחות" יותר, כך פוחת הסיכוי להבנה והסכמה לאורך זמן. מודל השיח חייב להציע מענה מוסכם לבעיות המציאות במקום להשתמש במציאות מדומיינת ולהצדיק בה מודל יפה אך לא מוסכם, כפי שעשה לאחרונה פרופ' יובל נח הררי בכמה מראיונותיו הטלוויזיוניים. ככל שנוגע הדבר ל"ימין" בישראל, שורש המשבר הנוכחי הוא במהפכה המשפטית של אהרן ברק, בדיקטטורה האוליגרכית-משפטית שיצרה ובחוסר המשילות שחוללה
מירב ארד
ועדת חוקה, דנה במתווה הפשרה בנושא הרפורמה המשפטית שהציעו דניאל פרידמן ויובל אלבשן    פרופ' אלבשן, מיוזמי הפשרה: "אנחנו בדרך לכאוס בגלל משחקי אגו"    רוטמן: "הפערים גדולים אך זה יכול להיות מצע טוב לתחילת מו"מ"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il