X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נדרשת פעולה מיידית [צילום: רמי חכם]
איך למנוע משבר בשוק המשכנתאות
על-מנת למנוע, חלילה, משבר בשוק המשכנתאות, על בנק ישראל, בראש וראשונה הנגיד, ובתאום עם כל הרגולטורים הרלוונטיים, ובד בבד גם הבנקים המסחריים, לפעול באופן מידי למציאת פתרון בר קיימא לנוטלי המשכנתאות
אייל בהרי מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

משבר בשוק המשכנתאות, מסמל משבר בשוק הדיור. משבר בשוק הדיור, מסמל מיתון כללי במשק. כך קרה אצלנו בעבר כבר מספר פעמים וכך קרה גם בארצות הברית ב-2007, כשמשבר המשכנתאות, שכונה "משבר הסאב-פריים", הביא עימו מיתון עמוק בארצו של הדוד סם.
כותב אני את המילים הללו בעקבות פרסום נתוני בנק ישראל, לפיהם ירד היקף שוק המשכנתאות בחודש פברואר האחרון ל-5.7 מיליארד שקל בלבד, זאת לעומת כפליים כמעט בפברואר 2022. לירידה זו היו 4 גורמים עיקריים:
האחד, 8 העלאות הריבית הרצופות של בנק ישראל שהיו במהלך השנה האחרונה, וייקרו בממוצע את המשכנתאות ביותר מ-1000 שקלים. השני, המשך האינפלציה והעלייה ביוקר המחיה, מה שהשפיע משמעותית על היכולת של משקי הבית במדינת ישראל לניטול משכנתאות. השלישי, כמו-כן העובדה שבמהלך 2022 התייקרו הדירות בישראל ב-כ-20 אחוזים בקירוב, עובדה שהביאה אף היא לרוויה ביכולת של ישראלים רבים לרכוש דירה. הרביעי, חוסר היציבות הפוליטית וההפגנות המתמשכות במהלך החודשים, הביאו אף הם לירידה כזו או אחרת במצב הרוח לרכוש דירה.
אולם, וזה אולם גדול, מאחורי 4 הסיבות שצוינו לעיל, קיים גורם נוסף שהולך ומחמיר משנה לשנה, והינו העדר היצע דיור, ובמיוחד באזור הביקוש, מה שהיווה גורם מרכזי בעליות המחירים שאפיין את שוק הדיור בישראל מאז 2007 והביא עימו גם לתדלוק שוק המשכנתאות לרמות חסרות תקדים.
נכון, קיימים גם גורמים נוספים למצב שוק הדיור דהיום, דוגמת השפעת מגיפת הקורונה במהלך שלוש השנים האחרונות ובמיוחד מלחמת רוסיה אוקראינה שהביאה עימה למחסור במוצרי בנייה חיוניים ולהתייקרות חסרת תקדים של חומרי גלם לבנייה. כל אלה הביאו גם להתייקרות הדיור באופן חסר תקדים ובד בבד לתדלוק שוק המשכנתאות, ובמיוחד במהלך שלוש השנים האחרונות. ובמילים אחרות - הירידה התלולה בהיקף נטילת המשכנתאות שאפייה את הרבעון האחרון, הינה בפעול תגובת נגד(!) לאותו גולם שקם על יוצרו.
על-מנת למנוע, חלילה, משבר בשוק המשכנתאות, על בנק ישראל, בראש וראשונה הנגיד, ובתאום עם כל הרגולטורים הרלוונטיים, ובד בבד גם הבנקים המסחריים, לפעול באופן מידי למציאת פתרון בר קיימא לנוטלי המשכנתאות, להרגיע ולייצב את השוק.
פתרון שכזה יוכל להיות באמצעות פתרונות יצירתיים בהוראת שעה, דוגמת הקפאת הריבית על המשכנתאות או לחליפין יצירת ריבית דיפרנציאלית לנטולי המשכנתאות, שונה מהריבית הכללית במשק, כמו גם יצירת מסלולים ב"תפירה אישית" שיתאמו לכל אחד מנוטלי המשכנתאות, כולל אפשרות להקפאת ההחזר לתקופה מסוימת, או פיזורו על פני תקופה ארוכה יותר.
בד בבד יש מקום לשקול את המשך העלאות הריבית, שיותר משהועילו, יצרו עינן נזק לא מבוטל, כולל המשך האינפלציה והעלייה ביוקר המחיה, שלא לדבר על הכנסת יותר ויותר בתי אב לרמות סיכון גבוהות של העדר יכולת להחזיר את המשכנתא.
וכמובן, למצוא את הדרך להגדיל משמעותית את היצע הדיור, הן על-ידי קיצור הביורוקרטיה, הגדלת זכויות בנייה ליזמים, ובמיוחד באזור הביקוש והן על-ידי מינוף התחדשות עירונית. ללא כלים שלובים אלה, לצערי, ימשיך שוק המשכנתאות להוות בבואה נאמנה של החולי שפשה בשוק הדיור, חולי שמצריך באופן דחוף אנטיביוטיקה, ויפה שעה אחת קודם!

הכותב הוא מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות.
תאריך:  28/03/2023   |   עודכן:  28/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך למנוע משבר בשוק המשכנתאות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הפיתרון פשוט מאוד-להקפיא את
חשדנית  |  31/03/23 13:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דב גולדפלם
מעולם לא נעשתה רפורמה מוצדקת כל כך בשלומיאליות גדולה כל כך    ההתעלמות שלי מהעולם לא תפתור את המשבר אבל המצב שבו שני הצדדים הולכים על סף התהום ומוליכים את המדינה לעברי פי פחת כשאין לי, האזרח הקטן, שום יכולת להשפיע על מובילי המאבק משני הצדדים, מביא אותי לנסות להתנתק
דן מרגלית
לא נעים לי להודות, אבל אחרי 77 הפגנות בלי נהג על חשבון האומה ודלק ממאגרי האוצר ומלחכי פנכה למכביר - נהניתי לראות את לוין באור טבעי
דוד מ' וינברג
כיצד מכון משגב החדש יסייע לישראל לתמרן ביצירתיות את דרכה באזור, תוך שמירה על מדיניות ביטחונית מציאותית ומבלי לוותר על יעדים ציוניים ויהודיים
עדי דקל
שטוסל מצליח להפגיש את הקורא עם המציאות והבדיון ולעיתים לא ניתן להבחין בין האירוניה ובין משחקי המילים, היכן מתחילה האמת ונגמר הבדיון וההפך
רון בריימן
שני פסוקים מספר שמואל מתארים היטב את התחושות שלי בערב עצוב זה: צר לי עלייך, אחי    קרע יהוה את ממלכות ישראל מעלייך היום ונתנה לרעך הטוב ממך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il