X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
נזק שגרמו מתנחלים פורעים [צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90]
המתנחלים הפורעים גורמים נזק אדיר
פגיעה בחפים מפשע רק משום שהם פלשתינים איננה רק בלתי מוסרית ומזיקה במישור הבינלאומי. היא פוגעת במישרין במאבק בטרור ובהכנה למלחמה

בדיון פומבי לאחרונה אמר אחד המשתתפים, כי המתנחלים המתפרעים בכפרים הערבים בשומרון "מגינים על עצמם". האמת היא שהוא טועה ומטעה. כי בפרעות הללו הם לא פגעו באף מחבל, הם לא מנעו אף פעולת טרור ולא החרימו שום נשק. מדובר בהתפרעות שמביאה רק נזק.
לעניות דעתי, אף פלשתיני לא מבטל בעטיה של התנהגות פרועה זאת את תוכניתו להרוג יהודים. לעומת זאת, יש מי שבעקבות מעשים אלה מחליט לנקום ומצטרף לשורות הטרור.
אפשר להבין את הזעם הכעס והכאב של מי שחבריהם נרצחו בדם קר, ולחוש צער רב על הקורבנות שנרצחו, אך אין להצדיק את התגובה חסרת האחריות והבלתי מוסרית. הביקורת במקרה זה צריכה להיות ברורה, בלי לגמגם ובלי להסס: מדובר בתופעה שמכל בחינה שהיא כולה שלילית, ללא שום היבט חיובי.
מדובר בפגיעה בחפים מפשע שחטאם היחיד שהם פלשתינים, והם משלמים במקרה זה את מחיר אחיהם מבצעי הטרור על-אף שהם לא קשורים אליהם מעבר לקשר דם. כנראה שחלק מהם (אולי גדול) אוהדים את המחבלים בליביהם ובדברייהם, אך רוב אלה שרכושם הושמד וביתם נפגע - אין להם דבר עם הטרור. נקמה בהם, בחפים מפשע, אינה מוסרית.
בהיבט המעשי אין ההתפרעויות הללו מפחיתות במאומה את הטרור, והמעשים הללו מרתיעים איש. נהפוך הוא: לעניות דעתי החמאס והג’יהאד ושאר אויבנו חוגגים כל אירוע כזה, כי הוא מגביר את אהדת האוכלוסייה למבצעי הטרור נגד ישראל. והרי כל חפצם הוא "להבעיר את השטח" - והתפרעות המתנחלים מסייעת להם בכך.
בה בעת, מעמדה הבינלאומי של ישראל נפגע. למי שאין כל אחריות למעמד זה כמובן שלא אכפת מכך, אך מי שעמל לילות כימים לקדם את ישראל בשדה הבינלאומי כדי לסייע לכלכלתה לביטחונה וליכולתה לשרוד כמדינה יהודית יחידה בעולם שחלקו עוין לעצם קיומה - לא יכול שלא לתהות על אי-הבנתם של הפורעים המתעלמים מהנזק הבינלאומי.
לבסוף ישנו ההיבט של השפעת הפרעות על יכולתם של צה"ל והמשטרה לטפל באיום האמיתי, איום הטרור. יש לפרעות הללו שתי השלכות שליליות בהקשר זה. ראשית: שני הגופים הללו, הנמתחים לאין סוף במאבק המתיש בטרור, חייבים להקצות כוחות למניעת ההתפרעויות הללו ולהגנת התושבים הערבים המותקפים ברחבי יו"ש. כוחות אלה חסרים במאבק הישיר בטרור, במארבים בתצפיות ובמבצעי מעצר המתבצעים כל לילה. מי שמונע גלישת מתנחלים לכפר מסוים אינו יכול להשתתף במעצר חשודים בכפר אחר - ומעצרם ידחה.
שנית ולא פחות חמור מכך: צה"ל מזרים עוד כוחות כדי לעמוד בכמה מטלות במקביל. הכוחות הללו עושים זאת על חשבון האימונים שלהם. ביום פקודה, במלחמה בלבנון ואפילו בעזה, הם יהיו מאומנים פחות. לכל יחידה שחייליה מאומנים פחות - יהיה קשה יותר לבצע את משימותיה בלחימה ויהיו לה יותר נפגעים. האם מישהו מהמתפרעים ומצדיקיהם עשה את חשבון הדמים הזה, כי בגללו יהיו מי שהוטלו לשומרון ואימוניהם הופסקו?
מכל הבחינות הללו, המעשיות והמוסריות, צריך לצאת בנחרצות נגד ההתפרעויות, להבהיר כי אינן לגיטימיות, כי המנהיגות של המתנחלים רואה אותן בחומרה ונותנת גב מלא למשטרה לשב"כ ולמשטרה במאבקם בפורעים.
גם קריאות של רבנים ומנהיגים פוליטיים להחרבת כפרים והשטחת בתים אינה מוסרית, כי, כאמור, רוב הנפגעים כתוצאה ממדיניות שכזאת יהיו אזרחים חפים מפשע. יתר על כן: כל הלקחים לאורך ההיסטוריה לגבי לחימה בטרור מצביעים באופן ברור על כך שרק כאשר הריבון מצליח להפריד בין גורמי הטרור לשאר האוכלוסייה, יש סיכוי לפגוע ביכולת הטרור. פעולות אלימות ללא הבחנה לא הועילו אף פעם גם כשהתבצעו באופן קיצוני ביותר וכפרים שלמים הושמדו בנימוק ב"יצא מהם טרור". הלכה למעשה, ביו"ש במקרים רבים - אפילו קשר רופף זה אינו קיים. מותקפים אזרחים בכפרים בהם פעל מישהו שאינו בן הכפר או שהטרור בכלל לא קשור לכפר ופורעים בו רק כי הוא קרוב. האם גם המנהיגים הקוראים קריאות מעין אלה אינם מודעים לנזק שעצם דבריהם עושה למדינת ישראל בבירות העולם?
אחרי 2,000 שנה אנחנו הריבון. שינוי דרמטי זה מטיל אחריות ואינו רק עניין לחגיגות עצמאות ואמירת הלל בברכה. האחריות הזאת מחייבת להגביל את השימוש של אנשים פרטיים בכוחם ונשקם להגנה עצמית בלבד. האזרח שחיסל את המחבל בתחנת הדלק - הוא גיבור. האזרח שירד לכפר השכן ושרף רכוש - הוא פורע חוק. אסור להתבלבל ביניהם. צריך להיות יותר נשק בידי אזרחים, כדי שיוכלו להגיב כמו מי שירה במחבל באירוע, אך מי שישתמש בנשק שבידו כדי לפרוע פרעות בערבים - מקומו בכלא ומהר. והיה מחננו טהור ויעיל.

אלוף (מיל') יעקב עמידרור הוא עמית בכיר ע"ש אן וגרג רוסהנדלר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.
סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  15/07/2023   |   עודכן:  15/07/2023
+חיזוק הרשות - או חזרה כפויה לג'נין
12:04 15/07/23  |  אודי דקל, ענת קורץ   |   לרשימה המלאה

מבצע "בית וגן" היה הצלחה טקטית, אך לא שינה את המציאות האסטרטגית בצפון השומרון. האינטרס הישראלי הוא שהרשות הפלשתינית תוכל להבטיח את השקט באיזור

שני הצדדים הגבירו את המתח [צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90]
+מחבל נוטרל בישוב עשהאל, חשוד שני נתפס
11:32 15/07/23  |  מירב ארד

פיקוד העורף פרסם (יום שבת) אזהרה על חשד לחדירת מחבלים ליישוב עשהאל שבדרום הר חברון. מחבל אחד נוטרל. התושבים התבקשו להיכנס לבתיהם ולנעול את הדלתות. מצוד נערך אחרי מחבל שני שחדר לסביבה. בהמשך בוצע ירי באויר ונעצר חשוד.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המתנחלים הפורעים גורמים נזק אדיר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מסכים,אבל
שלמה  |  16/07/23 10:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
ירון פרידמן
הביקור של אבו מאזן במחנה ג'נין הפתיע רבים. כיצד התאפשר הדבר כאשר מספרים לנו כבר חודשים ארוכים כי אין לרשות הפלשתינית משילות בצפון הגדה? פתאום הראיס יכול לנאום בלב המחנה ללא חשש ממתנקשים ולא זורקים עליו עגבניות. לאן נעלמו הזעם והמחאה נגד "הבוגדים ומשתפי הפעולה" - הנהגת הרשות? איך פתאום נעלמו החמושים הצעירים? ומהם המסרים שביקש אבו מאזן בביקורו בג'נין להעביר לישראל, חמאס והג'יהאד האיסלאמי?
יוני בן-מנחם
ביקורו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בג'נין היה הצגה גדולה לצרכי פנים ולחיזוק התמיכה הבינלאומית בו אך ספק רב אם הוא יילחם בטרור של הקבוצות החמושות. אירן איננה מתכוונת לוותר על המאחזים שהיא הקימה באזור ג'נין והיא תאתגר את הרש"פ, ישראל תהיה חייבת להמשיך בפעילות הצבאית שלה באזור נגד הטרור
יוני בן-מנחם
האירועים הביטחוניים במחנה הפליטים ג'נין חשפו את היחלשותו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אשר איבד את השליטה הביטחונית בצפון השומרון ואת השחיקה הרבה במעמדו ברחוב הפלשתיני. יו"ר הרש"פ יוזם מפגש פיוס לאומי בקהיר בסוף החודש בניסיון לשקם את מעמדו ברחוב הפלשתיני ולחדש את הלגיטימציה הבינלאומית לשלטונו
עידן יוסף
ועדת החוץ והביטחון אישרה לקריאה ראשונה: בתי המשפט יחייבו מתגמלי טרור בפיצויים שאינם תלויים בנזק לקורבנות טרור ומשפחותיהם, למרות ההשגות מצד המתפ"ש, השב"כ והמל"ל    יו"ר הוועדה: הכנסת מכבדת מאוד את הממשלה, אבל הממשלה לא מכתיבה לכנסת איזו חקיקה לקבל
יוני בן-מנחם
כוחות הביטחון של הרש"פ נכנסו השבוע בכוחות מתוגברים לעיר ג'נין, בתיאום עם צה"ל, אך נמנעים מלהיכנס למחנה הפליטים הסמוך לה. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס רואה בכך צעד ראשון להחזרת שליטתו על צפון השומרון למרות שצה"ל עשה עבורו את העבודה, ישראל רואה בנוכחות כוחות הביטחון של הרש"פ בג'נין צעד חשוב במלחמה בטרור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il