X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נגמר המקום [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
נמל תעופה כמנוע צמיחה
הצפי להכפלת מספר תושבי המדינה תוך 30 שנה ל-20-18 מיליון ובד בבד העובדה שעם ישראל נוסע בהמוניו יותר ויותר לחו"ל משנה לשנה, כמו גם העובדה שמדינת ישראל ממוקמת במיקום אסטרטגי אידיאלי בין אירופה למזרח הרחוק, מחייבת פיתוח נמל תעופה בינלאומי שני

בתור קבוצת נדל"ן הבונה בכל רחבי הארץ, מצפון לדרום, אני תוהה לא פעם מדוע מדינת ישראל לא קידמה נמל תעופה נוסף לנתב"ג, מה שהיה ללא ספק מנוע צמיחה כלכלי בכלל ונדל"ני בפרט. העובדה שבנתב"ג משתרכים תורים ארוכים והוא עומד לא פעם על סף דריסה ידועה לכול. הסיבה לכך פשוטה בתכלית - אם בשנות ה-50 וה-60 של המאה שעברה הוא שירת מדינה שמנתה שניים שלושה מיליון תושבים בלבד, הרי שכיום אנו נושקים כבר ל-10 מיליון.
יתרה מכך: הצפי להכפלת מספר תושבי המדינה תוך 30 שנה ל-20-18 מיליון ובד בבד העובדה שעם ישראל נוסע בהמוניו יותר ויותר לחו"ל משנה לשנה, כמו גם העובדה שמדינת ישראל ממוקמת במיקום אסטרטגי אידיאלי בין אירופה למזרח הרחוק, מחייבת פיתוח נמל תעופה בינלאומי שני, שלא לדבר על חשיבותו הביטחונית לשעת חירום.
אם נבדוק מדינות מקבילות בגודל האוכלוסייה לזו שלנו, נמצא לדוגמה כי ביוון ופורטוגל קיימים, בהתאמה, 4 נמלי תעופה בינלאומיים ועוד עשרות שדות תעופה קטנים המשרתים גם תיירים ובעיקר מקומיים המשתמשים בתעבורה האווירית בדיוק כמו באוטובוס או ברכבת.
אולם, וזה אולם גדול, הערך המוסף של נמל תעופה נוסף מבחינת מדינת ישראל איננו רק בעובדה שהוא יקל את העומס על נתב"ג וגם יהווה נמל תעופה חלופי לעיתות חירום. לטעמי הערך המוסף יהיה בראש וראשונה בכך שהוא יביא לפיתוח חסר תקדים של הפריפריה, בין אם יוחלט למקם אותו ברמת דוד בצפון ובין אם בנבטים ליד באר שבע בדרום.
הניסיון בכל רחבי העולם הוכיח כי הקמת נמל תעופה גורמת לפיתוח משמעותי ביותר של אזורים נידחים. נמל התעופה מביא עימו גם תעסוקה, במישרין ובעקיפין, לרבבות עובדים מאותו איזור, גם מקדם את רמת החיים בכלל, ואף גם מביא עימו להתפתחות תיירותית, הן פנים והן חוץ.
ואם בנדל"ן עסקינן, נמל תעופה שכזה ימתח ללא ספק את אזורי הביקוש צפונה ודרומה ובמקביל לטיסות לחו"ל, יאפשר גם, כמקובל בכל המדינות המתקדמות והנאורות בעולם הרחב, גם טיסות פנים לישראלים
שיעבדו במרכז הארץ ויתגוררו בפריפריה ולהפך. ובפועל הוא גם יעמעם משמעותית את הפער התודעתי הקיים כיום בין "מרכז" לבין "פריפריה".
לדוגמה, אם יוחלט להקים נמל תעופה בצפון הארץ, הדבר יביא לשגשוג חסר תקדים למטרופולין חיפה והגליל, ויהווה "משקולת" נגד ראויה מול נתב"ג, שימשיך לשמש בעיקר את תושבי המרכז והדרום. ולחלופין, אם יוקם בנבטים שבדרום, הוא יביא ללא ספק לשגשוג חסר תקדים של הנגב וחלקה הדרומי של מדינת ישראל, כולל הגעת אוכלוסיות חזקות ופיתוח תיירות מדבר ותיירות אקולוגית למיליוני תיירים מחו"ל.
אדגיש כי לא במקרה איני מתייחס במאמר זה לנמל התעופה רמון שהוקם בשנים האחרונות מצפון לאילת. לנמל תעופה זה אולי חשיבות כזו או אחרת בעיתות חירום כנמל תעופה חלופי והוא משרת אי-אילו טיסות קונקשן בין אירופה למזרח הרחוק, אולם הוא רחוק מאוד מלמלא את היעד של נמל תעופה אלטרנטיבי לנתב"ג.
ומבחינת עלות תועלת? ובכן, איני נכנס לשיקולים קצרי טווח של פקידי האוצר, אולם אין לי ספק קל שבקלים שהתועלת הכלכלית כמו גם הנדל"נית של נמל תעופה שכזה, תהיה גבוהה בעשרות מונים לעומת עלות הקמתו!

הכותב הוא יו"ר קבוצת צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות.
תאריך:  24/07/2023   |   עודכן:  24/07/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
מאות פוליטיקאים ועיתונאים בירדן חתמו על עצומה נגד חוק "הפשעים האלקטרוניים" החדש ודורשים להיפגש עם המלך עבדאללה כדי שימשוך את החוק לפני אישורו בפרלמנט .מדובר בחוק שמגביל את חופש הביטוי באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות ומטיל עונשי מאסר וקנסות כספיים על מי שמפר אותו
בצלאל סמוטריץ'
לא קמנו סתם בוקר אחד והחלטנו שאנחנו רוצים יותר כוח או חלילה להחליש את מערכת המשפט. שנים אנחנו מנסים לקדם מדיניות לאומית וציונית - בהתיישבות בכל רחבי הארץ, בביטחון, בשמירת הרוב היהודי בארץ ישראל, בזהות היהודית המשותפת לכולנו, ועוד ועוד, ונתקלים במחסומים בלתי עבירים שמציבה לנו מערכת המשפט
איתן קלינסקי
אני מסתכל על המציאות של חיינו כאן ועכשיו בארץ ישראל, והמסקנה שלי שבפרשת "ואתחנן", הפרשה השנייה בספר דברים, אחרי התחנונים לא הגיע המרפא והנחמה האישיים למשה, אבל הגיע המזור והנחמה לכל עם ישראל
איילת שקד
המדינה היום נחרבת על חוק חסר משמעות, סתם כי ראשי הקואליציה רוצים להראות שהם יכולים, וראשי האופוזיציה מפחדים להושיט יד    ישבתי ליד דרעי בקבינט ארבע שנים. הוא המבוגר האחראי היחיד, שגם מבין את ההשלכות של חקיקה ללא הסכמה וגם יש לו כוח פוליטי עצמאי לדרוש הסכמה
צבי גיל
אין דבר יותר ברור לי מכך שטייסי חיל-האוויר הם גם חוד החנית של המאבק על הדמוקרטיה שלנו, החופש והשמירה על ערכים כמו מוסריות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il