X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קנייה מוקפדת [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
החינוך חינם, אך לא סל הקניות
על ניהול אג'ילי וצרכנות נבונה עם כל ההתרגשות מכניסה למסגרת חדשה וההתרגשות הלא פחותה מעצם העובדה שבקרוב ניתן יהיה להפקידם שוב במסגרות ולחזור לשגרת עבודה עדיין חשוב לא לאבד שיקול דעת כלכלי

החזרה לבית הספר היא עסק יקר, שמתווסף להוצאות מלחמת ההתשה של החופש הגדול, בפרט במיתון. מהציוד האישי (ילקוט, קלמר, יומן, תלבושת אחידה וכו') דרך ספרי ועזרי לימוד תל"ן וימי חוץ, ולמי שצריך השלמה למשרה מלאה - צהרון, חוגים ועוד.
אז עם כל ההתרגשות מכניסה למסגרת חדשה (כגון כיתה א', או סביב מעבר דירה) וההתרגשות הלא פחותה מעצם העובדה שבקרוב ניתן יהיה להפקידם שוב במסגרות ולחזור לשגרת עבודה... עדיין חשוב לא לאבד שיקול דעת כלכלי.
אזהרת מסע: חיים עומר כתב על אובדן הסמכות ההורית, ודומה שכיום קשה יותר ויותר לסרב לדרישות המתוקים (ולו כדי לשמר את האשליה, שימשיכו להישאר כאלה). בנוסף כהנמן וטברסקי קיבלו פרס נובל לכלכלה על מחקרם שמצא כי נטייתנו לקבל החלטות כלכליות נובעת ממקום רגשי. ואכן מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה, "הורים רבים מציינים שהמצב הכלכלי כמעט לא ישפיע על רכישת המותגים האופנתיים החביבים על הילדים, היות שמדובר בקנייה חד-פעמית שנתית ולא בהוצאה חודשית קבועה. אלו הן רכישות אמוציונליות, בלתי מתוכננות, ללא התייחסות למחיר, שמונעות בעיקר מהרצון לרצות את הילדים המעוניינים להזדהות עם טרנדים, מותגים ולהיטים חמים". אז כפי שאנו אומרים בפ.ד.ה, בהנחיית צוותי שירות ומכירות, המטרה היא לא לרצות את הלקוח, אלה שהלקוח יצא מרוצה. כך גם עם ילדים, לרצות אותם, לא מכין אותם לביה"ס האמיתי לחיים, ועולה ביוקר ולעיתים גם בחוסר שביעות רצון והערכה.
רציונאליזציה: טברסקי וכהנמן, מצאו במחקרם, כי לאחר קבלת החלטה, אנו נוטים למצוא לה צידוקים למניעת דיסוננס (רגש שלילי) שלאחר הקנייה, כגון "אמנם זה התיק הכי יקר, אך זה כדאי כי הוא יחזיק מעמד הרבה שנים וזה יעניק להם ביטחון עצמי, מקובלות בכיתה...". אנו לא לוקחים בחשבון, שיוקר לא בהכרח שווה איכות (בפרט כשמדובר במותגי ילדים מפורסמים) ושגם אם כן, האופנה משתנה, הילדים גדלים, ויתכן שעוד שנה יסרבו להמשיך ללכת עם אותו המותג. ובכלל מקובלות או דחייה חברתית נובעים מחוסן פנימי של הילד הרבה יותר מאשר מותג כזה או אחר. אג'יליות, היא אחת הסדנאות המבוקשת של פ.ד.ה - המלמדת להסתגל לשינויים, באמצעות גמישות מחשבתית ותפעולית והימנעות מדחיינות. להלן טיפים אג'יליים -לצליחת המשימה:
1. גמישות מחשבתית
1.1 מתאפשרת באמצעות עבודה עם רשימות - המוח נועד לפתרון בעיות, והוא מאבד ממשאביו כשנאלץ לזכור משימות פשוטות. לכן רשימות מפנות את הראש לתכנון מושכל ותעדוף חכם ומאפשרות תמונה רחבה יותר, לגבי המשאבים הדרושים (כבכל הובלת שינוי, קחו בחשבון תוספת של כ-25% נוספים. כל מי שאי פעם ערך שיפוץ בבית יודע על מה מדובר).
1.2 חפשו דרכים אקונומיות להשגת הפריטים ברשימה - כגון א. פרויקט השאלת ספרים - פרויקט סביבתי של מחזור ספרים המאורגן על-ידי הורים בבית הספר - הנרשמים משלמים סכום סמלי, קיימת אחריות הדדית לשמירה על הציוד, הכתיבה בעיפרון ומחיקה בסוף שנה והתארגנות בית ספרית לאיסוף ולחלוקה מחדש בין השכבות. ב. החלטה על תלבושת אחידה של חולצות חלקות ללא לוגו, חוסכת רכישת ביגוד ייעודי ללימודים בלבד. ג. שדרוג מוצרים אקונומיים למותג - מדבקות ממותגות על מחברת/קלמר, תפירת דמות אהובה על תיק. שתפו את הילד בתהליך היצירה, קבלו זמן איכות ומוצר ממותג.
2. גמישות תפעולית
2.1 צמצום התנגדויות לפי חוק הניהול - השותפים לתכנון - שותפים לביצוע: שתפו את הילדים בתהליך קבלת ההחלטות ובהשלכות שיש לו - בררו את הציפיות ומה עומד מאחוריהן, ביחס לתקציב הקיים. הבהירו שחיסכון, יזכה אותו/ה ביתרה. בהתאם לגיל ניתן לאפשר עבודה בקיץ כדי להגדיל התקציב (בייביסטר/דוגיסיטר/שטיפת מדרגות - לשכנים מוכרים/שיעורים פרטיים למשפחה כגון אחים צעירים/לסבים - כיצד לנווט דרכם עם מכשירים חכמים ורשתות חברתיות). תיאום ציפיות תוך הצבת גבולות ברורים מונע מריבות. ביחד ערכו סדר עדיפות ברשימה שהכנתם - מה קונים ומה לא. הגבילו את הילד לבחירת פריט ממותג אחד גדול או שניים שלושה קטנים. מוצרים אלו מגדילים משמעותית את סל הקניות.
2.2 חוק פרטו - 20-80 - אנו לובשים 20% מהבגדים שלנו 80% מהזמן, בהתאם לכלל זה בחרו כל קנייה בקפידה. עדי אשכנזי מסבירה את מקור השם - תרבות הצריכה - "כי היא פשוט צריכה!" ברור שהילדים יעדיפו חדש, אך כאן המקום לחינוך ומיקוד ברכישת אותם 20% שבאמת ישמשו 80% מהזמן. למשל הימנעו ממילוי הקלמר בכמויות פריטים ממותגים, אלו נוטים לאבוד ולהיגנב. אם יש אחים סמוכים בגיל, ממגדר שונה, תעדפו צבעי יוניסקס למוצרים עם אורך חיי מדף ארוך, שיכולים לעבור בירושה (כגון תיק איכותי/אופניים). ניתן תמיד לקשטם במחזיק מפתחות עם צעצוע/סלסלה בצבעים המועדפים על הילד/ה. בנוסף הימנעו מקניות אימפולסיביות של דברים לא מתוכננים ש"צדים את עיני הילדים בדרך לקופה".
3. הימנעו מדחיינות לדקה ה-90 ואפשרו לעצמכם להיערך בחוכמה
כשאנו בתקופות עומס וסטרס (ראה חום יולי-אוגוסט והחופש הגדול), אנו נוטים יותר לדחות משימות, שמעיקות עלינו, כפיצוי רגשי. אך זו אשליה של פיצוי (בדומה לאשליית הפריסה לתשלומים) כי המחיר בסוף גבוה יותר. להלן מספר טיפים לחיסכון בהיערכות מראש-
3.1 התארגנו עם הורים נוספים לרכישה גדולה ומוזלת ביחד/בהזמנה ממקום מוזל.
3.2 גייסו את משאבי האנוש בארגון/הנהגת ההורים - לרכישה מאורגנת והטבות. טוורסקי וכנהמן גילו שאנו משווים מחירים ומתמקחים, כשמדובר בעלויות גבוהות כגון חופשה/קניית רכב, אך פחות ברכישות קטנות, למרות שהן שכיחות ומצטברות להוצאה גדולה, מדי חודש. מנהלי משאבי אנוש והנהלות בתי הספר - זו הזדמנות למנהיגות וחיסכון משאבי זמן וכסף לאנשים סביבכם, ואם מאוחר מדי כעת, הערכו לשנה הבאה (כפי שהדלאי לאמה אמר - כשמפסידים לא להפסיד את הלקח).
3.3 ערכו סקר שוק - אל תתפתו לקנות בירידים שנפתחים במרכזי הקניות במהלך חופשת הקיץ, הם זמינים ומזמינים, אך המחירים בהתאם לרמת הנוחות שבעלויות שכירות, במיקום מרכזי בקניון. קנו רק מה שנחוץ לתקופה הקרובה, והשלימו לאחר תחילת הלימודים כשהמחירים צונחים (ממילא חגי תשרי מעבר לפינה והילדים ישמחו להזדמנות נוספת להתחדש). העדיפו נקודות מכירה זולות ונגישות, למשל בזמן נסיעות מחוץ לערים היקרות, ספרי לימוד, מוזלים עד מאות אחוזים.
3.4 למרות הפיתוי של ניצול הזמן ביחד, אקונומי יותר לערוך את הרכישה ללא הילדים, שמתקשים לעמוד בפיתויי רשתות השיווק המנוסות.
3.5 לקינוח, מנפו את החינוך לסביבתיות וצרכנות נבונה, גם למיומנויות משא-ומתן - ערכו "שוק קח ותן", בו ילדים יכולים להחליף אחד עם השני חפצים/למכור יד 2. הזדמנות לסדר, לרענן ולחדש את הארונות. ואם ממש קשה ליישב את דעת הילדים, ואתם מרגישים שידיכם על התחתונה, רגע לפני הכניעה - אולי זו הזדמנות לרתום את הילדים לערכים שטרם צלחתם - בגין הגדלת תקציב הרשימה - דרשו העלאת איכות שעות הפנאי ותזונה בריאה - למשל פחות מסכים וסוכר בתמורה ליותר ספורט, קריאה, משפחה, פירות וירקות. כל יעד מאתגר ומדיד שהושג, יזכה במותג.

הכותבת היא מנכ"ל ובעלים פ.ד.ה יעוץ והדרכה - מלווים הנהלות ואנשים בתהליכי שינוי וצמיחה.
תאריך:  24/08/2023   |   עודכן:  24/08/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורנה מרקוס בן-צבי
אני לא יודעת אם הרגשתם פעם מהו רעב, כשהבטן מקרקרת ואין אוכל, אין כסף    זאת ההרגשה הכי איומה שבן אדם יכול לחוות, זו קרקעית התהום
יוני בן-מנחם
הקבינט הביטחוני הסמיך את ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט לנקוט שורה של פעולות לשיפור ההרתעה של ישראל ולבלימת גל הטרור.גורמי ביטחון בכירים מעריכים כי ישראל תחדש את פעילות החיסולים של ראשי חמאס והג'יהאד האיסלאמי בחו"ל ללא טביעות אצבעות
דן מרגלית
לצד אחריות זו של המשטרה והמדינה בכללה נחוצה גם פעילות בצמרת המגזר הערבי    אין להפחית באחריות המדינה, אבל אין להשלים עם פאסיביות במגזר
צבי גיל
"כפר עציון", ראשון היישובים בגוש-עציון, הוקם בשנת 1943 ואחריו "משואות יצחק" ו"עין צורים", שלושתם קיבוצים דתיים ואליהם הצטרף קיבוץ "רבדים" של השומר הצעיר   רבעת הקיבוצים נחרבו במלחמת העצמאות
יאיר נבות
לאחרונה יש התגברות דרמטית בניסיונות התקיפה במוסקבה עצמה, ככל הנראה מתוך רצון אוקראיני לגרום לתושבי העיר לחוש את המלחמה על בשרם, וגם לנקום על הפגיעות של הצבא הרוסי במרכזי ערים באוקראינה בשבועות האחרונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il