X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
זה יהיה קשה, אך המחיר כדאי [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
להיכנס לעזה כדי לסיים את המלחמה בניצחון ברור
ניצחון חד-משמעי על חמאס חיוני כדי לאפשר את שיקום החיים בעוטף עזה, להחזרת ההרתעה הישראלית בכל המזרח התיכון ולמאבק העולמי נגד ציר הרשע

המלחמה שנכפתה על ישראל בעקבות מבצע הטרור הברוטלי והברברי של חמאס ב-7 באוקטובר היא מלחמה חשובה מעין כמוה, והיא במידה רבה פרק קריטי במלחמת העצמאות של ישראל. לאחר מלחמת יום הכיפורים הבינו מנהיגים חשובים במדינות ערב, ובראשם אנואר סאדאת, כי אין אפשרות להביס את ישראל בשדה הקרב הקונבנציונאלי. יש מי שהגיעו בשל כך למו"מ שבסופו נחתמו הסכמים מדיניים בין ישראל למדינות ערביות, ויש מי שחיפשו חלופות.
הסורים הלכו לכיוון של רכישת יכולת בלתי קונוונציונאלית ובנו מאגר נשק הכימי מהגדולים בעולם. האירנים מחפשים עד היום דרך לייצר גרעין צבאי – ובינתיים בנו טבעת של אש סביב מדינת ישראל, הכוללת את חיזבאללה, חמאס, הג’יהאד האיסלאמי ומיליציות שיעיות בסוריה ועירק.
היו מי שהאמינו שטרור הוא שיביס את ישראל, ובאינתיפאדה השנייה היה נדמה שיאסר ערפאת מוביל מהלך שאומנם יכריע אותה. מבצע "חומת מגן" ב-2002, אחרי שהיו בישראל יותר מ-120 הרוגים בחודש, שם קץ לחלום הפלשתיני להלום בישראל עם גל טרור מתמשך שיפגע בה אנושות. לא הבנו, ואני כותב על עצמי באופן אישי, כי החמאס בעזה ינסה לשחזר ביתר אכזריות וביתר הצלחה את החלום לזעזע את ישראל בפעולת טרור ברברית.
המבצע המוצלח מבחינת חמאס הוא בבחינת תחילתה של מלחמה נגד ישראל, מלחמה שישראל חייבת לסיים אותה בניצחון ברור ללא עוררין. יש לכך חשיבות בשלוש רמות. הרמה הראשונה והבסיסית ביותר היא הבטחת חיים ללא איום לתושבי עוטף עזה. התנאי לאפשרות החזרת התושבים לאזור ובנייתם מחדש של היישובים – הוא הסרת האיום מהצד השני של הגבול. לשם כך יש לפגוע באופן אנוש ביכולת הצבאית של החמאס ולהרוס את כל התשתיות שלו, כך שהחמאס כארגון בעל יכולת צבאית לא יהיה קיים בתום המלחמה. יש לשם כך לשרטט מחדש את הגבול הצבאי של הרצועה, באופן שירחיק את הטרור מקו היישובים.
הרמה השנייה היא שאלת מעמדה של ישראל במזרח התיכון והחזרת ההרתעה הישראלית בכל רחבי האזור. לשם כך ההצלחה של צה"ל צריכה להיות חד-משמעית, והשמדת היכולת הצבאית של חמאס צריכה להיראות באופן ברור. חייבת להיווצר הבנה בכל המזרח התיכון שיש לישראל קווים אדומים שאם ייחצו – ישראל תגיב בכל הכוח ובאופן שיש בו משום הסרת כפפות, ואויביה יסבלו באופן לא פרופורציונאלי. צריך שכל אחד במזרח התיכון יפנים שבהקשר הישראלי יש משמעות לאמירה הצרפתית "במלחמה כמו במלחמה". חשוב שהתוצאות הנראות של המלחמה יהיו אות אזהרה לכל הסביבה.

החשוב ביותר מאז חציית התעלה
טנקים ישראליים בסוף השבוע ברצועה [צילום: אריק מרמור, פלאש 90]

הרמה השלישית היא חשיבות המלחמה בראייה הבינלאומית. מדובר במלחמה שבסיומה יהיה ברור יותר איך מתנהל העולם ולאן פניו. האם גובר כוחם של כוחות הרשע בהובלת אירן-חיזבאללה-חמאס-הג'יהאד ובני בריתם מבין המעצמות, או שהקואליציה של מדינות הרוצות לבלום תוקפנות ברחבי המזרח התיכון בהובלת ארה"ב וישראל היא הנותנת את הטון ומנצחת. מדינות העולם צופות במאבק הזה ותוצאותיו ישפיעו מאוקראינה ועד טייוואן, ובוודאי על גורל המזרח התיכון.
הנשיא ג'ו ביידן הבין זאת ולכן נשלח לאזור כוח אמריקני גדול, כדי להרתיע את אירן ובנות בריתה, והנשיא התייצב חד-משמעית לצידה של ישראל בביקור יוצא דופן במהלכה של לחימה. ארה"ב הבינה שבידי מדינת ישראל להשפיע על המהלך העולמי כולו: היא ניצבת כחומה בין הברברים לבין עולם הערכים המוסרי והמודרני.
לכן התוצאה של המהלך הקרקעי חשובה ביותר, וזהו אולי המלך הצבאי החשוב ביותר של ישראל מאז הוחלט לעבור את התעלה במלחמת יום הכיפורים כדי להכריע את המלחמה בדרום. גם אז היה זה סיכון גדול. גולדה מאיר התלבטה לא מעט, אבל האינסטינקט שלה אמר לה לקחת את הסיכון. במידה רבה ישראל נמצאת במצב דומה וצריך אינסטינקטים בריאים, מעבר לידע ולניסיון, על-מנת להכריע.
לעניות דעתי המהלך הקרקעי חייב לצאת לדרך. עתיד הדרום הישראלי, מעמדה של ישראל במרחב ועתידו של המזרח התיכון, כולו כמו גם היכולת בעולם להגן על ערכים אנושיים בסיסיים – כל אלה נתונים על כף המאזניים ויוכרעו במערכה הצבאית שאנו בתחילתה. זה לא יהיה קל, במלחמה יהיו קורבנות לא מעטים מבין החיילים ואולי אף בעורף, המלחמה תימשך זמן ארוך, טילים ימשיכו להיות משוגרים והכלכלה לא תחזור למצב של טרום המלחמה. אבל המחיר כדאי – אם בסופה של המלחמה יהיה ברור לנו, לאויבנו, ליריבנו, לידידינו, ולצופים מהצד מיהו הצד המנצח, ללא צורך בהסברים.
"לא מהערבים בעזה – כי אם מעצמנו נדרוש את דמו של רועי", אמר משה דיין על קברו של רועי רוטנברג, הרבש"צ של נחל עוז שנרצח באפריל 1956. את הדרישה הזאת נכון לשוב ולדרוש היום ערב כניסת צה"ל למלחמה בתוך עזה.

הכותב הוא עמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS).
סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  31/10/2023   |   עודכן:  31/10/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להיכנס לעזה כדי לסיים את המלחמה בניצחון ברור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קרן סול-הרדן
חשוב שנשים דגש על הכוחות והחוזקות שלנו ונזכיר לעצמנו במה אנחנו טובים    מצד שני, נמנע מצריכת תכנים שליליים וקשים, ונגביל את הזמן מול החדשות והרשתות החברתיות
איתמר לוין
איך נכנסנו למלחמה בלי שום תוכניות?    החלפת הממשלה תחכה, אבל בינתיים צריך לשפץ אותה    יריב לוין מתעקש על הוועדה לבחירת שופטים    "אין פודין השבויים יותר מכדי דמיהם"    חשיבותה של הספנות בימי מלחמה    רעיונות מטורפים שעולים מהקצה הימני
פנינה שרביט-ברוך, תמי קנר
האם הרצועה היא שטח כבוש? מה מותר לישראל לעשות נגד חמאס? באיזו מידה ניתן לפגוע באוכלוסייה האזרחית? עושים סדר בסוגיות המשפטיות המרכזיות
לירן ענתבי, מתן ינקו-אביקסיס
הכטב"מים של הארגון מילאו תפקיד מפתח בהצלחת המתקפה ב-7 באוקטובר    שאלה נוקבת: האם ישראל הייתה ערוכה לאיום זה?    הלקח המרכזי: יש להתייחס לכטב"ים כשכבה אווירית בפני עצמה
עידן יוסף
הצעות מעשיות להגנה על חשבון האינסטגרם מפרצות ומאיומים דיגיטליים. ההגנה על החשבון כוללת שימוש באימות דו-שלבי, שינוי תדיר של הסיסמה, והיזהרות מהודעות חשודות, תוך שמירה על פרטיות ואבטחה מרבית ברשת החברתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il