X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מקום לביטוי רגשות [בינג AI]
צו 8 של המשק
לשמור על חוסן ועורף חזק בעת מלחמה
מנהלים צריכים לאבחן את הצרכים והיכולת של הארגון ובעלי העניין, כולל את עצמם. עליהם לנהל את המטריצה המורכבת הזו באופן שוטף, תוך מתן תחושת מסוגלות ותקווה, להיות קשובים, אמפתיים ומכילים, ולהעניק מקום לביטוי רגשות מיקוד מתובנותינו בהתנדבות ובעבודה כחודש לפרוץ המלחמה עם מנהלים, צוותים חיוניים וטיפוליים ומגוון קהלי אוכלוסייה

"אנחנו הילדים של סתיו, שנת 23
אל תבטיחו יונה, גם לא עלה של זית
הבטיחו רק דבר אחד -
שתשמרו לנו על הבית" (טלי ורסנו, דוברת פיקוד העורף)
תקציר מנהלים:
במאמר זה ננסה לתת תשובה לשאלה: "מה תפקיד המנהלים בשמירה על הבית"?
חלק משמעותי מהחוסן הלאומי, הוא משק חזק, שממשיך לתפקד ושומר על שגרת עשייה ופרנסת אנשיו (צוותים וספקים). תפקיד המנהלים כמנהיגים בעת הזו הוא קריטי -בעת בה נפגעו הוודאות, הביטחון והאמון - אחריותנו לספקם בארגון. לנהל ולא להתנהל:
א. ראשית ראו את עצמכם ודאגו לצרכים שלכם, כי אנו לא כתמול שלשום, ולא ניתן להשקות מכוס ריקה. עוזר לדעת כי סמכות היא מקור לחוסן ששומר עליכם בעת זו. וכך ככל שתאצילו אחריות ותפקידים לצוותים, תחסנו גם אותם ותפנו מזמנכם לעסוק בהתאמת האסטרטגיה הארגונית ותוכניות העבודה למצב (המרת תובנה זו לילדים בבית - העניקו להם תפקידים, אחריות ותחושת מסוגלות בהתאם לגילם. מחקרו של ד"ר שי חן גל הראה כיצד ילדים בעוטף אשר היו אחראים להגן ולטפל בבובה, סבלו משמעותית פחות מסימפטומים, מאשר ילדים אשר הבובה טיפלה וניחמה אותם).
ב. חזקו החוסן של הצוותים שלכם:
- בנו מחדש אמון עם אנשיכם, בכך שאתם רואים אותם ואת משפחותיהם, גמישים לצרכיהם ויכולים להכיל את הסיטואציה המורכבת. זו הזדמנות לגשר על מטעני עבר. השקיעו בתקשורת הפנים ארגונית ושתפו יותר מתמיד. בהתאם לקצב שלהם וצרכי הארגון עודדו אותם לנוע קדימה, לזקוף קומה לצד המשבר (זו אחת ההגדרות של חוסן), לתרום בשמירת מקום עבודתם ולאושש את המשק כשליחות (ממש כשם שצו 8 של החיילים לשמור עלינו, של הצוותים הטיפוליים לטפל).
- פנו קשב לחברי הצוות, הספקים והלקוחות, אל תפספסו אף אחד, וזכרו - לא מצופה מכם לטפל, אתם מנהיגים - ולכך ערך טיפולי רב!
- צרו ודאות ארגונית, מותאמת למצב - ממשיכים ברציפות העסקית (זו העת להכין ביחד עמם תוכנית עבודה עם חלופות גמישות כאופק ל-2024 והעשרת תפקידים לשגרת החירום, בהתאם ליכולתם וצרכי הארגון).
למאמר בהרחבה:
ראשית נעמיק במושג חוסן. חוסן (resilience) - היכולת להתמודד עם האתגרים שהחיים מביאים לפתחנו. להתמודד לצד הקושי. כמטפורה להבנת מושג החוסן,גרטי משתמשת נשתמש בבובת נחום תקום. כאשר דוחפים את הבובה היא נופלת, אולם, אם הבסיס שלה חזק היא תיפול מעט ומיד תחזור. כאשר מתמודדים עם אתגר, החוסן משתקף לא בנפילה (שהיא טבעית ומובנת), אלא ביכולת לקום ולעמוד חזרה. פדה משתמשת בדימוי הקפיץ, שברכב משמש כבולם זעזועים למנוע נזק לשלדה, ובחוט השדרה שלנו - הרווח בין החוליות ונוזל השדרה מרככים את מכת הנחיתה על הרגליים, למניעת זעזוע מוח. כך קפיץ החוסן משמש כבולם זעזועים בינינו לבין אירועי החיים - והאתגר שלנו לאפשר לקפיץ לשמור על גמישותו ולשמן אותו, כדי שיוכל להמשיך לשמור על הנפש ויכולת התפקוד שלנו - בין מהמורה, למהמורה.
כולנו ניצבנו הלומים וכאובים מול האסון הכבד ב 7.10. אחד האתגרים הוא שהמשבר עדיין מתמשך וקיים חוסר ודאות לגבי משכו והשלכותיו. המטרה שלנו, וכאן אנחנו נוגעים בתפקיד המנהלים, לוודא שהעובדים והמשק יוכלו לחזור לנהל את הנפילה כך שנוכל לחזור ואף לצמוח, ושיהיה ללוחמים שלנו - עבור מי ומה להילחם ולאן לשוב.
פיתוח חוסן ניהולי בעת משבר מתמשך, מגייס שני שלבים הנמצאים במעגל חוזר: אבחון וניהול השוטף.
אבחון
אילת פדה, מומחית לחוסן - ניהול לחץ ומניעת שחיקה (בין היתר מעבודתה באגודת לב אל לב שמטרתה מניעת מחלות לב וכלי דם באמצעות הגורם האנושי, והיותה בוגרת תוכנית לגישור וישוב סכסוכים בוורמונט ארה"ב ולימודי פסיכולוגיה חברתית MA באונ' ת"א). בנוסף פדה, צברה מומחיות במצבי חירום מתוקף היותה נהגת אמבולנס בדימוס. הדבר הראשון שמלמדים לגבי אירוע רב נפגעים, על-פי פדה, שעל הנהג המגיע לאירוע להימנע מהאינסטינקט הראשוני לרוץ לפעולה, לטפל ולעזור - אלא לעצור, לאבחן ולגייס את הכוחות הנחוצים ולנהל את הטיפול המערכתי הנכון. כשאנו בעין הסערה, נשאבים לעשייה, אנו עלולים לפספס בפרט את אלו שלא משמיעים את קולם. אז ראשית ודאו שלא פספסתם אף אחד מהאנשים - מקרב הצוותים, הלקוחות והספקים - מכל המגזרים. כי אתם המנהיגים של כולם.
על האבחון לכלול את הארגון ואת בעלי העניין. ולגבי כל אחד מהם על המנהל לאבחן את היכולות והצרכים.
אבחון בעלי העניין:
התייחסות לכל בעלי העניין הרלוונטים - אתם, המנהלים שלכם, הצוותים, הספקים, הלקוחות - ואל תשכחו את המשפחות של כולם. זוהי אחריות רבה ולכן תפקידכם כמנהלים חשוב ביותר. היו בקשב, אבחנו את הצרכים ואת הכוחות של כל אחד, כולל את שלכם. עשו זאת בחמלה וללא שיפוטיות. זכרו שכל תגובה כיום היא "תגובה נורמאלית למצב לא נורמאלי". אם חלק מהאנשים שלכם, מהמגזר, גם הם באחריותכם, לדרוש בשלומם ולוודא שיש להם סביבה בטוחה לעבודה. אם יש עבודת צוות מעורבת מגזרית, ראוי לשקול הנחייה מקצועית לשיח, שיקום האמון ותחושת המוגנות.
אבחון הארגון:
הצרכים והיכולות שונים מארגון לארגון. אבחנו מה החוסן הכלכלי ומה רמת הגמישות של הארגון ביחס לעבודה מהבית, ניידות הצוותים, הורדת עומסים. בדקו מה הכלים שברשותכם ומה טווח התמרון. מנהלים מספרים שהם מרגישים נקרעים בין דרישות הארגון לצרכי הצוותים, שלא ברור להם מה לגיטימי לדרוש ומה לא. השונות גדולה - ארגונים גלובאליים מתמודדים עם "עבודה כרגיל" מחד-גיסא, וקיימת מורכבות בעמדת העולם כלפי ישראל מאידך. ארגונים חיוניים נדרשים להמשיך לתפקד ביתר שאת, למרות תסמיני השחיקה מהקורונה, למול עסקים קטנים וארגונים שחשים אולי (שלא בהכרח בצדק) שניתן להוריד הילוך. חלק מהצוותים מותשים מעומסי העבודה החיונית בתקופת הקורונה, למול עצמאיים או עסקים לא חיוניים שרק לאחרונה הרימו ראש כלכלית.
אך הבשורה הטובה היא שצלחנו את הקורונה, שהעבירה אותנו "חינוך שוק", כך שלמדנו לסגל גמישות, מהירות תגובה (למצוא מקורות פרנסה חלופיים או ארגונית - נערכנו מבחינת תשתיות, אוטומציה והרגלי עבודה מרחוק). ומי שטרם -קיים מאגר ראוי ללמוד ממנו ואין צורך ל"המציא את הגלגל".
מה שמשותף לכל הצוותים - זה הצורך בוודאות שהם שייכים לארגון מתפקד, שיספק פרנסה בתקופה המלחמה ולאחריה, ארגון שהם יכולים להישען עליו, וגם אם הם מתקשים כעת - הם צריכים מנהיגות שרואה אותם, מכילה, ותוך גמישות בונה איתם תוכנית פעולה אפשרית עבורם, לחזור לעשייה - שתשמור על החוסן האישי שלהם ובהמשך גם על החוסן הכלכלי שלהם ושל המשק.
ניהול שוטף
נהלו את המטריצה המורכבת של צרכים ויכולות הארגון ובעלי העניין. בזמן משבר, לניהול זה מצטרף ניהול טראומה. הנוסחה בטראומה, כפי שמסבירה גרתי, היא להחליף את חוסר האונים של האנשים בחווית מסוגלות ואת היאוש בתקווה לעתיד, ולעשות זאת במרחב בטוח ומאפשר אשר מסתכל לאמת בעיניים, לא מתעלם, מסתכל ומנהל נכון. פדה מוסיפה את חשיבות השיתוף ויכולת הבחירה - בעוד תקווה מכוונת פני עתיד, בחירה מחזירה תחושת שליטה ומסוגלות, כאן ועכשיו.
[להרחבה, ניתן לקרוא את מודל Work Family Triangle Synchronization של גרתי וצפריר העוסק בניהול סנכרון מטריצה זו.]
נמחיש הפרקטיקה בדוגמאות:
על המנהל לזכור, כי האנשים נמצאים במצב של חוסר ודאות ולספקה, תוך שיקום האמון ותחושת המוגנות היכן שניתן.
א. אירוע בחברת הייטק, שביכולתה להכיל את הירידה הזמנית בתפקוד (שכרוך בחזרה לעבודה מרחוק עם ילדים בבתים וגיוסים של חלק מבעלי התפקידים). מנהל חדש יחסית, שזומן לפגישה עם מנהלו הבכיר, היה בטוח שהולכים לפטר אותו כהתייעלות - בבחינת (last in first out). הלחץ שלו גבר ככל שמועד השיחה התקרב והגיע לשיאו כשהשיחה נפתחה בפרגון על פועליו ברבעון שמאז הצטרפותו. הוא היה בטוח שזה הריכוך שלפני הנחתת המכה. לבסוף הסתבר, שזו הייתה שיחת מנהיגות - שמטרתה להתעניין בשלומו, לחזקו ולחשוב ביחד עמו על התאמת הפרויקטים למצב. כמה לחץ מיותר בתקופה לחוצה זו ממילא ניתן היה לחסוך באמצעות הגדרת נושא/מטרת הפגישה. זה נכון תמיד כשמזמנים אדם לפגישה עם המנהל (מה שזורק אותנו באופן לא מודע, לדריכות שבתקופת ביה"ס -"חדר המנהל!") והיום יותר מתמיד.
ב. בארגון פחות חסין כלכלית, שהכנסותיו נפגעו משמעותית, הצוותים היו באי ודאות לגבי המשך פרנסתם, דבר שהוסיף לתחושת הייאוש מהמצב. המנכ"ל הודיע בכינוס, שהוא לא מפטר ולא מוציא לחל"ת, אלא אם כן יש אנשים שבוחרים בחל"ת. הסביר שכדי להצליח לעשות זאת ולוודא שאחרי המלחמה הארגון יוכל לחזור לעוצמתו, כולם, מהמנכ"ל ומטה יוצאים ליום חופש בשבוע. נכון שהדבר פוגע בשכר, אך מראה מנהיגות אחראית שאינה מתעלמת מהמצב ודואגת לטובת הכלל, שהארגון לא יקרוס. תפקיד המנהל לדעת להחזיק את המציאות, לנהל אותה נכון, תוך מתן תחושת מסוגלות ותקווה לאנשים, וככל שניתן אפשרות בחירה.
למדנו במגוון המפגשים שהנחנו ב-פ.ד.ה יעוץ ארגוני והדרכה, בחודש החולף - שהצרכים משתנים מאדם לאדם, ומיום ליום. הכרחי לעצור ולהבין את הצרכים והיכולות, ולא לטעות להניח שאתם מכירים את האנשים שלכם, גם אם שוחחתם עמם אתמול. ליווינו מנהלים בארגונים חיוניים שהיו באיתנם בקורונה ומילאו תפקיד של שני אנשים ויותר, וכעת מרגישים שהם חייבים פסק זמן מחשש שמא יקרסו. חלקם אף מקנאים בעצמאיים או אחרים שעבודתם נעצרה, והם יכולים לאפשר לעצמם להתפנות להתמודד עם המצב, להיות עם משפחתם ולעסוק בהתנדבות משמעותית - כי אין ביכולתם להמשיך בשגרה כאילו לא קרה כלום, במצב כזה הם מאבדים אמפתיה ללקוחות, מתקשים להעניק שירות וסכנת השחיקה גבוהה. יש כאלו שהתגייסו מיד לחזור לשגרה וה"אסימון נפל" רק לאחר פרק זמן, או שעוד עתיד ליפול - ואז יצטרכו אתכם. במקביל יש מי שנאבקים להמשיך ליצר עבודה, כדי להיאחז בשגרה ובפרנסה כעוגן של חוסן.
ודאו שאתם בקשר עם כל אחד ואחת מאנשיכם. הפגינו אכפתיות ודאגה, היו משענת. לחלקם אין מקום אחר לדבר, הם מוצפים, דואגים ומרגישים שהעולם קרס עליהם. פגשנו מנהלים שמתעלמים או מקשיחים עמדות בשל החשש שאין ביכולתם לספק את הסחורה, אך לרוב לא צריך הרבה - רק לנהל את הקשר השוטף ולהיות שם עבורם - להבין את הקושי ולכבד אותו, ללא שיפוטיות, כדי להימנע ממצב של ניכור ותחושת בדידות שפוגעת בחוסן. אמפתיה ומילה טובה (או שתיים) לאדם שאתה נאלץ לעודדו להמשיך לעבוד, או מנגד - לגדוע את פרנסתו, ומחשבה כיצד ניתן להקל עליו (כגון למי ניתן לקשרו כדי לסייע לו בהמשך השתכרות) - זה ההבדל שבין פגיעה בחוסן, לבין תחושת חוסן הנובעת משייכות, אכפתיות ואנושיות.
כשהקושי גדול יותר - ימים ספורים של חופשה / עבודה מהבית / תקופה קצרה של גיבוי במשימות שהכי שוחקות אותו (כגון קבלת קהל) יוכלו לאושש חבר צוות חיוני כאוב ולמנוע שחיקה (מצב נפשי הפוגע ביכולת התפקוד וכולל סממנים פיזיים של תשישות ומכאובים ועלול להשליך על כל מעגלי החיים). מפגש עם מומחים מטעם הארגון, בפרטני / צוותי - מאפשר מרחב נשימה ורתימה לשליחות הארגונית, כפי שאנו עושים ב-פ.ד.ה, ומתובנות המפגשים מבססים המלצותינו האקטואליות כאן, לשגרת חירום.
דגשים לגבי ניהול הקשר השוטף
  • ודאו שיש לכם את המשאבים לנהל את השיחות. אם אין לכם יכולת כרגע להכיל תעצרו. היו רגישים לכך שהמשאבים שהיו לכם בתחילת השיחות אולי דורשים עצירת התרעננות וחידוש. בקשו גיבוי ממנהלים אחרים או HR, בניהול חלק מהשיחות. חלק מהחוסן הארגוני הוא גם החוסן שלכם.
  • זכרו כי לא מצופה מכם לטפל - אתם מנהיגים ולכך ערך טיפולי רב! הנושא מטריד מנהלים רבים - "אנו לא מומחים בטראומה או טיפול וכיצד נהיה שם עבור אחרים, בתקופה שגם עבור עצמי, לא פשוט להיות". חזרו למיומנויות המנהיגות הבסיסיות - העניקו ודאות, ביטחון, תשתפו, תשאלו ותקשיבו, אפשרו שיח לא שיפוטי והבהירו ש-כל תגובה כעת היא תגובה נורמאלית למצב לא נורמאלי. אין בכך בכדי ללמד על האדם, אלא רק על גודל כאבו. ממש כשם שקשה לאנשים להפגין נוכחות כתמיכה במשפחות השכול ומשפחות החטופים -התחושה שאין לנו המילים / הכלים להתקרב למעגלי הכאב. עוזר לזכור שהם צריכים רק את הנוכחות שלנו - שידעו שבמקביל לכך שהמשק חייב לחזור למסלולו, שלא שכחנו אותם.
  • נהלו הצפה רגשית. כאשר האדם מולכם (או אתם עצמכם) חווים הצפה רגשית - חשוב לתקף את החוויה, לא להיבהל ולא לבטל. חשוב לדעת שמי שצריך לשתף טוב שיש לו המקום, אך הישמרו מלדובב את מי שעדיין לא שם ונסו לתחום פרקי זמן השיתוף לעד 10 דקות, ולהשתמש בתיאורים עדינים שלא מגדילים את ההצפה הרגשית - כולם יודעים על מה מדובר, ודי באמירות כגון "קשה", "עצוב", בשורה לא טובה - במקום תיאורים כגון "הזוי", "מטורף", ופירוט הבשורה. העבירו את השיח לשיח קוגניטיבי של חוסן: "מה אתה חושב על כך?" "מה לדעתך ניתן לעשות?" וכו'.
  • לבסוף אם מזהים צורך בעזרה מקצועית, מעבר לזו שהטיפים כאן והאינטואיציות הבריאות שלכם יכלו להציע - דעו שזו קיימת בשפע, ובראש שירותי הבריאות למיניהם והארגונים המוכרים כגון ער"ן, נט"לי.
נסכם בתודה לעם ישראל, האחראי לחוסן שלנו בתקופה זו. חוויית ה-ביחד, היא אחד ממרכיבי החוסן שיגן על רובנו מפני פוסטראומה. נשלח ניחומים למשפחות הנופלים, רפואה שלמה לפצועים ובשורות טובות לשבויים ולנעדרים.

אילת פדה גולדשטיין - תואר שני בפסיכולוגיה חברתית, יועצת בכירה ומנכ"ל פ.ד.ה יעוץ ארגוני והדרכה.
ד"ר ענת גרתי - ד"ר במנהל עסקים, פסיכולוגית, מטפלת משפחתית וזוגית מוסמכת, יועצת ארגונית, מאמנת בכירה (MCIL) ומנטורית בכירה ב-פ.ד.ה.
תאריך:  23/11/2023   |   עודכן:  27/11/2023
+צה"ל סרטט את קווי הפסקת האש
01:53 24/11/23  |  עידן יוסף

צה"ל הודיע כעת לעזתים על קווי הפסקת האש, שהם קווי המעטפת של התמרון בצפון הרצועה - מסדרון נצרים 7 ק"מ מבארי לחוף ו-12 הק"מ על כביש החוף מזיקים עד לדרום מערב העיר עזה. ‏בקו זה תימשך תנועה לוגיסטית של צה"ל. תיאסר תנועה של עזתים חזרה צפונה.

+דיווח במצרים: חמאס מתנגד לאפשר לצלב האדום לבקר חטופים שלא ישוחררו
01:49 24/11/23  |  עידן יוסף

במצרים מפרסמים עוד פרטים לגבי עסקת החטופים: משלחת מצרית תגיע לירושלים ותהיה אחראית על העברת המחבלים לבתיהם. בכירים ישראלים יגיעו למצרים סמוך למעבר רפיח, שם ימתינו לחטופים הישראלים יחד עם נציגי הצלב האדום. עוד אמרו כי חמאס דבק בכך שלא יאפשר לנציגי הצלב האדום לבקר את החטופים שלא ישוחררו - הדבר מנוגד לסיכום של ישראל עם המתווכים.

+הדיון בקבינט המלחמה נמשך ארבע שעות
01:38 24/11/23  |  עידן יוסף

הסתיים הדיון שנערך בקבינט המלחמה לקראת כניסתה לתוקף של הפסקת האש הזמנית בבוקר. הדיון החל בסביבות 8 בערב, ונערך בקריה בתל אביב.

+לוחמי מג"ב בבקעה תפסו חשוד כשברשותו 25 אקדחים ומחסניות
01:17 24/11/23  |  עידן יוסף

דובר צה"ל: מוקדם יותר היום, תצפיתניות מיחידה 636 זיהו חשוד במרחב חטיבת הבקעה והעמקים. לוחמי יחידת מתילן ממג״ב איו"ש שנערכו באזור תפסו את החשוד שברשותו 25 אקדחים ומחסניות. החשוד ואמצעי הלחימה שנתפסו הועברו להמשך טיפול כוחות הביטחון.

+אילון מאסק עשוי להגיע לביקור בעוטף בשבוע הבא
01:15 24/11/23  |  עידן יוסף

מסתמן: אילון מאסק צפוי להגיע לישראל בשבוע הבא ולבקר בעוטף עזה. מאסק צפוי להיפגש עם נשיא המדינה הרצוג וראש הממשלה נתניהו.

+עיתון קטרי: 23 חטופים תאילנדים ישוחררו ללא תנאי
01:02 24/11/23  |  עידן יוסף

העיתון הקטרי "אל־ערבי אל־ג'דיד" דיווח מפי מקורותיו כי אירן העבירה מידע לממשלת תאילנד על 23 עובדים תאילנדים שנחטפו לעזה. לפי הדיווח, חמאס אישר כי ישחרר אותם בעקבות תיווך אירני ללא תנאים.
בתוך כך, באירן פורסם כי לאחר שלוש שעות הסתיימה בדוחה שבקטר פגישת שר החוץ של אירן עבדאללהיאן עם בכיר חמאס הנייה.

0
+מטוסי קרב תקפו עמדות שיגור משטח לבנון ואתרים צבאיים של חיזבאללה
00:13 24/11/23  |  עידן יוסף

מטוסי קרב תקפו הלילה מטרות טרור של חיזבאללה בשטח לבנון. במסגרת התקיפה שהושלמה, תקפו הכוחות והשמידו עמדות שיגור אשר מהן בוצע ירי לעבר שטח הארץ בימים האחרונים ואתרים צבאיים מהם פעלו מחבלי הארגון.
כמו-כן, בשעות אחר-הצהריים זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון לעבר מרחבים שונים בצפון הארץ. כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי.

+המספרים נחשפים: המדינה מימנה קווי שבת בעלות של מוניות ספיישל
23:51 23/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בשבועות הראשונים למלחמה הורתה שרת התחבורה מירי רגב להפעיל תחבורה ציבורית בשבת והסעות מיוחדות. תשובת המדינה לבג"ץ חושפת כי ההפעלה עלתה למדינה מיליוני שקלים, אך שיעור השימוש היה זעום באופן שבו המדינה סבסדה כל נוסע במאות שקלים. משרד האוצר התנגד להפעלה, בטענה שהיא יקרה, ומשרד הביטחון וצה"ל הבהירו שהיא כלל לא נחוצה. רק כאשר התברר שהיוזמה נכשלה הפסיקה רגב את השירות המיותר בעל-כורחה

המדינה מודה שהסטטוס-קוו הופר. צמרת משרד התחבורה
+חוסל מפקד הכוח הימי של חאן יונס
22:15 23/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

המחבל הבכיר בחמאס ומחבל נוסף מהכוח הימי של ארגון הטרור חוסלו בהכוונת אמ"ן ושב"כ על-ידי מטוסי קרב  ▪  עמר אבו ג'אללה היה מעורב מתחילת הלחימה בשילוח מספר פיגועים ימיים שסוכלו על-ידי כוחותינו

סיכול ממוקד [צילום: דובר צה''ל]
+אין ללמוד מהלחימה בעזה היום על יכולת צה"ל להכריע במלחמה רב-חזיתית
22:07 23/11/23  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה

חלק 11 מסדרת דיוני עומק עם אל"ם (מיל') ד"ר רונן איציק, הטוען בחלק זה שחיל האויר אינו מכריע מלחמות ונוצר חוסר איזון בין חיל האויר שקיבל הרבה תקציב לבין צבא היבשה שהוזנח, ושעליו מוטל להכריע

[צילום: דובר צה"ל]
+גלנט: אחרי הפוגה קצרה צפויה לחימה נוספת של חודשיים לפחות
20:11 23/11/23  |  עידן יוסף

שר הביטחון יואב גלנט בשייטת 13: ״זו תהיה הפוגה קצרה, בסיומה תימשך הלחימה בעוצמה, ויווצר לחץ שיחזיר חטופים נוספים. צפויה לחימה נוספת של חודשיים לפחות״.

+הצלב האדום: החטופים יועברו למעבר רפיח ומשם לישראל
18:32 23/11/23  |  עידן יוסף

אגודת הצלב האדום והסהר האדום לאלערביה: "לצלב האדום יהיה תפקיד בעסקת החטופים. הם יועברו מעזה למעבר רפיח - ומשם לישראל. אנחנו מקווים שהפסקת האש תתרום להכנסת סיוע לכל רצועת עזה".

+"תעמולה בשירות האויב": קרעי מקדם הפסקת מימון ממשלתי לעיתון הארץ
18:06 23/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שר התקשורת טוען שהעיתון מפרסם תעמולה תבוסתנית ושקרית, ופוגע במאמץ הצבאי  ▪  בהצעה להחלטה שהגיש, הסביר שהפסקת המינויים והפרסום הממשלתי בעיתון תצמצם את פגיעת העיתון באזרחי ישראל

קרעי. "הארץ - שופר הסתה של אויבי ישראל" [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+צה"ל נערך לסכל חזרת עקורים לצפון רצועת עזה
18:02 23/11/23  |  עידן יוסף

בעזה מדווחים כי משפחות רבות של עקורים פלשתינים מתכוונות לחזור מחר מדרום רצועת עזה לצפונה בחסות הפסקת האש, לאחר תפילת הצהריים בשעה 13:00. בצה״ל לא מתכוונים לאפשר חזרה כזאת, ומציידים את הכוחות באמצעים לפיזור הפגנות למקרה הצורך (גלי צה"ל).

+20 רקטות שירה חיזבאללה נחתו בלבנון וגרמו לנזק עצמי
17:58 23/11/23  |  עידן יוסף

מתחילת היום נרשמו 21 קבלות אחריות של חיזבאללה לפעולות נגד ישראל בגבול. דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי: "השיגור של יותר מ-20 רקטות של חיזבאללה הבוקר כשל והן נפלו בשטח לבנון". אדרעי ציין כי תקיפה זו הובילה לנזק חומרי בכפרים א-רמיש, עין אבל ויארון.

+אישום: תקף ערבי בחדרה ממניע גזעני בשל המלחמה
17:53 23/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

+בג"ץ אשרר את החמרת תנאי האסירים הביטחוניים
17:47 23/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

דחה עתירה נגד הצעדים שננקטו עם פרוץ המלחמה: חלק מטענות העותרים היו חסרות בסיס עובדתי, והצעדים שביצע השב"ס - התבססו על מידע מודיעיני מוצק

כוונות עוינות של כלואים [צילום: פלאש 90]
+מנהיג בחמאס: מעצרו של מנהל בי"ח שיפא - פשע מלחמה
17:23 23/11/23  |  עידן יוסף

באסם נעים, ממנהיגי החמאס, אומר כי מעצרו של מנהל בית החולים שיפא ושל כמה מעמיתיו הוא פשע מלחמה. נעים התייחס לעסקת החטופים וציין מה יקבלו הפלשתינים:
"עברנו מרתון ומשא ומתן קשה כדי להגיע להפוגה ההומניטרית הזו בעזה. הפוגה ההומניטרית בעזה מהווה צעד חשוב בהקלת הסבל של עמנו. קבענו שחרור של אסירות וילדים פלסטיניים מבתי סוהר כיבוש לפי ותק. מתווכים וכמה גורמים בינלאומיים הבטיחו להכניס יותר מ-200 משאיות סיוע לעזה במהלך ההפוגה. קטר, מצרים וארה"ב מהוות ערבות ליישום ההפוגה ההומניטרית בעזה‌‌".

+קטר הודיעה: 13 נשים וילדים ישוחררו מחר ב-16:00
16:37 23/11/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ישראל מאשרת את הודעת משרד החוץ הקטרי לפיה מחר ב-07:00 תחל הפסקת האש  ▪  רשימת החטופים הראשונים שיוחזרו הועברה למוסד  ▪  קטר: נעבוד עם הצלב האדום  ▪  כל המשפחות שיקיריהן נכללו ברשימת פדויי השבי קיבלו הודעה  ▪  רה"מ לשר החוץ הבריטי: "אנחנו מקווים להוציא את הקבוצה הראשונה, ולאחר מכן, אנחנו מחויבים להוציא את כולם"

שולחן ב"כיכר החטופים" בת"א [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+אזעקה בזרעית
15:20 23/11/23  |  מירב ארד

התרעה מפני טילים ורקטות בזרעית.

+התרעת צבע אדום בקיבוץ בארי
15:17 23/11/23  |  מירב ארד

התרעות צבע אדום בקיבוץ בארי.

+צבא אדום בתלמי אליהו, מבטחים, עמיעוז
14:59 23/11/23  |  מירב ארד

התעות צבע אדום בתלמי אליהו, מבטחים, עמיעוז, ישע ושדה ניצן

+מנהל בית החולים שיפא נעצר והועבר לתחקור בשב״כ
14:47 23/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

בבית החולים תחת ניהלו התקיימה פעילות טרור ענפה של ארגון הטרור חמאס  ▪  דוח פתלוגי אישר כי רצח רב"ט נועה מרציאנו אירע בשטח בית החולים

מחבלים חטופים בית חולים שיפא
+ישראל - ההשפלה
14:37 23/11/23  |  יעקב אחימאיר   |   לרשימה המלאה

כך נוהג ארגון טרור שאינו מחויב, כידוע, לאף אמנה בינלאומית שעניינה תפקוד מדינה בעת מלחמה  ▪  חמאס, מי שהפך מרתפים של בית חולים למפקדה המשגרת הוראות לביצוע טרור רצחני

סינואר. נשק פסיכולוגי [צילום: אדל חנה/AP]
+רשת BBC: "חמאס הציג דרישות נוספות"
14:36 23/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

משרד החוץ הקטרי צפוי לפרסם הצהרה שבה יוצג המועד החדש להפסקת האש  ▪  נתניהו: "מקווים שנוציא את החטופים, יש הרבה אתגרים"  ▪  קבינט המלחמה המצומצם יתכנס הערב ב-20:00

משפחות החטופים. טרם קיבלו עדכון מהממשלה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+דיווח פלשתיני: שוגר טיל מג'נין לעבר היישוב שקד בשומרון
14:20 23/11/23  |  מירב ארד

גדודי אל-עיאש באזור ג'נין, המזוהים עם ארגון הטרור חמאס, טוענים (יום ה') כי שיגרו טיל לעבר היישוב שקד שבצפון השומרון.

+תוכנית לשכת הקבלנים לשיקום העוטף והגליל
13:53 23/11/23  |  רוני מזרחי   |   לרשימה המלאה

הניסיון החיובי שהיה עם חברת "אינטל" בקריית גת, מלמד כי ניתן ואפשר למשוך את מיטב החברות המובילות בשוק, כולל גם החברות הבינלאומיות ולהפוך הן את מה שהיה עוטף עזה ויהיה לנגב המערבי והן את הגליל העליון ל"עמק הסיליקון" החדש של מדינת ישראל

שטחים ריקים [צילום: משה שי/פלאש 90]
+גופת מחבל אותרה בבור ביוב במתחם תחנת המשטרה בשדרות
13:40 23/11/23  |  מירב ארד

במהלך עבודות קבלן של עיריית שדרות לשיקום הניקוז סמוך לתחנת המשטרה שנהרסה, נמצאה גופת מחבל שהסתתר בתוך הבור הביוב. כוחות משטרה וחבלה הוזעקו למקום ונטרלו את האמל״ח שהיה על גופת המחבל ולאחר מכן פינו מתנדבי זק"א את הגופה פונתה מהמקום.

[צילום: דוברות זק״א]
+SOS נפשי לחטופים

13:28 23/11/23  |  שאולי הרציק פז   |   לרשימה המלאה

עוצמת הפחד ומשכו הארוך של האירוע, סביר שגרמו לכך שהפחד, החרדה והכאב היו עמוקים מאוד ו"נדחסו" בתוך כל תא ותא בגוף

[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+אמון הציבור: 90% בצה"ל, רק 24% בממשלה
13:19 23/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

סקרי המכון למחקרי ביטחון לאומי: הלוי נהנה מאמון של 69% מהציבור, גלנט מקבל 58% - ונתניהו 28% בלבד  ▪  חוקרי המכון מדגישים: האמון בצבא תלוי בתשובות למחדל

חיילים ברצועה. זיקה רגשית [צילום: דובר צה"ל]
+הציניות של תמיכת מנהיגים יהודיים במאסק
13:06 23/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מישל גולדברג, בעלת טור בניו-יורק טיימס, נדהמה מן הקלות בה זכה מאסק לתעודת כשרות ימים אחדים לאחר הציוץ האנטישמי שלו - באמצעות שתי מגבלות על התבטאויות אנטי-ישראליות

ממש לא מפתיע שהוא אנטישמי [צילום: AP]
+בן-גביר הנחה: למנוע כל ניסיון לחגיגות של המחבלים
12:39 23/11/23  |  מירב ארד

בתום הערכת המצב, הנחה השר בן גביר את נציבת שב"ס, רב-גונדר קטי פרי למנוע לחלוטין כל ניסיון לחגיגות של המחבלים בבתי הכלא. כמו כן, הנחה השר בן גביר את מפכ"ל המשטרה להציב נוכחות משטרתית מוגברת במוקדים אליהם צפויים המחבלים להגיע לאחר שחרורם ולנקוט ביד ברזל כנגד כל גילוי של תמיכה בטרור, וחגיגות שמחה.
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "כולכם יודעים כמה התנגדתי, כמה אני חושב שמתווה הזה הוא לא נכון וכמה אסור היה לעצור את חיילי צה"ל תוך כדי לחימתם. אני מקווה שבעז"ה, כמו שראש הממשלה אמר, המלחמה תימשך בייתר שאת. התקבלה החלטה שמנוגדת לדעתי, אבל משהתקבלה החלטה - אנחנו מחוייבים לבצע את ההחלטה."

+מצער שזה קורה בצה"ל ובממשלת ישראל
12:30 23/11/23  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

כאב לי לקרוא בעיתון הארץ את הידיעה, שראש חטיבת המחקר במודיעין, תת-אלוף עמית סער, כתב לראש הממשלה שני מכתבים ב-19.3 וב-16.7, בהם בולטת אזהרה מפני סכנה הקרבה להסלמה ביטחונית הצפויה לישראל

נתניהו. משקר [צילום: עודד בליטי/AP]
+פעילות חברת עמידר תורחב לתחום הדיור להשכרה
12:16 23/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

החברה תשכור דירות בשוק החופשי ותשכיר אותן בהתאם להנחיות המשרד לזכאים לסיוע בדיור מהמדינה  ▪  כמו-כן אישרה הממשלה לעמידר לעסוק במתן מענה מיידי למפוני קיבוצי עוטף עזה

גולדקנופף. "החלטה קיטית בימים אלו" [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+התכלית האסטרטגית נותרה בעינה
12:10 23/11/23  |  גדי חיטמן   |   לרשימה המלאה

יש לזכור כי חמאס היא שחקן תלותי מאז השתלטה על עזה ביוני 2007  ▪  העובדה שהיא הייתה הריבון בתא שטח סגור לעולם יצרה אצלה תלות מובנית  ▪  במעגל הראשון היא תלויה בישראל ומצרים כפתחי יציאה לעולם

אויב אכזר [צילום: מגד'י מוחמד/AP]
+מדריך לפיצוי למלכ"רים על נזקי חרבות ברזל
12:06 23/11/23  |  עו"ד איתן צחור   |   לרשימה המלאה

חלק מן התנאים למתן פיצוי למלכ"רים דומים לאלו שנקבעו לגבי עוסקים, אך בשל הייחודיות שלהם - קיימים גם תנאים נקודתיים, כולל כאלו המיטיבים עימם יותר מאשר עם עוסקים

פינוי קרית שמונה, אוקטובר 2023 [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
+על עסקות שבויים ומה הדילמה הקשה שניצבת מול הקברניטים
11:10 23/11/23  |  יוני בייט   |   לרשימה המלאה

הדילמות האנושיות פה הן קשות מנשוא. את העסקה עכשיו חובה לקחת, מדובר על הצלת נשים וילדים, במחיר זעום יחסית, של אסירים לא כבדים. אבל למעשה ההחלטה הקשה רק נדחית במספר ימים או שבועות. זאת תהיה הדילמה, מה עושים עם החטופים שנשארו, והאם הולכים על מיטוט החמאס ויהי מה

קבלת החלטות כמעט בלתי אפשרית [צילום: מרק ישראל סלם/פול פלאש 90]
+הרמטכ"ל בשיחה עם מפקדי חטיבות ברצועת עזה: "אנחנו לא מסיימים את המלחמה"
10:49 23/11/23  |  מירב ארד

הרמטכ"ל נפגש עם מפקדי החטיבות של אוגדה 36, בתוך רצועת עזה, וקיים הערכת מצב להמשך יחד עם מפקד פיקוד הדרום ומפקד האוגדה. "אנחנו מנסים לחבר בין מטרות המלחמה שהלחץ בתמרון הוא זה שיביא את היכולת להשיג גם את מטרת המלחמה הזו, לייצר את התנאים לשחרור החטופים", אמר הרמטכ"ל, "אנחנו לא מסיימים את המלחמה - אנחנו ממשיכים עד הניצחון, והולכים קדימה וממשיכים באזורים אחרים של חמאס. מאוד גאה בכם, אתם עושים עבודה יוצאת מן הכלל".

+אזעקות בגליל העליון; זוהו לפחות שבעה ירוטים
10:28 23/11/23  |  מירב ארד

אזעקות הופעלו בכמה יישובים בגליל העליון, בהם יראון, דלתון, רמת דלתון, ברעם, דוב''ב, כרם בן זמרה, ספסופה-כפר חושן, ג'ש-גוש חלב, סאסא, צבעון, אור הגנוז, ביריה, בר יוחאי, מרום גליל, קדיתא, שדה מירון וריחאנייה.

+מוכרחים להיות שמח
10:20 23/11/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

מוכרחים להיות שמח עבור החיים והמתים, עבור השבים והממתינים, עבור הלוחמים והמפקדים, עבור המפונים והפליטים בתוך עמם, עבור כל מי שנשמה באפו

מחכים להם [צילום: דורון הורוביץ/פלאש 90]
+בג"ץ דחה על הסף שתי עתירות נוספות נגד העסקה
10:03 23/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שטיין שב ומדגיש: מדובר בנושא מדיני-ביטחוני המסור בידי הממשלה ובית המשפט לא יתערב בו  ▪  מדגיש: לא הממשלה מפלה בין חטופים אלא חמאס ועושי דברו

על פי שיקול דעת בטחוני [צילום: אורן בן-חקון, פלאש 90]
+הקונספציה שהפכה לאינפקציה
10:01 23/11/23  |  רובי שטיינברג   |   לרשימה המלאה

במקרה של החברה להגנת ישראל, הידועה בשמה צה"ל - יותר מהכישלון הקולוסאלי של הצבא ויתר שלוחות הביטחון בהתנערות מהתדהמה עם פרוץ הסיוט - שירות הלקוחות שניתן לאזרחים האומללים מצדיק לחלוטין פירוק עד היסוד  ▪  ולא בטוח שגם הרכבה מחדש. לא עם אותם אדריכלים, בכל מקרה

1,200 מתים [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+עסקה רעה
09:27 23/11/23  |  חיים רמון   |   לרשימה המלאה

העסקה המוצעת שעל פיה יוחזרו 50 חטופים עבור ארבעה ימים של הפסקת אש, שבהם אסור לצה"ל להרוג חמאסניקים, בתוספת למאות אלפי ליטרים דלק שייכנסו לרצועת עזה, היא עסקה רעה

מחיר דמים כבד [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+הלחימה בצפון: הותקפה חוליית מחבלים ששיגרה טיל נ"ט לישראל
09:18 23/11/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

כ-35 רקטות נורו מלבנון לעבר ישראל, 13 מהרקטות נפלו בשטח לבנון  ▪  חיזבאללה קיבל אחריות על הירי לצפון  ▪  כלי טיס של צה"ל זיהה ותקף חוליית נ"ט במרחב זרעית  ▪  הותקף המשגר ממנו שוגר טיל לעבר כלי טיס של צה"ל בשטח לבנון

תקיפת מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון
שריפות בשטחים פתוחים בגליל העליון [צילום: אסף בן-לולו/ כב"ה צפון]
+נטרול הסיכונים כולם
09:09 23/11/23  |  שמחה רוטמן   |   לרשימה המלאה

הקונספציה השגויה של מדינת ישראל בנושא החטופים והשבויים מובילה אותנו פעם אחר פעם למציאות בה העסקה הטובה ביותר שניתן להשיג היא עסקה רעה, עתירת סיכונים ופגמים

שינוי תפיסה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+אזעקות בצפון: בצת ושלומי
08:53 23/11/23  |  מירב ארד

אזעקות מפני ירי טילים ורקטות בבצת, ושלומי.

+החלטות קשות
08:48 23/11/23  |  איתמר בן-גביר   |   לרשימה המלאה

ידעתי גם ידעתי שאם לא נסכים למתווה יהיה מי שיתקוף וימתח ביקורת  ▪  אני יודע שגם קידום עונש מוות למחבלים מוביל למתקפה פוליטית, אבל אני גם יודע שיש לנו אחריות היסטורית

לא בלי ספקות ודאגות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+מגדל: גידול של 80 מיליון שקל בתביעות בשל המלחמה
08:40 23/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

צופה שהגידול יהיה בפוליסות למקרי מוות ואובדן כושר עבודה  ▪  החברה עברה בשלושת הרבעונים הראשונים מהפסד של 855 מיליון שקל לרווח של 85 מיליון שקל

ההפסד בתיק הנוסטרו קוזז במלואו [צילום: סטריט ויוויו]
+בין אוקראינה לעזה
08:23 23/11/23  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

פוטין לא מזכיר פה במילה את הסבל של אזרחי ישראל, את 236 החטופים שבהם ילדים ותינוקות, את העובדה שתימן משגרת טילים בליסטיים וטילי שיוט לעבר ישראל, או כל מה שקשור לסבל ישראלי

פוטין. טרגדיה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+דורשים מישראל הפסקת אש, לא דורשים דבר מחמאס
08:17 23/11/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המפגינים מתעלמים מכך שחמאס פתח במלחמה ושגם הוא יכול להביא לסיומה אם יחזיר את החטופים, יתפרק מנשקו ויוותר על שלטונו - כותב בעל הטור ברט סטיבנס בניו-יורק טיימס

תמימות וכנות המנוצלים באכזריות [צילום: סטיבן סנה, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לשמור על חוסן ועורף חזק בעת מלחמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת חרבות ברזל
גדי חיטמן
יש לזכור כי חמאס היא שחקן תלותי מאז השתלטה על עזה ביוני 2007    העובדה שהיא הייתה הריבון בתא שטח סגור לעולם יצרה אצלה תלות מובנית    במעגל הראשון היא תלויה בישראל ומצרים כפתחי יציאה לעולם
עו"ד איתן צחור
חלק מן התנאים למתן פיצוי למלכ"רים דומים לאלו שנקבעו לגבי עוסקים, אך בשל הייחודיות שלהם - קיימים גם תנאים נקודתיים, כולל כאלו המיטיבים עימם יותר מאשר עם עוסקים
יוני בייט
הדילמות האנושיות פה הן קשות מנשוא. את העסקה עכשיו חובה לקחת, מדובר על הצלת נשים וילדים, במחיר זעום יחסית, של אסירים לא כבדים. אבל למעשה ההחלטה הקשה רק נדחית במספר ימים או שבועות. זאת תהיה הדילמה, מה עושים עם החטופים שנשארו, והאם הולכים על מיטוט החמאס ויהי מה
עמנואל בן-סבו
מוכרחים להיות שמח עבור החיים והמתים, עבור השבים והממתינים, עבור הלוחמים והמפקדים, עבור המפונים והפליטים בתוך עמם, עבור כל מי שנשמה באפו
איתמר לוין
שטיין שב ומדגיש: מדובר בנושא מדיני-ביטחוני המסור בידי הממשלה ובית המשפט לא יתערב בו    מדגיש: לא הממשלה מפלה בין חטופים אלא חמאס ועושי דברו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il