X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
גיאו-פוליטיקה, אנרגיה ירוקה וטכנולוגיה [צילום: בינג AI]
חברות הייעוץ הגדולות זקוקות למיטב המוחות
שמונה החברות המובילות בתחום כבר עברו משברים, אבל הפעם ניצבים מולן שלושה אתגרים שצירופם יחד יקשה עליהן לצלוח את ההאטה הנוכחית - מנתח אקונומיסט

מזכר אנונימי הופץ ברשת לאחרונה. מחבריו, שהציגו את עצמם כשותפים לשעבר בענקית הייעוץ מק'קינזי, תקפו את החברה בטענה שבשנים האחרונות היא התמקדה בצמיחה בלתי מבוקרת ושהנהלתה "נעדרת מיקוד אסטרטגי"; החברה נמצאת בסכנה של אובדן דרכה, הזהירו. המזכר הוסר במהירות, אבל הוא היה רק האחרון בגל של מתקפות על מק'קינזי. בינואר נאלץ המנכ"ל בוב סטרנפלס להתמודד שוב על התפקיד; הוא אומנם הצליח, אבל הסאגה הצביעה על בעיות גוברות – מציין אקונומיסט.
עד לאחרונה נדמה היה, שחברות הייעוץ חסינות מכל פגע. ההכנסות הרקיעו שחקים בזמן הקורונה כאשר הלקוחות פעלו לדיגיטציה של עסקיהם, גיוון שרשרות האספקה והגיבו לקריאות הגוברות לטייב את פעילותם הסביבתית, החברתית והממשלית (esg). ההכנסות של החברות הגדולות בתחום – היועצים האסטרטגיים (מק'קינזי, BCG ו-Bain), רשתות ראיית החשבון הגדולות (דלוייט, ארנסט אנד יאנג, KPMG ו-PwC) וחברת Accenture עלו ב-20% ב-2021 וב-13% ב-2022.
אולם, מאז הצמיחה הואטה וההכנסות של שמונה הגדולות עלו אשתקד ב-5% בלבד. הלקוחות המודאגים מן האינפלציה וחוסר הוודאות חתכו פרויקטים יקרים. התייבשות המיזוגים והרכישות הובילה לצניחה בביקוש לסיוע בבדיקות נאותות ובאינטגרציה של חברות. התוצאה היא כאב ראש לחברות, אשר שכרו רבבות עובדים שכעת לא נחוצים להן – אבל העזיבות קטנו בשל צמצום ההזדמנויות בחברות הזנק והשקעה.
כעת אין מנוס מהתאמות. Bain ודלוייט שילמו לכמה עובדים חדשים כדי שידחו את תחילת עבודתם. יועצים חדשים בכמה מן החברות מתלוננים שיש להם מעט מדי עבודה, מה שפוגע בסיכויי הקידום שלהם. Accenture הודיעה על פיטורי 19,000 עובדים.
ענף הייעוץ צלח סערות בעבר, כולל במשבר הדוט.קום והמשבר הפיננסי, אך הפעם יהיה לה קשה יותר להתאושש וזאת משלוש סיבות. הראשונה היא גיאו-פוליטיקה. כל ענקי התחום ממוקמים במערב ונהנו מן הגלובליזציה כאשר הציעו את שירותיהם בכל פינות העולם. אבל כעת יש לזה מחיר.
בחודש שעבר נודע, כי מכון מחקר סיני אותו מממנת מק'קינזי, סייע ב-2015 לממשלת סין לעצב את תוכנית "תוצרת סין 2025". החברה טוענת שהיא לא הייתה מעורבת בתוכנית, כמה מחוקקים אמריקנים קוראים להרחיק אותה ממכרזים ממשלתיים; בשנה שעברה היא קיבלה 100 מיליון דולר מן הממשל הפדרלי. במקביל, סין מתחילה לדחוק יועצים זרים מן השוק, כולל באמצעות רגולציה מגבילה ואפילו חקירות. בשבוע שעבר דווח, כי הממשלה בוחנת מקרוב את עבודתה של PwC כרואה החשבון של ענקית הנדל"ן הקורסת אוורגרנדה, מה שעלול להשפיע על עסקי הייעוץ של הרשת במדינה.
היחסים עם סין אינם היחידים שגורמים בעיות. הבוסים של מק'קינזי, BCG וחברת טנקו הקטנה יותר ספגו בחודש שעבר ביקורת קשה מוועדה של בית הנבחרים, החוקרת את נסיונותיה של סעודיה ליצור "כוח רך" בארה"ב, לאחר שסירבו למסור פרטים על פעילותן במדינה זו. מק'קינזי ו-BCG הזהירו שעובדיהן בממלכה עלולים להיאסר אם ימסרו פרטים על עבודתם עבור קרן העושר של המדינה. וזה קורה במפרץ הפרסי, שהיה קרן אור נדירה לחברות הייעוץ בעת המאמץ לגוון את המשקים המקומיים מעבר למגזר הנפט.

ה-AI עשוי להפוך מנכס לנטל
האתגר הטכנולוגי הוא הבעייתי ביותר [צילום: בינג AI]

בעיה שנייה, ממשיך אקונומיסט, היא ירידת ההתלהבות מה-esg. בשנים האחרונות השקיעו ענקי הייעוץ סכומים ניכרים בתחום זה, במיוחד בנוגע למעבר לאנרגיה ירוקה, כולל רכישת חברות קטנות יותר. אבל הרבה פחות ברור האם הצמיחה תימשך בקצב הנוכחי. מדינות רפובליקניות בארה"ב משכו כספים מענקית ההשקעות בלאק-רוק במחאה על כך שהיא מביאה בחשבון תחומים אלו בעת קבלת החלטותיה. לקוחות ייעוץ דירגו השנה את הקיימוּת הסביבתית במקום העשירי בלבד בסדר העדיפות שלהם, לעומת המקום הרביעי אשתקד.
האתגר השלישי והבעייתי ביותר הוא השינוי הטכנולוגי. במשך שנים לקוחות שכרו את ענקי הייעוץ כדי להחליף מערכות מיושנות; כעת הן עצמן מתמודדות עם שינוי טכנולוגי. כעת הלקוחות פונים יותר ויותר לכלי תוכנה ולספק מידע במקום ליועצים היקרים כדי להעריך שווי חברות. משימות שגדודים של יועצים ביצעו במשך שעות על שעות, יכולות להיעשות כעת בלחיצת כפתור.
חברות הייעוץ אינן יושבות בחיבוק ידיים, מדגיש אקונומיסט. כך למשל, Bain עיצבה מחדש את הדרך לבצע בדיקות נאותות, תוך הטמעת כלים מתקדמים כמו תוכנות לכרייה ברשת. הן גם נמצאות במרוץ במטרה להישאר צעד אחד לפני הבינה המלאכותית. באוגוסט שעבר השיקה מק'קינזי את Lilli, כלי AI המאומן על בסיס המידע והקניין הרוחני שברשותה ואשר יאיץ את עבודת היועצים; האחרות הלכו בעקבותיה.
התלהבותם של הלקוחות מכלים כאלה עשויים להיות הזדמנות לחברות. כך למשל, Accenture קיבלה בששת החודשים האחרונים עבודות מבוססות AI ב-1.1 מיליארד דולר. חלק ניכר מזה מתרחש בשיתוף עם חברות טכנולוגיה המפתחות את כלי הבינה המלאכותית: Accenture עובדת עם מיקרוסופט ועם Cohere, המשתפת פעולה גם עם מק'קינזי; Bain עובדת עם Openai, יצרנית
Chatgpt.
שיתופי פעולה אלה עשויים להיות מקור צמיחה מבורך לענקי הייעוץ. אבל, מציין אקונומיסט, עם הזמן הם עלולים להפוך לנטל, במיוחד אם יצליחו. ככל שהלקוחות ירגישו יותר מהר בנוח עם כלי ה-AI, כך הם יפנו מהר יותר ליצרנים שלהם בעמק הסיליקון. אם זה יקרה, הרווחים הניכרים שמקוות חברות הייעוץ להפיק מן התחום הרותח, יהפכו לבלתי רלוונטיים. מיטב המוחות האסטרטגיים שלהן יצטרכו להתמודד עם המצב הזה.

הכתבה המלאה
תאריך:  29/03/24   |   עודכן:  29/03/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חברות הייעוץ הגדולות זקוקות למיטב המוחות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
כתב אישום בארה"ב, חשיפת מתקפות בבריטניה ובניו-זילנד - אבל זה ממש לא ישנה לממשלה בבייג'ינג, מעריך אקונומיסט    היעדים היו הן פוליטיים והן מתקנים "בעלי חשיבות לאומית"
איתמר לוין
ניתוח נרחב במיוחד של אחד העיתונים החשובים בעולם מצביע על ההישגים הצבאיים הניכרים של ישראל, אך מדגיש שהם לא יהיו משמעותיים בטווח הארוך    המסקנה: איש לא ינצח במלחמה הזאת
איתמר לוין
תנ"ך "God Bless the USA" כולל גם את החוקה ושבועת האמונים    הנשיא לשעבר ממש אינו אדם דתי, אבל הוא צריך כסף ובמהירות - ולכן המחיר כפול מן הרגיל; האספקה תהיה מתישהו
איתמר לוין
סטיבן ברייר, שכיהן 28 שנים בבית המשפט העליון של ארה"ב, מדבר על הירידה באמון בבית המשפט, מסביר מדוע הוא מתנגד לגישה הפרשנית של השופטים השמרנים ומספר על היחסים בין השופטים
איתמר לוין
גל המהגרים/מסתננים עלול לגרום לביידן להפסיד לטראמפ, והבית הלבן לוחץ על מקסיקו לעשות יותר כדי לבלום אותו כבר בשטחה. מקסיקו מצידה טוענת, שארה"ב צריכה לטפל בבעיה הרחק דרומה - מדווח ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il