X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
שערוריית הרב-קו. "מלאימים" לכם את הכסף
נשאר לכם כסף ברב-קו? משרד התחבורה יקח לכם אותו
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים לאוצר המדינה

פרסום ראשון ב-News1: כרטיסיות נסיעה בתחבורה הציבורית שרכש הציבור בסכומים גבוהים יופקעו מן הציבור ויגיעו לאוצר המדינה. מדובר בהחלטה הנוגעת לכ-900 אלף כרטיסי רב-קו שבהם ישנן יתרות של כרטיסיות בשווי של מיליוני או עשרות מיליוני שקלים.
במשרד התחבורה מסבירים את המהלך ואומרים כי עם כניסתה לתוקף, באוגוסט 2022, של רפורמת "דרך שווה" להאחדת תעריפי התחבורה הציבורית, לא מתאפשר עוד שימוש בכרטיסיות כהסדר נסיעה. כיום מתאפשר לבעלי יתרות בכרטיסיות להמיר אותן לטובת יתרת הערך הצבור שבכרטיס הרב קו שלהם.
כעת, מבקשת שרת התחבורה מירי רגב לשלול מציבור הנוסעים זכות זו, ומ-1 בינואר 2025 לא לאפשר אותה יותר באמצעות חתימה על צו. באופן זה, כל הכסף ששילמו הנוסעים עבור נסיעות שלא התקיימו "יולאם" ויגיע לאוצר המדינה.
בטיוטת צו תיקונים בנושא זה ובנושאים אחרים, טוען המשרד כי "המרת יתרות אלו מצריכה תהליך טכנולוגי מורכב, שמחייב עבודה תפעולית ובקרת נתונים מחוץ לניהול המערכת הקיימת בשגרה. נוכח כך, ונוכח העובדה כי כמות הכרטיסים להמרה לא תתרחב, ומרבית הכרטיסיות נטענו ברכבת ישראל, מבקש משרד התחבורה משיקולים אסדרתיים ותפעוליים לקצוב את השירות האמור".
אין זו הפעם הראשונה שבה בתירוצים טכנולוגיים פוגעת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה בנוסעים, ומנסה להתאים את הנוסע לשירות במקום להתאים את השירות לנוסע באמצעות השלמת הפערים הטכנולוגיים, ולגולל את האחריות למחדליו על ציבור לקוחות התחבורה הציבורית.
קציבת פרק הזמן להמרת כרטיסיות להסדר נסיעה חלופי היא לכאורה עושק וגזל של הנוסעים, ומשרד התחבורה אינו עושה מאמץ להפוך במועד האמור את יתרות הכרטיסיות לערך צבור או לזכות את חשבונות הבנק של הנוסעים (בניכוי דמי טיפול סמליים). כזכור, מאחר תחילתה של רפורמת דרך שווה, בוטלה הנחת הערך הצבור, ושוויו של הערך הצבור הוא 100%. למרות זאת, משרד התחבורה אינו מתייחס אליו ככזה, ובאופן תמוה אינו מאפשר לנוסעים להמיר אותו לערך חוזי (חופשי יומי או חופשי חודשי), למרות שבעבר הצהיר כי הדבר יקרה בהמשך.
  • ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הנושא מתייחס ליתרות קיימות עוד מתקופת תחילת רפורמת דרך שווה, הנמצאות בכרטיסי הרב-קו בלבד. במטרה לאפשר ניצול של זכויות הנסיעה שרכש הנוסע, משרדנו פרסם באופן נרחב כי אפשר להמיר את הסדר הנסיעה וזאת עד לתאריך 31 בדצמבר 2024. מדובר בפרק זמן של שנתיים וחצי, זמן מספק לבצע את הפעולה עם התראה מראש".

מכה לנוסעים מזדמנים: שלילת מעברים וזכויות
חלק מהאזרחים הוותיקים ליא יקבלו הנחה [gencraft]

סעיף נוסף בצו התיקונים מבקש לשלול מנוסעים המשלמים עבור נסיעתם בכרטיס אשראי את האפשרות למעברים בין אמצעי תחבורה ציבורית שונים. כיום, נוסע המשלם בישומון או ברב-קו זכאי למעבר של 90 דקות מתחילת נסיעה עירונית. מי שייפגעו מכך בעיקר הם נוסעים שאין קווים ישירים מנקודת המוצא לנקודת היעד שלהם, בפרט בפריפריה, שבה זמינות הקווים ותדירותם נמוכה.
מספר הנוסעים המשלמים באשראי צפוי אומנם להיות נמוך, מאחר שמדובר בעסקה לא משתלמת, ומדובר בעיקר בנוסעים מזדמנים הממעטים לנסוע באוטובוסים. עם זאת, גם כאן מגלגל משרד התחבורה את האחריות למשתמשים.
גם אם בשלב זה עוד לא מוטמעת טכנולוגיה שמאפשרת זאת, יכולה הייתה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לפתור בקלות את הבעיה - הנוסע יקבל בעת התשלום כרטיס נייר שבו תהיה רשומה שעת העלייה לאוטובוס ומתי מסתיימות 90 הדקות. פתק זה, שיוצג לדרישת בקר/פקח, יהווה אישור תשלום על הנסיעה. אולם גם כאן לא נעשה מאמץ ללכת לקראת שיפור השירות לנוסע.
בהקשר זה יצויין כי ברכבת ישראל יכול נוסע המשלם עבור נסיעה בודדת רשאי לעבור בכמה רכבות בין נקודת המוצא לנקודת היעד, ואינו נדרש לשלם מחדש בכל מעבר.
כמו-כן, מונע המשרד מאזרחים ותיקים שמשלמים בכרטיס אשראי את הזכות ל-50% הנחה בהצגת תעודת אזרח ותיק, בהתאם לרוח החוק. מדובר בשלילת הטבה שהפסיקה המשפטית מאפשרת, אך מדובר בהנחיה שהיא בבחינת "כשר אבל מסריח".
צו התיקונים מציע גם לאפשר רכישת כרטיסי נייר לנסיעה בודדת בקווים מסוימים בהתאם להנחיית המפקח על התעבורה. עם זאת, בדברי ההסבר אין שום הסבר לסעיף האמור, באיזה קווים מדובר ומהם התבחינים לקווים בהם תתאפשר רכישת כרטיסי נייר. ניתן להעריך כי מדובר בקווים ייעודיים לציבור החרדי במועדים מיוחדים, אך כאמור - בדברי ההסבר לצו העדיף משרד התחבורה להסתיר מהציבור את מטרת הסעיף.

ניתן להגיש את הערות הציבור לצו עד 31.3.24 בשעה 12:00
תאריך:  26/03/2024   |   עודכן:  26/03/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נשאר לכם כסף ברב-קו? משרד התחבורה יקח לכם אותו
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מה הבעיה לזכות דרך כרטיס אשראי
אורח  |  27/03/24 08:38
2
מה עם רב קו זהב שקשיש לא משלם
יצחק  |  27/03/24 10:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
עידן יוסף
משרד התחבורה ורכבת ישראל בהצדעה לצה"ל ולכוחות הביטחון    קטרי רכבת ישראל חבשו כומתות וענדו תגים של יחידות צה"ל והמשטרה
עידן יוסף
תושבי חלק מהרחובות בשלושה יישובים בארץ לא יהיו זכאים להנחה של 50% בתחבורה ציבורית במסגרת רפורמת צדק תחבורתי    בידקו האם הרחוב שלכם מופיע ברשימה
עידן יוסף
תושבי פריפריה, חיילים משוחררים, משרתי שירות לאומי-אזרחי וצעירים עד גיל 26 לא יוכלו לממש את ההנחה בתחבורה הציבורית לפני עדכון הפרופיל    לא יינתן כפל הנחות    הפרופיל תקף לשנתיים ויש לעדכן אותו שוב לאחר מכן
עידן יוסף
רכבות לילה חדשות יפעלו בין הצפון לדרום בתדירות של רכבת אחת בשעה    שירות הרכבות יחודש בימי שישי ובמוצאי שבת בתחנות שדרות, נתיבות ואופקים    שעות הפעילות בתחנות שדרות, נתיבות ואופקים יוארכו בשאר ימי השבוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il