X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
סדר הבנים בתורה ובהגדה
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם, והוא שמצליח לגלות את הזיק היהודי בנפשו של הרשע

בהגדה של פסח מופיעה ברייתא הדנה על ארבעת הבנים. ברייתא זו מקורה במכילתא לפרשת בא (פרשה י"ח) ומציגה את שלושת השאלות שבהן שואל הבן את אביו והנמצאות בתורה במקומות שונים ובסגנון שונה. שאלות אלו מייצגות את שלושת סוגי האופי השונים של הבנים. בנוסף לכך, קיים דיבור נוסף של בן ללא שאלה אלא עם אמירה.
במבט ראשון בעיון בתורה נראה שיש הבדל בסדר הבנים כפי המופיע במקרא לבין מה שמופיע בהגדה. הסדר בו מופיעים הבנים במקרא הוא: רשע, תם, שאינו יודע לשאול וחכם.
סדר חשיבותם הוא: חכם, תם, שאינו יודע לשאול ורשע. סדר הבנים בהגדה הוא: חכם, רשע, תם וזה שאינו יודע לשאול. יש המסבירים את הסדר בהגדה על דרך חוכמתם של הבנים.
ראשון הוא החכם, אחריו הרשע (שגם הוא חכם אבל להרע), התם שגם בו יש חכמה לשאול ואחרון הוא זה שאינו יודע לשאול. מובא בשם האר"י ז"ל שארבעת הבנים הם כנגד ארבע עולמות:
החכם - עולם האצילות, תם - עולם הבריאה, שאינו יודע לשאול - עולם היצירה והרשע כנגד עולם העשייה.
גם לפי חישוב העולמות אין מקומו של הרשע ליד החכם. יש הסוברים שבתחילה ציין בעל ההגדה את הקיצוניים. החכם שהוא בקצה העליון ואחריו הרשע שהוא בקצה התחתון, ולבסוף השניים שביניהם התם וזה שאינו יודע לשאול.
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו. אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים. התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב. משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם, והוא שמצליח לגלות את הזיק היהודי בנפשו של הרשע.
מעניין שאת המקום האחרון מבין ארבעת הבנים תופס מי שאינו יודע לשאול ולא הרשע, ללמדך כי "הבורות" וה "עם ארצות" גרועים מהכול. הרשע בידע לא חסר לו דבר הוא יודע הכול. הוא מקיים מצוות, הוא גם לומד תורה ולכן הרשע בין רגע יכול לעשות תשובה ולהיות צדיק גמור. מה שאין כן, מי שאינו יודע לשאול, גם לאחר שיעשה תשובה יצטרך ללמוד הרבה כדי להגיע למעלתו של הצדיק הגמור.
גדולי חכמי המוסר ( דרך חיים על המועדים) לימדו אותנו שבליל הסדר יש חשיבות רבה לקיים את מצוות "והגדת לבנך" לכול אחד מהבנים. לחכם כחוכמתו, לרשע כרשעתו, לתם כתומתו, לזה שאינו יודע לשאול אותו צריך לעודד לשאול.
ארבעת הבנים אינם חייבים להיות אנשים שונים. בכול אחד ואחת מאיתנו יכולים להסתתר ארבעה בנים קטנים. אולם כאשר מדובר באנשים נפרדים צריך לאחד בין כולם, הרי כל הבנים מסובים ליד שולחן הסדר ומשתתפים בסיפור יציאת מצרים. בין הבנים יושב גם הבן הרשע וגם הוא נקרא בן גם כאשר הוא חוטא. כל בן הוא אחד להוריו, ולא לחינם מובאת בהגדה האמרה המפורסמת: "כנגד ארבעה בנים דברה התורה, אחד חכם, אחד רשע, אחד תם ואחד שאינו יודע לשאול".
כול אחד ואחד מבין הבנים מביא לאחדות במשפחה ובכלל עם ישראל. בשעתו מצאתי באחד הספרים שארבע פעמים אחד (13) בגימטריה בן (52). שיח בין בן לאב בערב חשוב זה מעלה בפנינו את חשיבות ומעלת הערבות ההדדית בין אדם לחברו ובין אדם לעמו.

תאריך:  17/04/2024   |   עודכן:  17/04/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יפעת גדות
פסח מהאגדות: מתחם "אליס בארץ האשליות"    "מופע הבלונים והקסמים של עדידידיו"    פסטיבל "אביב יפני" ועוד פעילויות - כולן ללא תשלום
עידן יוסף
האם אב המשרת במילואים ואינו יכול להיות עם בנו בליל הסדר יכול לצאת ידי חובת מצוות "והגדת לבנך" על-ידי שליחת מכתב או דוא"ל    מאמר הלכתי חדש מציע פתרונות מעשיים
עמנואל בן-סבו
אל מול המרור הרב והבלתי נתפס ניצבת החרוסת, החרוסת של אבא, מתוקה, טעימה, מנחמת    החרוסת של הרוח היהודית-ישראלית שניעורה, הרוח המדהימה של הערבות ההדדית
יפעת גדות
בסקר שערכה עמותת חברים לרפואה נמצא כי בכל שנה נזרקות לפחים תרופות בשווי של 250 מיליוני שקלים    86% מהציבור זורק את התרופות המיותרות לפח או לאסלה, ולא ממחזר    תרופות שמושלכות - גורמות נזק סביבתי ובריאותי
אבי נחמני
את חגיגות המימונה ההמוניות בפארקים, השנה יש לבטל    צו השעה מחייב אותנו כעת להוריד את גובה החגיגות ולהתכנס יותר אל חיק המשפחה והחברים באירוע צנוע ורגוע יותר שיוכל 'לעבור בגרון של כולם'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il