X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ויכוח שקשה לנהל במנותק מההערכה הכללית לטראמפ [צילום: מאט רורק/AP]
המדד
יומן וושינגטון: מי אמר שעבריין לא מתאים להיות נשיא
סקרים שפורסמו לאחר הרשעתו של טראמפ הציגו תוצאות סותרות בנוגע ליתרון בין המועמדים. למרות ההרשעה, טראמפ הצליח לגייס סכום כסף נכבד מתורמים בתוך זמן קצר. הדילמה העיקרית לבוחרים היא האם להתייחס להרשעה כפוסלת את טראמפ מכהונה או שמא להתעלם ממנה לנוכח נסיבות המקרה

בשני סקרים שפורסמו ביום שישי, 31 במאי - יום לאחר שדונלד טראמפ הורשע ב-34 סעיפי אישום, והוצמד לו התואר הרשמי "עבריין" - הוצגו תוצאות הפוכות. בסקר רויטרס-איפסוס, יתרון של 2% לביידן. בסקר פורבס-האריס, יתרון של 2% לטראמפ. ממוצע הסקרים של RealClearPolitics הקנה לטראמפ יתרון של קצת פחות מאחוז, ממוצע הסקרים של האתר 538 הקנה לטראמפ יתרון של קצת פחות מאחוז וחצי.
כל השאר ספקולציות: איך פסק הדין ישפיע על המרוץ, האם ישפיע לטווח קצר, לטווח ארוך - ספקולציות. נכון, יש סקרים ראשונים עם סימן פה וסימן שם. אבל מוקדם מדי לקחת אותם ברצינות יתרה. 10% מהרפובליקנים אומרים שעכשיו "פחות סביר" שיצביעו לטראמפ. סימן מדאיג עבורו? אולי. אבל לא ברור אם אלה עשרה אחוזים שהתכוונו להצביע לו מלכתחילה. ולא ברור אם "פחות סביר" יהפוך ללא, או יחזור להיות כן. מה שבטוח: טראמפ ניצל את פסק הדין לסבב גיוס כספים מהיר ומרשים. העובדה שנמצאו מי שיתרמו לו יותר מחמישים מיליון דולר בתוך כיממה מרשימה כשלעצמה. אבל היא איננה מעידה על עלייה בשיעור תומכיו, אלא על התגייסות של תומכיו לסיוע בזמן מצוקה. אלה הבוחרים שאומרים שעכשיו "יותר סביר" שיצביעו לו. ביידן בחר להגיב על מה שעושה טראמפ לאחר ההרשעה בביקורת נוקבל על המתקפה של טראמפ על מערכת המשפט. לא הממשל הרשיע אותו, הזכיר ביידן, ולא איזה דיפ סטייט, ולא שופט עם הטיה פוליטית. את טראמפ הרשיעו המושבעים. בכל הסעיפים, פה אחד. מה שמלמד על העובדה שגם שיטת המושבעים המשונה מנפקת, בדרך כלל, פסקי דין נכונים. בעיקר כאשר הראיות כל כך ברורות.
טראמפ הורשע על עבירה שנוגעת לדיווח ורישום של הוצאות. יהיו כמובן מי שיאמרו שהעבירה לא עבירה, והמשפט מעוות, והמושבעים משוחדים, וכל שאר טענות הכזב שנשמעות היום בזירה הציבורית בלי הפרעה. זו גרסת טראמפ עצמו לאירועים. הוא ממשיך לטעון לחפות ולהטיית דין. וזו טענה גם שקרית וגם עלובה. במקומה, יכול היה לטעון טענה אחרת, שהא גם הטענה שאותה צריכים לשקול בוחרים אמריקנים שמוכנים להכיר באמת (שטראמפ אכן עבר עבירה). הטענה החלופית תהיה: כן, הוא כיזב ברישום ההוצאה על דמי שתיקה לכוכבת פורנו, אבל זו אינה עבירה שאמורה להשפיע על כשירותו ומתאימותו להיות נשיא ארה"ב.
זו טענה שאין כמובן הכרח לקבל, אבל שלא כמו הטענה שטראמפ חף משפע - שהיא טענה מגוחכת - על הטענה השנייה - שטראמפ כשיר לנשיאות - לפחות אפשר להתווכח. בישראל כיהן שר ביטחון שגנב עתיקות באין מפריע. האם זה עשה אותו בלתי כשיר? אולי, אולי לא. בישראל כיהן שר שהורשע בעבירת שוחד, לאחר שמוצתה תקופת הקלון. האם זה עשה אותו בלתי כשיר? אולי. אולי לא. במקרה של טראמפ, הוראת החוק בהירה: הוא יכול להיבחר ולהיות נשיא ארה"ב גם לאחר שהורשע ברישום הכוזב.

כך שאין כאן ויכוח על פרשנות של חוק, יש רק ויכוח על נאותות ונראות ציבורית. וזה ויכוח שכמובן קשה מאוד לנהל במנותק מההערכה הכללית של כל אחת ואחד לטראמפ. לכן, כדאי לכולנו לנסות לחשוב עליו בהתייחס למועמד שאנחנו אוהדים ומעריכים. סוג של תרגיל בדמיון מודרך: נניח שאתם אוהדים של בנימין נתניהו, האם הרשעה שלו ברישום כוזב שנעשה כדי להסתיר רומן עם כוכבת פורנו היה פוסל אותו בעיניכם מכהונה כראש ממשלה (כמובן, בהנחה שהחוק הישראלי מאפשר את כהונתו)? נניח שאתם אוהדים של בני גנץ, האם הרשעה שלו ברישום כוזב שנעשה כדי להסתיר רומן עם כוכבת פורנו היה פוסל אותו בעיניכם מכהונה כראש ממשלה (כמובן, בהנחה שהחוק הישראלי מאפשר את כהונתו)?
אני יודע מה מייד (חלקכם) תגידו: נתניהו לא היה עושה דבר כזה. או: אני אוהדת של לפיד כי אני יודעת שהוא לא אדם כזה. אז בואו נעשה את זה קצת יותר רחוק, וקצת פחות טעון. נניח שאתם מעדיפים את טראמפ כנשיא אמריקני, האם לדעתכם זה פוסל אותו? נניח שאתם מעדיפים את ביידן כנשיא אמריקני, האם הרשעה מקבילה בדיוק הייתה לדעתכם פוסלת אותו? (ואל תגידו שאתם לא יכולים לדמיין גם את ביידן בסיטואציה כזאת. אם אתם לא יכולים יש לכם בעיה של דמיון).
במילים אחרות, מה שאני שואל כאן, בעיקר את מי שמרגישים שאסור שטראמפ יבחר כנשיא, זה את הדבר הבא: האם לדעתכם ההרשעה היא שפוסלת את טראמפ בגלל שהוכח שהוא עבריין - או שאתם נגד טראמפ בכל מקרה, וההרשעה רק מחזקת את דעתכם שמלכתחילה הייתה שהוא לא ראוי?
במשתמע, גם אם לא ינהלו את תרגיל הדמיון המודרך, זו השאלה שתכריע מה יקרה לתמיכה בטראמפ בעקבות ההרשעה. היא תציב את האמריקנים בשלוש עמדות עיקריות:
ראשונה: מי שחושבים שהמשפט היה מוטה, מעוות, פוליטי. אלה יהיו בעד טראמפ.
שנייה: מי שגם בלי המשפט חשבו שטראמפ לא צריך להיות נשיא. אלה יישארו נגד טראמפ.
שלישית, והקבוצה המתנדנדת, ולכן החשובה: מי שצריכים להחליט האם הרשעה ברישום כוזב בנסיבות הספציפיות של המקרה הזה רלוונטית למועמדות של טראמפ לנשיאות.
יהיו שיאמרו שכן, היא רלוונטית. יש מי שחושבים שעבריין לא צריך להיות מנהיג. יהיו שיאמרו שלא, משום שקל להבין למה לטראמפ היה חשוב להסתיר את העניין המביך שהסתבך בו. לא מעט אמריקנים סלחו לנשיא קלינטון כשהיה ברור ששיקר תחת שבועה כדי להסתיר את הרומן שלו עם מוניקה לוינסקי בשנות התשעים. ולא מיותר להזכיר שקלינטון אומנם לא תקף את המערכת המשפטית בשפה הבוטה של טראמפ, אבל גם הוא טען שרודפים אותו, שמנסים להפיל אותו בהליכים משפטיים, גם הוא התבכיין, התקרבן, התעצבן. העניין לא היה זהה, הנסיבות לא היו מקבילות, הרטוריקה הייתה פחות מטרידה. ובכל זאת, כדאי לזכור. טראמפ אינו הנשיא הראשון שעובר על החוק כדי להסתיר רומן בעייתי.
קלינטון נבחר לכהונה שנייה קצת לפני שסערת לוינסקי פרצה במלוא עוזה. אבל בחירות האמצע של 1998 הוכיחו שהמפלגה הדמוקרטית לא נפגעה בגלל הפרשה. בעיצומו של הליך ההדחה נגד הנשיא קלינטון, המפלגה הצליחה לכבוש מושבים בבית הנבחרים. זו הייתה הפעם הראשונה שמפלגת שלטון הצליחה לעשות זאת מאז בחירות 1934. גם שיעור האהדה לקלינטון עלה בשנות כהונתו האחרונות. הציבור השתכנע שההליכים שהתנהלו נגדו היו מוגזמים לנוכח העבירה: שקר תחת שבועה כדי להציל את תדמיתו ואת יחסיו המשפחתיים.
הזמנים השתנו. מה שעבד בשנות התשעים האופטימיות של אמריקה כבר לא מתאים לאווירה של היום. קלינטון הצליח לתקשר את עמדתו בהצגת עמדה מתנצלת, מתחטאת. הוא פנה לציבור בהסמקה וחיוך שרמנטי. הציבור - תמים כתמיד - קנה את השטיק. טראמפ בוחר בטקטיקה אחרת: לעומתית, ממרידה. הוא לא מתנצל, הוא תוקף. הוא לא מתחטא, הוא מאיים. ימים יגידו אם גם השיטה הזאת אפקטיבית.

תאריך:  06/06/2024   |   עודכן:  06/06/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יומן וושינגטון: מי אמר שעבריין לא מתאים להיות נשיא
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זה היה משפט פוליטי מובהק
ארגב  |  6/06/24 20:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2024
איל נדב
היה כואב וקשה לראות חלק מהמראות והקולות בהפגנות בקולומביה ובאוניברסיטאות רבות בארה"ב, שהכילו אנטישמיות בוטה ו/או גיבוי נקלה לאלימות. ובכל זאת האמונה שלי בכוח של למידה ושיחה חזקה מתמיד
שמואל רוזנר
נאום נתניהו בקונגרס מעורר ביקורת רבה, גם בקרב ידידי ישראל, בשל חוסר האמון בו וחשש לפגיעה ביחסי ישראל-ארה"ב    המטרות האפשריות לנאום אינן ברורות, והיעילות של נתניהו כנואם מוטלת בספק לאור הירידה באמון בו בארה"ב    למרות היותו נואם מוכשר, נתניהו נתפס כמטרה נוחה לביקורת ונאום בקונגרס עלול להפוך אותו למשקולת על יחסי ישראל-ארה"ב
איתמר לוין
סקרים שנערכו לפני ההרשעה בתיק סטורמי דניאלס לימדו שטראמפ יאבד חלק מתומכיו אם יורשע, אך הם לא בחנו את המצב במדינות המפתח, וחמשת החודשים שנותרו עד הבחירות הם זמן רב
איציק וולף
שגרירת ארה"ב באו"ם ומושלת דרום קרוליינה לשעבר, שהייתה מן המבקרים החריפים של דונלד טראמפ במפלגה הרפובליקנית ואשר ניסתה להתמודד על מועמדות המפלגה בבחירות לנשיאות הבהירה כי למרות הביקורת שהטיחה בטראמפ - תצביע לו בבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב
איתמר לוין
מדד דאו ג'ונס חצה לראשונה את קו 40,000 הנקודות - ופול קרוגמן מסביר בניו-יורק טיימס מדוע האירוע סותר את טענותיו של טראמפ    את הכלכלה של ביידן יש לבחון בנתונים החשובים באמת, הוא מדגיש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il