X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
OxyCotin. היצרנים והרופאים דחפו כדורים [צילום: ג'סיקה היל, AP]
העליון בארה"ב: משפחת סאקלר לא תקבל חסינות בפרשת המשככים
ההסדר לתשלום 6 מיליארד דולר בעקבות מותם של רבבות משימוש במשכך הכאבים OxyContin כלל פשיטת רגל של היצרנית Purdue וחסינות מתביעות לבעליה - אך ביהמ"ש העליון קובע שמדובר בשימוש פסול בהליכי חדלות הפרעון

משפחת סאקלר, בעלת השליטה בחברת התרופות Purdue, לא תקבל חסינות מתביעות במסגרת הסדר פשרה ענק בפרשת משככי הכאבים – קובע (27.6.24) שופט בית המשפט העליון של ארה"ב, ניל גורסוץ'. המשמעות המעשית של ההחלטה היא פיצוץ ההסדר בהיקף של 6 מיליארד דולר, אותם אמורה הייתה החברה לשלם בפריסה על פני 18 שנים – 4.5 מיליארד דולר מתוכם בתוך תשע שנים.
ההסדר כלל כניסה של Purdue להליכי חדלות פרעון לשם ארגונה מחדש, ובמסגרת זו – מתן חסינות לבני המשפחה מפני תביעות אישיות נגדם. גורסוץ' קבע, כי חוק פשיטת הרגל אינו מאפשר מתן הגנה לצדדים שלישיים (במקרה הזה – בני המשפחה, בשל הכלל הבסיסי בדיני חברות היוצר מסך בין חברה לבין בעליה). לדעתו הצטרפו השופטים קלרנס תומס, סמואל אליטו, איימי קוני-בארט וקטנג'י ג'קסון-בראון. פסק הדין צפוי להשפיע על מקרים אחרים של תביעות נזיקין המוניות, בהן נעשה שימוש באותו מכשיר לאחר שנוצר במקרה של סאקלר.
את דעת המיעוט כתב השופט ברט קוואנו, אשר טען בחריפות שפסק דינו של הרוב שגוי וכי משמעותו תהיה ש-100,000 נפגעים ובני משפחותיהם – כמו גם מדינות, רשויות מקומיות ושבטים אינדיאניים – לא יקבלו את הפיצוי המגיע להם. לדעתו הצטרפו הנשיא ג'ון רוברטס והשופטות אלנה קגן וסוניה סוטומאיור.
את העתירה נגד ההסדר הגיש U.S. Trustee Program, שומר סף השייך למשרד המשפטים. לטענתו, מדובר בניצול לרעה של חוק פשיטות הרגל, שמטרתו לסייע במקרים של מצוקה פיננסית אמיתית, ולא כדי למנוע ממיליארדרים לשלם פיצוי על עוולות שגרמו (ואשר במקרה הנוכחי עלו בחייהם של רבבות אמריקנים).
Purdue היא היצרנית של משכך הכאבים OxyContin (המכונה "אוקסי"), אחד הנפוצים ביותר בארה"ב. בעשורים האחרונים דחפו רופאים, חברות תרופות ורשתות בתי מרקחת עשרות מיליוני טבליות של משככי כאבים למי שלא נזקקו להם ובכך יצרו התמכרויות בכל רחבי ארה"ב. ההערכה היא, כי 500,000 בני אדם מתו כתוצאה מהשימוש המופרז במשככים. אלפי מדינות, מחוזות ורשויות מקומיות הגישו תביעות ענק נגד היצרנים והמשווקים, לפיצוי על ההוצאות הניכרות שנגרמו ושנגרמות להן לצורך הטיפול במכורים בעל כרחם.
בשנת 2019 הושג הסדר פורץ דרך בחלק ניכר מן התביעות, אשר אוחדו לתיק אחד. שורה של חברות תרופות התחייבו לשלם סכום כולל של 10 מיליארד דולר וחלקה של Purdue אמור להיות 4.5 מיליארד דולר. משפחת סאקלר התחייבה לוותר על השליטה בחברה ולהפוך אותה לנאמנות ציבורית בפיקוחה של מועצת מנהלים עצמאית. המשפחה גם התחייבה למסור 30 מיליון מסמכים על הפרשה ולהפנות לטובת ההסדר את הרווחים העתידיים מייצור משככי כאבים.
עוד התחייבה המשפחה להפסיק מתן תרומות אשר בתמורה להן ייקראו מוסדות ובניינים על שמה. סאקלר היא מזה עשרות שנים אחת התורמות הגדולות בעולם לאמנות ולרפואה; על שמה קרויים אגפים במוזאונים החשובים ביותר בעולם והפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. בשנת 2021 הודיע מוזאון המטרופוליטן בניו-יורק כי יסיר את שמה של המשפחה משבעה מאגפיו, והשנה הודיעה אוניברסיטת תל אביב על צעד דומה.

תאריך:  28/06/24   |   עודכן:  28/06/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון בארה"ב: משפחת סאקלר לא תקבל חסינות בפרשת המשככים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הרוב השמרני בבית המשפט קובע, כי לעברייני ניירות ערך יש זכות חוקתית לשפיטה בידי חבר מושבעים וכי הקונגרס חרג מסמכותו כאשר אפשר לרשות לנהל הליכים מינהליים    הפסיקה צפויה להשפיע על סמכויותיהם של עשרות גופים פדרליים נוספים
איתמר לוין
שני המועמדים התווכחו על השאלה מי היה הנשיא הגרוע ביותר בתולדות ארה"ב    ביידן טעה מספר פעמים והגיב ברפיון על התקפותיו של טראמפ - אשר פברק נתונים והציג תרחישי אימים בדויים    ביידן: נתתי לישראל הכל חוץ מפצצות חצי טון; טראמפ: לאפשר לישראל לסיים את המלאכה    מקורות דמוקרטיים לאחר העימות: יש לנו בעיה
איתמר לוין
ביידן מדבר על מיסוי רווחים רעיוניים שבידי 10,000 האמריקנים העשירים ביותר    אקונומיסט טוען שזהו רעיון גרוע, שמימושו יהיה סבוך והתועלת תהיה נמוכה. במקום זאת הוא מציע לסגור מספר פרצות
איתמר לוין
כמי שהתעמתה עם שניהם ותומכת לחלוטין בביידן, קלינטון אומרת - במאמר בניו-יורק טיימס - שיש לשים לב לשלוש נקודות עיקריות    "לא משנה מה יקרה בעימות; זו בחירה קלה"
איתמר לוין
שלושה שופטים שמרנים ושלוש שופטות ליברליות קבעו, כי למי שהגישו את התביעה נגד צעדיו של ממשל ביידן אין זכות עמידה    הממשל ביקש מהרשתות להסיר תכנים כוזבים בנוגע לקורונה ולהונאת בחירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il