X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
נערה לקתה בבולימיה ודיכאון ואושפזה בביה"ח משך 10 חודשים. הוריה סעדו אותה ליד מיטת חוליה, משך כל אותה תקופה. לו ילדתכם הייתה מאושפזת בשל "ליקוי גופני", אמרו פקידי הביטוח הלאומי להורים, הייתם זכאים לגמלת ילד נכה. אולם האשפוז נעשה בשל ליקויים נפשיים, והנפש, על-פי השקפת עולמנו אינה חלק מהגוף האמנם? מקשה נשיאת ביה"ד האזורי לעבודה בי-ם, השופטת דיתה פרוז'ינין
▪  ▪  ▪
בעיה גופנית. בולימיה [צילום: פלאש 90]

לעיתים קרובות, למרבה הצער, קרובות מידי, נשמעת בבית המשפט טענה הזויה, עד שאתה חס על כבודו של השופט, שנאלץ להתייחס לטענות שכאלה. הלב נחמץ עוד יותר, כאשר טענה שכזו באה מפי נציג של גוף ציבורי, גוף האמור לשמש לנו משענת לעת אסון.
את הנערה י', בת ה-17, תקפו בולמוסים של אכילות, הקאות והרעבות. הרופאים אבחנו בולימיה ודיכאון. הימים נקפו ולא חל שיפור במצב. סבלה של י' הלך והתגבר, עד שהיא עצמה ביקשה את עזרת בית החולים שיבא. שם אושפזה למשך 10 חודשים. הוריה לא משו ממיטת חוליה.
בדיוק למצב שכזה, בו ילד נכה מאושפז בבית החולים ואנו ההורים סועדים אותו, קיים הביטוח הלאומי, ביטוח כפוי שמדי חודש בחודשו אנו משלשלים לקופתו מאות ואף אלפי שקלים.
להתחכם ולא לשלם
הוריה של י' פנו לביטוח הלאומי וביקשו לקבל גמלת ילד נכה. גמלה זו משולמת, כלשון תקנות הביטוח הלאומי, "בעד ילד נכה הנמצא בבית חולים לשם ריפוי בשל ליקוי גופני, והורהו נמצא עמו ונוטל חלק בטיפול בילד".
אכן, הבינו גם נציגי הביטוח הלאומי, י' עונה על כל התנאים שבתקנות. אבל למה לשלם אם אפשר להתחכם ולא לשלם?
צר לנו, אמרו נציגי הביטוח הלאומי להורים. אכן בתכם מאושפזת בבית החולים ואכן אתם נמצאים עמה ונוטלים חלק בטיפול בה. הכל כלשון התקנות. על כך אין לנו מחלוקת עמכם. אבל התקנות מדברות על אשפוז בבית החולים "בשל ליקוי גופני". אנחנו, בביטוח הלאומי, מאמינים בהפרדה מוחלטת בין הגוף והנפש. בתכם, כך טענו אוהבי החוכמה בביטוח הלאומי, הוכתה מידי שמים בנפשה ולא בגופה.
ההורים פנו לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים.
להתעמר ולהתעלל
בבית הדין, כמו בכל בית משפט, כל טענה, גם המקוממת והאווילית ביותר, זוכה לטיפול כיד המלך.
אפשר לבחון את העניין משלושה היבטים, כך החלה נשיאת בית הדין, השופטת דיתה פרוז'ינין, לנתח את הסוגיה שהונחה על שולחנה. ההיבט הראשון: מקור מחלתה של י'. השני: הסימפטומים שמהם היא סובלת. השלישי: הטיפולים אותם מקבלת.
בין אם מקור הדיכאון של י' הינו נפשי ובין אם מקורו פיזי (בשינויים ביולוגיים במוח), הרי הסימפטומים, התקפי האכילה וההקאות, מבהירה השופטת, הינם גופניים. מכאן שבכל מקרה, י' נמצאה בבית החולים גם בשל ליקויים גופניים. די בכך כדי לקבל את תביעתה.
גם הטיפולים שקיבלה י', מוסיפה השופטת, לא היו נפשיים בלבד, אלא גם גופניים. בצד פסיכותרפיה דינמית פרטנית וטיפול קוגניטיבי התנהגותי, טופלה י' אף בנזעי חשמל ובתרופות. טיפולים אלה פועלים על מקומות מסויימים בגוף החולה. משום כך קשה לומר כי מדובר בטיפולים "נפשיים".
בכל זאת, התעקשו נציגי הביטוח הלאומי, יתכבד בית הדין ויפסוק כי עמדתנו לפיה קיימת הפרדה מוחלטת בין גוף ונפש היא העמדה הצודקת והנכונה.
"אינני סבורה כי זה המקום המתאים לדון בשאלה המעסיקה פילוסופים ואחרים, האם קיימת הפרדה בין גוף לנפש", השיבה להם הנשיאה פרוז'ינין. "לא זו אף זו: דווקא המקרה של י', יכול להדגים כי ההפרדה בין גוף ונפש היא מלאכותית. שהרי גם אם מקור מחלתה של י' הינו נפשי, אשפוזה נעשה כדי לטפל בליקויים גופניים, ולמנוע ליקויים גופניים נוספים".
להפריד בין שכל לרגש
השופטת גם מזכירה לנציגי הביטוח הלאומי את מטרת התקנות שעל פיהן פועל המוסד שלהם: לספק ביטחון סוציאלי. אשפוזו של ילד בבית חולים מטיל על המשפחה מעמסה נפשית וכלכלית קשה. הביטוח הלאומי נועד להקל על המשפחה לשאת מעמסה זו. לכן מן הראוי לפרש את המילים "ליקוי גופני" שבתקנות לטובת המבוטח. אם קיים ספק, יפעל זה לטובת המבוטח. השופט היושב בדין בסוגיות של הביטוח הלאומי, צריך תמיד לשקול את העוול שעלול להיגרם בפסק דינו למוסד לביטוח לאומי מול העוול שעלול להיגרם למבוטח.
בסופו של דיון, הגיעה השופטת פרוז'ינין למסקנה, כי י' זכאית לגמלת ילד נכה. רק חבל שהיא חייבה את הביטוח הלאומי בהוצאות משפט בסכום של 3,800 שקל בלבד.

תאריך:  30/11/2008   |   עודכן:  30/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אינדקס מדיה
אחרי שהושקעו בה מיליון שקלים, מחצבת קרני חיטין המשוקמת, בגליל התחתון, הפכה לגן גיאולוגי
שמרית טסה
אריה אלבז מונה לתפקיד    ינהל את מערך התפעול וההדרכה של הרשת
גלית יצחק
48% מהחולים ממזרח אירופה מגיעים לארץ כדי לקבל טיפול רפואי, 37% מגיעים מירדן, קפריסין, טורקיה והרשות פלשתינית, ו-14% מגיעים ברובם מארה"ב ומיעוטם מאירופה    45% מממנים את כל הטיפול מכספם    היקף התיירות הרפואית שתגיע לארץ עד סוף 2008 נאמד בכ-160 מיליון שקלים
עופר וולפסון
הטיוטא מיועדת לתת מענה מוסדר לנושאים אמורפיים ולסכסוכים הקשורים לפעילות חברות הביטוח, קרנות הפנסיה וקופות הגמל    ענתבי: "הדבר יהווה שיפור משמעותי בטיפול הצרכני של גופים אלה"
יאיר הוכנר
"סיפור חג" הוא סרט חג מולד משפחתי    המשחק המעולה של כל צוות השחקנים והעריכה המפתיעה הופכים אותו למצחיק, מפתיע ובעיקר מרגש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il