X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

ברבים ממקרי המעילות, התברר לאחר איתור המועל כי כל הדגלים האדומים היו ידועים לרבים בחברה אולם לא נעשה דבר לבדיקת אותם דגלים. במילים אחרות הכתובת היתה על הקיר. כך לדוגמא, במקרה אתי אלון מבנק למסחר, ידעו רבים על בעיות ההימורים. במקרה אחר מנהל מכירות שמעל בחצי מיליון ש"ח מכספי החברה, נהג ללוות כספים מעמיתיו למקום העבודה בריבית של 5 אחוז לחודש.
מנהלת חשבונות שמעלה במיליון ש"ח, סיפרה לחברותיה על הסתבכות כספית בעסק של בעלה. במקרים אלו ואחרים, ידעו העובדים על מניע אפשרי לביצוע מעילה אולם לא ייחסו לכך כל משמעות. ערנות למניעים אפשריים לביצוע מעילות הינו אחד מהכלים היעלים ביותר למניעת מעילות. עם זאת חשוב לציין כי לרוב לא קיימת זרימת אינפורמציה מהעובדים לממונים על האכיפה בחברה. פתרון אפשרי הוא פתיחת "קו חם לתלונות ומיידעים" או תיבת תלונות. מחקרים שנערכו בעולם מצאו כי ארגון אשר מיישם שיטות אלו מצמצם בחמישים אחוז את היקף המעילות והגניבות בארגונו.
במסגרת המאמר יפורטו הגורמים העיקריים אשר מביאים עובדים ומנהלים לבצע מעילות כנגד הארגון. איתור דגלים אלו צריך לשמש כאחד מהכלים של המבקר במלחמתו נגד נגע המעילות.
1. בצע כסף - מדובר במניע הבולט ביותר בביצוע מעילות. העבריין מעריך את הסיכון להיתפס מול הפיתוי הכספי. האפשרות להרוויח סכומי כסף גדולים, תוך סיכון נמוך להיתפס, מהווה מניע לביצוע מעילה. מיותר לציין כי ככל שהיקף הכסף אותו ניתן לגנוב והסיכוי להיתפס נמוך יותר כך יגדל הפיתוי של העבריין לבצע את המעילה. חשוב לציין כי במקרים רבים המועל היה בתפקיד בכיר, שכרו גבוה ומעמד רם, עם זאת בסופו של דבר הפיתוי לעשות כסף קל גבר על שיקולים אחרים.
2. חובות הימורים - מהמרים כבדים מוצאים את עצמם לא אחת בהפסדים שאין באפשרותם להחזיר מהמקורות הכספים אשר עומדים לרשותם. חובות אלו נושאים בנוסף ריביות גבוהות המכפילות ומשלשות את החוב המקורי. בהעדר יכולת להחזיר את הכספים פונה החייב לדרך הקלה - מעילה בכספי הארגון.
3. הלוואות בשוק האפור - הלוואות הנלקחות בשוק האפור נושאות ריביות רצחניות המגיעות לעיתים למאות אחוזים בשנה. גורמים עבריינים המעורבים במתן הלוואות נוהגים לרוב ביד קשה כלפי המפגרים בהחזר ההלוואות. ניתן לציין כי לעיתים אף מאימים על החייב ברצח, דבר שעלול להוביל לעיתים לביצוע מעילה.
4. הסתבכויות עסקיות - אנשי עסקים אשר הפסידו את כל כספם מתקשים במקרים רבים לרדת ברמת חייהם ולאובדן מעמדם והשפעתם בקהילה העסקית. במקרים רבים מסתיימים אירועים מסוג זה בהתאבדות, במקרים אחרים בוחר איש העסקים בביצוע מעילה לצורך שמירת מעמדו ואורח חייו.
5. התמכרות לסמים- התמכרויות לסמים דורשת סכומי כסף גדולים. הצורך הכספי מחד וטשטוש חוש השיפוט של המכור עלולים להיות מניע לביצוע מעילות.
6. סחיטה - מעילות על רקע של סחיטה התרחשו בעולם. עובדים שנסחטים על רקע מיני או על רקע של "שלדים" שנמצאים בארון, עלולים לבצע מעילה לצורך תשלום דמי שתיקה לסוחטים.
7. עמידה ביעדים - לעיתים העובד נמצא תחת לחץ כבד לעמוד ביעדים של רווח או מכירות. כשלון בעמידה ביעדים עלול במקרים מסוימים להביא את העובד לבצע מעילה לצורך הסתרת כישלונו או כדי להראות לממונים כי הצליח בתפקידו.
8. נקמה - עובדים אשר פוטרו מתפקידם או לדעתם קופחו בתפקידם או בשכרם עלולים למעול בכספי הארגון. גם סכסוכים על רקע אישי עם הדרג הניהולי או הבעלים של הארגון עשויים להביא עובד למעול בכספים, כמו גם פגיעה במחשבי הארגון וגניבת מידע.
9. אתגר - מניע זה נפוץ בעיקר בעבירות מחשב. האתגר האינטלקטואלי הכרוך בהתגברות על מערכי הבקרה הינו הגורם העיקרי לביצוע המעילה.
10. אידיאולוגיה - לעיתים כספי המעילה אינם מיועדים כלל לטובת המועל, אלא לשימוש פוליטי כגון מימון מערכת בחירות, תשלום שוחד לבוחרים, מימון עסקאות נשק או צרכים הנדרשים לגוף העומד מאחורי המעשים. מניע אידיאולוגי אחר הוא פעילות בסגנון רובין הוד, קרי מתן כספים לנזקקים או גורמים המסיעים לאוכלוסייה מסוימת.
11. בעיות רפואיות - טיפולים רפואיים עלולים לעלות סכומי עתק. במדינות בהן אין ביטוח רפואי חינם לאזרחים, אירעו מעילות על רקע הצורך בכספים לביצוע ניתוחים וטיפולים רפואיים יקרים.
12. בעיות נפשיות - הפרעות נפשיות או יצר שאינו ניתן לשליטה לגניבה, כגון קלפטומניה, מסוגלים אף הם להוות מניע לביצוע מעילה.
______________________
-רו"ח עופר אלקלעי שותף תחום החשבונאות החקירתית בפאהן קנה ושות';

תאריך:  15/12/2002   |   עודכן:  15/12/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב לוי
יוסי אחימאיר
דן בן-דוד
הנזקים הנובעים ממצב התחבורה בארץ גדולים מאוד; להשהיית טיפול יסודי בתחום תשתית התחבורה יש השלכות כלכליות וחברתיות בלתי-הפיכות; דורות שלמים מאבדים את יכולת האינטגרציה לתוך החברה וכתוצאה מכך, דורות ההמשך נפגעים אף הם
יואב יצחק
העומס האדיר שבו נתונים שופטי ישראל יכול להסביר
לפעמים התנהלות בעייתית, אבל עד גבול מסויים
יואב יצחק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il