X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה עשה המשרד להגנת הסביבה למפעלים, שזיהמו בשיטתיות את המים ואת האוויר בנגב? העניק להם את "מגן השר להגנת הסביבה" למפעלים מצטיינים
▪  ▪  ▪

במישור רותם שבנגב שוכן מפעל גדול, "רותם אמפרט" שמו. בין השנים 2001-2004, חרג המפעל שוב ושוב באלפי אחוזים מתקן זיהום האוויר - כלומר, זיהם פי עשרות מונים מהמותר. משום מה, שכח המשרד להגנת הסביבה להגיש כתב אישום נגד המפעל המזהם.
כשהמשרד שוכח, טוב שיש מי שטורח להזכיר. עמותת "אדם, טבע ודין" (אט"ד) פנתה אל המשרד כמה פעמים, בטענה שכל עוד לא מוגש כתב אישום, למפעל ישתלם להמשיך ולפגוע בתושבים ובסביבה.
אנשי אט"ד פנו גם אל השר להגנת הסביבה דאז, שלום שמחון. ביוני 2006 הם אף שלחו מכתב אל היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. כלום לא עזר. עד היום לא הוגש כתב אישום נגד המפעל המזהם.
לטענת "אט"ד", "רותם" גם זיהם באופן חמור את מי התהום באקוויפר חבורת יהודה ובניקוזי המים הטבעיים שבנווה המדבר עין בוקק.
הוצא מהקשרו
עיתונות צריכה להיות אמינה - וגם שקופה, אם אפשר. כל המסמכים והתכתובות שעליהם מתבססת הכתבה נמצאים כאן.
הקנס שנשכח
המפעל "תרכובות ברום" נמצא ברמת-חובב. בשנים 1998-2004 המפעל חרג באלפי אחוזים מהתקן. כרגיל, לא הוגש כתב אישום. מאחר שפניותיהם החוזרות ונשנות של אנשי אט"ד אל המשרד להגנת הסביבה לא הועילו, הם נאלצו לבצע בעצמם את תפקידו של המשרד - והגישו בעצמם קובלנה פלילית נגד המפעל המזהם.
או-אז, התעורר לפתע המשרד להגנת הסביבה, והגיש כתב אישום נגד "ברום". אלא שבמקום למצות את ההליך המשפטי החליט המשרד, משום מה, להגיע לעסקת טיעון. במסגרת העסקה בוטל כתב האישום נגד מנהל המפעל, ועל המפעל הוטל קנס של כחצי מיליון ש"ח, וקנס של 800,000 ש"ח על תנאי.
קשה להגיד שהמפעל התרגש במיוחד מהעונש הכבד הזה. עסקת הטיעון נחתמה במאי 2004. חודש אחר-כך המפעל שוב חרג מהתקן במאות אחוזים. ושלושה חודשים אחר-כך - שוב. חשוב לציין, שכל החריגות האלה נמדדו בבדיקות פתע. ככה זה כשאין מזל: בכל ימות השנה פולטות ארובות המפעל מור ולבונה, ורק כשמגיעים הפקחים מהמשרד להגנת הסביבה הופכים אלה, מעשה שטן, לחומרים רעילים ומסרטנים, במינונים הגבוהים פי כמה מהמותר.
ומה קרה מאז? שום כלום. שוב פנתה אט"ד אל המשרד להגנת הסביבה; אל השר שמחון; אל השר גדעון עזרא, שהחליף אותו בינתיים; ואל היועץ המשפטי לממשלה. אבל כלום לא עזר: כתב האישום נשכח, והקנס על-תנאי לא שולם עד היום.
העיקר הבריאות
לא מדובר כאן רק בפלפולים משפטיים, אלא בחיי אדם. בדף שבו מפורטות תוצאות הבדיקות בארובות המפעלים באתר המשרד להגנת הסביבה מוזכר כי "חשיפה ממושכת ומוגברת למזהמים אלו עלולה לגרום נזק לבריאות ולסביבה, ובין השאר לפגיעה בדרכי הנשימה ולעליה בשכיחות מחלות כלי דם ולב." סקר אפידמיולוגי של אונ' באר-שבע מצא עלייה בתחלואת ילדים בישובים הסמוכים לרמת-חובב (למען ההגינות יש לציין, שבנוגע למחלות רבות אחרות שנבדקו, הסקר לא מצא קשר ברור בין מגורים בקרבה לרמת חובב לבין שיעור תחלואה גבוה).
הפרס
בשנת 2001 העניק המשרד להגנת הסביבה את "מגן השר" לשבעה מפעלים מצטיינים. במקום הראשון, ניחשתם נכון, "רותם אמפרט". בין הנימוקים לזכייה: "הטיפול בשפכים (...) צמצום פליטות לאוויר".
השני ברשימת המפעלים המצטיינים היה "תרכובות ברום". הנימוק: "מניעת זיהום אוויר". ב"תעודת הערכה" זכה מפעל "פניציה". בין הנימוקים: "בניית מתקן לטיפול בגזי הפליטה". "פניציה", על שני חלקיו (בירוחם ובצפון) נתפס שוב ושוב חורג מהתקן בשנים 2001-2005.
יש לציין, שעוד לפני הזכייה אט"ד הודיעה לשר להגנת הסביבה דאז, צחי הנגבי, ש"רותם" ו"ברום" "מצטיינים" דווקא בפגיעה בסביבה, ולא בשמירה עליה.
נכון, כל זה היה מזמן, אבל זה בכל זאת מעניין, כי יו"ר ועדת הפרס היה מנהל מחוז חיפה במשרד, מר רוברט ראובן - האיש, שאחראי ישירות לכך, שגם מחוז חיפה מלא וגדוש ב"מפעלים מצטיינים" מהסוג הזה. ועל כך - מיד.
עיר בה"דים, ביטוח חיים
כל עוד רק הארגונים הירוקים התריעו על המצב ברמת חובב, הרשויות לא התרגשו במיוחד. אלא שלתושבי הנגב היה מזל גדול: בשנים האחרונות עלתה התוכנית להקים בצומת הנגב את "עיר הבה"דים" של צה"ל. או-אז התגלה לפתע, שהאוויר, שהיה ראוי לנחיריהם של סתם תושבי באר-שבע, לא מספיק טוב עבור חיילי צה"ל. הרשויות התעוררו, והמצב השתפר מאוד (ובכל זאת, יש לציין שעדיין קיימת מחלוקת קשה בשאלה האם אכן בטוח לשכן את עיר הבה"דים כל-כך קרוב לרמת חובב). באזור חיפה לא מתוכננת, למרבה הצער, שום "עיר בה"דים", והזיהום נמשך כסדרו, תודה ששאלתם.
לגבי המצב העדכני ב"רותם אמפרט": קשה לדעת. המפעל לא נבדק בבדיקות הפתע של המשרד בשנת 2005. תוצאות הבדיקות ב-2006 עדיין לא פורסמו.
תגובות
למרות פניותיי החוזרות ונשנות, במשך חודשים, לא התקבלה תגובה מהמשרד להגנת הסביבה או מלשכת היועץ המשפטי לממשלה.
בקשה מהקוראים
מפעלים דומים באירופה מצליחים, הפלא ופלא, לעמוד בתקנים. וגם בארץ המפעלים יתחילו, מן הסתם, לעמוד בתקנים, ברגע שיקנסו אותם בסכומים שגבוהים יותר ממה שנדרש להשקיע כדי להפחית את הזיהום. בתור התחלה, כדאי שבכלל יגישו נגדם כתבי אישום. העברתי את כל הנתונים למבקר המדינה, אבל בימים טרופים אלה המבקר הוא איש מאוד עסוק, כידוע. אנא חיתמו על העצומה, הדורשת הגשת כתבי-אישום נגד "ברום" ו"רותם". תודה.

תאריך:  17/05/2007   |   עודכן:  17/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשרד להגנת המפעלים המזהמים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
רותם אמפרט והפלרת מי השתייה
ירון ה.  |  17/05/07 17:13
2
מאמר מושקע וחשוב
שבתאי עזריאל  |  18/05/07 00:57
3
לתבוע אותם על רצח עם
שי ד  |  19/05/07 18:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שבתאי עזריאל
איך זכיתי במעמד של עבריין צמרת? הפכתי לפוליטיקאי! שמעתם מה אמרה הוד רוממותה כבוד השופטת העליונה והמלומדת ד' ביניש שהיא הנשיאה הנשגבת של בית המשפט העליון והנכבד?
איתי חיים
מדינות ערב מקבלות גיבוי של סייענים בתוך מדינת ישראל, אותם אלה המנסים לקבוע לישראל את עתידה ואינם מתקשרים לאופיה היהודי המתבטא בקשר הקדמון, ההיסטורי, הדתי והתרבותי אל האדמה
אביתר בן-צדף
"אמר רבי יוחנן: כל כהן שהרג את הנפש לא יישא את כפיו" (ברכות ל"ב)    האם כהן, שהרג נפש במלחמה, יכול לשאת כפיים, ולברך בתפילה    שאלות-ותשובות בענייני הלכה משקפות את הווי התקופה, שבה כהנים - כנראה, אחרי הרבה מאות שנים בתולדות עמנו - לוחמים להגנת העם והמולדת
רחל סילבצקי
הפעם אני אודה בזה לפני שמאשימים אותי. שמעתי, הפנמתי, אני לא צריך לחכות עד שזה מופיע בכותרות העיתונות, בדברי המומחים בשידורים בטלוויזיה וברדיו, באינטרנט באתרי הדעות, בהצבעות באו"ם ובנאומים חוצבי לבבות באירופה. אני אקדים אותם
אהרון רול
כאשר פוליטיקאי מהזן ד'היום דורש מאנשיו למפלגה להיות "נאמנים פוליטית" אליו, לאמיתו של דבר הוא דורש את היפוכו של דבר, הוא דורש "תקינות פוליטית" תוך ויתור לעיתים קרובות על "נאמנותם הפוליטית". במקומותינו הפוליטיקאים נדרשים לנאמנות ל"מנהיג" ולא לדרך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il