X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ריבוי המפלגות המגזריות בפוליטיקה הישראלית מעיד שאין לחברה הישראלית מכנים משותפים רחבים דיים זוהי בעיה שהפתרון לה חייב להגיע מלמטה, מן התודעה הישראלית עצמה
▪  ▪  ▪
לכל המרבה במחיר [צילום: ערוץ 1]
פילוג
שורשה של אי-היציבות השלטונית אינו פוליטי, אלא חברתי ותרבותי: מגזרים שונים מכוננים זהויות מנוגדות, בלעדיות וחליפיות. האחד הוא קודם כל חרדי ורק אחר כך ישראלי; האחר הוא קודם כל מתנחל, ואם המדינה פוגעת ביכולתו להתנחל, הוא יוצא נגדה; אחר רואה עצמו כפעיל זכויות אדם קוסמופוליטי; אחר מחפש את האפשרויות הכלכליות, וכאשר מיצה את יכולותיו כאן הוא עוזב.

הבחירות האחרונות העלו טרוניות רבות, חלקן הגדול מוצדקות: שיתוף הפעולה המכוער של התקשורת עם קדימה ועם ציפי לבני; הקמפיין האישי, הארסי והאגרסיבי של קדימה ושל "מרצ"; היעלמותן של האידיאולוגיות וההתמקדות באישים; אי-הוודאות באשר לתוצאות הבחירות ולאופי הקואליציה שתקום; וכיוצא באלה.
הסממן המובהק ביותר לבלבול הפוליטי הוא המאבק התודעתי באשר לזהות ראש המפלגה שעליו צריך נשיא המדינה להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. לדעת כמה פוליטיקאים ופרשנים, בבחירות האחרונות הושגה הכרעה לטובת "גוש הימין", ולכן, אם אומנם מספרם של חברי הכנסת שימליצו על בנימין נתניהו גדול יותר ממספר חברי הכנסת שימליצו על ציפי לבני, עליו יש להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. לדעת אחרים, ציפי לבני יכולה להרכיב ממשלה אם תינתן לה האפשרות לעשות זאת, ומכיוון שהיא אשר עומדת בראש הסיעה הגדולה ביותר בכנסת, יש לאפשר לה להיות הראשונה לנסות זאת.
השאלה מי צודק בוויכוח הזה אינה חשובה כמו תופעת אי-היציבות הגושית שהוא מבטא, אי-יציבות המאפשרת לראשי המפלגות הגדולות להקים ממשלה הן אם הם בימין והן אם הם בשמאל. הגורם לתופעה זו, המלווה את הפוליטיקה הישראלית מזה זמן רב, היא אי-אחידות והיעדר תיאום אידיאולוגי בעיקר במה שמכונה "גוש הימין". באופן כללי, אנו נוטים לכרוך יחד נאמנות לארץ-ישראל והדגשת הציונות בכלל עם דבקות בדת ישראל, ולכן מכלילים את המפלגות הדתיות החרדיות בגוש הימין. אמנם, למפלגות הימין הלא-דתיות יש זיקה גדולה יותר לדת ישראל, ולכן בדרך כלל מעדיפות המפלגות החרדיות לחבור לממשלות ימין, אך האמת היא שמפלגות אלה גם אינן חוששות מממשלות שמאל שבהן הן מהוות לשון מאזניים, שאז מובטח להן לא רק הסטטוס-קוו, אלא גם שפע תקציבים והטבות אחרות. אכן, ההיסטוריה הקרובה מלמדת כי נאמנותן של המפלגות החרדיות לרעיון ארץ-ישראל (וממילא גם למימושו במדינת ישראל), אינה מובהקת, ולכן הן מוכנות להצטרף למרבה במחיר הקואליציוני.

נאמנות שבטית למפלגות

מלבד הקול החרדי יש גם הקול הרוסי, שהוא במידה מסוימת תמונת ראי של זה החרדי. חלק ניכר מבוחרים אלה מבקשים ליברליזם וחופש מ"כפייה דתית" ורבים מהם מוטרדים יותר מבעיותיהם הייחודיות של העולים, כמו תופעת פסולי החיתון, מאשר מסוגיות ארץ, עם ומדינת ישראל, או ימין ושמאל. אומנם הקול הרוסי נוטה ימינה, אך גם אצלו נושאים המעסיקים את הימין הם לוקסוס, והעיקר לדידו הוא צביון חייו של ציבור העולים בישראל, על-פי האידיאלים הקהילתיים שלו, שהתעצבו במידה רבה בברית-המועצות. כש"ישראל ביתנו" וליברמן לא היו על המפה הפוליטית, הצביעו העולים ל"שינוי" של טומי לפיד, מפלגה שהייתה משופעת באנשי שמאל קיצוני למדי. לכן יכולה "ישראל ביתנו" מבחינה עקרונית לחבור לממשלת שמאל, ועדיין להישאר נאמנה לחלק ניכר מבוחריה.
גודלו של "גוש הימין" הוא אפוא אשליה. הוא אינו גדול בהרבה מגוש השמאל, אך מתחזק על-ידי מפלגות שאינן ימניות במובהק, אלא בעלות נטיה ימנית חלשה. בבחירות הללו הצליחה קדימה, בעזרת קמפיין נגטיבי בעיקרו, למשוך קולות שמאל מובהקים ולהישאר המפלגה הגדולה ביותר. "העבודה" ו"מרצ" לא זיהו בזמן את העובדה שקמפיין אנטי-נתניהו נוטף השנאה מכוון בעצם לקהל בוחריהן ונוגס במנדטים שלהן, לא השיבו מלחמה שערה ונפלו קורבן למניפולציה מתוחכמת. בימין, לעומת זאת, איש אינו מנסה לשבור את דפוסי ההצבעה הרגילים, שכן הנאמנות השבטית שם למפלגות המגזריות מאפשרת תזוזת מנדטים מזערית בלבד.
כך נדון הימין לאי-יציבות שלטונית או אפילו להפסד בבחירות, גם כאשר הוא מהווה רוב או למצער הקבוצה הגדולה ביותר בציבור, וממשלות ישראל נידונות לסחיטה מתמדת של מפלגות מגזריות. האם יש פתרון פוליטי-טכני לבעיה זו? ספק רב. המפלגות הדתיות והחרדיות ו"ישראל ביתנו" גדולות מדי (יחד הן גדולות יותר מאשר כל אחת מהמפלגות הגדולות) ואילו "הליכוד" וקדימה קטנות מדי. לכן אין כמעט סיכוי להעברת חוק שיחולל שינוי אשר יזיק להן תוך פגיעה במגזריוּתן. המפלגות המגזריות יתמכו רק בשינוי אשר יותיר בידן את כוח ההכרעה הפוליטי.
שורש הבעיה אינו פוליטי במובן הצר, אלא חברתי ותרבותי.
יציבות שלטונית מצריכה הכרעה ברורה בין תפיסות עולם, והביטוי הפוליטי של הכרעה כזו הוא מיעוט מפלגות. אך בישראל לא תהיה הכרעה ברורה, מפני שעל הפרק עומדות תפיסות עולם מגוונות מדי, ומה שבמקומות אחרים נתפס כהבדלי דגש במסגרת השקפה רחבה אחת, מגיע אצלנו לכדי הבדל בהשקפת העולם כולה: ציונות ואנטי-ציונות, דת וחילוניות קיצונית, לאומיות וזכויות אדם, יהודים וערבים וכיוצא באלה. עמדה ביחס לכל אחד מן הניגודים הללו מכוננת השקפת עולם שלמה ונבדלת, שבה נאחזים תומכיה בדבקות, תוך כינון מפלגות התואמות את אותה השקפה.
הבעיה היא אפוא בעיית זהות: מגזרים שונים מכוננים זהויות מנוגדות, בלעדיות וחליפיות. כך, האחד הוא קודם כל חרדי ורק אחר כך, כמעט במקרה – ישראלי; האחר הוא קודם כל מתנחל, ואם מדינת ישראל פוגעת ביכולתו להתנחל, הוא רואה עצמו רשאי לצאת נגדה; אחר רואה עצמו כפעיל זכויות אדם קוסמופוליטי; אחר מחפש את החיים הטובים ואת האפשרויות הכלכליות, וכאשר מיצה את יכולותיו כאן הוא עוזב.
קל לראות כי המגזריוּת רק מתחזקת עם השנים, שכן המפלגות מנצלות את כוחן הגדול כלשון מאזניים לטיפוח הזהויות הנבדלות והנאמנות המגזרית. ביטוי מובהק לכך הוא קיומן המוסדי והמוכר של מערכות חינוך נבדלות, מגמה שהולכת וגוברת, בין היתר במוסדות מגזריים שונים בחסות המדינה, אך גם בהיווצרותן של שכונות ואף ערים מגזריות נבדלות.
זהו כנראה כישלונה הגדול ביותר של הציונות: היא לא השכילה ליצור זהות ישראלית-יהודית רחבה וחובקת. אין לחברה הישראלית מכנים משותפים רחבים דיים לחולל דיון פוליטי המשקף שתיים או שלוש תפיסות עולם עיקריות, שכולן, מיותר לציין, הן ראשית כל פטריוטיות. כתוצאה מכך הפוליטיקה הישראלית היא מרובת מפלגות ואין בכוחה להביא לכך שיעדי השלטון יוכרעו באמצעות בחירות. לתסבוכת זו אין פתרונות מלאכותיים, ואי אפשר להתירה באמצעות שינוי שיטת המשטר. זוהי בעיית עומק ואם יש לה פתרון, הרי שהוא חייב להגיע מלמטה, מן התודעה הישראלית עצמה. שום הוקוס פוקוס טכני של מספר פתקי הצבעה או של הגבהת אחוז החסימה – לא יועיל לה. בקיצור, יש להיאבק במגמת ההתבדלות והמגזריות המתעצמת, ההורסת את הפוליטיקה ואת מוסדות השלטון במדינת ישראל.
וכך, המשימה העיקרית שצריכה לעמוד בפני הציונים במדינת ישראל אינה פוליטית במובן הצר ואינה פורמלית-טכנית, אלא לאומית-חברתית: יצירת זהות ישראלית-יהודית חדשה, שתצרף ותצרוף יחד קבוצות, שכיום הן נבדלות באופן מהותי – הן בהשקפותיהן והן מבחינה חברתית ואפילו גיאוגרפית – וזאת כדי לבטל את הצורך המוקצן שלהן בייצוג פוליטי נבדל.

רן ברץ הוא דוקטורנט לפילוסופיה באוניברסיטה העברית
תאריך:  21/02/2009   |   עודכן:  21/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא יעזור הוקוס פוקוס טכני
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
טור מעניין אך מדכא
אישמאל  |  21/02/09 13:33
2
צריפת המגזריות
א.כ.  |  22/02/09 11:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם טוען, כי לא ניתן לקבוע אם אנס אבו עלבה שחדר לישראל כברשותו נשק אכן "נהרג בעת שהשתתף בלחימה"    בדיקה מלמדת, כי אבו עלבה היה פעיל בגדודי אל-קסאם של חמאס שנטל חלק בהוצאה לפועל של פיגועי התאבדות ונהרג בעת שנשלח למשימת ג'יהאד בתוך שטח ישראל
אורי נטע
כניסת ברוך מרזל לאום אל פאחם בוטלה בשל חשש מהיעלבות המוסלמים, "היעלבות" שתלווה באלימות    באירופה חופש הביטוי נסוג בשל חשש מאותן "היעלבויות"
יוסי עבדי
ההתנהלות הלקויה של האגודה למען החייל, והעברת כספי התרומות לצרכים צבאיים מובהקים - בניגוד למטרותיה - מעמידה דווקא את הנדבנים הטובים מקנדה וארה"ב, תחת סכנה של תביעה משפטית    אביגדור קהלני, לתשומת לבך!
אריה יואלי
זה לא סחר בבני אדם זה גם לא "אהל הדוד תום". זו מערכת שיקום חברתי, שרק תורת ישראל יכולה לה
יאיר רוטקוביץ'
מי שנולדו לאב יהודי ולאם לא יהודיה הם יהודים לכל דבר    לעיתים חשים יותר יהודים מילידי הארץ    מדוע שיצטרכו להשפיל את עצמם בפני הרבנות האורתודוכסית? שיפנו לה עורף בבחינת "לא זקוקים לך"
רשימות נוספות
קדימה בסכנה קרובה של פילוג  /  יואב יצחק
"אפגש עם לבני וברק תחילה"  /  איציק וולף
פרס: נתניהו ירכיב את הממשלה  /  איציק וולף
זמן לשבת בקהל  /  אריה גל
מי קיצוני?  /  אביתר בן-צדף
אחרי רבים להטות?  /  נסים ישעיהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il