X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  ספרים
הסופר אלי עמיר מנסח בדרכו שלו את החוויה הציונית ושלושה ספרים מרכזיים שלו אכן מבטאים את "יציאת מצרים הישראלית" - וכעת הוא שואל: "מה נשתנה"?
▪  ▪  ▪
אלי עמיר
מספריו של עמיר

כובש בכתיבתו. עמיר

לקראת חג הפסח נפגשנו עם אלי עמיר כדי לנסות להבין האם הספרים שכתב הם הפילוסופיה שלו לגבי ההוויה הישראלית: העלייה מעירק, הקליטה בארץ. לבטי הזהות כישראלי. שלושה ספרים מרכזיים שלו אכן מבטאים את "יציאת מצרים הישראלית": תרנגול כפרות, מפריח היונים ולאחרונה הרומן המפתיע "יסמין".
התחושה שלנו: אלי עמיר מנסח בדרכו שלו את החוויה הציונית – וגלריית ספריו מעידה על דרך ועל הבנת החלום הציוני והתמזגותו בסאגה היהודית. ישבנו איתו לשיחה נוספת על כוס קפה. אלי עמיר מרגיש את הכורח ליצור ולהביא מסר ובשורה: "הספרים שלי מחברים אותי לקהל הקוראים. המפגשים עם הקהל והמכתבים הרבים, המציפים אותי, מעידים על ההזדהות עם הדמויות, עם הסיפור המספר את החיים שלנו כאן. אנו לקראת חג הפסח ובאמת השאלה שלי היא – מה נשתנה".
אלי עמיר קנה את שמו ופרסומו לפני 20 שנה עם הספר "תרנגול כפרות". ספרו הראשון פתח לפניו דלתות, רכש את לבם של המוני קוראים, תורגם לכמה שפות, הוסרט, הומחז, הפך לחלק בלתי נפרד מתוכניות הלימודים בספרות.
עמיר, שעלה מבגדד ב-1950 עבר עם משפחתו את תלאות המעברה ומשם דרך עליית הנוער לקיבוץ משמר העמק. מאז ספרו הראשון פרסם עמיר את "מפריח היונים" ואת "אהבת שאול". ספרו האחרון "יסמין" כבש לבבות והפך לרב-מכר, ואלי עמיר אף הוזמן בעקבות הצלחת הספר להרצאות בקהיר ולמפגש עם הקהילייה הספרותית במצרים.
"יסמין" נראה שונה משאר הספרים: הפעם מתרחש הספר על-רקע ירושלים שלאחר מלחמת ששת הימים ומתאר את המפגש בין העמים, את האהבה הכואבת של נורי הישראלי ליסמין הפלשתינית, אהבה מורכבת, חוצה תהום. פגשנו את אלי עמיר לשיחה מרתקת.
שאלנו כמה שאלות, ולהלן מבחר מן התשובות:
מתוך ארבעת ספריך, שלושה הם בבחינת טרילוגיה, סאגה משפחתית אחת. מה הסדר הכרונולוגי שלהם?
עמיר: "שלושה ספרים הם סיפורה של משפחת עימארי. סיפורה מתחיל בספרי השני "מפריח היונים". כאן מסופרות קורות המשפחה בשנות ה-40 של המאה הקודמת, סוף ימי הקהילה בבגדד עד לעלייה ארצה במבצע 'עזרא ונחמיה'. הספר השני "תרנגול כפרות" מספר את סיפור העלייה של המשפחה דרך עיניו של נורי הבן הצעיר, וספרי החדש "יסמין" מתרחש לאחר מלחמת ששת הימים".
מעבר לקונפליקט בין העמים, הסיפור הזה הוא סיפור של רגשות, של אהבה. מה המיוחד בדמותו של נורי הקרוע בתוך המפגש המורכב הזה?
"זה סיפור של גבר אוהב, ודמותו מוארת דרך הקשר עם כמה נשים. השכנה החרדית שלו, ירדנה אהובתו לשעבר שנטשה אותו, הרעוה הערבייה שאהבתה אליו טהורה ופיוטית, מישל היפה שהיא דוקטור בסורבון וכמובן לבנה אהבתו הגדולה".
התיאור המורכב מדהים, גווני הרגשות, המעברים מן החברה היהודית לחברה הערבית, הצדדים הלאומיים המפרידים וקורעים אותם. הסיפור מרתק ועם זאת טרגי...
"הם באמת באים משני צדדים של המפה, והסיפור הוא סיפור התקרבות שלהם, התקרבות של שני זרים, שני אויבים. נורי הוא ממשפחת עולים, משפחה מן הקטמונים, ויסמין צעירה פלשתינית שהתאלמנה מבעלה איש הפתח, פעילה בשירות אש"ף. נורי אינו המאצ'ו הישראלי, זה לא הישראלי הבטוח בעצמו, והיכולת שלו להבין את נפש האויב המובס מסייעת לו להתקרב. הוא מכיר את התרבות הערבית. הוא בא הרי ממשפחת פליטים מעירק. הכל קורה לאחר מלחמת ששת הימים".
מי שקורא מרגיש את האווירה של התקופה, ובפרק הראשון יש תיאור מופלא של רגעי התבוסה הראשונים, והתיאור נותן נופך קסום לכל המסופר, תיאור מרתק של המנטליות הערבית, אצילות הנפש והדרת הכבוד שלהם...
"הייתי שם, זכרתי כל פרט, קראתי המון חומר על התקופה, ובניתי את כל העולם הזה בסיפור שלי. ניסיתי לתאר פנורמה של דמויות, של תפיסות, משני הצדדים, כדי להבין את שכרון הניצחון שלנו ואת הלם התבוסה אצלם. הרומן שכתבתי, כמו קודמיו, הוא רומן היסטורי. המציאות כאן עולה על כל דמיון. אני מנסה לתאר בספריי מציאות שאנו חיים, ארועים מכוננים מחיינו, כי אלה הדברים שיוצרים את המיתוס של העם".
מה מעניין את הקוראים שלך והכותבים אליך בקשר הזה בין נורי ליסמין?
"רבים לומדים להכיר את המציאות מזווית ראייה חדשה, אחרת. הקשר המרתק של נורי מרגש קוראים רבים. ושים לב כיצד הוא מתקרב אליה דרך שירי אום כולתום, הזמרת המצרייה. והשירים שהוא משמיע לה היו השירים שבעלה אהב. רבים מוקסמים מן הנופים המופיעים לאורך הספר, הניסיון להבין את נפשם של המובסים, את הקסם בדמותו של נאצר, שהיה נערץ עליהם".
גם אתה, כמו נורי, משלב בהווייתך גם מזרח וגם מערב, גם אום כולתום, גם שירים מערביים...
"נכון, שמרנו על המזרח שבנו, אך נחשפנו למערב. השילוב הזה מרתק קוראים רבים, הם נמשכים לקסם שבקשר בין הניגודים - ועניין הדו-זהות הזה הוא פשוט פרדוקס שהוא חלק מחיינו. זה המתכון ההכרחי לחיים במזרח התיכון".
כשאתה קורא עתה את שלושת ספריך, האם יש אנחת רווחה?
"הספר "יסמין" זכה להצלחה רבה, וכבר בחודשיים הראשונים זכה ל"ספר הזהב" בשל מכירת 20 אלף עותקים. מאז תפס גובה, תורגם לשפות שונות וגרם לי הרבה נחת. מה שחשוב לי זו ההרגשה שבניתי כאן סאגה של משפחה, סאגה שתספר גם לדורות הבאים את הסיפור את העלייה לארץ, חבלי הקליטה, החיים כאן, זה הסיפור שלנו, זו יציאת מצרים האמיתית שלנו. זו הטלטלה שבה אנו חיים".

עמיר ואנחנו
תאריך:  25/03/2009   |   עודכן:  29/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"ספריי הופכים יחד לסיפור יציאת מצרים"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
נשארת שמאלני קיצוני-לא השתנה
לא השתנה  |  26/03/09 02:22
2
סופר בינוני מינוס
מד' ליונה עיוורת  |  20/05/09 08:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרצל ובלפור חקק
על ספרו של לב חקק, "חסיד מול חוטאים" - ספר התוכחות של עזרא הבבלי, ספריית הלל בן חיים, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2008
הדס שפירא
ספר חדש בסדרת יהדויות. הוצאת הספרים של מכון הרטמן בשיתוף עם הוצאת כתר
שלומי מינץ
קשה לך עם מי שמנהל אותך? הוא לא מבין? לא נותן לך גיבוי? לוקח את כל הקרדיט לעצמו?    "הרווח הכפול" - ספר חדש המכשיר עובדים בכל דרג להתמודד עם הקושי והאתגר של בנייה וניהול מערכות יחסים מוצלחות עם הבוס
זאב גלילי
בספר היסטורי חדש נחשפת מערכת קבלת ההכרעות שהביאו למרחץ הדמים הגדול בהיסטוריה    הספר מעורר מחשבה שאנו נמצאים בתקופה דומה לזו שקדמה למלחמת העולם השנייה
עו"ד עדי לויט
לבלוע את אלוהים היא היצירה הראשונה ש עו"ד עדי לויט ובה הוא מתאר חוויות מבית המשפט ומחוצה לו    האם ניתן לתמצת את אלוהים בכמוסה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il