X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרגולטורים בישראל מסרבים להיכנע לטבעו של השוק החופשי ועושים כל שבידם כדי לשנותו באמצעות "שכלול מתמיד" – עוד רפורמה, עוד מס, עוד חוק - ותחוסל אי-הוודאות הם כפי הנראה שכחו ליחצ"ן את העובדה כי בד-בבד, יחוסל גם השוק החופשי
▪  ▪  ▪
מחסלים את ענף הרכב. רגולטורים

עקרון אי הוודאות שאוב מתחום הפיזיקה הקוונטית, שמשמעותו היעדר יכולת לקבוע ערכים מדויקים (כגון מיקום ומהירות) לאובייקטים מסויימים (כגון אלקטרונים), ואין המדובר בבעית מדידה שאולי תיפתר עם שכלול השיטות והמכשירים, אלא תכונה בסיסית ומהותית של הטבע.
נזכרתי בעקרון זה משקראתי בימים האחרונים את העיתונות הכלכלית, המיידעת אותנו כי הרגולטורים הכלכליים שלנו מסרבים להיכנע לטבעו של השוק החופשי - שיש בו אכן אלמנט של אי ודאות הנובע מחופש העיסוק והיוזמה הפרטית – וזאת, במקום לעודד זאת. למעשה מבשרים לנו הרגולטורים, בהתהוללם כמפתחים (בעוד טרם סיימו לחגור), כי הם עושים כל שבידם כדי לשנות את תכונותיו הבסיסיות של השוק באמצעות "שכלול מתמיד" של השיטות והמכשירים והמדידות – עוד רפורמה, עוד מס, עוד חוק, או לחילופין - עוד שינוי של רפורמה או שינוי של מס או שינוי של חוק – ונחסל את אי הוודאות. הם כפי הנראה שכחו ליחצ"ן את העובדה כי בד-בבד, יחוסל גם השוק החופשי.
על ה"שכלולים" השונים נמנים שינוי המיסוי למשתמשי הרכב ולכלל הציבור, השינויים בתנאי העסקת העובדים במדינה, שינויים במיסוי לבעלי העסקים, הבטחות מדינה לסיוע במימון לעסקים במיתון, הבטחות סיוע לעסקים במצוקה, בשורות אודות השתקמות מטאורית בשוק ההון הישראלי, חידוש הנפקות האג"חים לעסקים שונים, ובמיוחד – זיגזגים פוליטיים לרוב, שאולי מבדרים במישור מסויים אך טורדים מאוד את מנוחתנו, בעלי העסקים החופשיים.
נתונים אלו בצירוף נתוני הכלכלה הגלובלית, מציבים אותנו, בעלי העסקים במדינה, במצב מעניין ומאתגר – מצד אחד ניתן לראות את הקטסטרופה בקצה המנהרה ומצד שני ע"פ תחזיות של חוזים כלכליים (אולי בכוכבים), ההווה ועתיד ורודים ומלאים תקווה.
מבולבלים? בהחלט כן!!! במקום אי ודאות טבעית ומובנית של השוק המסחרי והעסקי, אנו ניצבים כעת בפני אותה אי הודאות שחש ודאי עכבר כלוא במעבדה, כאשר אינו יודע מה יהיה העינוי הבא שייאלץ לעבור לצורך ניסוי מדעי שמבצעים הענקים דמויי האדם המסתובבים סביבו...
המכשיר המשוכלל של הממונה על ההגבלים העסקיים בשוק האירופי
בסוף שנת 2006 ייצגנו את האיגוד בכנס איגודי מרכזי השירות לרכב באירופה תחת CECRA (המועצה האירופית המשותפת לתחבורה, סחר ושירותים לרכב). כבר אז עסקו השיחות בבעית חוסר הוודאות של כל העוסקים בענף הרכב באירופה, שנבעה בעיקר ממדיניות הממונה על ההגבלים העסקיים בשוק האירופי המשותף. ההרצאה המסכמת את הכנס הייתה של הממונה על ההגבלים בשוק האירופי אשר סיפר לעוסקים בשוק הרכב – מרכזי שירות המייצגים יצרני הרכב וכן מרכזי שירות עצמאיים – עד כמה טובה ו"גאונית" הרפורמה אותה החיל על שוק הרכב באירופה, לה קרא ביומרנות – הגברת התחרות בשוק הרכב. (רבות כתבתי מעל במה זו על הסכנה הטמונה בשפה ועד כמה קל לשווק "רפורמות" ממרומי מגדלי השן של השררה השלטונית הרחוקה לעיתים מרחק שנות אור מהזירה האמיתית).
משתתפי אותו הכנס, בעלי עסקים בתחום השירותים לרכב ברחבי אירופה - מכירה ותיקונים לכלי רכב, התפלאו לשמוע מאותו ממונה את נפלאות הרפורמה שאת זוועותיה הם חווים מדי יום בעסקם. העוסקים ניסו כבר בשנת 2000, עת הוחל בישום הרפורמה ועדיין באותו הכנס ממש, לדבר על ליבו של אותו ממונה ולהביא בפניו את המידע האמיתי ואת הצרכים האמיתיים, ואת חששותיהם לגורל עסקיהם; אך ליבו היה גס ונותר אטום, הגם שהם היחידים המכירים את צרכי העסקים ואת צרכי לקוחות העסקים אותם ניהלו בהצלחה במשך עשרות שנים. על כל השגה שהופנתה אליו, הוא ענה בהתנשאות, בנימת הטפה והביע ביטחון מוחלט כי אבני הדרך אותן הציבו תקנות הממונה, הן-הן אבני הדרך הנכונות לפתיחת התחרות, להתייעלות, להפחתת מחירים לצרכן, לצמצום זיהום אוויר, לבטיחות הרכב והתיקון וכד'.
זוכר אני כי ישבנו שם, כמה עשרות בעלי מרכזי שירות וותיקים בענף הרכב ממדינות שונות אשר חיים את השטח מזה עשרות שנים, כקבוצת תלמידים נזופים, וידענו כבר אז, כי עתידו של ענף הרכב באירופה מתחיל לצעוד לעבר אסון כלכלי אשר יפגע בכולנו ויפגע גם אנושות בצרכני הרכב בעולם.
הלועזי תמיד צודק, והמוח היהודי מחרה-מחזיק אחריו
למגינת ליבנו, גם חלקם של הרגולטורים בישראל, המטיילים באירופה ובארה"ב לרוב, נראה כי העתיקו את דפוס התנהלות הרגולטורים האירופית והם ייבאו אלינו משם את השכל האלוהי, את הביטחון המופרז, את האטימות (שומעים בנימוס, במקרה הטוב, אבל דוחים את העמדות) ואת ה"רפורמות" (רפורמות ישראליות משולות בדרך כלל לסדי עצירה האמורים לעצור את ההתדרדרות של כדור השלג שאץ לו וצובר מהירות במדרון. ככל שמהירותו של כדור האסון הכלכלי גוברת, כך מנסה הממשל לעצור אותו עם עוד ועוד רפורמות עקרות שאינן מסייעות ועד כה אף לא האטו את קצב התדרדרותו של הענף). העוקב אחרי העיתונות הכלכלית העולמית, למד ממנה כי רבות הצרות הכלכליות של יצרני הרכב הגדולים והמפוארים בעולם, וכמעט בכל שבוע יצרן חלקי חילוף אחר מכריז על פשיטת רגל. קריסות אלה מטרידות מאד ואנו צופים כי בעתיד הקרוב יחסית, אנו עלולים להיקלע למצב מצוקה בזמינות חלקי החילוף לרכב עקב ניצחונם של הרגולטורים על היצרנים. מצוקה זו תשפיע גם על הנוחות ואיכות התנועה והחיים של הציבור האזרחי וגם מסכנת את המוכנות של המגזר הביטחוני.
חצוצרות מלחמת הרגולטורים בעוסקים
הכרזת המלחמה של הרגולטורים בישראל על העוסקים בענף הרכב בישראל נמשכת גם היום, וזאת למרות ועל אף שתוצאות "הניצחון" משקפות הפסד מר וכואב לכלל הציבור ובמיוחד לקופה של כולנו – אוצר המדינה.
אנו חוזים בעצב ובכאב בהסדרים כלכליים משוללי תובנה, באמירות קשות של חברי כנסת כנגד מעסיקים, ובחקיקה שהשפה הכתובה שלה היא הראיה החותכת לניתוק ההולך וגובר בין המחוקק לבין הנזקקים לשירותיו - האזרחים. אנו חוזים בחוסר אונים שלטוני (מתובל בהרבה מלל ופרופגנדה פוליטית) ובחוסר יכולת לאכוף ולעצור את הסחף של עיסוקים חוקיים הנעים במהירות לכיוון הלא חוקי מחוסר ברירה וממצוקה. אנו חוזים בהתעצמות השימוש בחלקי חילוף ובצמיגים ממקורות בעייתיים ובעוד מספר רב מאד של תופעות שליליות בענף.
מצעד האיוולת
מפעם לפעם מעיין אנוכי בפרקים היסטוריים מתוך הספר המשובח הזה של ברברה טוכמן, ומשווע כי גם נבחרינו והרגולטורים שלהם (שלנו?) יקראו מעט דוגמאות לאיוולות מדיניות ופוליטיות שהתבצעו בניגוד לאינטרס העמים, החל מתקופת התנ"ך ועד ימינו אנו. מסקנה אחת משותפת לכל המקרים הללו: העם משלם את המחיר ראשון, אך בסופו של דבר – גם שליטיו.

איגוד המוסכים בישראל
כותב המאמר הינו יו"ר איגוד המוסכים, חבר בהנהלת פורום ארגוני הרכב בישראל ויו"ר פורום התיקון הבטוח-להבטחת איכות תיקוני הרכב בישראל.
תאריך:  10/07/2009   |   עודכן:  12/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עיקרון אי-הוודאות של הרגולציה התחבורתית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
אם תשאלו אדם כמוני מה מייחד אלמנטים מדולאריים או כאלה שמוכנים להרכבה כמו באיקאה, אומר שבעיני זה הצפוי - אתה יודע מה אתה מחפש ואתה מוצא אותו    הצפוי הוא בדיוק ההיפך מיצירתיות
ציפי לידר
פסק הזמן הארוך מהחגים הוא זמן לעריכת חשבון נפש    בתודעה הישראלית מזוהים יותר מכל עם המאכלים שסועדים    הגיע הזמן להיזכר שיש לחגים משמעות אמיתית ולא רק קולינרית
אליקים העצני
אובמה ואסכולתו עייפו מן הדימוי של קירבה יתרה לישראל שגורם לאויבי אמריקה לזווג תמיד את השטן הגדול עם "השטן הקטן"    הפתרון: לרכוש ידידים בעולם על חשבון היהודים    לכן זו נאיביות לחשוב שבגלל יצהר ט' איבדנו את "ידידותו" של אובמה. מגוחכת היא גם האמונה שהתנגדותו להתנחלויות היא יותר מאשר תירוץ בעלמא, וכי אחריו לא יבואו אחרים
אלון תובל
התוכנית שמקדם שר החינוך מגבילה את הענישה לשבלונות קבועות מראש    על שר החינוך לקחת על עצמו גיבוש מדיניות שתפעל כנגד הגישה ההטרוגנית הנהוגה כיום    ובעיקר: חדל חוקים מערכתיים. לא רוצה חוזרי מנכ"ל מפורטים, לא רוצים שיח של דין וזכויות עם התלמיד. אנו רוצים גיבוי לדרגי השטח, שיכולו לבצע את עבודתם מבלי לחשוש
אברהם (פריצי) פריד
גמיש ומשתכנע, עוזרת ההפקה, הייסורים של בן סימון, געגועים לשרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il