X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רולי ברקוביץ מומחית לרפואת שיניים בילדים רשת מרפאות כללית סמייל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מה עושים כשהשיניים החלביות נושרות לילדים או במקרה שהילד קיבל מכה או נחבל בשיניו הקבועות בביה"ס או בגן? טיפים ועצות לעזרה ראשונה במקרה של בעיות בשיניים בקרב ילדים ותינוקות
▪  ▪  ▪
לדאוג לשיני הילדים [צילום: AP]

שיני החלב משרתות את הילד בשני אופנים. כאשר רק הן מצויות בפה הן אלה המאפשרות תפקוד, בנוסף הן שומרות מקום לשיניים הקבועות שאמורות להחליפן.
מדוע חשוב לשמור על השיניים הנשירות?
השיניים מאפשרות אכילה (שלב ראשון בעיכול האוכל), תורמות למראה (חיוך, דימוי עצמי), מאפשרות דיבור ברור. חשוב להימנע מריח רע מהפה, למנוע עששת, מחלות חניכיים ומחלות זיהומיות בחלל הפה.
שיני החלב והשיניים הקבועות, מצויות בסמיכות זו לזו בלסת. עששת בשן נשירה עלולה להתפתח ובלי טיפול עשויה לגרום לנזקים בשיניים הקבועות, הנמצאות בלסת בין שורשי השיניים הנשירות.
ההמלצה היא לטפל בשן הנשירה ולשמור עליה בפה, שכן הזנחה או עקירה של שן כזו, עלולה לגרור איבוד מקום ובעיה בשמירת הרווחים המתאימים לשיניים הקבועות. נוסף על-כך, שן שהושארה עם עששת, גורמת לעליה בכמות החיידקים המזיקים בפה, דבר העשוי לגרום להדבקת שיניים נוספות.
חשוב להורים להכיר את ציוני הדרך העיקריים בהתפתחות שיני ילדיהם. התפתחות נבטי השיניים הנשירות מתחילה בזמן ההריון. סיבוכים במהלך ההריון, עלולים להשפיע על התפתחות השיניים ויש לקחת זאת בחשבון בהמשך.
ההמלצה היא לבחון את פיות הילדים החל מגיל שנה, אחת לחצי שנה. איתור מוקדם, באם קיימת בעיה, יסייע רבות בהענקת הטיפול הנכון, בזמן המתאים.
גיל שישה חודשים הינו הגיל הממוצע בו בוקעת השן הראשונה. בדרך-כלל שן חותכת תחתונה. עד גיל שלוש: כל השיניים הנשירות ("חלביות") צריכות להימצא בפה, 20 במספר, 10 בכל לסת. גיל שש הינו הגיל הממוצע בו בוקעת הטוחנת הקבועה הראשונה. מספר השיניים גדל מ-20 ל-24. בסמוך לכך, מתחילה נשירת השיניים והחלפת הנשירות בקבועות בערך עד גיל 13: תהליכי נשירה ובקיעה של שיניים. בסופו של דבר, תתחלפנה כל השיניים הנשירות בקבועות. בתקופה זו מתרחשת גם בקיעת הטוחנות הקבועות השניות ומספר השיניים בפה גדל מ-24 ל-28.

טיפים לעזרה ראשונה כשיש כאב

מספר טיפים לעזרה ראשונה כשיש כאב, הנובע מהתפתחות שיניים חלביות אצל תינוקות:
אפשר לשכך בשתיית תה, עשוי גרגירי קמומיל הומאופטי מומסים במים רתוחים (ללא סוכר). אפשר לעסות בעדינות את חניכי התינוק עם שמן זית. ישנן משחות מיוחדות לתינוקות המאלחשות מעט את החניכיים המגורות.

מה עושים במקרה של חבלה או פגיעה בשיניים?

כל חבלה דורשת בדיקה, צילום וטיפול או מעקב אצל רופא שיניים לילדים. במקרים של שברים בשיניים או בלסת או שיניים ששינו את מקומם כתוצאה מחבלה (כניסה פנימה אל תוך הלסת, הטייה החוצה או הצידה) או ניידות מוגברת של השיניים עם דימום באזור החניכיים, יש לפנות לרופא השיניים בהקדם לבדיקה.

מה עושים במקרה של שן קבועה שיוצאת ממקומה?

במידה ושן קבועה נשרה לאחר מכה/חבלה, כדאי לשים את השן בכוס עם חלב קר, ולגשת מיידית לרופא השיניים. בטווח של 40-30 דקות, רופא שיניים עדיין יכול להחזיר את השן למקום ובדרך-כלל בהצלחה.
אם אין כל סיכוי להגיע לרופא שיניים בזמן זה, אפשר לנסות לשטוף אותה במים (ולא לשפשף עם מטלית או ספוג) ולהחזירה בעדינות למקומה, ללא הפעלת לחץ או כוח.

מה עושים כשהשן החלבית נושרת?

כאשר השן כבר ניידת, כנראה שהגיע זמנה ובקרוב היא תתחלף בשן קבועה. אם השן החלבית נשרה בגלל מכה/חבלה, הגיעו לרופא לבדיקה. הרופא יאבחן האם נגרם נזק נסתר כלשהו וינחה אתכם בהתאם.

מחברת המאמר הינה מומחית לרפואת שיניים לילדים, רשת מרפאות השיניים כללית סמייל
תאריך:  02/09/2009   |   עודכן:  02/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עזרה ראשונה לשיני ילדים ותינוקות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב אסתרליס
חלמאים יקרים, כשאתם הולכים להצביע ליכוד – תחשבו טוב מי יבצע את מדיניותו    קיים סיכוי גדול שזה יהיה האיש שאתם בכל הכוח מנסים למנוע שלטון ממנו
יוסף עברון
שעה שצ'רצ'יל ניצב על במת בית הנבחרים האנגלי ונשא את נאומו המפורסם: "אין בידי להבטיח לכם דבר, זולת דם, זיעה, סבל ודמעות..." ייתכן שראה בעיני רוחו מעמד מקביל אחר, שהתרחש 22 שנה קודם לכן כשקלימנסו עמד, בנסיבות כמעט זהות, מול בית הנבחרים הצרפתי המיואש, והכריז בקול נמרץ: "אנו נילחם עד הסוף!"
צילה שיר-אל
נסיגת הכוכב מרקורי - תפקידה להאיר על-ידי אירועים שונים בעיות שהיו תמיד, אך בזמן רגיל יש נטייה להתעלם מהן - הנסיגה - שלילית? לא בהכרח    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
דני בז
תשע-עשרה שנים לאחר שאומה שלמה נישאה על משק כנפי ההיסטוריה במבצע שלמה - שהיה לגאוות עם ישראל - קשה לחזות בגזענים רעי-לב המבקשים לפגוע בעמל כפינו    דני בז, מפקד ההכשרה לכוחות המיוחדים של אתיופיה, במאמר כואב
אליקים העצני
שכנים טענו שבגללי אין שלום בשכונה ובאו אלי במשלחת. הם הסבירו, שהשכן רוצה את אשתי והם, למען השלום, מציעים פתרונות פשרה - טריטוריאליים, פונקציונליים, ולתקופת המו"מ - הקפאת היחסים ביני לבינה. "השתגעתם?", התפרצתי עליהם, וגירשתי אותם מהבית. הרי אני אוהב את אשתי; ומה עם בנימין נתניהו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il