הקמפיין למבצע בדיקות הרכבים בחינם לקראת החורף יצא לדרכו והשנה, לאור הנתונים המדהימים והמפחידים אודות כמות התאונות המתרחשות בחורף (נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מצביעים על כ-34,000 תאונות עם נפגעים בשנים קודמות), החליטה הרשות להצטרף למבצע ולעודד את בעלי הרכב לבדוק את רכבם. לנוכח חשיבות העניין, שודרה כתבה בנושא בחדשות ערוץ 2 השבוע: "
מנחם הורוביץ מכין את המכונית לחורף".
על-פי משנתה של יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, "תאונות" ניתן למנוע על-ידי פעולות התנהגותיות שונות. על-פי ההיגיון הנכון הזה, בדיקת הרכב היא ללא ספק בשליטתו של בעל הרכב ואת הסיכון הזה - נהיגה ברכב לא תקין, ניתן למנוע בטרחה מועטה - הגעה למוסך מוסמך, חבר איגוד המוסכים, שייבצע ללקוחותיו את הבדיקה ללא תשלום ובמקצועיות.
בניגוד לדעה הרווחת כי המוסך "ממציא תקלות", כך על-פי תגובות ספקניות אלו או אחרות ל"חינם" - נתונים מהשנים האחרונות מצביעים על כך כי רוב מוחלט של הרכבים הנבדקים, נמצאים תקינים (כ-75%), ובעל הרכב יוצא מהמוסך - כן, בלא תשלום כלשהו, עם חיוך על הפנים ועם רכב תקין ומוכן לחורף. אך אותם 25% בהם מתגלים ליקויים, לעיתים חמורים - מצדיקים את ההירתמות הכללית למבצע. למעשה אנו "נלחמים" בשתי חזיתות: האחת - שיכנוע בעלי הרכב לסור למוסך לבצע בדיקה, והשניה - שיכנוע בעל המוסך לבצע את הבדיקה בלא תשלום (לאחר מעל ל - 30 שנה, בה גבו כסף על הבדיקה שאורכה עד כשעה).
כשותפים מלאים למחויבות הלאומית להפחתת כמות הנפגעים מתאונות דרכים בישראל, אני מצפה כי המוסכים יזמו כמה שיותר בדיקות ופעולות הסברה נלוות.
חובת הנאמנות של חברת הביטוח, השמאי ושל המוסך לבעל הרכב - לקוח משותף לכולם אך ייחודי ונפרד מול כל נותן שירות
מהו "החיץ האחרון" של הלקוח אשר רכבו נפגע בתאונה? מיהו שישמור עליו מפני טעויות, נזקים לרכב והפסדים לכיס, היעדר מקצועיות, סירוב לשלם ושאר צרות? בעולם אוטופי, התשובה הייתה - כל אחד משרשרת העוסקים בטיפול בלקוח וברכב לאחר התאונה. בעולמנו המציאותי - ביותר מדי מקרים חוברים כל הללו יחד כנגד הלקוח ואף לא אחד מהם משמש לו כמגן.
לפני מספר ימים ניתן
פסק דין נוקב וחמור במקרהו של לקוח אשר רכבו תוקן שלא לצורך ובניגוד לרצונו לאחר תאונה קשה, ואף לאחר התיקון נותר הלקוח עם רכב פגום וחסרון כיס עצום. מי אשם? בית המשפט קובע: חברת הביטוח, השמאי, והמוסך, ומשית על כולם אחריות חבות - וצו לתשלום (אופן חלוקת הנזק ביניהם פחות מעניינת מאשר הקביעות העקרוניות).
לגבי השמאי קבע בית המשפט: "השמאי ... הפר את חובת הזהירות ולא נהג כפי שמצופה משמאי סביר בנסיבות המקרה. השמאי אף לא קיים את החובה המוטלת עליו על-פי סעיף 12 לצו הפיקוח, היא חובת הנאמנות כלפי בעל הרכב".
לגבי המוסך קבע בית המשפט: " ... לפצות את התובע בנזק זה, לנוכח התיקון הלקוי אותו ביצע, שלא כמצופה ממוסך פחחות סביר כדוגמתו. "
לגבי חברת הביטוח קבע בית המשפט כי זו נמנעה מלשלם ללקוח את כל התגמולים המגיעים לו וחייב אותה בהתאם.
חובת הנאמנות של סוכן ביטוח ללקוחותיו - מבוטחים וצדדי ג'
השבוע הוציא המפקח על הביטוח הוראת נוהל מחייבת שכותרתה: "
קבלת תמורה או טובת הנאה מנותן שירות".
הוראת נוהל זו מטילה איסור גורף על סוכן ביטוח להמליץ או להפנות לקוח לנותן שירות מסוים וכמובן - מוסך בראש הרשימה, כנגד קבלת תמורה או טובת הנאה.
ארשה לעצמי לאמר, כי פעולתנו המשפטית והתקשורתית תרמה רבות לעצם הוצאת החוזר ולתכניו, ועל כך מבקש אני להודות באופן אישי למפקח היוצא. החוזר קובע שלסוכן ביטוח אסור לקבל תמורה או טובת הנאה לא רק מהמוסך אליו הוא מפנה לקוחות אלא גם מחברת ביטוח ("גוף מוסדי")!
אנו כמובן נפעל לאכיפת החוזר במלוא התוקף ואנו תקווה כי נצליח לשים קץ אחת ולתמיד לתופעה הפסולה והפוגעת באופן כה ישיר בפרנסת המוסכים, בכבודם המקצועי, ובציבור בכללותו.
חובת הנאמנות של פקידי הציבור, הממשלה וחברי הכנסת לשכל הישר (Common Sens)
השבוע דנו חברי הכנסת בועדות השונות אודות הסדרת כלל העיוותים עליהם התרענו ועליהם אנו מתריעים כמעט מידי יום: שווי השימוש לרכב "צמוד", מיסוי ירוק, דמי ביטוח חובה לרכבי הדו-גלגלי, סחר ברכב משומש, גילוי נאות ברישיון הרכב ועוד. כתבות, פרשנויות ואינספור מילים ממשיכות וממשיכות להיערם ללא סוף על ההר המתגבר של חוסר ההיגיון החברתי.
אי- הצדק, העוולות והאטימות החברתית שעולה מהנוהג הקיים היום בתחומים אלה, הם ברורים, ודאים ולא צריך להיות גאון בדורו על-מנת לראות אותם - צריך פשוט להיות - אזרח במדינת ישראל. תמה אנוכי, אם כך, הכיצד נבחרי ופקידי הציבור טרם מצאו את הדרך הפשוטה והקלה לייצר צדק, שוויון ומהלך של חיקוק המתאים לבני אדם המעוניינים לחיות את חייהם בחברה מתוקנת?!
כל תקנה "עקומה" הנקראת בימינו - רפורמה, סופה שתיצור עיוות חדש והתנהגות חדשה/ישנה בכדי לעקוף את המטרה שלשמה יוצרה הרפורמה. התנהגות מעין זו לא נוצרת בגלל האזרחים (אמירות מזעזעות אותם אימצו חלק מהפקידים הבכירים "שלנו") אלא בשל חוסר התאימות של התקנה/חקיקה ל"שכל הישר" של כל אזרח ואזרח. מה שלא יהיה פשוט - פשוט לא יהיה. אנו נמשיך לפעול ולהשפיע עד שיתוקנו כלל העיוותים והעיוותים המנסים לתקן אותם ושיוצרים עיוותים חדשים - "רפורמות"!!!