X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
קובעת כי דרישת הרבנות לכשרות מחמירה במוצרי חלב מקשה על יבוא מוצרי חלב לישראל ומפחיתה את התחרות שיעור עלות כשרות חלב ישראל ביחס לעלות המוצר נעה בין 1.4% ל-6.5%
▪  ▪  ▪
[צילום: ברטרנד קומבלדיו/AP]

רשות התחרות אומרת כי פסיקתה המחמירה של הרבנות הראשית לישראל מזו המקובלת בארגוני כשרות בעולם מגדילה את עלויות יבוא המוצרים ועשויה להגיע לשיעור של עד כ-10% ביחס לעלות המוצר.
לדברי הרשות, פסיקה זו מחייבת השגחה על מוצרי חלב כבר משלב החליבה ברפתות ("חלב ישראל") ולא מרגע הגעת החלב למחלבה ("חלב נכרי"), והיא מצמצמת באופן משמעותי את היצע מוצרי החלב הכשרים שניתן לייבא לישראל. הפסיקה ההלכתית מסתמכת באופן מובהק על שיקול כלכלי שלא קיים מחסור במוצרי חלב בישראל, ובחודשים האחרונים בדקה רשות התחרות את השפעתה על ענף החלב בישראל.
בחלק מהמקרים עשויה העלות הנוספת להפוך את הייבוא ללא כדאי כלכלית ולהקשות על היבואנים להתחרות ביצרני מוצרי החלב הגדולים בישראל.
בדיקת הרשות התמקדה בהשפעת הדרישה ליבוא מוצרי חלב בכשרות "חלב ישראל" על מחירי המוצרים המיובאים, כדאיות היבוא וההשפעות האפשריות על רמת התחרות בענף מוצרי החלב. ענף מוצרי החלב הוא אחד מענפי המזון הגדולים והריכוזיים בישראל. סך ההוצאה השנתית של צרכנים על מוצרי חלב וביצים מהווה כ-15% מסך ההוצאה המשפחתית על מזון. קידום התחרות בענף ריכוזי זה תטיב עם הצרכן ועשויה להקטין את אחת ההוצאות הגדולות של משקי בית בישראל על מזון.
כשרות "חלב ישראל" דורשת פיקוח החל משעת החליבה, כך שהחלב נחלב על-ידי יהודי או בהשגחתו. כשרות "חלב נוכרי", לעומת זאת, מאפשרת פיקוח משעת הייצור בלבד.
הרבנות הראשית קבעה לפני כעשרים שנה נהלים מחמירים בכשרות מוצרי החלב, ולפיהם אין לתת אישור כשרות למוצר חלב המיוצר מחלב נוכרי, למרות שארגוני הכשרות הגדולים בעולם נותנים כשרות לאלפי מוצרים כאלה. קביעה זאת של הרבנות הופכת את מוצרי החלב הנחשבים לכשרים בעולם לבלתי רלוונטיים למכירה ברשתות שיווק בישראל.
לכן, קובעת רשות התחרות, דרישת הכשרות המחמירה מהווה חסם ליבוא בדרך פשוטה יחסית של אלפי מוצרים שבעבור יהודי הגולה נחשבים כשרים ונצרכים על ידם באופן תדיר.
בנוסף נמצא כי נוכח הדרישות והעלויות הנוספות שמביאה עימה הדרישה להשתמש בחלב ישראל בלבד - מצטמצם מספר המחלבות מהן ניתן לייבא מוצרי חלב. יתרה מזאת, אותם יבואנים שמצאו יצרנים בחו"ל שכדאי יהיה לייבא מהם מוצרי חלב תחת ההלכה המחמירה של חלב ישראל, עדיין נושאים בעלות כשרות גבוהה ביחס למצב בו היו יכולים לייבא את אותם מוצרים עם כשרות חלב נוכרי. הבדיקה מצאה ששיעור עלות כשרות חלב ישראל ביחס לעלות המוצר נעה בין 1.4% ל-6.5% בהתאם לסוג הגבינה ובמאפייני הייצור. במקרים בהם המוצר נמצא כבר בהשגחה של גוף כשרות בחו"ל משעת הייצור (חלב נכרי) משמעות דרישת הרבנות היא שהיבואן יידרש לשאת בכמעט כל עלות הכשרות הנאמדת ב-5.7% ל-9.9%.
עליית מחירי המוצרים המיובאים וצמצום כמות המחירים המיובאים כתוצאה מדרישת הכשרות המחמירה, משליכים על התחרות בשוק מוצרי החלב בכללותו ומגנים על היצרנים המקומיים מפני תחרות עזה יותר מצד היבואנים.
לאור זאת, ממליצה רשות התחרות לאפשר מתן כשרות למוצרי חלב המכילים חלב נוכרי (בדומה לנהוג במוצרי שוקולד בישראל המכילים אבקת חלב נכרי), תוך יידוע הצרכנים על סוג כשרות המוצר. באופן זה תשאיר הרבנות את הבחירה בסוג הכשרות בידי הצרכנים ותאפשר ליבואנים לפעול בהתאם לשיקולי כדאיות כלכלית.
הדוח יעמוד לשימוע ציבורי, וכן הרשות נמצאת בהדברות עם הרבנות בנושא.
תגובת הרבנות לא נמסרה.

תאריך:  27/05/2020   |   עודכן:  27/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רשות התחרות: דרישה לחלב ישראל פוגעת בתחרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
ה"חיסון" הנסחר במדינות דרום אמריקה עלול להיות מסוכן    מכון המחקר מיגל עדכן את משרדי הבריאות והחוץ בממצאיו בנושא
עידן יוסף
לראשונה: גם ילדי הגנים ותלמידי כיתות א' ועד ד' ישתתפו בבתי הספר בחופשת הקיץ    הפעילות: 18 ימי פעילות, החל ב-14.7 ועד 6.8    צהרונים: משרד החינוך יפעיל גם צהרונים עבור ילדי הגנים, עד 16:00
עידן יוסף
עטית מסכות, מרחק בין השולחנות ושמירה על ההיגיינה    עדיין חלה הגבלה על ישיבה במתחמי מזון מהיר בקניונים    תתאפשר שהות של עד 50 איש בפגישות מקצועיות    נתניהו: תעשו חיים, אנחנו נעקוב
עידן יוסף
ועדת המשנה למודיעין אישרה לממשלה המשך שימוש בכלי של השב"כ עד 16.6 - במקרים פרטניים וייחודיים בלבד    השב"כ מעוניין לצמצם את העיכוב ומשרד הבריאות מעוניין בהגברה, כדי לקטוע שרשראות הדבקה גם בזמן של תחלואה נמוכה    "שני חולים ביום שמאותרים ע"י השב"כ, האם זה באמת מצדיק את השימוש בכלי?"
איציק וולף
מענק בסכום כולל של 7,500 שקל יינתן לעסק בעבור כל עובד שיוחזר לעבודה החל מה-1 ביוני    המענק יינתן בארבע פעימות שוות ולא תחול כל מגבלה על היקף החזרת העובדים ועל הסכום שהעסק יקבל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il