רשות התחרות אומרת כי פסיקתה המחמירה של הרבנות הראשית לישראל מזו המקובלת בארגוני כשרות בעולם מגדילה את עלויות יבוא המוצרים ועשויה להגיע לשיעור של עד כ-10% ביחס לעלות המוצר.
לדברי הרשות, פסיקה זו מחייבת השגחה על מוצרי חלב כבר משלב החליבה ברפתות ("חלב ישראל") ולא מרגע הגעת החלב למחלבה ("חלב נכרי"), והיא מצמצמת באופן משמעותי את היצע מוצרי החלב הכשרים שניתן לייבא לישראל. הפסיקה ההלכתית מסתמכת באופן מובהק על שיקול כלכלי שלא קיים מחסור במוצרי חלב בישראל, ובחודשים האחרונים בדקה רשות התחרות את השפעתה על ענף החלב בישראל.
בחלק מהמקרים עשויה העלות הנוספת להפוך את הייבוא ללא כדאי כלכלית ולהקשות על היבואנים להתחרות ביצרני מוצרי החלב הגדולים בישראל.
בדיקת הרשות התמקדה בהשפעת הדרישה ליבוא מוצרי חלב בכשרות "חלב ישראל" על מחירי המוצרים המיובאים, כדאיות היבוא וההשפעות האפשריות על רמת התחרות בענף מוצרי החלב. ענף מוצרי החלב הוא אחד מענפי המזון הגדולים והריכוזיים בישראל. סך ההוצאה השנתית של צרכנים על מוצרי חלב וביצים מהווה כ-15% מסך ההוצאה המשפחתית על מזון. קידום התחרות בענף ריכוזי זה תטיב עם הצרכן ועשויה להקטין את אחת ההוצאות הגדולות של משקי בית בישראל על מזון.
כשרות "חלב ישראל" דורשת פיקוח החל משעת החליבה, כך שהחלב נחלב על-ידי יהודי או בהשגחתו. כשרות "חלב נוכרי", לעומת זאת, מאפשרת פיקוח משעת הייצור בלבד.
הרבנות הראשית קבעה לפני כעשרים שנה נהלים מחמירים בכשרות מוצרי החלב, ולפיהם אין לתת אישור כשרות למוצר חלב המיוצר מחלב נוכרי, למרות שארגוני הכשרות הגדולים בעולם נותנים כשרות לאלפי מוצרים כאלה. קביעה זאת של הרבנות הופכת את מוצרי החלב הנחשבים לכשרים בעולם לבלתי רלוונטיים למכירה ברשתות שיווק בישראל.
לכן, קובעת רשות התחרות, דרישת הכשרות המחמירה מהווה חסם ליבוא בדרך פשוטה יחסית של אלפי מוצרים שבעבור יהודי הגולה נחשבים כשרים ונצרכים על ידם באופן תדיר.
בנוסף נמצא כי נוכח הדרישות והעלויות הנוספות שמביאה עימה הדרישה להשתמש בחלב ישראל בלבד - מצטמצם מספר המחלבות מהן ניתן לייבא מוצרי חלב. יתרה מזאת, אותם יבואנים שמצאו יצרנים בחו"ל שכדאי יהיה לייבא מהם מוצרי חלב תחת ההלכה המחמירה של חלב ישראל, עדיין נושאים בעלות כשרות גבוהה ביחס למצב בו היו יכולים לייבא את אותם מוצרים עם כשרות חלב נוכרי. הבדיקה מצאה ששיעור עלות כשרות חלב ישראל ביחס לעלות המוצר נעה בין 1.4% ל-6.5% בהתאם לסוג הגבינה ובמאפייני הייצור. במקרים בהם המוצר נמצא כבר בהשגחה של גוף כשרות בחו"ל משעת הייצור (חלב נכרי) משמעות דרישת הרבנות היא שהיבואן יידרש לשאת בכמעט כל עלות הכשרות הנאמדת ב-5.7% ל-9.9%.
עליית מחירי המוצרים המיובאים וצמצום כמות המחירים המיובאים כתוצאה מדרישת הכשרות המחמירה, משליכים על התחרות בשוק מוצרי החלב בכללותו ומגנים על היצרנים המקומיים מפני תחרות עזה יותר מצד היבואנים.
לאור זאת, ממליצה רשות התחרות לאפשר מתן כשרות למוצרי חלב המכילים חלב נוכרי (בדומה לנהוג במוצרי שוקולד בישראל המכילים אבקת חלב נכרי), תוך יידוע הצרכנים על סוג כשרות המוצר. באופן זה תשאיר הרבנות את הבחירה בסוג הכשרות בידי הצרכנים ותאפשר ליבואנים לפעול בהתאם לשיקולי כדאיות כלכלית.
הדוח יעמוד לשימוע ציבורי, וכן הרשות נמצאת בהדברות עם הרבנות בנושא.
תגובת הרבנות לא נמסרה.