X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חיות ומלצר בדיון היום. למה בחקיקה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
נתניהו וגנץ. למה לא רק בהסכם [צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן]
חיות בדיון בעתירות נגד ממשלת החילופים:

שיניתם חוקי יסוד כי אין ביניכם אמון

חיות ומלצר אומרים, כי השאלה היא האם לא מדובר בשימוש לרעה בכוחה של הכנסת לשנות חוקי יסוד מנהל מחלקת הבג"צים רומז: גנץ יהיה חייב לפטר את נתניהו בשל כתב האישום נגדו בא-כוח כחול-לבן: אם גנץ לא יפעל בהתאם להלכת דרעי-פנחסי - יש ביקורת שיפוטית
▪  ▪  ▪

הליכוד וכחול-לבן עיגנו את הקמת ממשלת האחדות בחוקי היסוד בגלל חוסר האמון העמוק ביניהם - ולכן עולה השאלה האם לא מדובר בשימוש לרעה בחוקי היסוד, המצדיק את ביטול החקיקה בנושא. כך אומרת (יום ג', 27.10.20) נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, בדיון בשלוש עתירות לבג"ץ נגד החקיקה שעיגנה את ממשלת החילופים.
הכנסת, המדינה ושתי המפלגות טענו, כי מדובר למעשה במנגנון דומה לזה של ממשלות רוטציה קודמות. חיות השיבה, כי ההבדל הגדול הוא בכך שבממשלות קודמות הסתפקו שתי המפלגות הגדולות בהסכם קואליציוני, ואילו כעת הן שינו את חוק יסוד הכנסת וחוק יסוד הממשלה. היא שאלה את בא-כוח כחול-לבן, עו"ד ערן מרינברג: "אם אכן, כל מה שסיכמתם ביניכם לצורך הקמת הממשלה - אפשר היה לעשות בהסכם רוטציה. הסיבה היחידה שהלכתם למנגנון של חגורה ושלייקס, חוק יסוד, הפעלת מכשיר כה משמעותי רק בגלל חוסר אמון - האם זה לא שימוש לרעה?". מרינברג: "בממשלת רוטציה תמיד יש חוסר אמון". חיות: " ועד היום בכל ממשלות הרוטציה לא נגעו בחוק יסוד". המשנה לנשיאה, חנן מלצר, הוסיף: "עד היום היו הסכמים, אבל לא נגעו במישור החוקתי. פה הייתה קפיצת מדרגה. הטענה היא שבמישור החוקתי יש ניצול לרעה".
חיות, מלצר והשופט ניל הנדל הקשו תחילה על העותרים - התנועה לאיכות השלטון, סיעת מרצ ומשמר הדמוקרטיה הישראלית. חיות הזכירה, כי בשנת 1999 מחק בג"ץ עתירה של התנועה לאיכות השלטון נגד ביטול הבחירה הישירה לראשות הממשלה, כאשר פסק שאין זה מעניינו לבחון את מניעיהם של חברי הכנסת. לדבריה, הפעם מדובר בפתרון שנמצא אחרי שלוש מערכות בחירות שהסתיימו בלא הכרעה, ולכן נשאלת האם יש מקום להתערבות חסרת תקדים של בג"ץ בחקיקת חוקי יסוד. "מה בעניין הזה פגום מבחינה חוקתית?", תהתה.
לדעת חיות, הנקודה העיקרית המפריעה לעותרים היא שאם וכאשר בני גנץ יהיה ראש הממשלה - הוא לא יהיה חייב לפטר את בנימין נתניהו בשל כתב האישום נגדו, שכן החוק קובע במפורש שדינו של ראש הממשלה החליפי לעניין זה כדינו של ראש הממשלה ולא כשל שר מן השורה. חיות ומלצר גם שאלו, האם לדעת העותרים יש ללכת שוב ושוב לבחירות, או שמוטב להקים ממשלה גם אם המשמעות היא שינוי של כללי המשחק. הנדל הוסיף, כי זכותה של הכנסת לשנות את החוק - והעותרים צריכים לשכנע את השופטים שמדובר הפעם בתיקון פסול. לדעת חיות, "השאלה היא אם חברי הכנסת לא מייצגים את רצון העם. ואם הם מייצגים, האם לא נוצרת חזקה שזה מבטא את רצון העם?".
מנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ענר הלמן, רמז, כי בג"ץ יוכל לכפות על גנץ לפטר את נתניהו. "כשמוגש כתב אישום ראש הממשלה צריך לשקול בכובד ראש", אמר. "אוסיף, שהלכת דרעי ופנחסי חלה גם על ראש הממשלה החליפי. אני חושב שזה דבר די ברור. זו סמכות מינהלית. אותה סמכות ניתנת גם לו - ולכן, הלכת דרעי-פנחסי עדיין חלה, בין אם זה בעצמו בין על-ידי מישהו אחר".
מרינברג אמר כי גם כחול-לבן סבורה כך: "הכרסום הזה, למשל בסמכויות ראש הממשלה לפטר, העברת העניין של ההסכמה שיש לראש הממשלה החליפי - אני חושב שחברי נציג היועמ"ש אומר נכון - הכרסום הזה הוא לא כמו שמציגים, למעשה הוא מבטל את הלכת דרכי-פנחסי לגבי השרים. ההחלטה להסכים או לא [לפיטורי שר], גם היא ניתנת לביקורת שיפוטית". הוא התייחס בכך לסעיף בהסכם הקואליציוני הקובע, כי נתניהו וגנץ - כראשי הממשלה - יוכלו לפטר שרים מן הגוש האחר רק בהסכמה הדדית.
בא-כוח הליכוד ונתניהו, מיכאל ראבילו, חזר על הטענה לפיה בג"ץ כלל אינו רשאי להחיל ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. חיות: "ואם חוק היסוד יקבע שהממשלה כל כך מצוינת שלא צריך בחירות?". ראבילו: "הכנסת לא רשאית לחוקק כל חוק". חיות: "מי יגיד לה את זה?". ראבילו: "אין לדעת".
חיות: "מחר בבוקר מחוקקת הכנסת חוק יסוד ואומרת לא צריך בחירות או יהיו בחירות כל עשר שנים. זה דבר שלא נתון לשום ביקורת לשיטת אדוני. איפה הביקורת?". ראבילו: "הוא נתון לביקורת ציבורית סוערת". חיות בציניות: "הפגנות?". ראבילו: "אין ספק שחוק שאומר שהכנסת תהיה קיימת 10 שנים לא תקין ולא צודק, השאלה מי מחליט שהחוק לא צודק. כל עוד אין לבית משפט סמכות שנקבעה על-ידי הריבון, על-ידי הכנסת שמייצגת את העם, סמכות להחליט שחוק לא צודק - הוא לא יכול להחליט".
חיות: "אני שואלת אם נוצר מצב ללא תקנה במצב המשפטי הפוזיטיבי הישראלי היום. מה עושים עם מצב כזה? מי מתקן?". ראבילו השיב בהמשך: "על פני הדברים, ברגע שיש 61 שמעבירים חוק - הם יכולים לעשות מה שהם רוצים. הייתי אומר שזה חוק לא בסדר, פרסונלי, לא ראוי אבל דרך להילחם זה לא לבוא ולהגיד לבית המשפט: תבטל ותשים עצמך מעל הריבון". חיות: " הריבון הוא העם, המחוקק הוא הנציג".

תאריך:  27/10/2020   |   עודכן:  27/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיניתם חוקי יסוד כי אין ביניכם אמון
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
פילפולים עד אור הבוקר
באום  |  27/10/20 19:36
2
בקורת
רז יהושע  |  27/10/20 19:53
3
חיות המושחתת מה זה עניינך
מטריקס  |  27/10/20 23:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 35
עידן יוסף
31 שוטרים מאבטחים כיום את גנץ מכוח היותו ראש הממשלה החליפי    עלות האבטחה: תקציב חד-פעמי בהיקף של 2.3 מיליון שקל ותקציב שוטף בהיקף של 11.4 מיליון שקלים, בינתיים על-חשבון המשטרה ועל חשבון משימותיה האחרות
איתמר לוין
העותרים טוענים שמדובר בשינוי של שיטת המשטר, שנעשה באמצעות תיקונים חפוזים בחוקי יסוד    נתניהו: לבג"ץ אין סמכות לדון בחוקי יסוד    מנדלבליט: אין הצדקה להתערבות בחקיקה    הרכב שלושת השופטים מרמז, כי בשלב זה אין להם כוונה לקבל את העתירות
עידן יוסף
במשרד להגנת הסביבה ביקשו להגדיל בעשר נקודות האחוז את היעדים לשנת 2030, אך עמדתם נדחתה בממשלה    " הדבר יקשה על מעבר לכלכלה דלת-פחמן כדרישה הבינ"ל"
עידן יוסף
הקבינט אישר פה אחד את ההקלות ב-1 בנובמבר    שאר הנושאים, בהם פתיחת המסחר יעלו בישיבת הקבינט הבאה    גנץ: אני מתוסכל. יושבים פה שעות לא הבאנו תוכנית אסטרטגית ולא קיבלנו החלטות    כ"ץ תקף את ראש שירותי בריאות הציבור: לא מתווכח איתך, את פקידה; אדלשטיין: שר האוצר יודע להתנפל על פקידים
מירב ארד
ציין כי הממשלה תאשר את הגדלת הקנסות והדגיש כי חיייבים להתמיד ביציאה מדורגת ואחראית ולא לפתוח מהר מידי    על ההסכם עם סודן: משלחת ישראלית תצא בקרוב לדון על שיתופי פעולה כולל תחום ההגירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il