X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פַּנְדוֹרָה
אריה צוברי [צילום: באדיבות לימור צוברי]
מת איש הרדיו אריה צוברי
הלך לעולמו איש הרדיו הוותיק אריה צוברי שהיה במשך קרוב ליובל שנים עורך ומפיק תוכניות בקול ישראל בן 71 היה במותו צוברי כמפיק ועורך נתן במה ראשונה ליוצרים ומבצעים מהז'אנר המזרחי וחשף לציבור הרחב את הזמר המזרחי שבמשך שנים רבות מיעטו בקול ישראל להשמיעו

איש הרדיו אריה צוברי נפטר (6.1.21) בגיל 71. נולד ב-13 ביולי שנת 1949 בבית-החולים דג'אני ביפו בשם אריה צובארי. הוריו, זכריה ושולמית צובארי, עלו לארץ מתימן בשנת 1932 והשתקעו יחד עם משפחות תימניות נוספות בשכונת מולדת שהייתה מהשכונות הראשונות בחולון.
אריה צוברי גדל והתחנך בחולון. הבית היה בית עם חינוך דתי. בראיון שערכתי עימו לפני כשנה במלאת לו 70 שנים סיפר לי אריה על בית הוריו, משפחתו ועבודתו ברדיו.
עבודתו בקול ישראל משתרעת על פני קרוב לחמישה עשורים. הוא החל את עבודתו בקול ישראל בשנת 1969 כשליח על אופנים ועובד דואר. במהלך השנים השתתף מבחינה ארגונית בהפקת תוכניות רדיו שונות ובהן "תשואות ראשונות", "שלכם לשעה קלה", "דירה לשניים", "ממני מני", "דלת פתוחה", "סעו לשלום", "מחפשים את המטמון" ועוד.
במשך שנים רבות הפיק את תוכנית הספורט הפופולרית של רשת ב' - "שירים ושערים" ובהמשך גם ערך את המוזיקה לתוכנית. בנוסף, הפיק את התוכנית "שריקת פתיחה" ששודרה בימי שישי לקראת משחקי הליגה. לדבריו, הוא עזב את הפקת התוכנית "שירים ושערים" לאחר שהחל בתהליך חזרה בתשובה.
בין הראשונים ש"שמו את המוזיקה המזרחית על המפה"
אולי רבים מהקוראים הצעירים לא יודעים, אבל במשך שנים רבות מיעטו תחנות הרדיו בארץ הן של קול ישראל והן של גלי צה"ל לשדר שירים בז'אנר המזרחי (הים תיכוני). רבים מעורכי המוזיקה בתחנות אלה, ראו במוזיקה זו לא איכותית, נחותה משהו.
בשנת 1971, נמנה אריה צוברי עם המפיקים הראשיים של פסטיבל הזמר המזרחי "למנצח שיר מזמור", אותו יסד וערך יוסף בן-ישראל. הפסטיבל, שכלל תחרות שירים בז'אנר המזרחי (הים תיכוני), הופק על-ידי רשות השידור ושודר ברדיו ובטלוויזיה. הפסטיבל הראשון נערך ב-10 בפברואר 1971 בבנייני האומה בירושלים. הפסטיבל נערך בין השנים 1985-1971 זכה לתהודה ולצפייה רבה. צוברי כמפיק בכיר של הפסטיבל נתן במה ראשונה ליוצרים ומבצעים מהז'אנר המזרחי וחשף לציבור הרחב את הזמר המזרחי (הים תיכוני) שעד עתה מיעטו בקול ישראל להשמיעו. בין הזמרים שפרצו לתודעת הקהל הרחב בעקבות השתתפותם בפסטיבל הזמר המזרחי היה זוהר ארגוב שזכה במקום הראשון עם השיר "הפרח בגני".
בהמשך צוברי הפיק תוכנית יומית ששודרה ברשת א' בשם "מעורב ים תיכוני" בהגשת אמנים שונים. בין אורחי ומגישי התוכנית היו חופני, מרגלית צנעני, גאולה נוני, יוסי אלפי, בועז שרעבי, איתן מסורי, אביהו מדינה, צמד העמרנים, ניסים גרמה ועוד. צוברי שילב בתוכניות הרדיו שהפיק או ערך, השמעת שירים "מזרחיים ים תיכוניים" וראיונות עם זמרים ויוצרים בזמר הים תיכוני. זמרים המזוהים עם הזמר המזרחי (הים תיכוני) מספרים כי ראו באריה צוברי נציג שלהם בקול ישראל. אחד הזמרים מספר: "מי שלא השמיעו אותו בתוכניות של אריה צוברי לא היה נחשב".
אריה היה למעשה בין הראשונים ש"שמו את המוזיקה המזרחית על המפה" וחשף אותה לציבור הרחב. זמרים רבים חייבים לו את תחילת הקריירה שלהם. בשנות ה-90 היה צוברי ממקימי רשת 88FM. בסוף שנות ה-90 עבר צוברי למחלקת החדשות והיה בין מפיקי יומני הבוקר של רשת ב'.
"לבנה מהבניין המפואר של קול ישראל בתל אביב נפלה ואיננה"
יואל רפל, איש קול ישראל בעברו שעבד עם אריה, כותב בדף הפייסבוק: "לפני שעה קלה הגיעה הבשורה המרה כי חברנו הטוב אריה צוברי נפטר. שנים ארוכות סבל אריה ממחלה קשה. כל השנים הוא שמר על אופטימיות... והוא נלחם, נלחם כמו אריה.
כמעט חמישים שנה עבד אריה בקול-ישראל והחברות בינינו נקשרה מהיום הראשון כאשר התברר לו שמגורינו סמוכים וילדינו באותה כיתה. אריה עשה קריירה בקול ישראל. הוא הגיע כפקיד דואר, המשיך לתפקיד נהג, עבר לעריכת תוכניות ומשם להפקת משדרי חדשות וספורט ומופעים פומביים.
הנס של אריה בקול ישראל היה גדעון לב-ארי שהעריך את מסירותו והאמין ביכולת שלו. רבים, רבים מאמני ישראל חייבים לאריה את הקריירה שלהם. לפני שנים רבות הוא היה הראשון שהציע להקדיש תוכנית יומית לזמר הים תיכוני. גדעון קיבל את הרעיון ואריה החל בשילוב הזמר המזרחי בקול-ישראל. היום זה מובן ופשוט אך מאחורי אותה תוכנית היו גם מאבקים וניסיונות ל׳המית׳ אותה. אריה, בעידודו של גדעון המשיך ויצר עובדה. אריה איננו, לבנה מהבניין המפואר של קול ישראל בתל אביב נפלה ואיננה עוד.
לעופרה האהובה, לנכדים ולנינים יחסר מעכשיו ראש המשפחה. לחבריו הרבים מאוד בקול-ישראל, לעשרות זמרים שהוכיחו את חברותם בערב מיוחד שנערך לכבודו לפני שנה, כולם נפרדים בכאב גדול מחבר יקר שהיה חלק מהחבורה שנים רבות. איבדתי חבר יקר ואהוב שאין לנו תמורתו".
ערב הוקרה והצדעה
ב-12 מאי 2019 נערך לאריה צוברי באולם רידינג 3 בתל אביב ערב הצדעה והוקרה על פועלו. באירוע אותו הפיקה בתו לימור צוברי והנחה איש הרדיו אמנון פאר הופיעו בהתנדבות עשרות אמנים ובהם רבים מהשורה הראשונה שאת חלקם הביא צוברי לתודעת הציבור הרחב כשנתן להם במה ראשונה או השמיע אותם בתוכניות שערך והפיק.
בין הבאים לאירוע: כתבת הרדיו כרמלה מנשה שאמרה: "צוברי הוא נכס לרדיו מהיסודות של רשות השידור הטובה והישנה".
אריה נפטר ביום ד' (6.1.21) בבית חולים "שיבא"-תל השומר לאחר שנאבק במחלה קשה וממושכת, מוקף בבני משפחתו האוהבים. הותיר אחריו את רעייתו עופרה, ושישה ילדים. הלוויתו נערכה אמש (6.1.21) בבית העלמין ברחובות.

תאריך:  07/01/2021   |   עודכן:  07/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שידור ציבורי
עידן יוסף
דן כנר, מלאכי חזקיה, איריס לביא, צבי סלטון ודן עופרי פרשו לפנסיה, ובהחלטה מעוררת מחלוקת הוחלט לשבץ במקומם את עורכי החדשות שאינם מקצועיים לקריין את מהדורות הלילה    עורכים וקריינים נגד הנהלת התאגיד: "פשיטת רגל"    מיוחד ליום העברית
יוסף אליעז
"טהרן" בהחלט הייתה טובה, אך לי הפריע משהו שנראה לי בלתי אמין בתסריט: סוכנת מוסד נשלחת ללוע הארי באירן ללא דרכון?
יצחק דנון
חברת גיל סבו תובעת 1.8 מיליון שקל בעד עבודות שביצעה באולפני התאגיד בחיפה    טוענת שהתנהלות כאן גרמה להתארכות ניכרת של הפרויקט
עידן יוסף
תאגיד השידור הישראלי בשיתוף חברת הוט מובייל וחברת LiveU קיים שידור טלוויזיה ראשון בישראל בטכנולוגיית הדור החמישי (5G)
עידן יוסף
חלק מיוצאי אירן דורשים שעות בפרסית ברדיו רק"ע, המשדר לעולים בארץ    יו"ר ועדת העלייה והקליטה: לבחון הקצאת שעת שידור יומית בפרסית ברדיו רק"ע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il