X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פַּנְדוֹרָה
שימש חוקר בכיר במחלקה לגאוגרפיה באוניברסיטה העברית, היסטוריון של ימי הביניים וגיאוגרף של ערים היסטוריות, מומחה בתולדות הלבנט בימי הביניים ובמסעי הצלב היה מעורב במאבקים ציבוריים רבים בירושלים
▪  ▪  ▪
רוני אלנבלום ז"ל [צילום: דוברות האוניברסיטה העברית]

הפרופסור רוני אלנבלום הלך לעולמו (יום ה', 7.1.21). בן 68 היה במותו.
אלנבלום היה חוקר בכיר במחלקה לגאוגרפיה באוניברסיטה העברית, היסטוריון של ימי הביניים וגיאוגרף של ערים היסטוריות, מומחה בתולדות הלבנט בימי הביניים ובמסעי הצלב.
מחקריו האחרונים עסקו בהיסטוריה סביבתית ואקלימית, בתולדות העיור ובהיסטוריה של ירושלים. הוא היה גם חבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. מעבר לעבודתו האקדמית, פרופ' אלנבלום היה מעורב במאבקים ציבוריים רבים בירושלים, האחרון שבהם היה כנגד הכוונה להקים רכבל לעיר דוד.
חיבתו הרבה לירושלים הביאה אותו לכתוב עליה מאמרים רבים, ואף ליזום מיזמים דיגיטליים העוסקים בהיסטוריה של העיר. אחד המיזמים האחרונים שלו בשנה שעברה, היה הקמת החטיבה ללימודי ירושלים באוניברסיטה העברית. החטיבה מקנה כיום ללומדים בה גישות תיאורטיות ומעשיות לבחינה ביקורתית ומקיפה של הגאוגרפיה, ההיסטוריה, החברה והתרבות של העיר. "ירושלים היא אולי המקום החשוב ביותר בעולם", אמר לפני שנה בראיון לתקשורת, "היא חשובה לא למאות מיליונים אלא למיליארדים של אנשים".
אלנבלום התחנך בשלוש פקולטות שונות באוניברסיטה העברית - הוא בוגר מצטיין של המכון למדעי כדור-הארץ, ומוסמך ודוקטור של המחלקה לגאוגרפיה והחוג להיסטוריה. את הפוסט דוק שלו עשה בהדרכת ז'אק לה גוף, מחשובי ההיסטוריונים של אסכולת האנאל הצרפתית בבית הספר הגבוה למדעי החברה בפריס. הוא אף עמד בראש בית הספר להיסטוריה באוניברסיטה העברית בשנים 2008-2006 ובראש ארגון הסגל האקדמי הבכיר בירושלים במהלך השביתה של שנת 2008. בעבודת הדוקטורט שלו פרופסור אלנבלום שינה את התפיסות המקובלות לגבי הצלבנים בא"י, מתפיסה של זרים מנותקים לתפיסה של חברה רב-רובדית. בהמשך עבודותיו שינה את תפיסת בניית המבצרים, וחקר את התמורות בהיסטוריוגרפיה של הצלבנים בשיח האירופי.
הוא התמחה בהיסטוריה סביבתית אקלימית. כחוקר תופעות אקלים הוא בחן את ההשפעה של שינויי אקלים על תרבויות ואירועים היסטוריים. בהקשר לכך, פרופ' אלנבלום טען כי במאה ה-11, לפני בוא הצלבנים, היה שינוי אקלימי דרמטי במזרח אגן הים התיכון שבא לידי ביטוי בשתי צורות - חסרות תקדים בנילוס שהארוכות שבהן נמשכו חמש, שש ושבע שנים ושמצרים לא הצליחה לעמוד בהן, ואף גלי קור בעירק. בעשור האחרון חקר את השפעות שינויי אקלים על חברות אנושיות בתקופות היסטוריות שונות ובחלקי עולם שונים. על בסיס עבודותיו אלו אלנבלום פיתח את גישת ה'שבריריות', על פיה הפרעות אקלימיות עלולות להביא לערעור ואף להתמוטטות של חברות אנושיות.
אלנבלום ניהל את מיזם המחקר הארכיאולוגי של מצד עתרת. מצד עתרת הוא מבצר צלבני, המצוי ליד גשר בנות יעקב, שהיה קיים במשך אחד עשר חודשים בלבד למן היום שבו החלו בבנייתו (באוקטובר 1178) ועד לכיבושו ולהריסתו ב-29 באוגוסט 1179. הכיבוש שהסתיים בטבח של מגיניו מתועד היטב במקורות הכתובים הערביים, מכיוון שמדובר היה במבנה מונומנטלי צלבני שנכבש לאחר שנים של תבוסות מוסלמיות. החפירה הניבה ממצאים ארכאולוגיים עשירים ובהם שרידים המתוארכים בצורה חד-משמעית לשנים 1179-‏1178, עקבות של קרב וטבח ועדויות על תהליך הבנייה בימי הביניים. המחקר במקום עסק, בין היתר, בעובדה כי המבצר נבנה על הקו של השבר הסורי-אפריקני, ובעקבות כך זז צפונה כ-2 מטר מאז תקופת הצלבנים וכ-8 מטר מאז תקופת הברזל. אלנבלום כתב על כך במאמריו והתייחס להתקדמות השבר הסורי-אפריקני באזור.
נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' אשר כהן, מסר כי "האוניברסיטה העברית מרכינה את ראשה בצער ובכאב עמוק על פטירתו הפתאומית של פרופ' רוני אלנבלום. פרופ' אלנבלום, חבר האקדמיה הישראלית למדע, היה מהחוקרים המובילים של התקופה הצלבנית הן כהיסטוריון והן כארכיאולוג. מחקריו פורצי הדרך של התאפיינו ביצירתיות ובמקוריות יוצאי דופן והיוו ציון דרך בחקר ההיסטוריה, התרבות, והאקלים של התקופה הצלבנית. מעבר למחקריו, פרופ' אלנבלום היה מחויב בכל נימי נפשו לערכי האקדמיה וההשכלה הגבוהה בישראל ובעולם. רוני היה גם חבר אישי שופע קסם, בעל כריזמה מיוחדת במינה, מסור לקהילה, ואיש משפחה למופת"
פרופ' ערן פייטלסון, מהמחלקה לגאוגרפיה באוניברסיטה העברית, ספד לו: "פרופ' אלנבלום היה אינטלקטואל פורץ דרך וכריזמטי, שהלהיב ואתגר דורות של תלמידות ותלמידים. הוא היה איש רנסאנס, יוזם ובעל מעוף. הוא זכה להכרה בעולם כאחד מההוגים וההיסטוריונים המובילים והמקוריים בדור הנוכחי. חבריו במחלקה לגאוגרפיה כואבים והמומים את לכתו של חבר וקולגה שתרם כה רבות למחלקה, לאוניברסיטה, ולשיח האקדמי בעולם".

תאריך:  07/01/2021   |   עודכן:  08/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אשר כהן / Asher Cohen
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפרופסור רוני אלנבלום מת בגיל 68
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יהי זכרו ברוך
דודי דר  |  11/01/21 13:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות נוספות פַּנְדוֹרָה
אלי אלון
הלך לעולמו איש הרדיו הוותיק אריה צוברי שהיה במשך קרוב ליובל שנים עורך ומפיק תוכניות בקול ישראל    בן 71 היה במותו    צוברי כמפיק ועורך נתן במה ראשונה ליוצרים ומבצעים מהז'אנר המזרחי וחשף לציבור הרחב את הזמר המזרחי שבמשך שנים רבות מיעטו בקול ישראל להשמיעו
אלי אלון
את הקריירה העיתונאית שלו החל יצחק טישלר עוד בשנות החמישים כאשר שימש עורכו הכלכלי של עיתון "למרחב" של "אחדות העבודה"    בהמשך כתב כתב מאמרים וכתבות בעיקר בנושאי חברה וכלכלה בעיתונים מובילים דאז ובהם "דבר", ידיעות אחרונות, מעריב, הארץ ונוספים
עידן יוסף
הנשיא של בית המשפט המחוזי בתל אביב, שפרש שבמפתיע שלוש שנים לפני תום כהונתו, מצטרף למשרד של עו"ד גבריאלי
איתמר לוין
חוקר השואה רמי נוידרפר מצא טיוטה של כרוז ממארס 1943, שמטרתו לעודד את תושבי גטו וילנה להתחסן מפני טיפוס הבטן
עידן יוסף
רשימתם החדשה של השניים "האזרחים" מבקשת בין היתר להקים רשות עצמאית למיגור השחיתות ולחזק את יסודות הדמוקרטיה
רשימות נוספות
"מצאנו את גן עדן והוא קרוב (כמעט)!"  /  האוניברסיטה העברית
לחומה של ג'ינגיס חאן לא היה יעוד צבאי  /  עידן יוסף
טרור, פחד ומחלת לב  /  האוניברסיטה העברית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il