הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה (יום ה', 14.1.21) המליצה לרשות החברות הממשלתיות לא למנוע את השתתפותן של כלל תעשיות, תעבורה אחזקות, אלייד ולאומי פרטנרס במכרז על הפרטת נמל חיפה משיקולי ריכוזיות כלל-משקית.
לכלל תעשיות ולקבוצת בלווטניק פעילויות לא מבוטלת בתחומי תשתית חיונית. העיקריות שבהן הן מפעל המלט נשר, ורשת 13 ומהדורת החדשות שהיא משדרת שזוכות לשיעורי רייטינג גבוהים ביותר. אולם ריכוזיותה הכלל-משקית של כלל תעשיות כמו גם מחזור המכירות הקובע שלה, הצטמצמו באופן ניכר בשנים האחרונות. כמו-כן, גם מעמדה וכוח השוק של נשר נחלש. לעמדת הוועדה ההחזקה בגוף תקשורת כמו ערוץ טלוויזיה, מרכזי ככל שיהיה, ללא פעילות משממידת ריכוזיותן של תעבורה ואלייד אינה גבוהה במיוחד. עותית נוספת בתחומי תשתית חיוניימידת ריכוזיותן של תעבורה ואלייד אינה גבוהה במיוחד. ם אחרים, וללא מחזורי מכירות ואשראי גבוהים, אינה חוצה את הרף שמביא לפסילת גורם.
בוועדת הריכוזיות ציינו כי תעבורה היא גורם ריכוזי רק בשל שליטתה במסוף המטענים האווירי בנתב"ג שפעילותו עלה על מחצית מכלל הפעילות בתחום; אלייד היא גורם ריכוזי רק בשל מחזור המכירות הקובע שלה שחוצה את הרף לקביעתה כגורם ריאלי משמעותי כשעיקר הכנסותיה אינן מיוחסות לפעילות בתחום תשתית חיונית. לכן מידת ריכוזיותן של תעבורה ואלייד אינה גבוהה במיוחד.
לאומי פרטנרס מקבוצת בנק לאומי הוא התאגיד הבנקאי הגדול והוותיק בישראל ונותן האשראי הגדול ביותר. ככזה, הוא מהווה צומת חיוני ביותר בחיי המשק והכלכלה והשפעתו על המשק ניכרת. אולם, הוועדה סבורה שהחזקה בפעילות פיננסית לבדה אינה מספקת לביסוס התנגדות, בפרט שלאומי פרטנרס ככל הנראה לא תהיה הגורם האמון על פעילות נמל חיפה.
"על-רקע כל אלה סבורה וועדת הריכוזיות שאין מניעה לאפשר את השתתפותם של הגורמים המפורטים לעיל בתחרות על הבעלות בנמל חיפה", ציינה הוועדה.