שר החינוך,
יואב גלנט, הודיע (ה') על שינויים, התאמות והקלות הנוספות שיינתנו לתלמידי התיכון הניגשים לבחינות הבגרות. ההקלות מסתמכות על מסקנות הביניים שהגישה וועדת תירוש לשר החינוך ונועדו, בין היתר, לתת מענה לפערים שצברו התלמידים בשל הסגרים הממושכים עקב התפרצות נגיף הקורונה.
מדובר בסבב שלישי של התאמות, שמצטרפות לאלו שכבר ניתנו טרם ובמהלך שנת הלימודים הנוכחית. ההקלות הן חלק מתהליך הפקת לקחים שקיים המשרד על בגרויות תש"ף ומתובנות שאסף מנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי, במסגרת המפגשים שקיים עם מנהלים, רכזי מקצוע ובגרויות, מורים ותלמידים.
ההתאמות שיינתנו לבתי הספר יכללו:
- תוספת זמן של 25% בכל מבחני הבגרות ולכל התלמידים.
- מועד חורף אפריל יהיה גם מועד לשיפור הציון עבור כל הניגשים לבחינות החורף. התלמידים יוכלו להבחן בשני מועדי החורף באותו השאלון, כך שמועד פברואר יהווה מועד א' ומועד אפריל יהווה מועד ב' לשיפור ציון. הציון הגבוה מבין השניים הוא זה שיובא בחשבון. אפשרות זו פתוחה לבחירה לכל בתי הספר והתלמידים.
- יינתנו מועדים נוספים לבחינה בעל פה באנגלית חורף תשפ"א, לצד המועד המקורי של הבחינה, הצפוי להתקיים בין 24 בינואר עד 28 בינואר, יעמדו לרשות בתי הספר מועדים נוספים: מ-15 בפברואר עד 18 בפברואר, מ-14 במרס ועד 18 במרס.
- יבוטל מנגנון שק"ד קורונה (הפקטור השלילי שניתן לבגרויות הפנימיות) והמרתו בתהליכי בקרה, ליווי מקצועי והדרכה לבתי הספר. במסגרת מתווה ההיבחנות לשנת הלימודים תשפ"א (2021), ניתנת בידי בתי הספר האפשרות לדווח ציוני הערכה בית ספריים ממירי בגרות חיצונית. ציוני התלמידים צריכים לשקף את הישגיהם בבחינות ובמטלות לאורך השנה ואת רמת הידע שלהם.
- גם בשנת הלימודים הבאה, תשפ"ב, תלמידי כיתות יא' של היום, ייבחנו ב-5 מקצועות חיצוניים בהתאם למתווה בגרויות תשפ"א.
- יינתנו הקלות בשפת אם לכל המגזרים בגרות חורף תשפ"א וקיץ תשפ"א:
- לדוברי עברית: בפרק הבעה והבנה- התלמיד יידרש למזג שני טקסטים במקום שלושה.
בפרק תחביר או תורת הצורות- תתאפשר צבירה של נקודות והגדלת הניקוד של הפרק.
- במגזר הדרוזי: התאמות של חוקי המענה, תוספת בחירה לתלמידים, וצבירה של נקודות בחלק ההבנה.
- במגזר הערבי: התאמות של חוקי המענה, תוספת בחירה לתלמידים וצבירה בחלק של דקדוק והבנה.
- בחינות מתכונת ובגרות של תלמידי כיתות י"א וי"ב הוחרגו בתקנות הסגר וניתן יהיה לקיימן בבתי הספר.
- ביחס לבחינות הבגרות בקיץ במקצועות המתמטיקה והמדעים (בהם: פיסיקה, כימיה, ביולוגיה ומדעי המחשב) והמקצועות הטכנולוגיים, המשרד יוציא עידכון אודות ההתאמות עם חזרתם של בתי הספר ללימודים פיזיים. ההחלטה בעניין זה התקבלה לאור בקשת מורי המקצוע ורכזי המקצוע, לפיה עם שובם של התלמידים אל בתי הספר, הם יוכלו לבצע ניטור של הפערים הלימודיים. בהתאם לניטור זה תתקבל ההחלטה על אופי ההתאמות שיינתנו במקצועות אלה לקראת בגרויות קיץ תשפ"א.
- בשל המגבלות שהוטלו בעקבות נגיף הקורונה יידרשו 90 שעות מעורבות חברתית במקום 146 שעות לצורך זכאות לתעודת בגרות.
- הוחלט להחיל רטרואקטיבית את כללי הפיצוי על בוגרי תש"ף (2020) וכן על בוגרי תשפ"א(2021). בהתאמה לכך, 867 תלמידים נוספים יהיו זכאים לתעודת בגרות. זכאותם של התלמידים הרלוונטיים תעודכן במערכות המשרד ובמערכות בתי הספר.
"אנחנו ערניים למה שקורה עם התלמידים ומבינים שיש קשיים אובייקטיביים בגלל הקורונה. אני מקיים שיח ומנסה לראות איך עושים בחינות בגרות, אך ברף המתאים לרמת הלימוד שאישרנו בשנה הנוכחית. זה סבב שלישי של הקלות", אמר הבוקר שר החינוך. עוד הוסיף כי התהליך כולו מתואם עם האוניברסיטאות וכי הן צפויות להתחשב בכל ציוני הבגרויות הפנימיות. "עתידם של התלמידים מובטח בדיוק כמו עתידם של התלמידים שקדמו להם", אמר.
לדבריו, לא הסכים מלכתחילה לפקטור שלילי על בחינות הבגרות הפנימיות. "הבנתי שיש לנו בעיה עם המנגנון כולו. מיניתי את
רונית תירוש ומומחים נוספים והם ישבו על המדוכה והציגו לי את מסקנות הביניים. הבנתי שגם הם לא יודעים איזה מנגנון יכול לתת סוג של פיצוי נכון וריאלי. לכן החלטנו לבטל את התהליך הזה", הסביר.
לשאלת News1 ביחס להקלות לתלמידים שלומדים השנה בכיתות י', וצפויים בשנה הבאה להיבחן בבחינות הבגרות בכיתה י"א, אמר השר גלנט כי טרם התקבלה החלטה בנושא. "אני חושב שכשאתה מסתכל בראיה כוללת - נסגור את רוב הפערים שנוצרו עד אמצע השנה הבאה.
כשהם יגיעו לפרקם אני חושב שהם יהיו מוכנים לבחינות שלהם", אמר. "החלה של העניין הזה [של ההקלות שניתנות השנה ובשנה הבאה לתלמידי כיתות י"א וי"ב, א.ו.] באופן קבוע - זה חלק מהמנדט שנתתי לוועדת תירוש. הוועדה דנה בשלושה היבטים: מה קרה בתש"ף, כיצד ממשיכים הלאה - האם נשארים ב-5 בחינות באופן קבוע או האם עוברים למתכונת אחרת. התשובה לזה תינתן בזמן".
מנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי, הסביר בתי ספר סווגו במשרד על-פי מודל רמזור של טוהר הבחינות, ומערך הביקורת והדגימות של בחינות הבגרות הפנימיות יתנהל על-פי מודל זה שבו יהיו בתי ספר המסווגים כ'אדומים' מבחינת טוהר בחינות. לדבריו, המאמץ של הליווי והאכיפה ירוכז על-פי רמת היעדר טוהר הבחינות בבתי הספר.