X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
עם פרסום פסק הדין המחייב את אילנה דיין בעוולת לשון הרע בתוכניתה "עובדה", נזעקו עמיתיה להפעלת "נוהל חמיקה" מדעת הקהל, והחלו לעסוק באישיותו ה"בעייתית" של השופט במקום בפסק הדין
▪  ▪  ▪
הבעיה, לגרסת עמיתיה, לא בה. אילנה דיין [צילום: פלאש 90]
נראה כי כללי העריכה הראויים שקבע השופט סולברג בעייתיים לשותפים ל"נוהל החמיקה", היות שהם מחייבים אותם להגינות מקצועית ולמגבלות חוק לשון הרע

   ראובן שפירא
דורנר, אל תפגעי במעמד מועצת העיתונות

   חגי סגל
אילנה דיין וטחנות הצדק

העובדות העולות מפסק דינו של השופט נעם סולברג בתביעת לשון הרע מצד סרן ר' נגד אילנה דיין מטילות צל כבד על התנהלותם המקצועית שלה ושל חבריה בהכנת התחקיר על מה שהתרחש במוצב "גירית" באוקטובר 2004. פסק הדין קובע חד-משמעית, כי אילנה דיין תפרה בתפרים גסים עלילה, שהקשר בינה לבין המציאות רופף מאוד. הכנסתם לכתבה של קטעי סרטים שצולמו באותו מוצב בזמנים שונים והצגתם כאילו צולמו ביום האירוע, הדבקתם של קטעי אילוסטרציה, היוצרים תחושה של מציאות שונה מהותית מזו שהייתה בפועל בזמן האירוע, וצירוף קטעי הקריינות מלאי הפתוס של דיין, שבהם ביטלה גם את תחקירי צה"ל בנושא, הם רק חלק מן הממצאים שחשף פסק הדין.
כתבת "עובדה" שודרה לאחר שכבר החל משפטו הצבאי של סרן ר', וכשדיין כבר ידעה כי חיילי המוצב הודו במשפט בכך, שעדויותיהם על "וידוא ההריגה" שביצע כביכול סרן ר' היו שקריות. אך דיין התעלמה מכך, וכדי שלא לפגוע בהצגת סרן ר' כרוצח בתוכניתה, היא פשוט לא חשפה עובדה זו בפני הצופים. על כך ועל עניינים דומים, כמו תיאום העדויות האומלל והרשלני שבוצע בין חבריה עדי ההגנה, כתב השופט כדלהלן: "ההצהרה היומרנית של אילנה דיין כי 'העובדות הן ברורות' התגלתה כחלולה".

המניעים של דורנר
נשיאת מועצת העיתונות, דליה דורנר [צילום: פלאש 90]

העיסוק החוזר בהריגת הילדה ליד מוצב "גירית", שנועד קודם כל להרוג את הדיון הציבורי בעניינה של דיין, הוא עוד נתיב התחמקות מקביעות פסק הדין, שאותו פתחו החברים של אילנה

כיוון שהשלכות פסק הדין הזה מאיימות באופן מיידי וקרוב על תפיסת העולם ועל הרגלי ההתנהגות של כתבינו, פרשנינו ושאר סביבתם הפוליטית והאקדמית, נזעקה החבורה כאיש אחד לדגל ופתחה במבצע לטיהור שמה של יקירתם. אות האזעקה הושמע, ומייד הופעל "נוהל חמיקה" מדעת הקהל: ראשית, פסק דינו של סולברג הועלם מכלי התקשורת כלא היה, ולאחר מכן נעשו מספר מאמצי משנה ל"יישור הקרקע": כך, למשל, הועלתה לדיון ציבורי אישיותו ה"בעייתית" של השופט, בעוד הנתבעת מוצגת כמי שתום לב, יושר מקצועי, אהבת המולדת ובעיקר צה"ל הם העומדים בראש מניעיה, ולראיה - הופעתה בצמידות לרמטכ"ל באירוע "שירותרום" האחרון.
ערוץ נוסף של הטעיה לצורך חמיקה היה פתיחת דיון על הנזק שלכאורה ייגרם לכלל תוכניות התחקיר, אם יוכפפו לכללים, שלאורם בחן השופט את העריכה בתוכניתה של דיין. מייד עם פרסום פסק הדין קבע רון בן-ישי, כתב צבאי ותיק ומוערך, כי פסק הדין מנסה לקבוע לעריכה העיתונאית "כללים שאם יתקבלו כתקדים יעקרו את שיניו של כל תחקיר ראוי לשמו בנושא ציבורי". לא קשה לנחש כי בן-ישי הסתער להגנתה של דיין עוד טרם קרא את פסק הדין, שכן עיון בפסק הדין מלמד, כי השופט מקבל כמובן מאליו את הצורך לערוך ואף "לבשל" את חומרי הגלם: "אין פּסוּל בעיבוד ובעריכה מקצועיים של חומרים אלה ובהפיכתם לכתבה. ככל שחומרי הגלם נערכו... כדי להפיק כתבה מעניינת, תמציתית, עיתונאית, כי אז כשר הדבר ונכון להֵיעשות". אלא שלא כך נעשו הדברים בתוכנית "עובדה" הנדונה, שבעניינה קבע השופט כי "הצגת החומר באופן שבו הצופה הסביר מקבל תמונה אמיתית על אודות האירועים היא עריכה ראויה; והצגת החומר באופן שהצופה הסביר קולט תמונה שאינה תואמת את פני המציאות לגבי האירועים, היא עריכה פסולה". מה שמאיים בקביעה זו על כלל השותפים ל"נוהל החמיקה" אינו שיבוש אפשרי של תחקירים אלא הדרישה הבעייתית כנראה מבחינתם - להגינות מקצועית מצידם, תוך הצבת גבולות ברורים ללשון הרע.
העיסוק החוזר בהריגת הילדה ליד מוצב "גירית", שנועד קודם כל להרוג את הדיון הציבורי בעניינה של דיין, הוא עוד נתיב התחמקות מקביעות פסק הדין, שאותו פתחו החברים של אילנה. זהו כנראה שורש מאמרו של עו"ד אביגדור פלדמן, שבו בחר לפרוש בפני קוראי הארץ את הגיגיו הזואולוגיים באשר לנגזרות הלשוניות של שם המוצב "גירית", ושבו עסק אך ורק בהריגת הילדה ובאישיותו של השופט סולברג, אך לא במימצאים העובדתיים שהעלה השופט, ושעליהם ביסס את הכרעת דינו.
בשבוע שעבר נעשה מאמץ נוסף לחילוצה של דיין מהביצה שלתוכה מעדה. החברים של אילנה במועצת העיתונות, ובמיוחד העומדת בראשה - השופטת בדימוס דליה דורנר, הביאו בפני המועצה הצעה להתייצב בבית המשפט העליון לצד המערערת על פס"ד סולברג. המועצה פסלה את הצעתם, כשבין המתנגדים לה היה גם מנכ"ל רשות השידור, מוטי שקלאר, אשר אמר לכתב "מקור ראשון": "אני נתתי גיבוי מלא לאילנה דיין (בדיון בפני השופט סולברג), אבל אם מועצת העיתונות תצטרף בצורה כזו למשפט (כצד), זה ייתפס על-ידי הציבור כשיטת השקשוקה בתקשורת. אני מתנגד לזה".
חבר מועצה נוסף, הרב יובל שרלו, אמר למתכנסים: "זו שעת המבחן של המועצה... נעשו בתחקיר מעשים שלא ייעשו. לא ייתכן שמועצת העיתונות לא תצא נגד התחקיר, ולא תנקוט עמדה כלפי פנים - כלפי ציבור העיתונאים" ("מקור ראשון", 25.12.09). העובדות הקשות על מעשיה של דיין בעריכת כתבתה על מוצב "גירית" הן בלתי ניתנות לערעור. שקלאר כבר הסיק את המסקנות האישיות מאותן עובדות ומעמדת בית המשפט כלפיו, כאשר ניסה להעלים אותן. עתה נותר רק לבדוק מהם מניעיה של דורנר בתמיכתה בדיין למרות אותן עובדות.
בפתיחת תוכנית "עובדה", שבגינה נמצאה אילנה דיין חייבת בעוולה של לשון הרע, אומרת דיין עצמה בקולה הסמכותי: "התמונות האלה, מייד תראו, לא משאירות כמעט פירור מהתחקיר המבצעי שבוצע בתוך הצבא". למרבה האירוניה, פסק הדין שדן בתוכניתה, לא השאיר כמעט פירור מאמינותה שלה ושל חבריה. עד שיתברר עניינה בפני ערכאה גבוהה יותר, מן הראוי שאילנה דיין תנהג בדיוק כפי שהיא עצמה דורשת מאלה שהיא מעלה על מוקד חמתה מדי שבוע - ותַּשְׁעֶה עצמה מ"עובדה".

יהודה וגמן הוא אל"מ (במיל.), מבכירי הכותבים ומלמדי התורה הצבאית של צה"ל, חוקר, מרצה, פובליציסט וצלם חובב.
תאריך:  04/01/2010   |   עודכן:  04/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החברים של אילנה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אילנה דיין מפחידה אותי מאוד.  ל"ת
עופי מהתקשורת!!!  |  4/01/10 15:20
2
מאמרו זה של יהודה וגמן
רונן גולדשטיין  |  4/01/10 16:09
3
המכנה המשותף "בית היוצר"
ירון 1   |  4/01/10 20:17
4
דיין ומשובטיה, סכנה לדמוקרטיה ל"ת
א מ רול  |  5/01/10 05:30
5
ייאוש!
ד. קופל  |  27/01/10 12:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שריג
החשש מפני ח"כים ערביים קטן יותר מהחשש מפני מי שאמורים להחליט אם להעמידם לדין אם לאו    העמדת אחד מהם לדין ושליחתו לכלא, תביאם לתת כבוד רב יותר למדינה
נרי אבנרי
את מי שלח אריאל שרון (ב-2001) לדבר בזכות ממשלת האחדות? נכון, את ציפורה לבני...    הלכתי לארכיון, וזה מה שמצאתי...
עו"ד אברהם פכטר
החוק, שהוארך מספר פעמים ע"י הממשלה, מגיע שוב להחלטת בג"צ    אם בג"צ יתעקש להטיל מרותו על הממשלה, יהיה צורך להגבילו
איתן קלינסקי
למרבה הצער, במלחמה שהתרחשה לפני שנה, הייתה חסרה בשירה העברית הצעקה - "בְּעַזָּה וּבִשְׂדֵרוֹת יְלָדִים רוֹצִים לִחְיוֹת"
מנחם רבוי
סגנון מושחז ובעל איכויות לשוניות כאלה כבר לא קראנו זמן רב. ובכ"ז נותרה החידה: את עולם הדימויים של מי מייצגת אמירה זו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il