X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מכללת לוינסקי
המחסור במורים הביא לפתיחת תוכניות
עירוניות עצמאיות להסבת אקדמאים להוראה
בדוח משנת 2019 מצא מבקר המדינה כישלון מוחלט של משרד החינוך בניהול כוח האדם בהוראה בעקבות כך החלו הערים לדאוג לעצמן ולהפעיל לתושביהן תוכניות רשותיות פרטיות להסבת אקדמאים להוראה בשיתוף המכללות

בעקבות המחסור החמור במורים החליטו מספר רשויות מקומיות במרכז הארץ ובראשן תל אביב, לקיים תוכניות פרטיות להסבת אקדמאים להוראה. התוכניות, המתקיימות בשיתוף המכללות להוראה, מיועדות לתושבי הערים בלבד ונעזרות בכספי מפעל הפיס ומשרד החינוך. כך למשל, לתוכנית ההסבה הפרטית של עיריית תל אביב מתקבלים אך ורק תושבים המוכיחים מגורי קבע בעיר; לתוכנית ההסבה של רחובות מתקבלים תושבי רחובות ולתוכנית ההסבה של הרצליה מתקבלים תושבי הרצליה.
בנוסף, צריכים המועמדים להיות בעלי תואר ראשון לפחות, ולהתחייב ללמד בעיר עם סיום ההכשרה, הנמשכת שנה אחת בלבד. במודעות על קיום התוכנית מצהירות העיריות כי הלימודים מותאמים למאפיינים הייחודיים של כל עיר ומבטיחות לשלב את הבוגרים במערכת החינוך בעיר.
הלימודים בתוכניות ההסבה העירוניות הפרטיות כוללים התנסות בשיעורי התנדבות במשך שעתיים בשבוע בסמסטר הראשון, הכשרה של יומיים בשבוע בסמסטר השני והכשרה מרוכזת של ארבעה שבועות במהלך הקיץ. בשנה שלאחר מכן לומדים יום אחד בשבוע, במקביל לעבודה כמורים בשכר. בסיום הלימודים, המשתתפים מקבלים תעודת הוראה ומשתלבים בעבודה בשכר במוסדות החינוך בעיר. למשתתפי תוכניות ההסבה יוענקו הלוואות מותנות בסך 5,800 שקל מטעם משרד החינוך ומלגות מטעם מפעל הפיס בסכומים של 5,000 שקל עד 10,000 שקל.
הרשויות המקומיות החליטו לדאוג לעצמן
הרקע להפעלת תוכניות רשותיות פרטיות להסבת אקדמאים להוראה הוא המחסור במורים עליו מתריעים כבר מספר שנים מנהלי בתי ספר ומנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות. משרד החינוך וחוקרי חינוך מסוימים נהגו להכחיש את עצם קיומו של המחסור במורים עד שמבקר המדינה, בדוח ביקורת יוצא דופן בחומרתו, אישר בשנת 2019 שקיים מחסור אמיתי במורים וחשף את הכישלון המחפיר של משרד החינוך במתן מענה לדרישות לכוח אדם במערכת החינוך.
ביקורת המבקר שכנעה את הרשויות ליזום פתרונות עצמאיים לבעיה, וכיום היוזמות הולכות ומתרחבות כאשר המכללות להוראה שותפות בהן. במכללת לוינסקי נפתחו תוכניות עצמאיות להסבת אקדמאים להוראה של עיריות ראשון לציון והרצליה. בבית ברל נפתחו תוכניות הסבה של רחובות, פתח תקוה וכפר סבא, במכללת סמינר הקיבוצים נפתחו תוכניות הסבה של גבעת שמואל, נתניה, רמת גן, גבעתיים, חולון, גני תקוה, אזור, סביון, המועצה אזורית אשכול ושער הנגב.
תוכניות ההסבה הרשותיות הפרטיות מציעות למעוניינים מגוון תחומי תוכן. למעוניינים בהוראה בבית הספר היסודי מוצעות התמחויות באנגלית, בטבע, במקרא, במתמטיקה, בספרות עברית, בעברית - אוריינות ושפה לבית הספר היסודי (כיתות א'-ו'), ואילו למעוניינים בהוראה בבית הספר העל-יסודי מוצעות התמחויות באנגלית, בביולוגיה, בגאוגרפיה, בלשון עברית, במקרא, במתמטיקה ובספרות עברית.

משרד החינוך כשל בניהול המשאב החשוב בחינוך: עובדי ההוראה

בדוח משנת 2019 מצא מבקר המדינה כישלון מוחלט של משרד החינוך בניהול כוח האדם בהוראה. המבקר כתב כי התמונה שעולה מביקורת שנערכה ב-2018 בשני מחוזות של המשרד היא ש"משרד החינוך אינו מנהל את מערך כוח האדם בהוראה אלא השטח - בתיה"ס או המוסדות האקדמיים לחינוך - הוא שמכתיב את פני הדברים".
המבקר חשף ליקויים משמעותיים בתכנון כוח אדם בהוראה, שמביאים לכך שהמשרד "אינו מבטיח פתרון למחסור במורים במקצועות שונים ואינו נותן מענה למחסור בהכשרה הנדרשת לרבים מהמורים המלמדים מקצועות ליבה".
הוא הצביע על "פערים בין הכשרת המורים במוסדות האקדמיים להוראה לבין הדרישות והכישורים הנדרשים ממורה, אותם הגדיר משרד החינוך במסמכים שונים וכפי שעולים אף מהצרכים בשטח". הכישלון של משרד החינוך בתכנון כוח אדם בהוראה לפי ממצאי המבקר נוגע בכל שלבי התכנון והוא חמור במיוחד בשלבי האיתור וההשמה של בוגרים ומורים חדשים המתאפיין בהיעדר מדיניות.
"ליקויים אלה מעלים, בין היתר, חשש כבד לפגיעה של ממש ברמת ההוראה", אומר המבקר ומדגיש כי תפקידו של משרד החינוך "להבטיח שבמקצועות ההוראה השונים יהיה היצע של מורים שייתן מענה מלא לביקוש מוסדות החינוך למורים". המבקר אישר כי "המחסור קיים אף על-פי שמספר המורים המוסמכים עלה במהלך השנים האחרונות" וכי כישלון משרד החינוך בתכנון כוח האדם בהוראה "מאלץ את מנהלי בתיה"ס להתגבר על המחסור במורים בדרכים לא רצויות, ובהן העסקת מורים ללא כישורים מספקים, העסקת ממלאי-מקום, הגדלת מספר התלמידים בכיתות ואף ביטול מקצועות לימוד".
המבקר מוסיף שכשלון משרד החינוך גורם בין היתר לכך שמורים חדשים מתקשים באיתור משרות הוראה פנויות וכתוצאה מכך הם חווים "מגוון התנסויות שליליות באיתור משרה להוראה ובשיבוצם בה. חוויות אלה מעוררות אצלם לא פעם תחושות של ניכור, תסכול וחוסר ודאות לגבי עתידם המקצועי, ותחושות אלו עלולות לנתב אותם אל מחוץ למערכת החינוך".

כוח אדם בהוראה - תכנון, הכשרה והשמה / דוח מבקר המדינה
תאריך:  12/11/2021   |   עודכן:  12/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחסור במורים הביא לפתיחת תוכניות עירוניות עצמאיות להסבת אקדמאים להוראה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק דנון
טוענים שארנון בר-דוד מבקש להדיח את יו"ר מועצת העובדים ברשות, שני שבתוב, בשל ביקורתה על עסקת החבילה וטענתה לפיה בר-דוד פעל בנושא זה בצורה פסולה
יצחק דנון
עורך הדין תובע מאחד ממייסדי קרייזי לאבס עוד 7.7 מיליון שקל, לאחר שכבר תבע 9.7 מיליון שקל, בטענה שהוא זכאי לסכום זה בעקבות מכירת החברה
איתמר לוין
דחה את ערעור סבו של הילד שמשפחתו נספתה בתאונת הרכבל והורה להחזירו בתוך שבועיים לדודתו    קובע: יש סימנים רבים לכך שההורים לא התכוונו לשוב ארצה בקרוב; פסיקת ביהמ"ש האיטלקי על מינוי דודתו - מחייבת
איציק וולף
איציק וולף
שגריר ישראל בארצות הברית, גלעד ארדן, מעריך שאם האמריקנים ישנו את מדיניות הסירוב שלהם ביחס ליוצאי צבא ישראלים ניתן יהיה לסיים את תהליך הקבלה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה עד 2022
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il