X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  פַּנְדוֹרָה
ד"ר נחום ברוכי [צילום: באדיבות המשפחה]
מת נחום ברוכי, לשעבר מזכ"ל הקיבוץ הדתי
השבוע הלך לעולמו סא"ל (מיל.) ד"ר נחום ברוכי, חבר בארות יצחק, מזכ"ל תנועת הקיבוץ הדתי לשעבר, מחנך, היסטוריון, לוחם ומפקד במלחמות ישראל בן 84 היה במותו
ד"ר נחום ברוכי [צילום: באדיבות המשפחה]

נחום ברוכי נולד בגדרה בשנת 1938. הוריו שרה לבית שטיינהויז ויהושע טרטנר, ששינו לימים שם משפחתם לברוכי, נישאו בשנת 1934 בקבוצת ההכשרה הדתית רודגס ששכנה אז בכפר אברהם ליד פ"ת ובהמשך הקימו משק חקלאי במושבה גדרה. בערב פסח שנת 1939, כשהיה נחום בן שנה וחצי עבר עם הוריו ואחיו הבכור חגי לקיבוץ טירת צבי בעמק בית שאן.
אביו יהושע ברוכי היה בתקופת המנדט מוכתר טירת צבי ותוך שנים אחדות הפך ל"מוכתר המוכתרים" של היישוביים העבריים בעמק בית שאן. בנוסף לנושאי ביטחון עסק בגאולת קרקעות מטעם הקרן הקיימת. לאחר קום המדינה כיהן יהושע ברוכי (1992-1910) בתפקיד יו"ר המועצה הדתית בירושלים ואף נקרא רחוב בעיר על שמו.
בראיון לגילה ו. קפלן בביטאון הקיבוץ הדתי "עמודים", המתפרסם באתר תנועת הקיבוץ הדתי, מספר נחום ברוכי: "הזיכרונות שלי כילד הם של אבא שמגיע מאוחר בלילה, בכדי לראות אותנו בבית הילדים. הוא היה בא לבית הילדים, מעיר אותי מהשינה, מדליק את האור ומראה לנו, ילדי בית הילדים, כל מני דברים מיוחדים שהביא עמו, כמו אקדח, או את הנרתיק המוזהב של האקדח שקיבל מסוחר דמשקאי, או מחתה של נרגילה..."

נחום ברוכי ביום חתונתו [צילום: באדיבות המשפחה]

המעבר לירושלים
ב-1949 לאחר מלחמת העצמאות עבר נחום, שהיה אז בן 13, עם משפחתו לירושלים, אחרי שדודו יעקב צבי תמרי טיטלבוים נהרג בקרב ב"בית תורג'מן" ליד שער מנדלבאום ואשתו הלנה תמרי אחות אביו של נחום, נפטרה זמן קצר לאחר מכן ממחלה והם אמצו את ארבעת ילדיהם.
בירושלים למד נחום ברוכי בבית הספר יסודי לדוגמה (תיכון הימלפרב), ואחר כך למד בישיבת כפר הרואה ובישיבת כרם דיבנה. מידי פעם, נחום בן ה-13, יחד אחיו הגדול חגי, נסעו בטרמפים לטירת צבי, כדי לפגוש שם את החברים.
ערב הגיוס לצה"ל היה נחום קומנר בסניף בני עקיבא בשדה יעקב. הוא התגייס לנח"ל במסגרת גרעין "מתנחלים" (מלשון נח"ל) יצא לקורס מ"כ ולאחר מכן לקורס קצינים.
אחרי שירותו הצבאי הצטרף עם חבריו לגרעין הנח"ל לקיבוץ בארות יצחק. בראיון שנתן לפני מספר שנים ל"עמודים" - בטאון הקיבוץ הדתי, סיפר נחום: המצב באותן השנים בבארות יצחק היה קשה; היו מעט חברים, ומצב הרוח והמצב הכלכלי היו בשפל. השתלבות גרעין הנח"ל בקיבוץ הפיחה חיים בקיבוץ ושיפרה את מצבו. בקיבוץ הכיר נחום את בת המקום חנה לבית קסטנבאום (ערמון) ונשאה לאשה.

נחום ברוכי על הוספה [צילום: באדיבות המשפחה]

מ"חלוצי שביל ישראל"
בשנת 1958, מיד לאחר שחרורו משירות סדיר, ערך נחום ברוכי ביחד עם שניים מחבריו מגרעין הנח"ל משה זר ויחזקאל דגן מסע רגלי בן 769 ק"מ ממטולה עד אילת דרך הגליל, השומרון, פרוזדור ירושלים, מדבר יהודה, מדבר צין והערבה. הם עברו את המסלול ב-23 ימי הליכה, כאשר חדרם המשותף בקיבוץ בארות יצחק משמש כמטה המסע שתוכנן בקפידה עם מסלול ותחנות לינה שנקבעו מראש. מסעם סוקר בעיתונות דאז ובהגיעם לאילת התקבלו בכבוד על-ידי ראשי העיר הדרומית. את הדרך חזרה מאילת לבארות יצחק עשו כבר בטיסה מאילת לנמל לוד.
מסעם של ברוכי ושני חבריו ממטולה עד אילת, נערך יותר מעשרים שנה לפני שהחלו לסמן את "שביל ישראל" המוכר. ובמידה רבה הם למעשה מ"חלוצי שביל ישראל". סיפור המסע מופיע בספר שכתב ברוכי, "בשביל הארץ", הספר מבוסס על גלויות דואר ששלחו השלושה לחברים בבארות יצחק ונתלו על לוח המודעות של הקיבוץ.
לוחם ומפקד במלחמות ישראל
במלחמת ששת הימים פיקד נחום ברוכי על פלוגת חרמ"ש בחטיבת הראל שהשתתפה בקרבות בפרוזדור ירושלים ובירושלים עצמה.
במלחמת יום הכיפורים היה נחום מפקד גדוד 86 שצלח את תעלת סואץ והשתתף בקרבות בתוך העיר סואץ ובמצור על הארמיה השלישית. במלחמת לבנון הראשונה שירת ברוכי כסגן מפקד חטיבת טנקים. אחר כך עבר להג"א, ובתקופת מלחמת המפרץ הראשונה פיקד על נפת פתח־ תקווה. בגיל 60 השתחרר משירות, בדרגת סגן אלוף.
מזכ"ל הקיבוץ הדתי
במהלך השנים מילא נחום ברוכי תפקידים מרכזיים. בקיבוצו בארות יצחק היה מרכז הגד"ש, מרכז משק, ומזכיר הקיבוץ. במשך שנים רבות היה ברוכי מחנך בבית הספר בקבוצת יבנה ותקופה מסוימת כיהן כמנהל בית הספר. ברוכי השתלב גם במוסדות תנועת הקיבוץ הדתי ובין השנים 2003-1999 כיהן כמזכ"ל הקיבוץ הדתי.
לאחר פרישתו מתפקיד מזכ"ל הקיבוץ הדתי התמסר לחקר תולדות תנועת הקיבוץ הדתי. הוא היה למעשה ההיסטוריון הלא רשמי של תנועת הקיבוץ הדתי - כתב עליה ספרים ומאמרים והרצה על תולדותיה בפורומים שונים. בין ספריו "בארות יצחק בהתיישבות ובמלחמה".
בגיל 70 כתב עבודת דוקטורט, עבודת מחקר על 'הקיבוץ הדתי בשנים תש"ח - תש"ך'. נושא המחקר הוא שיקום תנועת הקיבוץ הדתי אחרי החורבן שעבר עליה במלחמת העצמאות. נחום סיפר כי הוא רואה בעבודת המחקר שלו ובהפצתה לידיעת הציבור, מעין שליחות, -חובה לספר ולתעד ולהפיץ בקרב הציבור הרחב סיפורם של הקיבוצים הדתיים בתקופת מלחמת העצמאות שחלקם פורקו -נעלמו וסיפורם נעלם מדפי ההיסטוריה לא זכה לדבריו לתיעוד ההיסטורי הראוי.
איש ארץ ישראל, מחנך, היסטוריון, ולוחם
מזכ"לית הקיבוץ הדתי, שרה עברון, אמרה: "תנועת הקיבוץ הדתי מבכה על לכתו של נחום ברוכי, איש ארץ ישראל, מחנך, היסטוריון, ולוחם, מזכ"ל התנועה בעבר. נחום לימד אותנו ללכת בשבילי הארץ הזאת, ולספר את סיפור הקמתה, סיפורנו. השם שבחר לספרו: בשביל הארץ הוא תמצית השקפת עולמו: נתינה ועשייה".
אורי הייטנר איש רמת הגולן מספר: "הכרתי את נחום בתקופת המאבק על הגולן. היינו שותפים לאורך שנים רבות בשני פורומים - קבוצת ירוחם, שהקים ד"ר צביקה צמרת ופורום חוקרי הקיבוץ ותנועת העבודה. נעזרתי לא פעם בידע העצום שלו כאשר כתבתי על הקיבוץ הדתי. נחום היה איש חכם, טוב לב, חם, נחמד ונעים הליכות. הצטערתי לשמוע על לכתו. יהי זכרו ברוך"!
נחום ברוכי הובא למנוחות (28.11.21) בבית העלמין בקיבוצו בארות יצחק.

תאריך:  30/11/2021   |   עודכן:  30/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מת נחום ברוכי, לשעבר מזכ"ל הקיבוץ הדתי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות נוספות פַּנְדוֹרָה
יפעת גדות
הזוכות הן - חנה קים, פרופ' ניהאיה דאוד וריקי כהן בן לולו    הפרס מוענק מדי שנה במטרה להוקיר ולעודד תרומה לחברה שוויונית וצודקת    זו השנה הרביעית שבה מוענק פרס סמי מיכאל לשוויון וצדק חברתי
אלי אלון
שירת בצה"ל ולחם במלחמת העצמאות    נרתם לקריאתו של בן-גוריון לבני ההתיישבות העובדת לסייע למושבי העולים בדרום    היה פעיל מרכזי במשך שנים בתנועת המושבים
יפעת גדות
רו"ח דני מרגלית, יו"ר BDO שהעניק את הפרס, ציין כי דן אורן הוא תעשיין פורץ דרך ומוביל חדשנות בתחום התרופות בישראל
מירב ארד
רחוב קהלני בדימונה מצטלב עם רחוב עמנואל מורנו ז"ל, שאף הוא ייחנך בעוד כשבועיים, ועם בית ספר אמיר ע"ש ראש העיר לשעבר וח"כ ז'אק אמיר ז"ל
עידן יוסף
הגישה עד כה את מהדורת חדשות השבת ופעם בשבוע את חדשות הערב    הגישה את הדורת חדשות השבת במשך כשש שנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il