X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אברשה טנא מורה, מחנך ועורך ספרותי על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
השנים הקשות שעברו על כולנו הוכיחו כמה צדק ישעיהו ליבוביץ' הפתרון של "שתי מדינות לשני עמים" נעשה כיום ביטוי מקובל אפילו בפיו של ביבי נתניהו
▪  ▪  ▪
חזון תעתועים על "ארץ ישראל השלמה". אלקין [צילום: פלאש 90]

לאחרונה הוקמה בכנסת "שדולת ארץ-ישראל". 39 חברי כנסת משבע סיעות הבית חתמו על מגילת היסוד. ביניהם - השרים בני בגין, משה כחלון והרב פרופסור דניאל הרשקוביץ, סגני השר מאיר פרוש וגילה גמליאל, ורוב סיעת הליכוד. כיום זוהי הגדולה שבין שדולות הכנסת. יו"ר השדולה, ח"כ זאב אלקין, אמר: "הקמת השדולה נועדה להביא לידי ביטוי מעשי בכנסת את התמיכה הרחבה בהתיישבות של רוב מכריע של חברי הבית. בכוונת השדולה לפעול מול משרדי הממשלה, ועדות-הכנסת ומערכת הביטחון במטרה לקדם את מפעל ההתיישבות בארץ-ישראל וביהודה ושומרון בפרט".
שוב הוזים האנשים האלה בליבם הקודח חזון תעתועים על "ארץ ישראל השלמה". הרי אי-פה אי-שם הבטיח הקדוש ברוך הוא למאמיניו כברת ארץ כגמול על אמונתם היוקדת. כִּבְרות הארץ הללו מפוזרות להוותנו על-פני רוב המזרח התיכון. אלא שאלוהים לא היה מעולם פרגמטיסט. הוא לא חשב אז על העובדות הפוליטיות המרות שנקבעו בכוחן של מאות שנות היסטוריה באזור. הוא גירש אולי חלקים רבים מן העם היהודי לארצות נכר - עונש על מעשיהם הרעים - אבל לא צפה כי בארץ המובטחת יתכנסו מיליוני מוסלמים שיראו באותם רגבי אדמה את מולדתם הקדושה.
רבות דובר כבר על הזעזוע המשיחי שחוללה כאן מלחמת ששת הימים. רבים שגו אז בהזיות על "שחרור" ו"גאולה". לא רק "גוש-אמונים" השתכר מן הניצחון. גם הטובים שבנו - נתן אלתרמן, חיים גורי, ש"י עגנון, רחל ינאית בן-צבי, משה שמיר, אורי צבי גרינברג, ישראל גלילי, יגאל אלון - ורבים אחרים. הרי אומרים שגם בנימין זאב הרצל התעלם בחזונו מן הבעיה הדמוגרפית באזור. מבחינתו היתה "אלט-נוילנד" נקייה לחלוטין מכל זר ותושב, והעם היהודי בפזורה חייב היה רק לבוא, לגאול את השממות ולהפריח את המדבר.
כאשר התפרסמו דבריו הקשים של ישעיהו לייבוביץ', מיד לאחר מלחמת ששת הימים, הם עוררו סערת רגשות עצומה והתנגדות עזה. כל מי שנשבה אז בלהט הקסם המשיחי של הרב קוק וממשיכיו מ"גוש-אמונים" ראה בלייבוביץ' בוגד, ובמשנתו הפוליטית - מתכון בדוק לאסון ולחורבן הבית. אלא שהדברים הבוטים שהטיח בזעף היו בבחינת אירוע מכונן. הנה קם אדם והציב מראָה אכזרית מול אומה שלֵמה, שיכורת ניצחון ודומעת מן ההתרגשות של השיבה הביתה, אל נופי התנ"ך. "הכיבוש משחית!" נכתב על אותה מראה, "אִם שני הצדדים לא ישלימו, לא יהיה פתרון - שניהם יצעדו לקראת קטסטרופה!", "הכותל המערבי, כמו שהוא היום, הוא ממש מתועב בעיניי", "קיום המנגנון השלטוני היהודי האלים על עַם אחר עתיד להרוס את החברה הישראלית".
ואנחנו - להוותנו - לא היינו מסוגלים להתמודד אז עם הדברים הקשים האלה, וכמעט שכעסנו על הזקן הזעפן הזה שהרס בנבואותיו המבהילות את צהלות הניצחון.
השנים הקשות שעברו על כולנו מאז הוכיחו כמה צדק ישעיהו ליבוביץ'. הפתרון של "שתי מדינות לשני עמים" נעשה כיום ביטוי מקובל אפילו בפיו של ביבי נתניהו.
אבירי הימין אריק שרון ואהוד אולמרט הבינו אף הם את העניין, לא ויתרו אולי על החלומות, אבל ביקשו להוליך את מדינת ישראל אל דרך חדשה של פשרה ושל שלום.
והנה התבשרנו כי גם ח"כ מיכאל איתן, מי שהיה ראש שדולת ארץ-ישראל השלמה, אמר לאחרונה: "לדבר על ארץ ישראל השלמה זאת רמאות... זהו חלום שלא יכול להתגשם. הרוב המכריע מוכן לוויתורים משמעותיים למען השלום. כולם רוצים הסכם. ההבדלים בגישות הם קטנים".
סהרורי הימין הקיצוני שגינו את ביבי נתניהו על "נאום בר-אילן", ואנשי שדולת ארץ-ישראל, הזכירו לנו באחת איך קרוב-קרוב לנו, באותם נופי תנ"ך קסומים, התפתח ציבור אלים ופורע חוק, המקדש את הרגבים יותר משהוא מקדש חיי אדם.
הנה שוב אנו נמצאים בצומת דרכים היסטורי: הַאִם נתמכר ל"שחרור המולדת" ולמלחמה נצחית עם העולם הערבי, או שנדע - ברוח דבריו של ישעיהו ליבוביץ' - להתעלוֹת, להתפשר ולהושיט יד של שלום לשכנינו?

תאריך:  11/02/2010   |   עודכן:  11/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משוגעים, רדו מן הגג!
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אתה מנהל דיאלוג עם עצמך.
מורה נבוכים  |  11/02/10 16:28
2
מי שצריך לרדת מהגג זה השמאל!
ישמעאל  |  11/02/10 17:52
3
הזיות, חזון תעתועים
גדעון אמיר  |  11/02/10 17:58
 
- יש לו מזמן מודל לחיקוי........
לאמיר  |  12/02/10 17:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה בראבי
לא די ביום אחד לבטא כבוד ויחס כלפי האם, האב, המשפחה
גד גזית
הדרך היחידה לארכת משך חיי הדמוקרטיה היא באמצעות חוקה כתובה (המצאה ראויה, שנועדה להסדיר את רציפות המשילות לדורות)    המרחק בין חברתנו לחוקה רב מהמרחק בין הדמוקרטיה שלנו לאנרכיה
איתי יהל
כאשר ההסברה הישראלית כושלת משתלם לחזק קשר עם ישראלים שירדו    עבודת ההסברה העיקרית והייחודית ללא תשלום וללא הערכה מישראל נעשית על-ידי היורדים וילדיהם
ד"ר אברהם בן-עזרא
מומחה הרואה כתמי עובש ורטיבות, ורק אז הוא יכול לקבוע שיש רטיבות בבניין - אינו נדרש    זאת יכול לקבוע גם מוכר פלאפל    מומחה הקובע שיש סדקים בבניין רק לאחר שכולם רואים את הסדקים, לא מוסיף דבר    כמוהו כד"ר טיכו מהפיליטון של שייקה אופיר ז"ל "מקרה עין" שאמר לפציינטית כי... העין שלה כואבת
ח"כ דני דנון
האם זכויות אדם בישראל מגיעות רק לערבים ולשמאלנים?    אם הייתה זכות שווה לערבי וליהודי - לא הייתי צריך ליזום חוק שיפצה יהודי שנפגע כלכלית ונפשית מהחלטה ממשלתית שרירותית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il