X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השבוע עומדת להתברר בתוך תנועת הליכוד החלטה הרת גורל לגבי הדמוקרטיה הפנים-מפלגתית בישראל. לא פחות
▪  ▪  ▪
חזרה לתקופת החושך. נתניהו [צילום: AP]

ביום ד' השבוע, תובא בגני התערוכה בתל אביב הצעה בפני חברי מרכז הליכוד, להאריך את כהונתם בשנתיים נוספות, ולהסכים למעשה להאריך את כהונתם עד למועד בלתי-ידוע. יום לאחר מכן, בקלפיות אשר תפוזרנה ברחבי הארץ, יתבקשו חברי מרכז הליכוד להצביע על הצעת יו"ר התנועה וראש הממשלה לשינוי בחוקה ובעד שיטה חדשה לקיום הבחירות הפנימיות בליכוד.
קבלת הצעתו של נתניהו תהיה לעניות דעתי, התחלה של דעיכת הליכוד. בסופו של התהליך עלולה ח"ו להתחולל בליכוד התפוררות במתכונת של מפלגת העבודה, ממש כפי שדחיקתו של אדיסו מסלה בבחירות הפנימיות ב'עבודה' סימנה ראשיתו של תהליך אשר הוביל את 'העבודה' ממפלגת שלטון למפלגה שפוטנציאל המנדטים שלה הפך לחד-ספרתי.
למי שלא זוכר, נצחונה הראשון של תנועת הליכוד ועלייתה לשלטון בשנת 1977 חולל רעידת אדמה במערכת הפוליטית הישראלית. הייתה זו תנועת הליכוד שהראתה לראשונה מופת ודוגמה לדמוקרטיה פנים-מפלגתית. התנועה בהנהגתו של מנחם בגין חוללה שינוי דמוקרטי פנימי ובו-בזמן הכניסה את שיטת הבחירות המוקדמות לתרבות הפוליטית בישראל.
המפלגות המובסות, בייחוד מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, נאלצו בחוסר-רצון בולט להתאים את עצמם לשיטה הדמוקרטית שהצליחה במפלגה המנצחת. הבחירות הפנימיות במפא"י-המערך-העבודה, שנערכו עד אז במתכונת של ועדה מסדרת ופתקים, עברו שינוי והתאמה והשורות נפתחו למינויים חדשים. "צעירי" מפא"י-המערך-מפלגת העבודה שהיו עד אז בני 40 עד 50 פלוס הפכו פתאום לצעירים ממש!
פתיחת שורות הליכוד לחברים חדשים ומוכשרים כמו-גם הפתיחות לדמוקרטיה פנימית, סחפו כמעט את כל המפלגות האחרות. שיטת הבחירות המקדימות (הפריימריז), על כל חסרונותיה, נהוגה מאז ועד היום ברמות דמוקרטיות שונות ברוב המפלגות בישראל והמשך קיומה, גם אם הוא בכמה מפלגות למראית עין, הוא תוצאה של תחרות על לב הבוחר ורצון לכבוש את ליבו.
והנה, נראה כי הליכוד פותח במהלך של חזרה לתקופת החושך של מפא"י. הצעתם של היו"ר נתניהו, יו"ר מרכז הליכוד משה כחלון ובתמיכתו של יו"ר המזכירות השר ישראל כ"ץ, תסיג לאחור את הדמוקרטיה המועטה שאליה התקדמנו עד היום.
על-פי ההצעה שתובא השבוע בפני חברי מרכז הליכוד, יתקיימו בחירות חדשות לוועידה רק אם חלפו שלוש שנים מהבחירות האחרונות לכנסת או לרשויות המקומיות. התיחכום הערמומי של הצעה זו, יתברר מיד.

סערה מתפרצת

ובכן, מסקירת מועדי הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות מתברר שבמשך 32 השנים האחרונות והחל משנת 1978 – שנה בה הופרדו מועדי קיום הבחירות לכנסת ולרשויות, היה רק 'חלון זמנים' אחד (!) שבו היה אפשר לקיים את הבחירות למרכז הליכוד על-פי ההצעה שתובא השבוע להצבעה. "חלון הזמנים" הזה התרחש בין הבחירות לרשויות המקומיות שנערכו ב-28.02.89 לבין הבחירות לכנסת שהתקיימו 3 שנים ו-4 חודשים מאוחר יותר, ב-23.06.92. בכל שאר השנים לא היה 'חלון זמנים' של יותר מ-3 שנים, כפי שמחייבת ההצעה לשינוי החוקה שתובא השבוע להצבעה.
ברור לכל מי שעיניו בראשו, שבחירות המתקיימות פעם אחת ב-32 שנה, מרוקנות את הדמוקרטיה מתוכנה. אם תתקבל הצעתו של נתניהו, יש סיכוי סביר שרוב חברי מרכז הליכוד המכהנים כיום, יגיעו לשיבה טובה לפני שכהונתם תסתיים. אם הצעתו של היו"ר נתניהו תאושר השבוע, הסיכוי של צעירים ואנשים מוכשרים חדשים לתפוס את מקומם בליכוד במהלך 32 השנים הבאות, יורד למינימום.
אין פלא איפה שחוגים רחבים בליכוד, אשר ראו את עצמם מתקדמים בתוך שורות התנועה, "תפסו" לפתע את עצמם וקלטו רק בשבועות האחרונים את מלוא המשמעות של המהלך שנתניהו מבשל. גל פתאומי של פניות מהשטח הגיע לחברי הכנסת ולשרים המכהנים ואלה מצאו את עצמם נאלצים להחליט מה עמדתם כלפי הצעת נתניהו. גם 1000 האופנוענים אשר התפקדו בחודש האחרון במהלך מתוקשר, מתוך כוונה להיבחר למרכז הליכוד (כפי שמופיע באתרי האינטרנט בהם 'התבשל' המהלך) עלולים למצוא את עצמם 'מתייבשים' שנים ארוכות ללא השפעה ממשית.
יש לציין שנתניהו איתר בזמן את הסערה המתפרצת ומנסה לכבותה לפני שתתפוס להבות. כחבר מרכז ליכוד, קיבלתי השבוע שתי שיחות טלפון (!), כל אחת למספר טלפון שונה, בה הושמעה לי הקלטה של ראש הממשלה המבקש ממני להצביע בעד הצעותיו שתובאנה השבוע להצבעה.
ובכן מר נתניהו, בעיניי, מהווה הצעתך ראשיתו של תהליך הרס הדמוקרטיה בתוך תנועת הליכוד, תגרום להתנוונות התנועה ולהסתלקות הכוחות החדשים והמוכשרים. לא לכך ציפיתי עת פעלתי בהתנדבות והדבקתי בשנים 1976-1977 מודעות של מח"ל ומנחם בגין. לא זו התנועה שקיוינו שתצמח לנו כאלטרנטיבה לשלטון מפא"י-המערך!
הצעתך, מר נתניהו, עלולה לגרור אחריה את כלל המפלגות והחזרת הפוליטיקה הישראלית לימי מפא"י החשוכים. אני מודיע לך מראש כאן ועכשיו, שאתנגד בכל תוקף להצעות שאתה מביא!
לשמחתי, מתברר שאינני לבד.

תסיסה בליכוד כנגד ההצעה לשינוי החוקה
המחבר הינו חבר מרכז הליכוד, פובליציסט ומנהל חברה להנדסה
תאריך:  28/02/2010   |   עודכן:  28/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה כחלון / Moshe Kahlon
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם יהרוס הליכוד את הדמוקרטיה המפלגתית?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר אנאכרוניסטי
ניסן פלונדר  |  28/02/10 14:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
זו אותה רשות ציבורית שהטביעה במי מדמנה כל זכר להצדקת קיומנו על האדמה הזאת, טיפחה שנאת חינם, פילגה וקרעה את החברה הישראלית ולא דילגה ולא החמיצה כל רעה בדרכה הנלוזה. מי מתגעגע אליה? לא לחינם הציבור מאס בה, היא המאיסה עצמה על הציבור ועכשיו היא תובעת ממנו בחוצפה, חיים
אמציה (פצי) חן
סיפור לפורים
מני ישי
סיפור מגילת אסתר ברוח זמננו, אחמדינג'אד כהמן, מדינת ישראל כמרדכי היהודי, ומי בתפקיד אחשורוש? ברק אובמה
עדי שטרנברג
המכונית כבר לא עובדת. כנראה יותר מדי זמן המנוע לא ממש מושך. לא מניע. לא סוחב בעליות. יש נזילות שמן בכל פינה. המכונית כבר מקרטעת, חלודה וישנה, המנוע גמור-אז מה עושים- נוסעים למוסך ומחליפים את כל המנוע - או קונים מכונית חדשה
נרי אבנרי
הקמפיין שמנהלים הערוצים האחרים למען הצלתו של ערוץ 1, מעורר צופים רבים לדרוש בקריסתו. אין דבר יותר מעליב מאשר לדעת שבלוויה של הערוץ - אם וכאשר ימות - רבים ירקדו את מחול "ברוך שפטרנו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il