|
|
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
|
|
טופורובסקי בירך על אישור התקנות ואמר כי "העתיד נמצא באוויר, ומכיוון שכך - ישראל חייבת להיות מובילה בתחומים הללו". הוא קרא לציבור לנצל את העולם החדש עם הפוטנציאל האדיר, וציין כי הוועדה אישרה את התקנות מתוך תפישה-מאפשרת ומתוך אמונה כי גם בכל הנוגע לכטב"מים העולם הולך להשתנות.
במהלך הדיונים בתקנות, שקיימה הוועדה בחודשים האחרונים, ביקש ברוכי מרשות התעופה האזרחית, המאסדרת את התחום, לבחון מספר תיקונים. אחד השינויים המרכזיים נגע לכך שחידוש רישיון על כלים יעשה אחת ל-4 שנים, ולא 3, כפי שביקשה רת"א בתחילה. בנוסף, ניתן יהיה להאריך רישיון לכלי ל-4 שנים נוספות בכל פעם, ללא הגבלה על מספר ההארכות ותמורת אגרת חידוש של 30 שקלים בלבד.
בדיונים עלתה בין היתר קביעת מדרג של כלי טיס בלתי מאוישים בהתאם למשקל שלהם, על-מנת לבחון אם בכל זאת יהיה צורך לבצע מבחן מעשי על כלים ממשקל מסוים. מפקח כטב"מ ברת"א, צחי גליצנשטיין, אמר כי בארה"ב למשל אין דרישה כזו, ורת"א אינה שיש צורך במבחן מעשי.
|
|
|
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
|
|
באשר לרישום כלי של גופי ביטחון וסימונו, הסביר נציג הלשכה המשפטית ברת"א, עו"ד אבישי פדהצור, כי צה"ל לא כפוף לתקנות, וגופי הביטחון האזרחיים כמו משטרה ושב"ס מפעילים כלי טיס מרושינים ואין סיבה שהגופים שלהם לא יירשמו. הוא הוסיף, כי המרשם הזה לא פתוח לעיון הציבור. נציג המשרד לביטחון לאומי, עו"ד יאיר מתוק, ביקש לבחון שלא לרשום כלים של גופים סמויים, ונקבע כי הדבר יוסכם בין המשרד לרת"א.
עוד נקבע כי אסור יהיה להטיס כטב"מים בהשפעת סמים או אלכוהול, אך רת"א חזרה בה מהדרישה לקבוע כי לא ניתן יהיה להטיס גם 8 שעות לאחר שתיית אלכוהול בשל הקושי באכיפת האיסור וספירת 8 השעות. בנוסף, כיום מותר לבצע ריסוס מכטב"מים לחקלאות, אך התקנות יאסרו ריסוס חומרים מסוכנים בהם נכללים גם חומרי הדברה לחקלאות. על-מנת לאפשר המשך השימוש בכטב"מים לריסוס חקלאי נקבע, כי ניתן יהיה לאפשר זאת במסגרת הרשאה מיוחדת שיקבל המטיס מרת"א.
|
|
|
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
|
|
מנכ"ל חברת פריפלייט, יובל סגל, טען כי רת"א לא סיפקה מענה מספק לבעיות שעלו בדיונים הקודמים, כמו למשל מענה לשאלה מדוע אסור לטוס מעל תשתית ולמה אין צורך במבחן מעשי. מנהל רת"א, שמואל זכאי, השיב כי מה שסגל מציע "זה בגלל שהוא צריך לטוס המדינה תיתן לו לטוס, ואם יקרה משהו - אז יקרה משהו". זכאי הוסיף כי תפקיד רת"א הוא להגן על הציבור, וההרשאות שניתנו לסגל נשמרות לו.
היו"ר ברוכי אמר כי המפעילים מבקשים תבחינים ברורים לגבי המותר והאסור להם, אך הוא מבין שאי אפשר לכתוב ספר לכל תרחיש. המפקח גליצנשטיין הסביר כי היום דורשים מכולם לעמוד בכללים רבים, אך רת"א הגיעה למסקנה שזה לא מתאים ולכן מתכוונת לדרוש בתקנות מעט דרישות והדבר ידרוש מאנשים לנהל סיכונים ויוריד משמעותית מהנטל שקיים היום בתקשורת מול המאסדר וגם יפחית אגרות. הוא הוסיף כי עם כניסת התקנות לתוקף יפורסמו הדרישות מהציבור, ואם יגיע מישהו חדש שירצה להיכנס לתחום הוא יידע מה הוא צריך לעשות.
במסגרת התקנות אושרו גם האגרות החדשות, לפיהן מי שירצה להוציא רישיון מטיסן ולבצע מבחן-ידע ישלם 30 שקלים, בקשה לרישיון הפעלת טיסנים תעלה 200 שקלים, רישום כטב"ם יעלה 30 שקלים, אגרת רישיון מטיס כטב"ם תעלה 730 שקלים, אגרת מבחן ראשוני תעמוד על 400 שקלים, ערעור על המבחן יעלה 240 שקלים, הפעלה מיוחדת 200 שקלים. לבקשת היו"ר ברוכי הובהר כי במקרה שבו ערעור על מבחן ימצא מוצדק, האגרה תוחזר למערער.
נציגי חברות המפעילות כטב"מים בהפעלה מסחרית טענו כי מדובר בסכומים גבוהים, וכי יעלה יותר מאלף שקל להוציא רישיון לאדם. מנגד, ראש אגף כשירות אווירית ברת"א, בני דוידור, אמר כי מדובר בקיצוץ של 70% מהאגרות המשולמות היום, וישנה הפחתה מהותית לטובת הציבור.
על-מנת לעודד את הציבור לבצע רישום של כלי הטיס שלהם בהקדם, הציעו ברת"א כי מי שיבצע את הרישום בתוך חודש מיום פרסום התקנות - לא יצטרך לשלם אגרה בעבור הרישום של טיסנים. כאמור, בתום סדרת הדיונים אושרו התקנות פה אחד, בקולותיהם של ברוכי וטופורובסקי.
|
|