X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות

זוגיות מעורבת בין בני זוג ישראלים לבני זוג זרים הולכת ונהיית נפוצה יותר ויותר בשנים האחרונות. מדינת ישראל מכירה בזוגיות זו ומאפשרת להסדיר את מעמדו של בן הזוג הזר בישראל. אולם מדובר בהליך מורכב וארוך הבנוי ממספר שלבים, הכולל הגשת מסמכים רבים ובעל לא מעט מורכבויות. על המסמכים הנדרשים, התנאים והשלבים בהליך בכתבה שלפניכם.
היכולת לבחור לנו בן זוג לחיים היא בבסיסה של הזכות לחיי משפחה. מדינת ישראל מחויבת מכוחה שלא לפגוע בחיי המשפחה של אזרחיה ואף לאפשר להם לקיימם בישראל. אך אין מדובר בעניין אוטומטי או פשוט, וזאת כאשר משרד הפנים מבקש לסנן את אותם אזרחים זרים אשר מצהירים על קשר זוגי רק על-מנת לקנות לעצמם מעמד בישראל. הליך הבדיקה נקרא 'ההליך המדורג' והוא כולל מספר שלבים ותחנות, אשר בכל אחד מהם בוחן מספר הפנים את זוגיותם של בני הזוג במגוון אמצעים.
האם כל זוג יכול לפתוח הליך הסדר מעמד בישראל עבור בן הזוג הזר?
כן. אין הכרח שיהיה מדובר בבני זוג נשואים, ניתן לפתוח ולצלוח הליך הסדרת מעמד אף כבני זוג ידועים בציבור, וגם אם אתם בני זוג חד מיניים. כל שנדרש הוא להוכיח קשר זוגי אותנטי, קיום חיים משותפים בישראל והיעדר מניעה ביטחונית או פלילית.
הגדרת המונח ידועים בציבור מעט מעורפלת, אך משרד הפנים יכיר באותם בני זוג שאינם נשואים ואשר מקיימים מערכת יחסים זוגית ובלעדית אחד עם השנייה, מתגוררים תחת קורת גג אחת ומנהלים משק בית משותף.
במצבים בהם בן הזוג הזר שוהה בחו"ל, תבחן הבקשה מבלי לעמוד על הדרישה למשק בית משותף, לצד זאת יבחן משרד הפנים את שאר האינדיקציות בעוד בן הזוג הזר נמצא בחו"ל, וככל ותאשר את כניסתו לישראל, תבחן את קיום החיים המשותפים לאחר הגעתו.
מה בודק משרד הפנים בהליך הסדרת המעמד?
משרד הפנים יבחן שהקשר בין בני הזוג הוא קשר זוגי אמיתי, שאלו מקיימים חיים משותפים בישראל, ושאין מניעה ביטחונית או פלילית לאשר את מתן המעמד.
לכאורה מדובר בתנאים בסיסיים או פשוטים. אך לזוגות מסוימים אלו חסמים משמעותיים.
כך למשל בת זוג זרה אשר ניהלה קשר קודם מול משרד הפנים עם בן זוג ישראלי ממנו נפרדה, ואשר בשל הקשר הקודם תחשד מיידית בנסיון להשאר בכל מחיר בארץ ובחוסר כנות בקשר הנוכחי. כך גם בן זוג ישראלי או זר המחזיק בתיק פלילי, גם אם הוא אינו משמעותי. דוגמה נוספת לבני זוג המחלקים את זמנם בין ישראל ובין מדינה נוספת בה הם מנהלים עסקים לצורך העניין, ואשר אינם יכולים להראות כי מרכז חייהם הוא בישראל.
מהו אורך ההליך?
ככלל הליך הסדרת המעמד לבני זוג נשואים יארך 4 שנים לאחר אישור הבקשה הראשונית, והליך הסדרת מעמד לבני זוג ידועים בציבור יארך 7 שנים לאחר אישור הבקשה הראשונית. חשוב לזכור שאישור הבקשה הראשונית תלוי מאוד במידת שיתוף הפעולה של בני הזוג עם משרד הפנים ודרישותיו ובין היתר הקפדה על הגשת כלל המסמכים הנדרשים והתייצבות לראיונות במועד, כמו גם בעומס בלשכה אליה משתייכים בני הזוג.
אני רוצה להתחיל הליך הסדרת מעמד לבן זוג זר, מה עלי לעשות?
הליך הסדרת מעמד מורכב משלבים שונים. נפרט מעט על כל אחד מהשלבים הללו:
השלב הראשון הוא בהגשת בקשה מקוונת.
את הבקשה ניתן להגיש באתר הרשות ויש לצרף אליה מסמכי מקור ממדינת מוצאו של בן הזוג הזר כשהם מתורגמים ומאומתים כדין. כמו-כן יש לצרף אליה ראיות למרכז חיים בישראל כגון חוזה שכירות, חשבונות ותלושי שכר. בנוסף יש לצרף את הטפסים הנדרשים וראיות לכנות הקשר כמו תמונות זוגיות מכתבי מכרים ותכתובות בין בני הזוג. בסיום העלאת המסמכים תידרשו לשלם אגרה.
החסרת מסמכים עלולה להוביל לדחיית הבקשה או לדרישה להשלמתם בתוך 45 ימים. שימו לב: ככל שלא יושלמו המסמכים תדחה הבקשה ויהיה להגישה בשנית, תוך תשלום האגרה הגבוהה בשנית.
השלב הזה הוא המסובך ביותר, מאחר שיש להבין אילו מסמכים נדרשים, וכיצד לאמתם, יש מדינות אשר ניתן יהיה בקלות להגיש מסמך מאומת באפוסטיל, כאלה אשר ידרשו אימות בשגרירות ישראל ואף מדינות אשר אין בהם כלל שגרירות ישראלית ויאלצו לאמת באמצעות מדינה שלישית. כמו-כן חלק ממסמכי המקור תקפים לשישה חודשים בלבד ואם לא תוגש הבקשה עד למועד זה, יאלץ בן הזוג הזר להנפיק תעודה חדשה.
שימו לב כל מה שתיארנו נכון לבני זוג השוהים בישראל, או לבני זוג אשר הישראלי נמצא בארץ. בני זוג השוהים בחו"ל שניהם יפתחו את ההליך בהגשת בקשה בשגרירות ישראל במדינה.
השלב השני הוא פגישה להצגת מסמכי מקור.
אם צלחתם את הגשת כלל המסמכים תזומנו לפגישה בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה הקרובה לביתכם ותדרשו להציג את מסמכי המקור ממדינת מוצאו של בן הזוג הזר. כמו גם מסמכים נוספים שהוגשו. בשלב זה נמליץ להגיע עם כלל המסמכים שהוגשו לתיק ובעיקר עם התעודות המאומתות והמתורגמות כמו גם עם הטפסים החתומים. בשל העומס בלשכות לא תרצו להגיע עם מסמך חסר, דבר שיעקב את המעבר לשלב הבא בעוד מספר שבועות.
השלב השלישי הוא ראיון לבחינת כנות הקשר.
לאחר צליחת שני השלבים הראשונים, יזומנו בני הזוג לראיונות בלשכת האוכלוסין וההגירה. הראיון יערך לכל אחד מבני הזוג בנפרד, אחד לאחר השני, ומטרתו לברר את טיב הקשר הזוגי ומידת ההכרות של בני הזוג האחד עם השני, ולוודא כי אין מדובר בזוג פיקטיבי.
זה שלב טריקי ולא מעט זוגות כנים נופלים בו. הראיונות הללו הם לא פעם מלחיצים ומלווים בשאלות חטטניות.
במסגרת הראיון תבחן ידיעת בני הזוג פרטים על בן זוגם השני, על אורחות חייו ובני משפחתו, סיפור היכרותם של בני הזוג, נקודות ציון בזוגיות, תיאור סדר היום ומקום המגורים ועוד.
כשלון בראיון עלול להוביל לפסילת ההליך ולכן אין להקל בו ראש, לענות בחוסר סבלנות או לסרב לשתף פעולה עם פקידי הרשות.
השלב הרביעי הוא שלב קבלת ההחלטה.
בשלב זה תמסר לבני הזוג החלטה ובה יפורט האם השתכנעו פקידי הרשות בקשר וניתן להתחיל בהליך או שלא, ואז בקשתם מסורבת.
במקרה בו ישנו חשש מצד משרד הפנים שמדובר בקשר לא כן, או במקרה בו שהה בן הזוג הזר שלא כדין זמן ארוך בישראל לפני פתיחת ההליך - יקבע משרד הפנים ערבות בגובה עשרות אלפי שקלים אשר תופקד כתנאי לאישור הבקשה.
ההליך המדורג
לאחר אישור הבקשה הליך הסדרת המעמד נפתח באופן רשמי. כפי שהזכרנו אורכו של שלב זה יהיה 4 שנים עבור בני זוג נשואים, ו7 שנים עבור בני זוג ידועים בציבור. במהלך תקופה זו זוכה בן הזוג הזר לאשרה זמנית בישראל המתחדשת משנה לשנה, והקשר הזוגי של בני הזוג נבחן מדי שנה באמצעות ראיונות חוזרים, הצגת מסמכים ובדיקות שיוזם משרד הפנים.
בסוף תקופה זו יזכה בן הזוג הזר למעמד רשמי בישראל מסוג תושבות קבע או אזרחות.
מה לגבי ילדיו של בן הזוג הזר?
לא פעם לבן הזוג הזר ילדים מנישואים קודמים במדינת המוצא. ניתן לצרף ילדים אלו להליך ולבקש באמצעותו אף את הסדרת מעמדם של הילדים בישראל, בין אם מדובר בבני זוג נשואים ובין אם מדובר בבני זוג ידועים בציבור. הבקשה תבחן כפוף להסכמת ההורה השני של אותו קטין.
ההליך סורב, הופסק או נכשל, מה אפשר לעשות?
ככל ונדחתה בקשתכם להסדרת מעמד לבן הזוג הזר בישראל או שהופסק ההליך המדורג לפני סיומו, יידרש בן הזוג הזר לצאת כמעט מיד מישראל.
אך לזכות בני הזוג גם בעת הזו עומדת האפשרות להוכיח את זוגיותם. ניתן להגיש ערר פנימי אשר בו ידון הגורם הממונה על נותן ההחלטה בתוך הרשות. את הערר ניתן להגיש בתוך 21 יום וחשוב מאוד לצרף לו אסמכתאות רלוונטיות לסתירת עילת הדחייה.
גם לאחר דחיית ההליך הזה ניתן להגיש ערר לבית הדין לעררים, אך נמליץ כי הליך כזה יעשה בליווי עורך דין הגירה הבקיא בנהלים בפסיקה ואשר יכול לסייע במניעת גירוש האזרח הזר מישראל.
לסיכום עניין זה
הליך הסדרת מעמד לבן זוג זר בישראל הוא הליך ארוך וביורוקרטי הכולל מגוון בדיקות, דרישות וקריטריונים. עקב רצון משרד הפנים לנפות זוגות פיקטיביים המגישים בקשה רק למען הסתננות לישראל, נפסלות גם בקשות רבות של בני זוג המנהלים זוגיות יציבה ואוהבת בקלות יתרה. פסילת בקשה משמעותה פירוק המשפחה והקשר הזוגי ולכן לא ניתן להפריז בחשיבות של החלטה כזאת.
מנסיוננו הגעה להליך כאשר אתם מלווים בעורך דין יכול לחסוך לבני הזוג זמן, כאב לב, ולעתים אף לא מעט כסף על הליכים מיותרים בפני בתי המשפט השונים. בעוד שחלק מהזוגות יכולים להסתייע בעורך דין, זוגות אחרים כמעט שאינם יכולים שלא. בין הזוגות הללו, כאלה המחזיקים ברישום פלילי, בני זוג שעודם רשומים כנשואים במדינת המוצא, בני זוג אשר נוסעים תכופות לחו"ל ועוד.
בבחירתכם עורך דין הסדרת מעמד הקפידו לוודא כי הוא בעל נסיון בהליכים מול משרד הפנים, כי הוא בקיא בנהלי הרשות ובפסיקה וכי יש ביכולתו להביא אתכם בדרך המהירה והפשוטה ביותר אל היעד - הזכות למשפחה בישראל.
עורכת דין דפנה שגל פודור בעלת משרד העוסק בכל סוגיות הסדרת המעמד בישראל והיא מלווה בני זוג בהליכי הסדרת מעמד, בעררים ובערערים בערכאות השיפוטיות השונות כבר מעל 10 שנים. אם אתם נדרשים להליכים מול משרד הפנים וזקוקים לידע והליווי שיכול לסייע לכם לצלוח את ההליך בדרך המהירה והבטוחה ביותר פנו אלינו עוד היום.
כתובתנו: דרך מנחם בגין 150, מגדל WE תל אביב
טלפון: 052-4536242
מייל: Dafi@dsf-law.co.il

תאריך:  11/06/2024   |   עודכן:  13/06/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מנחם בגין / Menachem Begin
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il