בעיבורה של רעידת האדמה הבינלאומית סביב פרשת המשט לעזה, קראתי לפתע, התייחסות של השר
יולי אדלשטיין. מי שממונה על-פי השמועה לשר ההסברה של ישראל. "היו מחדלים בהצגת תצלומי השייטת", מסר שר ההסברה ממקום שהותו בארה"ב.
באמת, כך פורסם. לא נגעתי...
וכי יש הוכחה טובה יותר מזו, לתהומות החובבנות שמדיניות ההסברה הישראלית צנחה אליהן? שר הסברה שלא קוטע חלילה את נסיעתו לארה"ב ומעביר את דעותיו ואת ביקורתו על ההסברה במדינתו שלו, בתחום שהוא עצמו ממונה עליו? ראש הממשלה שלו יכול היה לצלצל אל הנשיא אובמה, לבקש את סליחתו ולשוב ארצה בטרם עת. אך לשר הסברה כך נראה, יש מחוייבויות עמוקות וקריטיות יותר מאלו של ראש ממשלתו. ולפיכך, הוא בחר להישאר מעבר לאוקינוס ולנהל משם את משבר המשט.
אם לא די בכך, ראינו דובר צה"ל עילג, לא משכנע, לא מעודכן, מאחר בתגובותיו. הקשבתי ל"פריצה" שלו אל אמצעי התקשורת לאחר שעות של "מדבר עידכונים". הוא דיווח את המידע הקריטי ביותר בפרשה בשיחת טלפון מקו לא איכותי בעליל, שנשמעה בעיקרה בהולה. טון הדיבור בה היה של פאניקה. המידע לא מלא ולא משכנע.
אם לא די בכך, חזינו בעיניים כלות בראש מערך הסברה לאומי שלא מצליח ללכד את כוחות ההסברה לכדי אגרוף אחד של מסר אחיד, קליט וממוקד. ראינו ראש מערך הסברה לאומי נטול חיילים. ראינו מערך הסברה לאומי נטול גדודים של דוברי אנגלית ו/או צרפתית ו/או ספרדית רהוטה, שיופיעו תחת כל עץ רענן בתקשורת העולמית. ראינו איך מעט הנצחונות ברשת האינטרנט - הושגו בזכות יוזמות מקומיות ופרטיות של פטריוטים כשרוניים.
אם לא די בכך, חזינו בראש ממשלה שיוצא למסיבת עיתונאים בשעה 20.00, מעביר מסר כללי, אמורפי משהו, בוהה בסיום דבריו אל המצלמה בצורה לא ברורה ולאחר שניות אחדות של מבט חלול יורד מהפודיום ונעלם אל מעבר לווילון.
כך חברים, לא מנהלים הסברה. ראש מערך ההסברה הלאומני חייב להיות איש תקשורת עתיר ניסיון בניהול משברים ישראלים ובינלאומיים. (עורך לשעבר, מוכשר ככל שיהיה - לא יצלח למשימה). דובר צה"ל חייב להיות מומחה לתקשורת אלקטרונית, לעבור מסך מצויין ולבר אנגלית משובחת. (מנהל תחנת רדיו לשעבר, מוכשר ככל שיהיה - לא יצלח למשימה). שר ההסברה של ישראל חייב להיות חיית תקשורת מנוסה, שיודעת לנהל תחתיה צוות קטן, ממזרי ונחוש. מעין סיירת מטכ"ל של ההסברה, שפועל בזמן אמת על בסיס תרגולות ואימונים מפרכים בעת "שלום".
וזוהי רק ההתחלה. מאמר המשך בקרוב.