X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניר פלורנטין מרצה לרפואה סינית סמינר הקיבוצים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בדומה לרפואה המערבית, גם הרפואה הסינית מזהה בעייתיות בפירוק ובספיגה של החלב ומוצריו לאנשים עם חולשת צ'י (אנרגיה) במערכת העיכול
▪  ▪  ▪
הוסיפו תבלינים חמים למוצרי חלב
[צילום: AP]

מהי תופעת אי סבילות ללקטוז? כתוצאה ממה היא עלולה להיגרם? היכן נמצא הלקטוז? ומהם דרכי ההתמודדות השונות עם בעיה זו?
לקטוז, הינו סוכר המצוי בחלב. הלקטוז הוא למעשה דו סוכרים המורכב משני חד הסוכר: גלוקוז וגלקטוז. היות וגופנו אינו יכול לספוג דו סוכר, במצב רגיל הלקטוז מתפרק במערכת העיכול ל-2 חד הסוכרים המרכיבים אותו. האנזים שמפרק את הלקטוז נקרא לקטאז. אנזים זה מופרש מתאי רירית המעי ונחשב לאנזים הבעייתי ביותר. הלקטאז מופרש בצורה מוגברת בעובר בתקופת ההריון ונשאר גבוה בעת ההנקה. בתקופת "הגמילה" יורדת באופן טבעי רמת הלקטאז.
הפרעות אשר עלולות לנבוע מאנזים זה קורות משתי סיבות:
א. חסר מולד: מאופיין בחוסר מוחלט של לקטאז. התסמינים מתחילים מכאבי בטן, גזים ועד שלשול כבד, התייבשות ותת-תזונה ולרוב מופיעים כבר בשבוע הראשון בחיי התינוק. הפתרון לבעיה זו הינו הימנעות מאכילת מוצרי חלב לכל החיים;
ב. חסר נרכש: התסמינים משתנים בעוצמתם בהתאם לחסר באנזים הקיים באדם. חסר זה שכיח מאוד בקרב האוכלוסיה (מהווה בין 50%-35%).
מבחינה פיזיולוגית, הפרשת הלקטאז הייתה צריכה להסתיים לאחר היניקה כמו אצל כל בעלי החיים בטבע. אולם, האדם ממשיך לצרוך מוצרי חלב מעבר לתקופת היניקה, דבר אשר גורם לכך שייצור הלקטאז בתאי הרירית ממשיך להיות מגורה. במקרה של אכילת מוצרי גבינה (לקטוז) בכמות מסויימת והפרשה מועטה של לקטאז, עלולה להיווצר עלייה בלחץ האוסמוטי בחלל המעי אשר יגרור אחריו עליה בכמות הנוזלים במעי. תכולת הנוזלים העולה פי שלושה מהרגיל, מהווה גירוי לפריסטלטיקה של המעי ועלולה לגרום לשלשולים. בנוסף, סוכר שאינו מתפרק גורם להתססתו על-ידי חיידקי המעי וכתוצאה מכך ייווצרו גזים, נפיחות וכאבי בטן.
אבחון ספציפי לאי סבילות מתבצע על-ידי תבחין מימן בנשיפה. אותם חיידקי המעי שמתסיסים את הלקטוז, מייצרים כתוצר פירוק את גז המימן. התבחין מראה על כמות מוגברת של מימן בנשיפה. כמובן שניתן גם לוודא את הבעיה על-ידי ניסיון ותהייה. להוריד את כל מוצרי החלב ולראות אם נעלמים הסימפטומים ואם הם חוזרים כאשר מחזירים את מוצרי החלב.
אנשים עם חסר כמעט מוחלט של לקטוז, אינם יכולים לעכל מוצרי חלב. עם זאת, יש אנשים שיכולים לעכל חלק ממוצרי החלב. בחלב ישנו לקטוז, אך חלק ממוצרי החלב עוברים עיבודים. למשל, יוגורטים וגבינות מכילים פחות לקטוז מחלב נוזלי. למעשה, ככל שהגבינה קשה יותר, יש בה בדרך-כלל פחות לקטוז. לסובלים מאחת מתופעות אלו, מומלץ לנסות להוריד מוצרי חלב לחלוטין ואחר-כך להחזירם לפי סדר יורד: גבינות, יוגורטים ולבסוף חלב. על-ידי ניסיון זה, אפשר לגלות מהי הרמה של אי הסבילות. בנוסף, צריכת לקטוז כחלק מארוחה עם מזונות אחרים, מאיטה את התרוקנות הקיבה ומעבר הלקטוז למעי הגס ומאפשרת ללקטאז המיוצר בגוף לעכל את הלקטוז.
בדומה לרפואה המערבית, גם הרפואה הסינית מזהה בעייתיות בפירוק ובספיגה של החלב ומוצריו לאנשים עם חולשת צ'י (אנרגיה) במערכת העיכול. קשיים אלו, גורמים להצטברויות של ליחה ולחות בגוף. הצטברות זו יכולה להיות מלווה בין היתר בחום או בקור.
הליחה עולה מעלה, ולה השפעה פיזית ונפשית כאחד. כאשר תהיה חמה, תופיע כליחה צמיגית בצבע צהוב או ירוק. כאשר תהיה קרה, תופיע כליחה שקופה ובדרך-כלל שופעת. כאשר הליחה תשפיע על הנפש, היא יכולה ליצור ערפול מחשבתי, בלבול, והינתקות מהסביבה.
לעומתה, הלחות מאופיינת ככבדה יותר ולכן נוטה להיתקע במערכת העיכול וליצור כבדות, עייפות, גזים, הצטברות שומן, בחילות, יציאה ללא תחושת התרוקנות ועוד. לחילופין, הלחות תרד מטה ותיצור הפרשות וגינאליות, דלקות מעיים, דלקות פרקים, ציסטות ועוד. במידה והלחות חמה, היא מתבטאת בדרך-כלל בהפרשות צמיגיות, צהובות ובעלות ריח, ואילו לחות קרה, תתבטא בהפרשות בהירות, שקופות, שופעות וללא ריח.
הפתרון הסיני לעיכול מוצרי החלב:
על-פי הרפואה הסינית, החלב ומוצריו יוצרים לחות / ליחה, אשר נתקעת באיברים / מרידיאנים שונים ויוצרת חוסר תנועתיות של צ'י ודם. התזונה הסינית מונעת תקיעות זו בעזרת תבלינים וצמחים הנחשבים מניעי צ'י ודם, בעזרת צמחים מיבשים או בעזרת מתמירי ליחה ולחות.
על-פי התזונה הסינית, כשאוכלים או שותים מוצרי חלב, מומלץ להוסיף תבלינים חמים כגון: שום, ג'ינג'ר, הל, כמון, ציפורן, מוסקט, בצל ירוק ועוד, זאת בכדי לחמם ולהניע את אופייה הצמיגי של הלחות / ליחה. דוגמה טובה לכך הוא סלט הצזיקי היווני, אשר מכיל יוגורט מלפפונים ושום. השום סותר את האנרגטיקה הקרה של היוגורט ומונע את הצטברות הלחות.

מחבר המאמר הינו מרצה לרפואה סינית בבית הספר לרפואה משלימה בסמינר הקיבוצים, מתמחה ברפואת נשים, אורטופדיה וילדים
תאריך:  08/06/2010   |   עודכן:  08/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אי סבילות ללקטוז
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תקשיבו ותקשיבו טוב !
הסנאי  |  9/06/10 11:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
האם דובר צה"ל עיכב את החומרים מהמרמרה והזניח את התקשורת הבינלאומית רק כדי להיכנס למהדורות המרכזיות בישראל? והאם ההישג היחצני שהשיגו מהלכיו לצה"ל לא בא על חשבון תדמיתה של המדינה?
שלמה גזית
חקירה ישראלית בלבד לא תוכל לספק את ה"סחורה" המבוקשת    דרושה כאן - וללא דיחוי - יוזמה ישראלית, בתיאום מלא עם הממשל האמריקני, שבה אנו פונים למועצת הביטחון בבקשה להקים ועדת חקירה בינלאומית, אשר לה מנדט-חקירה רחב ביותר
איילת פדה גולדשטיין
לפני שנכנסים למעגל העבודה, חשוב שתדעו מראש מה מגיע לכם    הבסיס להצלחה אישית ומקצועית הינו לקיחת אחריות על עבודתך, מחשבותיך, מעשיך ותחושותיך
עו"ד משה גולדבלט
הסכנות העומדות בפנינו עקב מדיניות טורקיה שטרם דן בהן איש ושהן חמורות הרבה יותר מהמשט הבא    צפונות העתיד הקרוב
דודו אלהרר
העיתונאי יואל מרקוס מ'הארץ' צודק היום; "הממשלה אינה מסוגלת להגיע להסדר המבוסס על ויתור על שטחים"    ההסדר היחידי שהיא יכולה להגיע אליו עם הערבים הוא ביטולה המוחלט של מדינת היהודים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il