X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ישנו מרחק רב בין מה שדווח בתקשורת מיד לאחר עצירת המשט ובין ממצאי ועדת איילנד, אבל נשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר עסוקה מכדי לעסוק באתיקה עיתונאית. היא מגויסת לערעורה של אילנה דיין בשם חופש העיתונות
▪  ▪  ▪
מועצת העיתונות לא מגנה על האזרח מפני תקשורת מוטה-פוליטית. דורנר

פרסום דוח ועדת איילנד חיזק את מה שחשים רבים בישראל המסרבים לקבל את המציאות כפי שהיא מועברת אליהם מכלי התקשורת המרכזיים, את התחושה שלפיה יש לראות את כל הדיווחים הללו כשקרים או כחצאי אמיתות, עד שלא הוכח אחרת. השוואה בין תמונת קבלת ההחלטות בנוגע להשתלטות על ה'מרמרה' כפי שהיא משתקפת מדוח איילנד ובין התמונה שהועברה לאזרחי ישראל על-ידי התקשורת הישראלית ביום הביצוע אמורה הייתה לשקף לכתבינו הנמהרים ולפרשנינו הנחפזים את דמותם האמיתית כפי שהיא - שטחית, היסטרית ואנטי-מקצועית.
אלא שחשבון-נפש אישי ומקצועי אינם הולכים יד ביד עם אישיות שעיקרה הוא אגו-טריפ ונהנתנות, ובטח שלא עם מועצת העיתונות בראשותה של השופטת בדימוס דליה דורנר, שעיקר עשייתה בימים אלה הוא לתמוך בשתיקה ובעשייה בנורמות המקצועיות המחפירות של התקשורת הישראלית.
על-פי הגדרתה של דורנר, מטרתה של מועצת העיתונות היא "לשמור על חופש העיתונות ועל כללי האתיקה העיתונאית בישראל". אלא שטעו אלה שסברו שמועצת העיתונות אכן תנסה לכפות את "כללי האתיקה העיתונאית" על שדרנינו ופרשנינו, בעקבות מה שהתברר כשיתוף פעולה בפועל עם האויב כבר במלחמת לבנון השנייה ונמשך ללא כל שינוי גם בפרשת 'מרמרה'. מתברר שהגוף האמור ליצור איזון, הוגנות ובעיקר שפיות במערכות העיתונים, הרדיו והטלוויזיה עוסק אך ורק בהגנה על "חופש העיתונות".
כך למשל, אם הייתה מועצת העיתונות אכן עוסקת באתיקה עיתונאית, אזי בעקבות פרשת 'מרמרה' היא הייתה מזמנת לבירור מקצועי את מפקד גלי-צה"ל, שכל דיווחיה של תחנתו בבוקר ההשתלטות ניזונו מדיווחיו השקריים של אתר FREE GAZA, וגם, למשל, את עורך 'מעריב' ואת עופר שלח, הפרשן הצבאי של אותו עיתון, שעוד טרם נודע שמץ ממה שקרה בפועל על הספינה מיהרו להודיע כי "ידיה של היחידה הטובה ביותר בצבא הזה... מגואלות בדם של אזרחים". הדבר לא יקרה תחת דורנר. איש מכתבינו ופרשנינו לא יידרש לתת הסברים על הפגנת האתיקה המעוותת שהפכה עבורם למובנת מאליה עוד מאז היו חיילים צעירים בגל"ץ.

חריצות סלקטיבית

מתברר שמה שבאמת מטריד את מועצת העיתונות בימים אלה הוא ערעורה של הכוהנת הגדולה של התקשורת בישראל, אילנה דיין, על פסק הדין של השופט סולברג. כזכור, נמצאה דיין אשמה בתפירת תיק של עובדות, שהתבררו כשקריות, בעניין הריגת ילדה פלשתינית ליד מוצב 'גירית' ברצועת עזה, ואף נדרשה לשלם לתובע כ-400 אלף שקלים פיצוי. משום מה, כשהדברים נוגעים באישיות תקשורתית בכירה כמו דיין אצה רצה מועצת העיתונות לתמוך בערעורה של זו ללא כל היסוס. בראיון שקוים עם דורנר ביום שלאחר פרסום דוח איילנד היא התחבאה תחת הטיעון המתחסד שלפיו "אין לנו כל עניין בערעור עצמו אלא בחופש העיתונות", והסבירה שלפסק הדין בעניין דיין תהיה "השפעה דרמטית על חופש העיתונות ועל חופש הביטוי בישראל".
דורנר הדגישה: "אנחנו לא רוצים להישמע כידידי אילנה דיין בבית המשפט", אך כנשיאת מועצת העיתונות היא קובעת שיש בפסיקתו של סולברג "קביעות הנוגעות לחופש העיתונות, הסותרות את ההלכה הקיימת". מעניין לדעת שזוהי גם בדיוק אחת הטענות המרכזיות של דיין בערעורה.
האמנם ייתכן שקיימת אצל דורנר לקות כלשהי ביכולתה להפריד בין "חופש העיתונות" לבין השקרים הבוטים של דיין כפי שנחשפו באותו פסק דין? ואם אכן כך - מה משמעות הדבר ליעילות תפקודו של הגוף הציבורי המכונה בשם "מועצת העיתונות", זה האמור להגן על האזרח מפני כובד ידה של תקשורת מסחרית, מוטה-פוליטית וחסרת מעצורים?
החריצות שמפגינה מועצת העיתונות בפרשת דיין כלל לא ניכרה בתגובתה, שכלל לא הייתה, כלפי האתיקה הקלוקלת והמקצועיות העלובה שהפגינה התקשורת במלחמת לבנון השנייה ובפרשת ה'מרמרה'. מקרים אלה, שהם דוגמה לרבים אחרים כמותם, היו לכל הפחות שקולים בחשיבותם לסיפורה של אילנה דיין, אך הם לא הביאו את דורנר וחבריה אפילו לידי הבעת רצון לבדיקתם. לכן ניתן להניח שהנורמות הקיימות היום בתקשורת בישראל - מה שמכונה בפי נשיאת מועצת העיתונות "ההלכה הקיימת" - על המשמעויות המעשיות החמורות שלהן, מקובלות עליה, והיא אף איננה מוכנה לסבול ביקורת כלשהי עליהן. חשוב לזכור זאת בהמשך המאבק למען תקשורת טובה ואמינה יותר בישראל.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  21/07/2010   |   עודכן:  21/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דליה והמלחים
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
לסגור את גלי אש"ף
יונני  |  21/07/10 08:32
2
מועצת כתבלבי הסמרטוטונים
אליהו חיים  |  21/07/10 09:08
3
מועצת כתבלבי הסמרטוטונים
אליהו חיים  |  21/07/10 09:13
4
שיבוש דעת טוטאלי
נתנאל  |  21/07/10 11:29
5
הרחוב מאוכזב אני מבטיח לכם
הלך הרחוב  |  21/07/10 11:38
6
הבג"צ מסמן מטרה חדשה להשתלטות ל"ת
אדם חרד  |  21/07/10 12:50
7
נשיאת מועצת "האתרוגים"ולא עיתו
ישע  |  21/07/10 12:56
8
החוח הקוצני והיבשושי,הדחליל
פלא יועץ  |  21/07/10 14:14
9
ככל שדורנר תאפשר לתקשורת מרחב
עין צופיה  |  21/07/10 14:56
10
די נמאמס. וועדת חקירה ממשלתית  ל"ת
לשקרי התקשורת  |  21/07/10 15:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישיב רייכנר
למדת דיינות עשר שנים. הקדשת חודשים לשינון הררי החומר לקראת הבחינה. ואז, רגע לפני הרגע האחרון, מודיעים לך שהבחינה הגדולה נדחית לשנת הלימודים, כשכבר יהיו לך מחויבויות אחרות. אם אתה מאלה שכבר נבחנו – תחכה שנתיים לתוצאות. שלומיאליות ברבנות הראשית, או אולי הצקה מכוונת למועמדים הלא-חרדים?
חגית ריטרמן
פואד מנסה לעצור את חוק הפרוות כיוון שמופעל עליו לחץ מצד מדינות המשווקות פרוות לישראל, בהן פינלנד, קנדה, דנמרק ואחרות
הלל ויס
אילו הייתה החטיבה היהודית בשב"כ בעלת מוסר יהודי ולא חטיבה להכשלת יהודים, הייתה מונעת פעילות אלימה במקום לעסוק בהפקת אירועים פליליים
נועם בדין
"ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים" - זוהי נקודת החולשה שלנו, אשר משמשת התחמושת היעילה ביותר לאויבינו    כיצד ניתן להילחם נגד הטבע הרע הזה שלנו?
עוואד אבו פריח
למה טוענים ש"הנגב הלך?" למה להפחיד את דעת הקהל? ולמה עכשיו? כי הבדואים התחילו להפגין בתל אביב? כי מתנהלים סוף-סוף בבתי המשפט דיונים מאתגרים בנוגע לזכויות הבדואים בקרקע? כי רוצים להרתיע שופטים כדי שלא יפסקו חלילה לבדואי בעלות על אדמתו?
רשימות נוספות
השאמאנים של הריקנות  /  חגית כהן
מיליון שקל על 3.5 חדרים בבניין ישן  /  גדעון דוקוב
נא להכיר: יועצי חלומות  /  חגית כהן
חיזור אחר קולות ההיספאנים?  /  עמיאל אונגר
צחי צח לא מלוכלך  /  סופיה רון-מוריה
תחושת הקיום המתפוגגת  /  יעל רובינשטיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il