X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
'חוק זכויות התלמיד' הוא חוק מוצלח? או שמא הוא מכרסם במעמד המורה?
▪  ▪  ▪
תחושת תסכול

'המורה לא הקשיבה לי', 'המנהלת פשוט התעלמה ממני'. פעמים רבות שומעים את המשפטים האלה, פעמים רבות חוזרת התופעה של תלמידים המעלים טענות נגד הצוות החינוכי בבית הספר, שלא התחשב בצרכיהם, שעשה להם עוול כלשהו. כיצד אמורים תלמידים לפעול?
גם בשנת הלימודים הקרובה נרבה לעסוק בשאלה האם 'חוק זכויות התלמיד' הוא חוק מוצלח? או מזיק? האם רב הנזק מן התועלת שצומחת ממנו? האם יש לו תחליף? ארגוני המורים גורסים כי החוק מכרסם במעמד המורה, ואף עולות טענות לפיהן אלימות התלמידים, המילולית והפיזית גברה, על-רקע ההגנה שכביכול מספק חוק זה לתלמידים. על-רקע קולות כאלה נקל לשכוח כי בחברה אזרחית תקינה אין תחליף למנגנון המאפשר לתלמידים להגן על זכויותיהם, לסנגר על עצמם. כך לגבי כלל התלמידים, קל וחומר לגבי תלמידים שהם לקויי למידה.
הניסיון היומיומי שלנו באגודת ניצן מלמד אותנו כמה חשובים כישורי יכולות הסינגור של התלמידים במקביל ל'חוק זכויות התלמיד'. כמה חשוב שכל תלמיד ידע לעמוד על זכויותיו מול המורה, מול המערכת. בהחלט חשוב שתלמיד לא ייכנע לכל תכתיב, או גחמה, לא יתכופף תמיד, רק בשל קיומה של סמכות גבוהה מעליו. לאחר מספר שנים שבהן אנו לומדים באגודת ניצן, גם באמצעות סקרים הנערכים בקרב כלל ציבור ההורים, על תפקודם של ילדים לקויי למידה במערכת החינוך, ועל קובלנותיהם המרכזיות, ביקשנו השנה ללמוד על התנהלות המורים ועל תחושתם שלהם לגבי המצב הקיים בבתי הספר בכל הנוגע לילדים לקויי למידה.
סקר שערכנו בפברואר 2010, בקרב מורים שעוברים אצלנו הכשרה, מגלה כי הללו סבורים שבית הספר נותן מענה טוב יותר לצרכים החברתיים והרגשיים של ילדים 'רגילים', בהשוואה לאלו שהם לקויי למידה. עוד עולה מהסקר כי מורים סבורים כי נחוץ להם ידע וזמן, שאינם ברשותם, על-מנת לשפר את יכולתם לתמוך בצרכים החברתיים ורגשיים של ילדים אלו. "לא פעם אנו מזהים את הצורך, וגם את התועלת", אומרים לנו מורים, "לשוחח עם הילד, להבין מה מציק לו וכיצד לעזור לו. ואולם, קשה מאד, לעיתים בלתי אפשרי, למצוא מועד המתאים לכך".
בדיוק לתופעה זו חשוב להסב את תשומת הלב. מתן מענה לצרכים חברתיים ורגשיים של תלמידים - לא רק יחזק את הישגיהם האקדמיים, כפי שמצביעים על כך ממצאים של מחקרים רבים הנערכים בעולם, אלא גם ייצר אווירה טובה יותר בבית הספר ויקטין את החיכוך בין תלמידים ומורים. חיכוך זה מוביל, בין היתר, להתנהגות אלימה, או בוטה. התסכול שנוצר בקרב תלמידים לקויי למידה מתועל לא פעם לאפיקים שלילים. והרי, כאשר ילד חש שאין מתייחסים אליו ולצרכיו, ממילא נשחקת סמכות המורה.
במקרים הבאים לידיעתנו, במיוחד אלו הקיצוניים יותר, שבהם דורש בית הספר להרחיק את התלמיד, אנו נוכחים כיצד היעדר דיבור בגובה העיניים עם התלמיד, היעדר התייחסות לצרכיו ולמצוקותיו, מתגלגל בהדרגה ומסלים. לתלמיד לא נותר אלא להסתייע בחוק על-מנת להגן על זכותו. החוק אולי יכול להגן על התלמיד לקוי הלמידה, אך הוא איננו מונע עוגמת נפש. אין לשלול את המפלט הזה מכלל התלמידים וודאי שאין לקפד תלמידים לקויי למידה, שהם בכל זאת פגיעים יותר, זקוקים יותר מזולתם לתמיכת המערכת ותלויים בה במידה רבה יותר.

תאריך:  26/07/2010   |   עודכן:  28/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
ביקורת ספרים על "וקראתם דרור"    רונית לוינשטיין-מלץ, ידיעות ספרים, 2010, 301 עמודים
אמיר כרמי
חלק גדול מהמשתמשים באינטרנט כבר למדו להיזהר מסימנים מקדימים של תרמית פישינג    אך מתכנני התקפות אלה לא מפסיקים להפתיע
עפר דרורי
במשך עשרות שנים לימדו בצה"ל את הכוחות לתקוף יעדים בהתבסס על מידע שהמודיעין סיפק. לעתים מידע כללי, לעתים מידע מפורט, אבל מעולם לא הייתה התניה כ"כ חזקה בהשגת מודיעין לביצוע מבצע
עמי דור-און
כפי שנחום ברנע טוען שהטלוויזיה החינוכית מיותרת, ראוי היה שיפנים את קביעת מבקר המדינה בעבר גולדברג: "זה לא הגיוני שלצה"ל יש תחנת שידור שלא משדרת לצבא; צבא שאין לו כסף למים ללוחמים, אסור לו לתחזק תחנה שאינה תורמת לצבא כלום"
בעז העצני
בין השב"כ המסכל את הטרור הערבי ובין "המחלקה היהודית" שלו    אופן פעילותו לא ישתנה? הציבור ימשיך לראות בו גוף מגונה!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il