X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאוניברסיטה אין תכלית ואין ייחוד ערכי, אם היא הופכת למשהו אחר ממוסד הפועל בדרכי המדע ועל-פי ערכי המדע ואילו הומניזם, יש בו משמעות ויש בו תועלת רק אם אמות המידה שלו הן מדעיות
▪  ▪  ▪
אסור לעשות את הלימוד לאינדוקטרינציה

ההתקפה של ארגון הסטודנטים "דרך ארץ" על התכנים האנטי-ציוניים שכביכול מלמדים באוניברסיטאות, הביאה לגל של תגובות-נגד ולדיון ציבורי בשאלה מה מותר, מה אסור ומה צריך ללמד באוניברסיטה. אחת התגובות האלה, של הפרופסור מני מאוטנר ("הארץ" 19.08.10), עשתה, לצערי, שירות רע לעניין. וכך הוא כתב:
  • "מותר לכתוב באוניברסיטה וגם ללמד... שבשלב הנוכחי בהיסטוריה שלה ישראל צריכה להביא לידי סיום את תפישת העולם הציונית העומדת בבסיס קיומה; ...שישראל צריכה לחדול מלתפוש את עצמה כמדינה יהודית ודמוקרטית, ותחת זאת לתפוש את עצמה כמדינת כל אזרחיה; שעל ישראל להיות מדינה דו-לאומית; שעליה להיטמע בפדרציה מזרח תיכונית".
הוא אף ביסס את דבריו על הטענה ש"אמת המידה היחידה לתכנים המופקים באוניברסיטה היא אמת מידה הומניסטית: האם התכנים מכוונים לקדם את רווחת בני האדם".
ובכן, לדעתי אסור ללמד שישראל "צריכה להביא לידי סיום את תפיסת העולם הציונית העומדת בבסיס קיומה", מאותה סיבה שאסור ללמד (בגנון, בבית ספר תיכון או באוניברסיטה) שהעולם כולו נגדנו, שישראל היא המקום האחד הבטוח בעולם ליהודים, וכדומה. מותר למורה להביא את הטקסטים שמחבריהם מגיעים למסקנות כאלה כמו שלו, אך מותר ללמד אותם רק במשמעות של בחינת ההבנה ושימוש נכון בכישורי ניתוח של הסטודנטים; מותר למורה להביע את דעתו ולהגן עליה בדיון, אסור לו ללמד שישראל "צריכה" לנהוג כך או אחרת, כי אז הוא עובר את הגבול המפריד בין מורה לתועמלן פוליטי, ובין איש-מדע לפוליטיקאי. את המסקנות הערכיות שלו אסור לו "ללמד" - זו המשמעות המקובלת של "להרביץ תורה", "ללמד לקח", "לעשות למישהו בית-ספר".
אסור - למרות שמרבית החינוך הוא כזה - לעשות את הלימוד לאינדוקטרינציה, ואפילו כוונותיו הומניסטיות טהורות. גישה הנכפפת למטרה ערכית עליונה, תהא הומניסטית או דתית או אחרת - עלולה לפגוע בהבחנה שכל לומד ומלמד באוניברסיטה, וכל איש-מדע ראוי לשמו, חייב להיזהר בה כבאש בוערת: ההבחנה בין עובדות - ובין דעותיו ומסקנותיו.
לאוניברסיטה אין תכלית ואין ייחוד ערכי, אם היא הופכת למשהו אחר ממוסד הפועל בדרכי המדע ועל-פי ערכי המדע. ואילו הומניזם, לפחות ההומניזם שלי ושל מוריי ההומניסטים, יש בו משמעות ויש בו תועלת רק אם אמות המידה שלו הן מדעיות: מה שמתגלה באמצעות החושים שלנו במציאות המוחשית, לא מה שמישהו "מלמד" ממרום מושבו. מה ש"מכוון לקדם את רווחת בני האדם" לא יכול לשמש אמת-מידה מדעית או אחרת - אי-אפשר למדוד כוונות. ההכללה "רווחת בני האדם" אינה ניתנת למדידה. אפשר רק "לקבוע" זאת בדוקטרינה, כמו שרוצים לקבוע אנשי "דרך ארץ" כדי "לקדם את רווחת בני האדם" כפי שהם מבינים זאת.
אסור ללמד ש"על ישראל להיות מדינה דו-לאומית" ושעליה "להיטמע בפדרציה מזרח תיכונית". מותר לחשוב כך, לכתוב כך, להטיף לכך - אך לא "ללמד", כאילו המסקנות האלה הן ממצא מדעי. במדינה דמוקרטית אין לאף מורה זכות "ללמד" את השקפותיו כאילו היו האמת המחייבת.
לעומת זאת, מותר וצריך ללמד כל מה שאמת, גם אם הוא נוגד את דעת הממסד, כולל מה שאנשים כמו אלה מ"דרך ארץ" היו מאוד רוצים לא-לדעת. למשל, מותר ללמד את הטקסטים הקנוניים, כמו הצהרת בלפור, והחלטת האומות המאוחדות, מגילת העצמאות ורבים אחרים, המוכיחים למעלה מכל ספק שהציונות הייתה תנועה לאומית שבחרה את אמצעי המאבק והלחימה שלה, קבעה את עמדותיה המדיניות וחינכה את עמה, על-פי אמות-המידה החוקיות והמוסריות של זמנה. ומותר להציע את המסקנה, שעל פי אמת-מידה זו תנועת ההתנחלות והסיפוח אינה ציונית, שכן הצידוק למאבקה הוא דתי-היסטורי עתיק, אין לו שום תוקף חוקי או מוסרי על-פי אמות המידה של זמננו.

הכותב הוא ד"ר לפסיכולוגיה, מתמחה בהתנהגות פוליטית. מחבר הספרים "וירוס הקנאות" ו"רק לא כך".
תאריך:  26/08/2010   |   עודכן:  28/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה מותר, מה אסור, ומה צריך ללמד
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
ההתישבות בחברון קודמת לתל אביב
מקס פאואר   |  26/08/10 14:07
2
זו בדיוק טענת אם תרצו
שם  |  26/08/10 16:06
 
- צודק ל"ת
אלישמע  |  26/08/10 17:58
3
"טול קורה מבין עיניך"
ש.מ.  |  26/08/10 23:36
4
אכן הבעיה באקדמיה היא:
צבי גלברד  |  26/08/10 23:55
5
פרשנותו של הכותב, אינה עדיפה
ל רפי  |  27/08/10 07:36
6
סחטיין. צודק ל"ת
יריב מ  |  27/08/10 17:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אני מבקש סליחה מד"ר אבו-פריח, מתושבי אל-עראקיב ומכל הבדואים, שבמזיד נרקמת תוכנית המנסה לגרום להם לנטוש את אדמתם
צבי גלברד
אין שום הצדקה לתת מאות אלפי דונמים לבדואים לשם מגורים וחקלאות    רובם יכולים לחיות ביישובים אורבאניים כמו היהודים
ד"ר מוטי גולן
עלינו להכיר טובה לזולת ובעיקר לבורא העולם על אשר הוא מספק את כל צרכינו מזה דורות רבים    וגם: בשבח מצוות השבת אבידה (2)
אלכס נחומסון
חלמאות, קנטרנות ורטינות הן מנת חלקם של חכמי-חלם    ראו זאת הפניקים והחליטו להשתלט על האוצר השרוי במחלוקת בקרב שכניהם    סיפור לא-מצחיק על אחד עשיר, חלמאים רבים ואוצר יקר מאוד
נרי אבנרי
לא הייתי מעז לכתוב סרה בנשיא שהתקשורת מאדירה, אילמלא אחריותו לאסון אוסלו. אחריות שהצליח לחמוק ממנה    שמעון פרס מכר לנו שלום ורוד באריזה אטומה. פתחנו את החבילה, והטרוריסטים שהביא מלוב זינקו עלינו, והאיש חוגג...    הלכתי לארכיון (תכניסו לרשימת המועדפים)...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il