X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם שר בממשלה מכנה את הדרישה ממתאזרח להצהיר נאמנות למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית "גזענות ופשיזם", אנו כנראה זקוקים לרענן את זיכרוננו לגבי העקרונות המכוננים של המדינה היהודית
▪  ▪  ▪
"המדינה היהודית היא דמוקרטית, אולם אלמלא הייתה יהודית אין כל משמעות להיותה דמוקרטית. אלפי חיילים ישראלים לא נפלו רק כדי שגם במזרח התיכון תהיה דמוקרטיה. מטרת-העל של הציונות, שהיא מטרת-העל של מדינת ישראל, היא להיות "מדינה יהודית בארץ ישראל". מי שכופר בכך, כופר בעיקר"

בשנתה ה-60 של המדינה החתימו חברי תוכנית המנהיגות הצעירה של המכון לאסטרטגיה ציונית את חברי הכנסת על מגילת העצמאות. כ-90 ח"כים, מהאיחוד הלאומי עד מרצ, חתמו על המגילה.
יוזמת קדימה לעגן בחוק את "ההכרזה על הקמת מדינת ישראל" (הידועה בכינוי "מגילת העצמאות") היא אומנם גימיק שנועד להביך את הקואליציה הכוללת סיעות חרדיות המתנגדות לרוח המגילה, אך היא רעיון מבורך, המקדם את המטרה שלשמה פעלו חברי המנהיגות הצעירה.
בימים של מתקפת דה-לגיטימציה על ישראל מחוץ, ומתקפת פוסט-ציונות מבית, מן הראוי שמסמך היסוד המעצב את מהותה של המדינה ואת זהותה יעוגן בספר חוקיה. בימים שבהם יש המנסים לשנות את צביונה של ישראל ממדינה יהודית ל"מדינת כל אזרחיה" ויש המנסים להצביע על סתירה לכאורה בין היותה של המדינה יהודית להיותה דמוקרטית, יש מקום לחקיקה משמעותית שתסיר את הספקות.
עיגון מגילת העצמאות בחוק אומנם אינו הפתרון המהותי - יש לחוקק חוקה יהודית, ציונית ודמוקרטית ברורה, המבהירה את משמעות יהדותה של המדינה ואופייה הדמוקרטי - אולם עד שתחוקק חוקה, וכבסיס לחוקה, יש מקום לחוק "מגילת העצמאות".
"בתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית, ועל יסוד החלטת עצרת האומות המאוחדות, אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל". משפט זה הוא לב המגילה - הוא הוא ההכרזה. אין זה מקרה שהמילה דמוקרטיה אינה מופיעה בו. מדינת ישראל היא אחת המדינות הדמוקרטיות ביותר בעולם, אם לא הדמוקרטית שבהן, ומגילת העצמאות רוויה בערכים דמוקרטיים, כגון "שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין", וכמו "חופש דת, לשון, חינוך ותרבות" ועוד. אולם משפט היסוד מדבר על ליבת מהותה של המדינה - בראש ובראשונה מדינה יהודית.
המדינה היהודית היא דמוקרטית, אולם אלמלא הייתה יהודית אין כל משמעות להיותה דמוקרטית. חסרות דמוקרטיות בעולם? אין זו סתם עוד דמוקרטיה. זוהי מדינת הלאום של העם היהודי, שמשטרה הוא דמוקרטי. לא נלחמנו בכל מלחמות ישראל כדי שתהיה בעולם עוד דמוקרטיה. אלפי חיילים ישראלים לא נפלו רק כדי שגם במזרח התיכון תהיה דמוקרטיה. מטרת-העל של הציונות, שהיא מטרת-העל של מדינת ישראל, היא להיות "מדינה יהודית בארץ ישראל". מי שכופר בכך, כופר בעיקר. מי שאינו מכיר בהיותה של ישראל מדינה יהודית בארץ ישראל - אינו מכיר במדינת ישראל. מי שמנסה להפוך את ישראל למשהו שאינו "מדינה יהודית בארץ ישראל" למעשה מנסה להחריב את המדינה.

זכות טבעית והיסטורית, לא "מקלט מדיני"

מגילת העצמאות אינה מסתפקת בעצם ההכרזה על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, אלא מסבירה את ההצדקה לקיומה של המדינה. המגילה מבססת את התוקף להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל על שתי זכויות – הזכות הטבעית והזכות ההיסטורית. הזכות הטבעית היא זכות ההגדרה העצמית - זכותו של כל עם לעצמאות ולריבונות במולדתו. הזכות ההיסטורית היא זכותו של העם היהודי על ארץ ישראל.
עשרת הסעיפים הראשונים של המגילה מציגים את זכותנו ההיסטורית על הארץ – כארץ שבה "קם העם היהודי" ו"בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית". המגילה מדברת על האמונים ששמר עם ישראל לארצו בכל ארצות נדודיו "לאחר שהוגלה ממנה בכוח הזרוע". היא מזכירה את החתירה של העם היהודי לדורותיו "לשוב ולהיאחז במולדתו העתיקה". היא מתארת את שיבת ציון ההמונית של הציונות ואת היצירה המפוארת שיצרו הציונים בארץ. המגילה מזכירה את הקונגרס הציוני הראשון ואת הכרזתו "על זכות העם היהודי לתקומה לאומית בארצו". היא מזכירה את ההכרה הבינלאומית בהצהרת בלפור ובמנדט מטעם חבר הלאומים – "שנתן במיוחד תוקף בינלאומי לקשר ההיסטורי שבין העם היהודי לבין ארץ ישראל ולזכות העם היהודי להקים מחדש את ביתו הלאומי".
השואה מוזכרת רק בסעיף השישי. יש בכך חשיבות רבה, כאשר יש המציגים את השואה כסיבה להקמת המדינה, ותוהים מדוע הפלשתינים צריכים לשלם את מחירה. אפילו הנשיא אובמה הזכיר את השואה כסיבה להקמת המדינה. מגילת העצמאות, אף שנכתבה אך שנתיים וחצי לאחר השואה, מזכירה את השואה רק לאחר שתיארה את זכות האבות ואת הרעיון הציוני שקדם לשואה. היא גם אינה מציגה את השואה כמה שמעניק את הזכות למדינה יהודית בארץ ישראל, אלא מציינת שהיא "הוכיחה מחדש בעליל את ההכרח בפתרון בעיית העם היהודי מחוסר המולדת והעצמאות על-ידי חידוש המדינה היהודית בארץ ישראל, אשר תפתח לרווחה את שערי המולדת לכל יהודי, ותעניק לעם היהודי מעמד של אומה שוות זכויות בתוך משפחת העמים".
המגילה מזכירה את שארית הפלֵטה שניצלה מהטבח, אבל בהקשר של מי ש"לא חדלו להעפיל לארץ ישראל, על-אף כל קושי, מניעה וסכנה, ולא פסקו לתבוע את זכותם לחיי כבוד, חירות ועמל ישרים במולדת עמם". המגילה מזכירה גם את החלטת האו"ם ב-29 בנובמבר 1947 ומציינת ש"הכרה זו של האומות המאוחדות בזכות העם היהודי להקים את מדינתו אינה ניתנת להפקעה".
לכאורה, הכול ברור ומובן מאליו. אבל במציאות יש מערערים על כך - בתוכנו ובעולם. אם שר בממשלה מכנה את הדרישה ממתאזרח להצהיר נאמנות למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית "גזענות ופשיזם", אנו כנראה זקוקים לרענן את זיכרוננו לגבי העקרונות המכוננים של המדינה היהודית, זכותנו על ארץ ישראל וזכותנו הטבעית למדינה עצמאית.
לכן, אף שמניעי הצעת החוק של קדימה לעגן בחוק את מגילת העצמאות אינם ענייניים, אלא נובעים מפוליטיקה קטנה – יש לקדם בברכה את היוזמה. מתוך שלא לשמה יבוא לשמה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  22/10/2010   |   עודכן:  22/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמנון לורד
נכון שהתקציב הדו-שנתי מציל את כלכלת ישראל, אבל הקול הערבי בבחירות לנשיאות חשוב יותר. ליו"ר הכנסת סדר עדיפויות משלו
אמנון לורד
המתנגדים לתוספת לחוק האזרחות אינם מתנגדים ל"יהודית" אלא ל"דמוקרטית". הם אינם מסוגלים לסבול שרוב גדול של הציבור רוצה לסתום את הפרצות שנוצרו משך השנים בזהותה החוקתית של המדינה
ישראל זכאל
זוהי התחנה, שהפכה לבית הספר הגדול בישראל (שוב בכספנו) לג'ובניקים ומקושרים (שרבים מהם התקבלו בפרוטקציה) שהפכו לדוברים, עיתונאים, כתבים, יחצ"נים, פירסומאים וסלבס
נרי אבנרי
במאמץ לא גדול הצלחתי לקושש שלוש תובנות שמיוחסות לרבין, שלעניות דעתי, ניתן ואף מומלץ לארוז בקופסה מהודרת, ועל האריזה לכתוב: מורשת רבין    מי שיפתח את הקופסה יגלה שגם שיכורים יכולים להנפיק מרגליות...
אורי נטע
בעקבות פסטיבל מורשת רבין מתעוררות שתי שאלות עמוקות ביותר: "מהו משטר" ומהי "יושרה"
רשימות נוספות
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
היד המכוונת את מיידי האבנים  /  הודיה כריש-חזוני
ח"כית צעירה בעין הסערה  /  יעקב בר-און
אנרכיסטים בחסות צה"ל  /  הודיה כריש-חזוני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il