X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המדיניות משרתת את מי שנוח להם להאמין שהסכסוך שבו אנו נמצאים חסר פתרון, ולכן כדוחה כל עיקרון מוסרי; את מי שנוח להם כי זכויות אדם - ולא דיכוי ואפליה - יוצגו כגורם העיקרי לאיומים עלינו
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

הכתובת "בוגד" על בית הפרקליט הצבאי הראשי (הפצ"ר) אביחי מנדלבליט, דורשת - מעבר לזעזוע - הבנה של ההיגיון מאחורי דחיית כל ביקורת בישראל העכשווית. רודפי ה"בוגדים" אינם אוהבים דקויות, אבל קו הטיעון שלהם יודע לנגן על נקודות רגישות. מדובר בעצם בתמיכה במדיניות של ניהול סיכונים באפס סיכונים. מדיניות המנוסחת בצורה שקשה למיינסטרים הישראלי לסרב לה: מה אתם מעדיפים, שחייל שחש בסכנת חיים, וצריך להחליט תוך שניות מה לעשות, ישלם בחייו בשל היסוס, או שכמה מאנשי האויב ימותו?
כשמציגים את הדברים כך, מדובר בדילמה אכזרית, שבמסגרתה החייל הבודד צריך לבחור להרוג ולפגוע, וכך למנוע סיכון לחייו בעת קרב, תחת לחץ קשה. לפיכך, כל מי שדורש עמידה בקודים מוסריים בעת פעילות צבאית, או אפילו מבקש לחקור מה קרה, נתפש וממוסגר כהורג או כמסכן חיילים. זאת, כמובן, הצגה דמגוגית: מרבית המקרים שלגביהם מועמדים חיילים וקצינים לדין לא קשורים לדילמה הזו, חייהם לא היו בסכנה ברורה ומיידית, ופעולותיהם לא היו תגובה לסכנה כזו.
כך, גם במקרה שזיכה את הפצ"ר בתואר בוגד: חיילי גבעתי הכריחו ילד פלסטיני בן 9 לפתוח תיקים החשודים כממולכדים, בעת השתלטות יזומה על בניין. בכתב האישום נטען כי הילד פתח מספר תיקים, וכאשר הביע חשש לפתוח תיק נוסף, ירה חייל גבעתי בתיק. החלופות הפשוטות של ירי, ובוודאי אמצעים מתוחכמים יותר, יכלו, והיו צריכים להיות, זמינים לחיילים הרבה יותר מהימור על חייו של ילד בן 9. אבל החיילים העדיפו את הילד, וחמור מכך: מפקדיהם יצרו מצב מקומם, שבו האמצעי הזמין ביותר לחיילים לניטרול "חפץ חשוד" הוא ילד בן 9. אבל אם להאמין למשוואה של "ציידי הבוגדים", החיילים הללו היו בסכנת חיים מיידית, ורק קורבן אדם קטן - רק סיכון חייו, גופו ונפשו - הוא שהצילם.
בנוסף, ישנה אמירה פופולרית עוד פחות: גם לו היו החיילים במידה מסוימת של סיכון, הרי שניהול סיכונים מחושב הוא חלק מדמוקרטיה תקינה. אם בוחרים במדיניות של אפס סיכונים, הכי קל זה, למשל, להרשיע אדם החשוד ברצח, באונס או בפדופיליה, על סמך החשד בלבד. וכי אתם הייתם רוצים לגור ליד אדם כזה? - היו שואלים המתלהמים. כשהופכים סיכון לקנה המידה היחיד להצדקת פעולות, אפשר גם להטיל עוצר על שכונה שיצאו ממנה הרבה עבריינים, הכל בשם מדיניות ה"ביטחון מעל הכל". אבל זו לא דמוקרטיה. מה עוד שזו מדיניות רוויית סיכונים: כל אדם חף מפשע שייקלע בטעות לסיטואציה מחשידה, יהרסו חייו.
המילה "בוגד" זולה היום, משום שמשמעותה היא שאתה מפריע למדיניות אפס הסיכונים, ולכן יוצר סיכון. והרי מי אוהב אנשים שיוצרים סיכון?! בתוך כך נשכחת העובדה, כמובן, שמדיניות אפס הסיכונים מסוכנת ביותר: היא מגדילה את מספר הנפגעים הלא מעורבים, ולכן את מעגל האיבה; היא מצרפת עוד כוחות לשוחרי הרעה של ישראל; היא משניאה את ישראל בעולם, מטשטשת את שייכותה לעולם הדמוקרטי והחופשי, וכך מגבירה את בידודה ופוגעת במעמדה האסטרטגי. מדיניות אפס הסיכונים, כשמה לא כן היא, עלולה להוביל אותנו למלחמה מול מאות מיליוני מוסלמים, כשכרגע רק למעטים מהם יש מוטיבציה לפעולה.
אבל מעל לכל, מדיניות אפס הסיכונים היא מאה אחוז סיכון לדמוקרטיה. בכל זאת, היא מוצגת כגאולה לצרותינו, ואגב כך עקרונות רבים של זכויות אדם עוברים מיתוג מחדש ומוצגים כמסכני, ולכן כאויבי, העם. את מי כל זה משרת? את מי שנוח להם להאמין שהסכסוך שבו אנו נמצאים חסר פתרון, ולכן כדוחה כל עיקרון מוסרי; את מי שנוח להם כי זכויות אדם - ולא דיכוי ואפליה - יוצגו כגורם העיקרי לאיומים עלינו.

תאריך:  08/11/2010   |   עודכן:  08/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדיניות אפס הסיכונים - מסוכנת
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
תוקם יחידת-על למתנדבים סמולנים
מטאטא  |  8/11/10 16:54
2
יריב מתעלם מהבעיה העיקרית
יואל קורנבלום  |  8/11/10 17:40
3
יש מקום לטעויות במלחמה! ל"ת
אור משפטן  |  8/11/10 18:22
4
נכון המדיניות הכי נכונה זו 100
זקן  |  8/11/10 21:16
5
ניתוח קולע מסקנות לא מדוייקות
איש עצוב  |  8/11/10 23:32
6
הכותב מבולבל מתבלבל ומבלבל
א מ רול  |  9/11/10 06:19
7
עוד סמולן מהסמול הסהרורי ההזוי ל"ת
שלא מחובר למציאות  |  9/11/10 10:24
8
תוךסיכון ואידיאל גלעד היה פה
צ.שין  |  26/12/10 17:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
עשרות שרים וח"כים בירכו את מתנחלי חברון ביום חגם, פרשת "חיי שרה". לא נתניהו    כל הסימנים מראים, שהוא חש היום כלפי חברון את מה שחשים חבריו החדשים לדרך, שמעון פרס ואהוד ברק
עו"ד נבון קצב
זכותה וגם חובתה של מדינת ישראל להחרים אמנים ויוצרים ישראלים אשר קוראים להחרמת יהודים וערים בישראל
ראובן לייב
באנו להטות שכם בקטיף הגדול של מטעי כפר מרר בגליל התחתון
יוני בן-מנחם
צרפת מתגייסת לתמיכה בממשלת לבנון נוכח הלחץ עליה מצד אירן וסוריה לדרוש את הקפאת עבודת בית הדין הבינלאומי החוקר את רצח אל-חרירי    החיזבאללה נערך לתרחיש של השתלטות צבאית על לבנון, וארצות הברית שוקלת לדרוש כינוס חירום של מועצת הביטחון כדי לדון במצב בלבנון
אורן קאשי
חזרתי מזועזע מביקור ב"יד ושם"    המראות מזעזעים, לא מובנים, אך הזנחת לקחי השואה, הסליחה המהירה לעם שרצח שליש עם, הפחד של מנהיגי ישראל להזכיר זאת לעולם בהקשר הפלשתיני - לא מובנים עוד יותר    רק מנהיג אחד דיבר על כך - מבלי לעשות שימוש בשואה    שיעור בהיסטוריה של ראש ממשלה ניצול שואה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il