X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הרפורמה של שירותי הכבאות מחייבת הקמת מטה ארצי המחלקות הראשונות שיש להקים במטה הן מחלקת מידע, תרכז את כל הידע בתחום; מחלקת הדרכה, שתדריך ותפקח על הרמה המקצועית ומחלקה מניעה, אשר תהיה מופקדת על הקטנת הסיכויים לפריצת שריפות
▪  ▪  ▪
כבאים בעת השריפה בכרמל [צילום: פלאש 90]

השריפה בכרמל בראשית חודש דצמבר והקשיים הגדולים שהיו למערך הכיבוי הקיים לכבות אותה בזמן סביר, חשפו את הצורך לבצע שינויים יסודיים במערך זה מיד ולקראת העתיד. אם לסכם את הכשלים העיקריים שהתגלו, הרי שהם אלה:
  • זמן התראה ארוך מנע כיבוי הדליקה בראשיתה;
  • מערך הכיבוי הנוכחי אינו ערוך לכיבוי שריפות במקומות שהגישה אליהם קשה, דוגמת יערות;
  • מספר הכבאים והכבאיות וגם כמויות חומרי הכיבוי אינה מספיקים;
  • הציוד [ואולי גם שיטות הפעולה] מיושן ואינו עומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר;
  • למרות שהדבר התברר בשריפה אחרת מן הזמן האחרון [במגדל שלום] מערך הכיבוי אינו יכול להתמודד אלא עם שריפות קטנות ובינוניות בדירות ומפעלים בישובים ובקומות נמוכות, לכל היותר בשריפות קוצים במקומות נוחים לגישה.
שריפות מעשה ידי אדם, בכוונה או ברשלנות, ושריפות שהטבע גורם להן קורות בהרבה ארצות. לעומת זאת, שריפות [בעיר, בכפר ובטבע] בעת מלחמה הן, לגבינו עניין אחר. אצלנו, פריצת מלחמה בסדר גודל זה או אחר, היא עניין של זמן. יתר על כן, כפי שאנו מתבשרים על-ידי מומחים, גם רעש גדול הוא עניין של זמן, וכידוע, רעידות אדמה ושריפות הולכים יד ביד.
על מערך הכיבוי הקיים אין להכביר מלים. התיאור החוזר ונשנה של הפיצול לעשרות איגודי כיבוי, כלים מיושנים, תקנים חסרים ויכול מוגבלת מורים היום היטב לכל. כל מלה נוספת תהיה בגדר זריעת מלח על פצע פתוח. אני גם שותף לדעה כי אין צורך בהקמת ועדת חקירה, הן כדי לברר מה ארע, או מה לא בסדר או מה צריך לעשות. הדברים ברורים למדי. בכלל, אני סבור שהממשלה צריכה למשול, וזה כולל את פעולת איסוף המידע, חשיבה וקבלת החלטה, ולא צריך למנות ועדה ציבורית שתעשה זאת. מסקנות אישיות [התפטרות] בעקבות הטלת אחריות מיניסטריאלית ממילא לא יוסקו. וזה גם לא העיקר.
הרפורמה של שירותי הכבאות מחייבת הקמת מטה ארצי, שיחידות הכבאות האזוריות, יהיו כפופות לו. המחלקות הראשונות שיש להקים במטה הן מחלקת מידע, תרכז את כל הידע בתחום; מחלקת הדרכה, שתדריך ותפקח על הרמה המקצועית של כל המערך, לרבות הפעלת בית ספר; ומחלקה מניעה, אשר תהיה מופקדת, במסגרת ועדות הבנייה ופורומים נוספים, על הקטנת הסיכויים לפריצת שריפות, תוך נקיטת האמצעים המיטביים הידועים.
עם זאת עיקר המאמץ [הכספי] צריך להיות מופנה לכיבוי שריפות, בעתיד. ההערכות לכיבוי שריפות שצריכה להיות מותאמת לשריפות הצפויות, על-פי הניסיון: שריפות עירוניות, תעשייתיות, שדות וקוצים, בנייני קמות, שריפות בהיקף גדול, שריפות יער ושריפות במהלך מלחמה, מלחמה מוגבלת [לבנון, רצועת עזה וכד'] ומלחמה כללית [המפרץ, אירן וכד'].
כל שריפה, על-פי סוגה ועל-פי מיקומה [לרבות 'צירופים' של שריפות] צריכה לקבל את המענה האופטימאלי, בהתאם לידע המקצועי, שיביא לכיבויה במינימום של נזקים. בהנחה סבירה, כי האמצעים שיתנו את המענה כוללים תוספת ניכרת של תקציב, שתאפשר רכישה והפעלה של מטוסי כיבוי, מכוניות כיבוי משוכללות ותוספת כוח אדם, וזאת במשך מספר שנים, השאלה הנשאלת היא: מהו המבנה המשפטי-ארגוני המתאים ביותר להפעלת מערך הכיבוי הארצי [שייתן מענה החל משריפה 'קטנה' ועד לשריפות ענק, בשלום ובמלחמה], באחריות איזה משרד או שר צריך המערך הזה להיות? וכיצד ישתלבו איגודי הכבאות הקיימים, במסגרתו?
להיותנו מדינה קטנת מימדים [אם כי לא דלת אוכלוסיה], ולכך שעיקר סיכוני האש מרוכזים במחצית הצפונית שלה, יש משום יתרון בנושא הכיבוי. כמו ששאר שירותי החירום [משטרה, מגן דוד אדום, בתי סוהר, נמלים ונמלי תעופה] הם ארגונים ארציים עם היררכיה פנימית, כך גם יש לארגן את רשות הכיבוי הארצית.
אירועים 'מקומיים' יטופלו, כבעבר, על-ידי התחנות המקומיות [גם בעניין מספר התחנות, מיקומן, גודלן ציודן וכו' תערוך רשות הכבאות רפורמה], שריפות 'אזוריות' יטופלו על-ידי מספר תחנות, לפי העניין. למותר לציין שככל שהכיבוי יהיה יותר יעיל ומהיר, כך תהיינה השריפות יותר קטנות. התחנות, שהיום מופעלות על-ידי איגודים יועברו להפעלה על-ידי הרשות החדשה, כמו גם כל תקציבם.
מערך הכיבוי צריך לפעול בשיתוף פעולה עם חיל האוויר, לפחות בשני נושאים: האחד, צי מטוסי כיבוי קטן, שיוכפל בתקופות הקיץ [ובאירועי שיא גם יגייס מטוסי כיבוי מחו"ל]; ומטוסים ללא טייס אשר 'יפטרלו' בתקופות ובאזורים שמועדים לפורענות ויתריעו על שריפות בראשיתן.
בעת מלחמה יחולו על רשות כיבוי האש אותם הסדרים החלים על יתר שירותי החירום במדינה, והם יופעלו במסגרת פיקוד העורף.
העברת עובדי האיגודים מהאיגודים אל הרשות, תעשה בלא פגיעה בזכויותיהם, בדומה למה שנעשה עם העברת עובדי רשות הנמלים להיות עובדים של חברות הנמלים. באשר לנכסי המקרקעין של תחנות הכיבוי וכן ציוד הכיבוי הקיים שלהן, שבבעלות האיגודים ו/או הרשויות המקומיות, אלה יועברו לידי הרשות, או יוחכרו לה לתקופות ארוכות. בתמורה לכך, יקוזזו משוויים של אלה כל הכספים אשר הועברו לאיגודים במרוצת השנים מקופת המדינה, לרבות באמצעות רשויות מקומיות.
מערך הכיבוי, בדומה למגן דוד אדום ולמשטרה, יפתח את מערך המתנדבים שלו. בנוסף, יופעל המערך בצורה כלכלית ככל האפשר, ובכל מקום שבו יש הצדקה ואפשרות לגביית תשלום [לרבות במסגרת תביעות שיבוב שמוגשות על-ידי חברות הביטוח] יגבה מערך הכיבוי תשלום [לא סמלי] ממי שימצא אחרי לשריפה.
לסיום, יש לשקול שכפי שפעל הפיס מממן פרויקטים בשלטון המקומי, ומשרד האוצר מחייב את מפעל הפיס לבנות ברשויות המקומיות מכסה שנתית של כיתות לימוד, כך גם ניתן להצות מרווחי מפעל הפיס, במסגרת של תוכנית חומש, מקורות לשיפור מערך בכבאות.

הכותב, משפטן מומחה בתאגידים ציבוריים, שימש מנכ"ל משרד הכלכלה והתכנון, סמנכ"ל משרד התחבורה, היה שותף להקמת רשות שדות התעופה, וייעץ בנושאי הטלפון הסלולארי, תהליכי הרפורמה בנמלים. כיום הוא מנהל משרד עורכי דין שמתמחה במכרזים
תאריך:  13/12/2010   |   עודכן:  16/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקמת רשות כיבוי ארצית: ההיבט הארגוני-משפטי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ארגון,פיקוד,הצטיידות וכח אדם
דודי 81  |  14/12/10 07:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערן גרף
נוכח ההתלבטויות, בכנסת ובממשלה, אם להקים ועדת חקירה על השריפה בכרמל, מציעה המקאמה להקים ועדת חקירה קבועה, שהדוח שלה יהיה מוכן לכל צרה...
הלל ויס
אלה שטבעו את מטבע הגזענות כחלק מחוקי העונשין בישראל עשו זאת אך ורק במטרה להדביר את העם היהודי בארץ ובעולם. העם היחיד ששומר על סגולתיות האדם שנברא בצלם. אלה הם הבריאתנים הדוגלים בבריאת היקום על-ידי האל ולא צאצאי הקופים הדוגלים באבולוציה גזענית של הקוף העליון
עו"ד יוסי דר
השאלה היא מה גרם למותם של ארבעים הסוהרים - האם זו האש או שמא היה זה האיש שהחליט לשלוח אותם אל הסכנה הנוראה הזו? האם זו האש או שמא היה זה האיש ששלח אוטובוס מסורבל עמוס בעשרות אנשים להתפתל בכבדות בדרכים צרות מבלי יכולת תימרון או הימלטות מהירה מאזור הסכנה?
מאיר אלרן
נכון יהיה להרחיב את היריעה ולהשתמש באסון השריפה ובלקחיה כהזדמנות חשובה להפיק לקחים ולעצב אסטרטגיה כוללת שתאפשר התמודדות מחדש וביתר שאת עם האתגרים והאיומים על החזית האזרחית
אורנה זכאי
החברה המערבית ידועה בסגידתה לעבודה ובתגמול הרב שהיא מעניקה למכורים לה. נראה, אם כן, שכל מנכ"ל חברה, אמור לברך וורקוהוליסטים המצטרפים לארגונו, אך בפועל מסתבר כי המציאות מעט שונה...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il