X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הלקח העיקרי מהמסע אתכם לפולין הוא הידיעה שלא מחכים לנו בשום מקום אחר. יהודים משכילים או נבערים מדעת. יהודים חילוניים, דתיים או חרדים. יהודים באשר אנחנו. הידיעה שהמשך הזיכרון והחיים ולקח השואה - שייכים לכאן ורק לכאן. למדינת ישראל שצריכה לשמור על עצמה
▪  ▪  ▪
לזכור ולא לשכוח [צילום: AP]

לפני שבעים שנה, ראינו יחד במסע לפולין, שהעולם השתגע. שהמוח האנושי מסוגל לייצר ולהפוך את עצמו גם למכונות רצח של מיליוני בני אדם. והוא מסוגל, חלילה, לחזור ולהשתגע גם היום. המסע הזה הביא אותי לשאלה, מה אנחנו, כל אחד ממקומו ויכולתו - צריכים ויכולים לעשות, כדי למנוע זאת, בתוך חברה בריאה, מתקדמת ואנושית.
חוויית פולין אתכם, הִפְגִישָׁה אותי כאדם, כאבא וכאזרח ישראלי, עם מחשבות ורגשות שונים. שתי נקודות מפגש מילאו את מחשבותי ורגשותי במיוחד. אבי קורניאנסקי, אבא של רון, שהיה איתנו במסע - היה בן 17, בגילכם, כשאביו, הסבא של רון נפטר. אותו סבא של רון, היה עצמו בן 17, מְפָנֵה גופות של יהודים ממישרפות התנורים, אל בורות המוות באושוויץ.
אבא של רון היה שם איתנו, כדי לספר ולהיפגש עם חיי הזוועה של אביו, כשהיה בגילכם. עולם אחר לגמרי, מהעולם הנורמלי, הישראלי, שלכם עכשיו: הזכות להיות עם חופשי בארצנו, ממש כמו במילות ההמנון שלנו.
חוויית פולין האישית המשפחתית שלי, הייתה אחרת. אמי, זכרונה לברכה, נמלטה בת 15 מהשואה באוסטריה. היא עלתה לארץ והתחתנה עם אבי, כעבור ארבע שנים בלבד. בעיצומה של מלחמת העולם. באותה שנה, לפני כשבעים שנה, הוברחו לארץ ילדים יתומים ניצולים, שהוריהם ובני משפחתם ניספו בשואה, בפולין. הורי זכרונם לברכה, הסבא והסבתא של אורנתן - רק התחתנו ומיד אימצו את הילד איציק בן השבע, מפולין.
איציק לא ידע אז מילה אחת בעברית ואיבד את אמונו בבני אדם ובעולם. מאז הוא הקים משפחה לתפארת עם ילדים ונכדים, שהבכור בהם כבר משוחרר מצה"ל. אני עצמי נולדתי 17 שנים אחריו, כמו 17 השנים שמבדילות בינו לבין אבי. כמו גילכם היום, בשנת הח"י לחייכם. איציק, הילד שניצל מהשואה בפולין, ע"י הורי בישראל, הוא אחי הגדול.
כל הסיפור הזה והמסע הזה אתכם, מלמדים אותי, שגורל החיים היהודי שלנו תמיד יכול להתהפך. כמה מסוכן ומהר אפשר לשכוח.
מדינת ישראל קמה, במלחמת העצמאות שלנו, שלוש שנים בלבד, אחרי תום הזוועות במלחמת העולם והשואה באירופה. מאז, לפני יותר מ-60 שנה, עברה המדינה שלנו מאבקי קיום, מלחמות ומחלוקות קשים. חלקם כבר נזנחו ונשכחו ואסור לנו שיהפכו לגלי אבנים נשכחים, גם כאן - ובמיוחד כאן בארץ. חשוב להכיר אותם, לבקר בהם, ללמוד אותם, לדעת אותם. לראות את היופי, להנות ממנו - ולהעריך את מחיר החיים שלהם. כי אם לא נדע - לא נישאר מחוברים לארץ הזאת.
זהו, אולי, הלקח העיקרי מהמסע אתכם לפולין: הידיעה שלא מחכים לנו בשום מקום אחר. יהודים משכילים או נבערים מדעת. יהודים חילוניים, דתיים או חרדים. יהודים באשר אנחנו. הידיעה שהמשך הזיכרון והחיים ולקח השואה - שייכים לכאן ורק לכאן. למדינת ישראל, שצריכה לשמור על עצמה - גם מפני עצמה בחברה מתוקנת- ועל כבוד כל אזרחיה. שנדע לשמור על עצמנו וגם על האדם שבנו, שנברא בצלם אלוהים. לזכור שלכל איש יש שֵׁם. גם שָׁם בפולין - וגם כאן.
לפני סיום, פיסקה שלא נאמרה בערב הסיכום: המסע לפולין מחייב עוד שאלות כבדות משקל רבות למימסד החינוכי בישראל: האם צריך לנסוע עד שם כדי ללמוד ולהבין מה קרה בשואה באירופה? האם תלמידי י"ב הינם בני הגיל המתאים לכך? האם ההורים המחוייבים לתשלומי כסף מופרזים מסוגלים לעמוד בכך? האם אין כאן סלקצייה כלכלית לאלה שרוצים ואינם מסוגלים לנסוע?
ולסיום, במילים הכי פשוטות והכי ישראליות של היום: אתם אחל'ה של חבר'ה - והיה נעים וחשוב מאד להיות אתכם שם. ועכשיו, נמשיך לחשוב ביחד ולחוד מהן המסקנות שלנו, מהי הביקורת שלנו? לאן אנחנו לוקחים את פולין של פעם - הלאה אלינו, לישראל של היום ושל מחר.

הדברים נאמרו בערב סיכום המסע לפולין של מחזור י"ב תיכון רבין, במודיעין
אוריאל בן-עמי הוא יועץ ומרצה לתקשורת ואסטרטגיה באוניברסיטת חיפה ובמכללה האקדמית נתניה
תאריך:  14/12/2010   |   עודכן:  14/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי צריך את פולין? - הזמנה לדיון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מפולין באהבה...
רספוטין בן מדבידי  |  14/12/10 18:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
השליח מיטשל חוזר למזרח התיכון למשימת תיווך חדשה וקשה בהרבה מקודמותיה    ההערכה בעולם הערבי היא כי הפלשתינים יסרבו לחדש את "שיחות הקרבה" וידרשו כי ארצות הברית תכיר במדינה פלשתינית עצמאית שגבולותיה הם קווי 67    ככל הנראה המבוי הסתום בערוץ הישראלי פלשתיני ימשך
עו"ד אברהם פכטר
ממשל ארה"ב התייאש מההקפאה; אבו-מאזן התייאש מהישראלים; נתניהו התייאש משניהם    כך נבנה מזרח תיכון חדש ממש לנגד עינינו    תשובת ביבי לאיומי אירופה וארה"ב צריכה להיות תוכנית מדינית ביטחונית חד-צדדית    דוח מבקר המדינה: המדינה "בוערת" אך אין מי ש"יכבה" אותה    שר התחבורה בסקוטלנד התפטר כי לא צייד את הציבור במידע על סערת השלגים - ומה אצלנו? נחשו!
איתן לרר
סטודנט ישראלי באיטליה העוסק בייעוץ לסטודנטים המבקשים ללמוד שם, נחרד מישראלים המבקשים לעזוב כליל את ישראל ולחיות באיטליה    הוא זועק לא להשלים עם זניחת החלום הציוני, ולנסות להשפיע ולשנות
יקי אמסלם
אסון השריפה ולאחריו נזקי הסופה הם תמרור אזהרה גדול לחוסר המוכנות של ישראל מפני אסונות טבע    איום נוסף מתקרב אלינו בצעדי ענק ממעמקי האדמה, וסביר להניח כי גם הוא יקבל התייחסות רק לאחר מעשה
אביגדור ליבוביץ
אל תעבירו את הזכויות בנחלה ללא תמורה לילדים בעודכם בחיים, במקרים רבים הנחלה הינה הנכס היחידי של החקלאי, והיא הביטחון הכלכלי עבורו בעת הגיעו לגיל זקנה    בעלי הזכויות בנחלה חייבים להישאר עם היד על העליונה, כך שהם יוכלו לעשות בנחלה כרצונם בכל סיטואציה שתתפתח בהתאם לצרכיהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il