X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
"אחריות חברתית" ניסתה להיות דרך חיים במדינת ישראל בעשורים הראשונים שלאחר הקמתה, והתבטאה בדאגה לדיור ציבורי ולקידום השדה של עיצוב ואדריכלות גם דרך מבני ציבור דרוש שינוי תפישתי, דרושה מהפכה בגישה הכללית בעולם הבנוי שבו אנו חיים
▪  ▪  ▪
עיצוב טוב יכול לחולל פלאים... [צילום אילוסטרציה: עומר שיקלר]
האם קיים קשר בין עיצוב לאחריות חברתית?
מחלקה ראשונה
החוג לעיצוב פנים של המסלול האקדמי המכללה למינהל בשיתוף עיריית ראשון לציון יובילו כינוס בנושא: "עיצוב ואחריות חברתית - מעצבים, קהילה, עיר" * בכינוס תקודם לראשונה פעילות יזומה וקבועה של סטודנטים ומרצים מהחוג לעיצוב פנים למען קהילת שכונת רמת אליהו בראשון לציון - בשם "קליניקת המעצבים"
לרשימה המלאה

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שהתפרסמו לאחרונה, מבטאים קפיצת מדרגה נוספת במצב העוני במדינה: 21% מהישראלים ויתרו על אוכל בגלל קשיים כלכליים, האבטלה גואה ל-6.6% מכלל המועסקים במשק, ומספר המובטלים עומד על יותר ממאתיים אלף. נדמה כי בעשורים האחרונים הלכה החברה הישראלית ולבשה צורה של חברת שפע, מבלי שיש לה קרקע יציבה לעמוד עליה, וכאשר החלש, כמו תמיד, נשאר מאחור.
ביקור בשכונות המצוקה בערים הגדולות יגלה לנו ישראל אחרת. האבטלה נראית ברחובות, על הברזלים החלודים, במדרכות השבורות, בתחנות ההימורים, בקירות הבתים, בספסלי הגנים הציבוריים ובשטחים הציבוריים. תחושת האין אונים באה לידי ביטוי בחזות מדכאת של שכונה אפורה, שתושביה כבר הרימו ידיים מזמן. נדמה כי אין גורם אחד שחושב על תכנון או עיצוב עירוני שיוכל לחולל שינוי תפישתי וחברתי במחוזות המסכנות. בשטח, אין בידי התושבים כוחות להתמודד מול בירוקרטיות של משרדי עירייה, או יכולת ליזום פרויקטים מול כרישי נדל"ן.
עולם העיצוב והאדריכלות, מצדו, הפך מסחרי יותר, בורגני יותר, אליטיסטי וחסר מצפון חברתי. עיצוב הפך מכוון לקהלי יעד שיכולים להרשות לעצמם להתעכב על גוונים, לעצב בנברשות ובאביזרים, ולהיעזר בשירותיו של מעצב פנים. בשנים האחרונות מעצבים ממקדים את יכולותיהם ליצירת עיצוב המותאם לבעלי ההון. לא תמיד היה זה כך. בעידן המהפכה התעשייתית נשא העיצוב אופי שונה, והמעצבים נשאו בגאווה את יכולותיהם ליצור עיצוב בר-השגה ושימושי לכולם. בשנות העשרים בגרמניה, טובי האדריכלים והמעצבים התגייסו לעיצוב דיור ציבורי, יצירות מופת שכולנו חוזרים ולומדים מהן.
"אחריות חברתית" ניסתה להיות דרך חיים במדינת ישראל בעשורים הראשונים שלאחר הקמתה, והתבטאה בדאגה לדיור ציבורי ולקידום השדה של עיצוב ואדריכלות, גם דרך מבני ציבור. הרבה טעויות נעשו במהלכים אלה, ציבורים שלמים הודרו ממרכזי השליטה, אולם היה רצון כן לייצר סדר יום שהריבון אחראי בו על האזרחים. נדמה כי בשנים האחרונות הפכה "אחריות חברתית" ללא יותר מסיסמה שיווקית, לחברות התורמות כספים לקהילה. דרוש שינוי תפישתי בסיסי, דרושה מהפכה בגישה הכללית בעולם הבנוי שבו חיים, בשכונה שאליה אנחנו חוזרים כל יום ובשטחים הציבוריים השייכים לכולנו. הפעולה העיצובית היא עדינה אך משמעותית. אין היא הורסת אלא מוסיפה, משנה, משמישה מחדש, מאפשרת תרחישים מגוונים בחיי היומיום. לצערי, בחברה שלנו יש רק לקהילות מסוימות הזדמנויות נדירות לראות ולהבין מה עיצוב טוב יכול לעשות.
הנשיא הצרפתי ניקולא סרקוזי קבע עם כניסתו לתפקיד את אחת המטרות הנועזות ביותר בתולדות פריז - לנקות את פרברי העיר, ולבנות מחדש פריז ירוקה וחברתית יותר, העיר הראשונה שתתיישר לפי המטרות של אמנת קיוטו. פרויקט דיור ציבורי מעניין שבוצע לאחרונה הוא ה-Cité Manifeste במלהוס, צרפת, שכלל 61 יחידות דיור. מטרתם של הארכיטקטים בפרויקט הייתה למצוא פתרון מגורים חדשני לאנשים עובדים. את הפרויקט הפעילו היזמים עם צוות ארכיטקטים מקצועי מהשורה הראשונה בעולם, אבל עם חומרי בנייה תעשייתיים זולים אך מעוצבים לעילא. לדיירים ניתנה האפשרות לבחור בין עיצובים שונים של הדירות, כאשר עלות בנייה של יחידת מגורים של 120 מ"ר לא עלתה על 75,000 אירו בלבד. דוגמה זאת, ורבות כמוה בעולם, ממחישות שדיור ציבורי שמתוכנן היטב יכול להיות מעוצב, מכובד ומעורר השראה לכל שכבות האוכלוסייה.
במציאות הישראלית הנוכחית הדרך היחידה להביא לשינוי אמיתי בתפישת האדריכלות העירונית היא דרך שיתוף פעולה בין כל מגזרי האוכלוסייה בעיר - הקהילה המקומית, העירייה, אנשי אקדמיה ואנשי מקצוע. "קליניקת מעצבים" אשר תוקם בשכונות לרווחת התושבים תוכל לחולל שינויים בחזות המבנים, בשטחים הציבוריים ובחללי הבתים עצמם, וליצור חזון חדש של עיצוב שאינו מכוון לעשירים בלבד אלא לכולם. זוהי המסגרת שדרכה ניתן לעסוק בצרכים שלא נענים בצורה מספקת על-ידי השוק הפרטי, המדינה או הרשות המקומית. אנו, המעצבים, פותחים את הפלטפורמה לכל משתפי פעולה אפשריים, וקוראים להם לבוא לנהל איתנו דיאלוג, להיות פעילים ולעצב עיר בעלת מצפון חברתי.

המאמר נכתב לקראת כינוס "עיצוב ואחריות חברתית - מעצבים / קהילה / עיר", שייערך בחוג לעיצוב פנים של המסלול האקדמי המכללה למינהל, בשיתוף עיריית ראשון לציון, ב-6-7.1.11.
הכותבת היא ראש החוג לעיצוב פנים במסלול האקדמי המכללה למינהל.
תאריך:  29/12/2010   |   עודכן:  29/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב אליהו קאופמן
שס ויהדות התורה חוברות קבע לימין, מרימות את דגל ההתנחלויות וההתגרות בערבים, והימין - מלגלג עליהן עם "חוק הגיור הצבאי". ובינתיים, ממשיך להתנהל משפטם של "10 בני המן", עוזרים בכירים של הרבנים הראשיים, שהעניקו "תעודות כושר לרב" לאנשי צבא קבע - תמורת תשלום
איתמר לוין
כך נראה יום דיונים בתיקים פליליים בבית המשפט המחוזי בירושלים: הסניגורים מבקשים לבטל את כתבי האישום, השופט קובע תזכורות ומביע תסכול מתובל בציניות
עו"ד טל קדש
האם החקיקה השלטת כיום במדינת ישראל הנוגעת להגרלות ולהימורים, מותירה אפשרות חוקית לקיום פעילות של הגרלות אלטרנטיביות לאלו שנערכות על-ידי מפעל הפיס או על-ידי המועצה להסדר ההימורים בספורט?    עו"ד טל קדש סוקר את גישת בתי המשפט
דודו אלהרר
יש משהו קטן שמעיב על כל תהלוכות המחאה למען הפליטים    זו לא חוכמה גדולה להפגין למענם בעוז ועזוז עד לשעה 5 אחה"צ ואח"כ להיפרד בלבביות, אלה למעונם החמים והמטופח, ואלה לחצרות העלובות שלהם בעיבורי הערים. המתחיל במצווה אומרים לו – גמור!
אלכס נחומסון
ארדואן וממשלתו הורגלו לסגנון אחר, למין פירואט של צעד לפנים-צעד לאחור, לסוג של גמגום חצי מסביר וחצי מתנצל, ולפתע שומו שמים מטיחים להם את האמת בישירות לתוך הפרצוף    טורקיה שותקת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il