X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
"אני חייב להיות מישהו, משהו", אומר המשתתף-בפוטנציה לעצמו אדם המסתפח לתוכנית ריאליטי מבקש, באופן בלתי מודע, למרוד בחייו נטולי התכלית הנמקה לאחד ממניעיו של אדם להשתתף בתוכנית ה"אח הגדול" בהשראת הספר "האדם המורד" של אלבר קאמי
▪  ▪  ▪
עינו של האח הגדול [צילום: יח"צ]

מה, לעזאזל, מניע אדם להשתתף בתוכנית שתפקידה להשיל בהדרגה שיירי מוסר אב ואם, לאלחש את נכִּישות הסופר אגו, שאם היה מְתָפקד, אמור היה להצליף צריבות בושה על עורו? מה מניע אדם לחשוף את יצריו ללא סובלימציה, את פטפוטיו המילוליים, ואת גמגומיו הפיזיולוגיים עימם נולד? מה מניע אדם להאדיר את מומיו לעין כל, כאשר עין כל הוא קהל שרובו תלמידי צוקרברג, ילדים זנוחי שפה? הא, וכמובן מבקרי טלוויזיה, אנתרופולוגים בעיני עצמם, המשווים ערך פוסטמודרני לעבודתם.
מעבר להיפוך הערכים בחברה לגבי מה מביש ומה לא, יש להניח שאדם המשתתף בתוכנית כזאת, מבקש באופן בלתי מודע למרוד בגזירת גורלו, בשגרתו, בחייו נטולי התכלית, ובאנונימיות חסרת השבחים על המסע השתקני והבודד בלופּ הקיומי של חייו. "אני חייב להיות מישהו, משהו", אומר הוא לעצמו. "מה, זהו?, לחיות ולמות ללא שום דבר מעבר? ללא הותרת עקבות?".
כנראה שלהיות קיים בעיני אישיות, המשתתף הממוצע זוכה לעיגון רק אם חילוף חומריו מופיע לעיני הזולת. "אם אתה לא שם, אתה לא קיים". "זה שאתה נושם לא אומר שאתה חי". "NO ESCAPE" - כך מלמדת מערכת החינוך האמיתית באמצעות פרסומות לדפי זהב, למכוניות ולסלולר.
המרד בבינוניות, בבנאליות, הזעם המצטבר על כבלי חוסר המשמעות הקיומי והכעס בגין גזילתה על-ידי "סלבס", מתנקזים היום ל"אח הגדול". אלבר קאמי מכנה אדם כזה "דנדי".
אכן, כדי לבתק את שלשלאות מעגל השינה (עבודה-טלוויזיה-מחשב-ושוב שינה), יש להודיע על קיומי אל מול החברה - והחברה מוחאת כפיים, שהרי היא "ירדה בגדול" מזמן, "רווקה" מתכלית, פרה עיוורת מההבנה שלהשלים עם חוסר תכלית אין משמעה לא להתקיים.
החברה צופה במשתתף, כי אחו התענוגות המשמש לנפשה כמרעה הלך וכלָה. בנדודיה אחר אפרים חדשים, כל שנותר לנפשה הוא להיזון זה מהפרשותיו הנפשיות של זה. רעב המשתתף לחשיפה מוגש לה כמזון. צימאונה לריגוש מוגש לה כמשקה, להבות שיממונה יונקות חיותן מעשנן.
קאמי, בספרו "האדם המורד", מבטא היטב את קלקוליו של אדם זה, אלא שהוא תולה בהקשר זה את המרד המטאפיסי כנגד הבורא והבריאה, ולכן, לפחות בחלק הראשון של חיבורו, המשתתף באח הגדול עושה כן באווירה שלאחר מות האלוהים הניטשיאני. והנה חלק מדבריו בתרגום חופשי: "עד עתה נטל היצור האנושי את אחדותו מהאל. מרגע שבוטל הבורא, אחדותו התפרקה לרסיסים: לרגעים, לימים, לרגשות סותרים".
הדנדי (כינוי לראוותן המתהדר בהופעתו), המסרב לניתוק ולפירוק, מתעשת ומחשל לעצמו אחדות באמצעים אסתטיים באמצעות יצירת דמות. הוא איש האופוזיציה כנגד הקיום חסר התכלית של האדם ללא אל. אין הוא מתקיים אלא מתוך התגרות, והתגרותו היא להתנהג כאדם מופקר ללא חוק ואל.
"לחיות ולמות מול המראה", הייתה לפי בודלר סיסמת הדנדי, והרי "דמות" מחייבת קהל צופים. הדנדי אינו קיים, אלא אם גילה את עצמו בפני הבריות. הללו הם המראה. נכון הדבר, כי מראה זו מתערפלת חיש, שכן כושר ההקשבה האנושית מוגבל. ההקשבה של הזולת זקוקה שיעירוה ללא הרף, שידרבנוה על-ידי הפרובוקציה. על כן, נאלץ הדנדי להדהים תמיד. המטרה: להיות ייחודי, כלומר להיות קיים - ולכן את שכלול קיומו הוא מוצא בהפרזה.
הדנדי לעולם מנותק, כי הוא מאלץ את הבריות ליצור את דמותו (באמצעות צפייה מתמדת), כאשר בה בשעה הוא שולל את ערכיהם. הוא משחק את חייו, מכיוון שנבצר ממנו לחיותם. הוא משחק תפקיד עד מותו, פרט לרגעים כשהוא לבדו וללא מראה. להיות לבד, אצל הדנדי, פירושו להיות לא כלום, והלא כלום הוא מה שניבט אליו מבעד למראה.

תאריך:  03/01/2011   |   עודכן:  04/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיקי גולדווסר
שר ביטחון, אשר שרשרת של כשלים מאחוריו, המגלה חוסר אחריות לגבי חייל שלו, אינו יכול להמשיך בתפקידו    הקשיבו לקול האימהות. אלה האימהות אשר לא תשלחנה את ילדיהן לצבא אם המדינה לא תכיר באחריותה לחייהם של חיילים נחטפים או נופלים בשבי
עו"ד אברהם פכטר
הנשיא לשעבר קצב הימר בגדול ו"אכל אותה". אין כל ספק שהלחץ התקשורתי המאסיבי שלפני המשפט, השפיע על השופטים, הגם שהם לא יודו בכך    פסק דין חד-משמעי, גורף, חד-צדדי, פה אחד הוא תמיד בעייתי    לקצב היה משפט הוגן - באווירה בלתי הוגנת
זכי שלום
מנקודת ראותה של ממשלת נתניהו, 'נקודת הפתיחה' במערכת יחסיה עם ממשל הנשיא אובמה הייתה נמוכה למדי    המפגש הראשון של נתניהו עם הנשיא אובמה ונאומו של הנשיא אובמה באוניברסיטת קהיר נראו כמהלכים שעלולים היו להוביל את מערכת היחסים בין שתי המדינות לשפל חמור
אורן פרסיקו
מעריב מקרצף את מצפון קוראיו    הצנזורה מרפה מעט מאחיזתה בגרונות העיתונאים    הארץ נגד הטרדה מינית
איתמר לוין
קריאה חוזרת ומעמיקה בתקציר פסק הדין במשפט קצב, מעלה שורה של תמיהות. זוהי עוד סיבה מדוע חובה לפרסם בהקדם את פסק הדין המלא, ולשקול גם פרסום של קטעים נרחבים מתוך הפרוטוקול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il